Gå til innhold

Er det virkelig ikke lov å spørre? Sånn fordi man bryr seg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din reaksjon i ettertid er heller ikke normal... du som ikke er i stand til å forstå at det finnes livssituasjoner hvor man kan opptre "normalt" så lenge man ikke må snakke om eller bli konfrontert med det som er vanskelig eller et traume eller en krise. At du ikke forstår dette sier noe om dine sosiale evner.

Og om det er slik at hun blir fornærmet over at du "indirekte sa at hun så fæl ut" - ser du heller ikke da at hun har ganske store problemer? Men jeg vil anta at det er 99 % sjanse for at du tar feil ang. årsaken til at hun gikk ;)

Anonymkode: 1bba9...881

Hva er min reaksjon i ettertid? Mener du at det ikke er normalt å bli satt ut av at noen går når du spør om formen er dårlig? Altså hun så ikke spesielt pigg ut. Hun snufset og hostet og så skikkelig forkjølet ut mens vi snakket helt normalt og lo sammen. Samtidig gikk hun offentlig i klær jeg trodde hun aldri skulle gå offentlig i. Jeg antok at hun var syk, noe som ikke er helt ute på jordet. Jeg ble da satt ut når hun bare snudde ryggen til og gikk. Skal man anta at det verste av det verste har skjedd fordi noen ser syke ut?

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje ting var så jævlig den dagen at hun hadde to valg når du spurte, begynne å grine der rett foran deg og butikken, eller snu ryggen til deg og grine i bilen....

Hun valgte å snu ryggen til deg og grine i bilen.

Anonymkode: 8e7db...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er min reaksjon i ettertid? Mener du at det ikke er normalt å bli satt ut av at noen går når du spør om formen er dårlig? Altså hun så ikke spesielt pigg ut. Hun snufset og hostet og så skikkelig forkjølet ut mens vi snakket helt normalt og lo sammen. Samtidig gikk hun offentlig i klær jeg trodde hun aldri skulle gå offentlig i. Jeg antok at hun var syk, noe som ikke er helt ute på jordet. Jeg ble da satt ut når hun bare snudde ryggen til og gikk. Skal man anta at det verste av det verste har skjedd fordi noen ser syke ut?

Anonymkode: 389c8...7f5

You just don't get it...

Anonymkode: 1bba9...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det du mener er at du skal kunne si hva du vil, men de andre skal bite i seg reaksjonen på det du sier. Klassisk. 

Anonymkode: 5cdae...245

Nei. Det jeg mener er at hun kunne fortalt meg hva hun mente om spørsmålet i stedet for å bare gå. Hun kunne sagt at hun synes jeg var ufin. Det hadde vært helt ok. Jeg ville da bedt om unnskyldning for at hun tok det sånn og forklart at jeg bare mente det godt. Så ville jeg visst hva jeg kan eller ikke kan neste gang. En erfaring klokere. Nå, men den reaksjonen hun hadde, så vet jeg helt ærlig ikke hvor vi står i det hele tatt. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ting var så jævlig den dagen at hun hadde to valg når du spurte, begynne å grine der rett foran deg og butikken, eller snu ryggen til deg og grine i bilen....

Hun valgte å snu ryggen til deg og grine i bilen.

Anonymkode: 8e7db...fe2

Flott at du kjenner henne så godt da. 

Hun ble sint. Jeg kjenner henne såpass 

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

You just don't get it...

Anonymkode: 1bba9...881

Ditto 

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

Nei. Det jeg mener er at hun kunne fortalt meg hva hun mente om spørsmålet i stedet for å bare gå. Hun kunne sagt at hun synes jeg var ufin. Det hadde vært helt ok. Jeg ville da bedt om unnskyldning for at hun tok det sånn og forklart at jeg bare mente det godt. Så ville jeg visst hva jeg kan eller ikke kan neste gang. En erfaring klokere. Nå, men den reaksjonen hun hadde, så vet jeg helt ærlig ikke hvor vi står i det hele tatt. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Hvis du er en god venninne ville du startet med å unnskylde deg for at du tydeligvis gjorde henne opprørt og tatt det derfra.

Du velger å bli fornærmet og kalle hennes reaksjoner, og indirekte også henne selv, for unormal. Så enten er du en dårlig venninne eller så har du ekstremt dårlig utviklet perspektivtakning. Jeg tipper begge 

Anonymkode: 5cdae...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flott at du kjenner henne så godt da. 

Hun ble sint. Jeg kjenner henne såpass 

Anonymkode: 389c8...7f5

Jeg kjenner henne ikke i det hele tatt, jeg kommer med forslag til hvorfor det ikke var greit å komme med en sånn kommentar.

Siden du kjenner henne og skjønte at hun ble sint regner jeg med at spørsmålet ditt kom ut på en veldig lite hyggelig måte og overhodet ikke ble tolket som du hadde tenkt. Det bør jo du ta til deg.

Anonymkode: 8e7db...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er en god venninne ville du startet med å unnskylde deg for at du tydeligvis gjorde henne opprørt og tatt det derfra.

Du velger å bli fornærmet og kalle hennes reaksjoner, og indirekte også henne selv, for unormal. Så enten er du en dårlig venninne eller så har du ekstremt dårlig utviklet perspektivtakning. Jeg tipper begge 

Anonymkode: 5cdae...245

Mener du seriøst at det kun er hos meg problemet ligger? Det finnes ingen andre måter hun kunne reagert på enn denne ene?

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner henne ikke i det hele tatt, jeg kommer med forslag til hvorfor det ikke var greit å komme med en sånn kommentar.

Siden du kjenner henne og skjønte at hun ble sint regner jeg med at spørsmålet ditt kom ut på en veldig lite hyggelig måte og overhodet ikke ble tolket som du hadde tenkt. Det bør jo du ta til deg.

Anonymkode: 8e7db...fe2

Du skrev at hun hadde to valg og hvilket valg hun tok. Det var ikke skrevet som et forslag. Og i og med at jeg ikke kjenner deg og du ikke kjenner meg, så antok jeg at du mente du hadde løsningen på hva problemet var. Sånn fungerer det når det kommer ut på en veldig lite heldig måte og ikke ble tolket som du hadde tenkt. Det bør du ta til deg.

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du skrev at hun hadde to valg og hvilket valg hun tok. Det var ikke skrevet som et forslag. Og i og med at jeg ikke kjenner deg og du ikke kjenner meg, så antok jeg at du mente du hadde løsningen på hva problemet var. Sånn fungerer det når det kommer ut på en veldig lite heldig måte og ikke ble tolket som du hadde tenkt. Det bør du ta til deg.

Anonymkode: 389c8...7f5

Haha, er vi der ja :)

Jeg skrev "Kanskje ting var så jævlig den dagen at hun hadde to valg", legger vekt på kanskje. At du ikke skjønner at det er en mulig løsning, et forslag, får du ta til deg.

Anonymkode: 8e7db...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, er vi der ja :)

Jeg skrev "Kanskje ting var så jævlig den dagen at hun hadde to valg", legger vekt på kanskje. At du ikke skjønner at det er en mulig løsning, et forslag, får du ta til deg.

Anonymkode: 8e7db...fe2

Du skriver også «hun valgte......» 

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Jeg kjenner henne så godt. Og så tenker jeg at det ikke er noen grunn til å være superforsiktig med alt man sier hele tiden. Man kan ikke liste seg rundt mennesker hele livet. Man bør også være forsiktig med hvordan man reagerer. Din reaksjon kan være direkte skadelig for vennskap. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Så du kjenner henne bedre, enn min egen søster kjenner meg, bedre enn hva min ektemann gjennom 10 år kjenner meg, bedre enn mine bestevenninner. Og bare for å ha sagt det, alle mener jeg er en veldig åpen person, som ikke har problemer med å dele. De skulle bare vist. Og jeg tror det er mange som meg der ute, som bærer på hemmeligheter, som de færreste ikke vet. 

Du har kjent henne i 9 år, du kjenner henne ikke så godt. 

Anonymkode: af4c7...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du kjenner henne bedre, enn min egen søster kjenner meg, bedre enn hva min ektemann gjennom 10 år kjenner meg, bedre enn mine bestevenninner. Og bare for å ha sagt det, alle mener jeg er en veldig åpen person, som ikke har problemer med å dele. De skulle bare vist. Og jeg tror det er mange som meg der ute, som bærer på hemmeligheter, som de færreste ikke vet. 

Du har kjent henne i 9 år, du kjenner henne ikke så godt. 

Anonymkode: af4c7...d72

Jeg vet ikke hvor godt alle de du nevner kjenner deg. Men dette handler ikke om deg og dine hemmeligheter. Jeg har også traumer bak meg og har slitt i alle år fordi jeg ikke snakket med noen og fortsatt vet ingen om det, men det handler ikke om det heller.  

Jeg er forøvrig en av de få som vet sannheten om bruddet med mannen. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, HI, du er jo helt på villspor.

Anonymkode: 01dad...a1f

Hvorfor det? Og «vet du ikke det selv, så.......» blir for dumt svar. Hva er villsporet her?

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes venninnen din hadde en merkelig reaksjon til et legitimt spørsmål mellom to venninner. Da går jeg ut ifra at spørsmålet ble stilt med omsorg og i en fin tone, noe jeg regner med siden dere har vært venninner i ni år.

 

Jeg ville tatt kontakt med henne senere på kvelden og spurt om alt var bra, jeg hadde beklaget for om spørsmålet ble oppfattet stygt og tatt det videre derfra.

 

Når jeg leste hi var min første reaksjon at du var helt uten sosiale antenner, men tror det er pga måten du beskriver henne på uten å nevne at dere er nære venninner. Mange av svarene her er bare kverulerende, synes jeg. Snakk med venninnen din, mest sannsynlig ligger det noe bak reaksjonen hennes som ikke har noe med deg å gjøre.

Anonymkode: 361c0...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes venninnen din hadde en merkelig reaksjon til et legitimt spørsmål mellom to venninner. Da går jeg ut ifra at spørsmålet ble stilt med omsorg og i en fin tone, noe jeg regner med siden dere har vært venninner i ni år.

 

Jeg ville tatt kontakt med henne senere på kvelden og spurt om alt var bra, jeg hadde beklaget for om spørsmålet ble oppfattet stygt og tatt det videre derfra.

 

Når jeg leste hi var min første reaksjon at du var helt uten sosiale antenner, men tror det er pga måten du beskriver henne på uten å nevne at dere er nære venninner. Mange av svarene her er bare kverulerende, synes jeg. Snakk med venninnen din, mest sannsynlig ligger det noe bak reaksjonen hennes som ikke har noe med deg å gjøre.

Anonymkode: 361c0...972

Altså. Av og til trengs det mye mer forklaring her inne enn det man tenker er relevant i det første innlegget. 

Feks tenker ikke de fleste at man må forsvare sin allergi eller ønske om glutenfri kost for å be om oppskrifter på det. Ei heller at de må presisere at de ikke er preget ac traumer 24 timer i døgnet om man ber om råd for en episode som retraumatiserte de. 

Jeg visste ikke at jeg måtte fortelle hele vennskapshistorien vår og mer enn at hun også er en mamma på skolen og at vi kjenner hverandre godt. Jeg tenkte det det skulle holde. Men da er vi visst bare bekjente og jeg må forklare hvorfor/hvordan/hvem/når osv. Åpenbart kjenner jeg henne ikke, er nysgjerrig, manger sosiale antenner, er frekk og mer til fordi jeg spurte om en venninne var i dårlig form fordi hun så ut som om hun var i dårlig form.

Men. Jeg har nøstet opp i det. Jeg har funnet ut av det hele.

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske du kunne forklare situasjonen litt bedre, eller om jeg kunne vært flue på veggen...

Jeg mener, om hun stod og var åpenbart forkjølet, tett i nesa og hele pakka, så er det jo ikke frekt å spør om vedkommende har klart å bli syk.

Om personen ser litt bedrøvelig og slaskete ut, og man skal påpeke dette bare fordi, så kan man jo virke litt dust. Med de sosiale antennene oppe og går så er det gjerne bedre fremgangsmåter for å prøve å hjelpe noen som virker å ha det vanskelig, enn å påpeke hvordan de ser ut. For alt jeg vet kan du ha gjort det på en ufølsom måte. Det er jo umulig å si. 

 

Anonymkode: 32c7e...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden er et perfekt eksempel på hvordan det blir når folk hiver seg over hi, bare for å gjøre det. Det er så mange dumme svar i denne tåden at man kan bli helt matt

Anonymkode: 4320a...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske du kunne forklare situasjonen litt bedre, eller om jeg kunne vært flue på veggen...

Jeg mener, om hun stod og var åpenbart forkjølet, tett i nesa og hele pakka, så er det jo ikke frekt å spør om vedkommende har klart å bli syk.

Om personen ser litt bedrøvelig og slaskete ut, og man skal påpeke dette bare fordi, så kan man jo virke litt dust. Med de sosiale antennene oppe og går så er det gjerne bedre fremgangsmåter for å prøve å hjelpe noen som virker å ha det vanskelig, enn å påpeke hvordan de ser ut. For alt jeg vet kan du ha gjort det på en ufølsom måte. Det er jo umulig å si. 

 

Anonymkode: 32c7e...fb2

Jeg var der og jeg kan fortelle, men jeg tenker at jeg ikke trenger å fortelle alt i detalj. Tenkte det holdt med de groveste trekkene. Og da jeg skrev at hun ikke så pigg ut og skikkelig forkjølet ut i de første svarene, så tenkte jeg at det var tilstrekkelig.

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes denne tråden er et perfekt eksempel på hvordan det blir når folk hiver seg over hi, bare for å gjøre det. Det er så mange dumme svar i denne tåden at man kan bli helt matt

Anonymkode: 4320a...1ac

Jeg mener ikke at det var korrekt å spørre, men jeg mener hun kunne sagt det til meg i stedet for å stikke uten et ord. Men åpenbart er hun i en livskrise jeg ikke vet noe om og nå sitter hun hjemme og gråter fordi jeg spurte om hun var i dårlig form fordi hun snørret og hostet....

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

En forelder på skolen. Kjenner henne godt. Hun er alltid pent/stilig kledd med dressjakker og bukser og skjørt osv. I dag kom hun i joggebukse og collegegenser og i den anledning spurte jeg «dårlig form i dag?» ikke for å si at hun så fæl ut eller noe, men fordi hun ikke var «den vanlige seg». 

Men det er visst ikke lov...... hvorfor ikke?

Anonymkode: 389c8...7f5

🙈 Sosiale antenner??

Anonymkode: 0617b...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Jeg kjenner henne så godt. Og så tenker jeg at det ikke er noen grunn til å være superforsiktig med alt man sier hele tiden. Man kan ikke liste seg rundt mennesker hele livet. Man bør også være forsiktig med hvordan man reagerer. Din reaksjon kan være direkte skadelig for vennskap. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Så hun må liste seg rundt deg for ikke å miste ditt vennskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig ikke lov å spørre om noen er syke? Hva er så fryktelig galt med det? «Er du syk?» er liksom å såre noen? Forstår seriøst ikke at folk skal klikke fordi de blir spurt om de er syke. I alle fall ikke folk man kjenner godt. Bekjente og ukjente kunne jeg forstått

Anonymkode: 389c8...7f5

Si meg? Har DU en mental sykdom? Må være lov å spørre vel?

Anonymkode: 0617b...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...