Gå til innhold

Hvor går "grensen" for å kontakte lege om evt sykemelding når man er sliten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De siste 3 mnd har jeg vært utrolig sliten. Sover hver dag etter jobb, spiser lite pga dårlig matlyst, drikker energidrikker som om det er vann for å komme igjennom dagen.. Henger ikke med på jobb, gjør ofte feil osvosv. Har også fått smerter i ene skulderen jeg ikke kan ta hensyn til pga arb.mengden på jobb. Hjemme klarer jeg ikke å ta meg av husarbeidet. Klarer ikke følge opp lekser med elste barnet og generelt ivareta barna på en (for meg) tilfredsstillende måte. Eldste barnet har i tillegg adhd. Sliter med å finne medisiner som fungerer, aggresjon, søvnproblemer og spisevergring for å nevne noe. De andre barna tar i tillegg etter eldste og utaggerer mye når eldste er hjemme..

I tillegg bekymrer jeg meg for at noe annet er galt med meg da jeg har hatt en del tics de siste 2-3 mnd, noe jeg ikke har hatt før... 

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre,føler alt bare er for mye nå.. Er så usikker på om det er god nok grunn til å gå til lege fordi jeg er sliten og har litt vondt i en skulder😕

Anonymkode: d9836...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må slutte med de energidrikkene!!! Du tapper kroppen din for viktige mineraler og kan i verste fall gå i hjertestans. Ticsene du har fått kan være et tegn på at du er veldig lav på noen av mineralene.

Kom deg til legen og forklar helhetssituasjonen dine.

Men for all del - du MÅ slutte å drikke de "energidrikkene" som om det var vann, du kan bli alvorlig syk!

Anonymkode: 1ec33...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring å få deg en time med lege i morgen. Legen vil vurdere om du behøver sykmelding. Er bedre at du får deg en liten pause nå før du går på en kjempesmell og blir langvarig syk. Og ja, slutt med energidrikkene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør finne ut hvorfor du er sliten i stedet for å be om sykmelding? Evt begge deler

Anonymkode: 116b9...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått over grensen for lenge siden. Ta kontakt med lege og kutt ut energidrikker med en gang.

Anonymkode: 681d1...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De siste 3 mnd har jeg vært utrolig sliten. Sover hver dag etter jobb, spiser lite pga dårlig matlyst, drikker energidrikker som om det er vann for å komme igjennom dagen.. Henger ikke med på jobb, gjør ofte feil osvosv. Har også fått smerter i ene skulderen jeg ikke kan ta hensyn til pga arb.mengden på jobb. Hjemme klarer jeg ikke å ta meg av husarbeidet. Klarer ikke følge opp lekser med elste barnet og generelt ivareta barna på en (for meg) tilfredsstillende måte. Eldste barnet har i tillegg adhd. Sliter med å finne medisiner som fungerer, aggresjon, søvnproblemer og spisevergring for å nevne noe. De andre barna tar i tillegg etter eldste og utaggerer mye når eldste er hjemme..

I tillegg bekymrer jeg meg for at noe annet er galt med meg da jeg har hatt en del tics de siste 2-3 mnd, noe jeg ikke har hatt før... 

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre,føler alt bare er for mye nå.. Er så usikker på om det er god nok grunn til å gå til lege fordi jeg er sliten og har litt vondt i en skulder😕

Anonymkode: d9836...128

Jeg tenker at du bør til lege og bør nevne alle symptomene du har. Skal ikke være slik.

Anonymkode: e43e3...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gå ned i stillingsprosent?

Anonymkode: 671a6...b65

Det er ikke alle som har mulighet til å jobbe mindre vettu🤪 

Anonymkode: 5d541...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt be om en redusert sykemelding. Slik at du er på jobb men kortere arb tider. 

Be legen skjekke vitaminer, mineraler samt jernlager og blodprosent. 

Kanskje du mangler noe? 

Er selv sykemeldt pga anemi. 

Blodprosent på 10.9 og jernlager på 3.

Er gravid da😊 men satser på det kommer seg

Anonymkode: c1bd4...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier kutt ut energidrikk! Du kan nok muligens oppleve abstinens når du kutter, men du kommer deg gjennom det. Legg deg på et kosthold som gir jevn energi til kroppen. Jeg vet det høres veldig vanskelig og slitsomt ut, men trening/aktivitet gir energi. 

Ta kontakt med lege og fortell det som det er. Be om prøver på jern osv.
Snakk med arbeidsgiver om du kan få noe tilrettelegging med tanke på skulderen din og arbeidsoppgaver. Jobber du i en IA-bedrift så er de pliktige til å tilrettelegge. 
 

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut energidrikker først og fremst! Og kom deg til legen for å sjekke mineraler og vitaminer og jern og alt. 

Jeg var helt på felgen (har hatt et par ekstremt tøffe år) og dro til legen for å snakke om det. lav blodprosent, lav jern, begynte å bli dårlig med rød blodceller.... så det KAN være noe somatisk og. Sjekk det ut! Og skakk med legen 

Anonymkode: d1b52...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kutt ut energidrikker

-Gå til lege og sjekk status på jern, D-vitamin osv

-Kjøp næringsdrikker på apoteket om du ikke får i deg nok mat.

Om du må ha sykemelding vet jeg ikke, men en skikkelig omstrukturering av hverdagen din trenger du garantert. Legen din avgjør om du må ha sykemelding. Du bestiller en time og forteller om symptomene dine, han kommer med gode råd og sjekker det som skal sjekkes.

Anonymkode: 8eb04...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. 

Takk for gode råd. Husker nesten ikke at jeg skrev innlegget, og iallefall ikke at jeg sammenlignet energidrikkene med vann😅 drikker som regel 2 fres(koffein brusetabletter) om dagen, noen ganger 3 om ettermiddagen med barna blir for mye. Drikker mye vann og spiser ok til frokost, middag og kvelds, men kunne nok forbedret jeg som alle andre. Spiser ikke all verden til søtsaker og potetgull. Spiste mer av det før når formen var bra. 

Har vurdert å gå ned i stillingsprosent, men det er enklere sagt enn gjort her jeg jobber. Vi er konstant underbemannet så vi må hele tiden ha høyt tempo og jobber gjerne minimum 1-2 t overtid hver dag. 

Må vel ta en telefon til lege, men føler det blir for dumt bare fordi jeg er sliten lissom... 😕😝

Anonymkode: d9836...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, et lite tips. Gå til legen din å få en undersøkelse der de sjekker om du har noe form for vitaminmangel. Hadde en venninde som slet mye med at hun var utrolig trett og sliten. Hun gikk til legen og fikk påvist EKSTREM D-vitaminmangel og måtte begynne å ta vitaminer med høyt innhold av D-vitamin. Hvis ikke kan det jo hende de oppdager det skyldes noe annet, eller at kanskje en gradert sykemelding kan hjelpe. Er bare å snakke med legen hvert fall :)

Anonymkode: 94fbd...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...