Gå til innhold

Er det virkelig ikke lov å spørre? Sånn fordi man bryr seg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men du spurte ikke om hvordan formen hennes var, eller hvordan det gikk, du spurte henne om hun var syk - det er en viktig forskjell.

Du virker fornærmet, Hi. Hadde jeg opplevd det du opplevde ville jeg tenkt at jeg uten å ville det tråkket feil, og jeg ville også ha blitt bekymret for henne for hvorfor hun reagerte som hun gjorde. Du aner jo ikke hva som kan ha skjedd i hennes liv. Mannen kan ha gått fra henne i går, hun kan ha mistet en av sine nærmeste, hun kan ha fått beskjed om at hun har en alvorlig sykdom. Eller kanskje hun er deprimert, har fått sparken fra jobb. Du aner ikke hva som har skjedd. Det at hun bare gikk betyr nok at det er noe som gjør at hun ikke ville eller greide å snakke om det der og da.

Jeg ville snakket med henne og unnskyldt meg, om jeg var deg. Sagt at du fikk en følelse av at da du spurte henne om hun var syk, så ble det oppfattet på en negativ måte, men understreket at du bare spurte fordi du bryr deg om henne, og du fikk inntrykk av at hun ikke hadde det bra. Så ville jeg unnskyldt hvis det ble feil for henne, og at stedet det ble tatt opp kanskje også ble feil. Så ville jeg fortalt henne at du bryr deg om henne og at hvis det er noe så stiller du mer enn gjerne opp for henne, enten det er for å lytte, bare være venninne, eller om det er noe praktisk du kan hjelpe til med.

Anonymkode: 1bba9...881

Jeg spurte bare om formen var dårlig. Hun så virkelig syk ut. 

Mannen har ikke gått fra henne. Hun kan ha mistet noen nære, men det kunne hun sagt.  Vi stod og pratet utenfor butikken. Helt alene. Jeg for min del synes hun oppførte seg dårlig. Man snur ikke ryggen til og går fra en man har skravlet med i 10 min kun fordi man blir spurt om man er i dårlig form. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Pæddan skrev:

Nå må du bestemme deg....alenemor eller med mann?

Hun sa ar mannen kanskje hadde gått fra henne i går. Det har han jo ikke.

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun sa ar mannen kanskje hadde gått fra henne i går. Det har han jo ikke.

Anonymkode: 389c8...7f5

Skrev tidligere at hun hadde 3 barn alene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pæddan skrev:

Skrev tidligere at hun hadde 3 barn alene??

Ja. Og da sier det seg selv at mannen ikke har gått fra henne? De har ikke vært sammen på mange år

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du gjort alt rett og hun har gjort alt feil. 

Du er omtenksom og hun er sur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Men da har du gjort alt rett og hun har gjort alt feil. 

Du er omtenksom og hun er sur. 

Hahaha! Merkelig konklusjon, men ok.

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hahaha! Merkelig konklusjon, men ok.

Anonymkode: 389c8...7f5

Hvordan kan man ellers konkludere? Du har er motsvar til alle som kommer med forslag om hvorfor hun reagerte som hun gjorde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte bare om formen var dårlig. Hun så virkelig syk ut. 

Mannen har ikke gått fra henne. Hun kan ha mistet noen nære, men det kunne hun sagt.  Vi stod og pratet utenfor butikken. Helt alene. Jeg for min del synes hun oppførte seg dårlig. Man snur ikke ryggen til og går fra en man har skravlet med i 10 min kun fordi man blir spurt om man er i dårlig form. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Nei, i en normalsituasjon så gjør man ikke det. Ditt problem er at du ikke greier å se at det kan ha vært veldig gode grunner for at hun der og da ikke greide å forholde seg til hva enn det var som ev. er galt i hennes liv nå. Om f.eks. hennes alternativ til å gå fra deg var å bryte sammen der og da, da var kanskje det å gå det beste hun greide i situasjonen.

At du føler deg fornærmet er ditt problem. Jeg forstår at du bare ville henne vel, men du må forstå at hun kan ha hatt gode grunner for bare å gå. Det var kanskje ikke høflig eller "riktig", men det var kanskje det beste hun greide i den situasjonen. Og det er det du må jobbe med å forstå.

Anonymkode: 1bba9...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Hvordan kan man ellers konkludere? Du har er motsvar til alle som kommer med forslag om hvorfor hun reagerte som hun gjorde. 

 

Jeg har da ikke sagt at jeg hadde rett i å stille spørsmålet. Men reaksjonen hennes var ikke det spor bedre. Jeg forsøkte å vise at jeg bryr meg om henne og hun stakk. Ingen som har gjort noe perfekt her da?

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, i en normalsituasjon så gjør man ikke det. Ditt problem er at du ikke greier å se at det kan ha vært veldig gode grunner for at hun der og da ikke greide å forholde seg til hva enn det var som ev. er galt i hennes liv nå. Om f.eks. hennes alternativ til å gå fra deg var å bryte sammen der og da, da var kanskje det å gå det beste hun greide i situasjonen.

At du føler deg fornærmet er ditt problem. Jeg forstår at du bare ville henne vel, men du må forstå at hun kan ha hatt gode grunner for bare å gå. Det var kanskje ikke høflig eller "riktig", men det var kanskje det beste hun greide i den situasjonen. Og det er det du må jobbe med å forstå.

Anonymkode: 1bba9...881

Og at hun ble fornærmet at et velment spørsmål er da hennes problem?

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir du da sur om en av dine nærmeste venner spør om du ikke er i form? 

Anonymkode: 389c8...7f5

I min verden er det innafor å spørre om formen er ok dersom noen ser sjuskete ut en dag. Hvis det er noe privat man ikke ønsker å dele kan man jo bare gi et standardsvar à la: «den kunne vært bedre, men det går seg nok til» og deretter skiftet samtaletema.

veldig mange DIB-høner i denne tråden som er tilhengere av krenket-kulturen...

Anonymkode: 7ed2b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har da ikke sagt at jeg hadde rett i å stille spørsmålet. Men reaksjonen hennes var ikke det spor bedre. Jeg forsøkte å vise at jeg bryr meg om henne og hun stakk. Ingen som har gjort noe perfekt her da?

Anonymkode: 389c8...7f5

 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og at hun ble fornærmet at et velment spørsmål er da hennes problem?

Anonymkode: 389c8...7f5

Men ser du ikke at det å bli fornærmet kanskje ikke er den mest konstruktive følelsen du kan ha nå? Hadde en av mine venninner reagert slik din gjorde ville jeg blitt VELDIG bekymret for henne, ville tatt det som et tegn på at noe kanskje er alvorlig galt. Så ville dilemmaet mitt vært hvordan jeg skulle nærme meg henne, når det ville være riktig for henne, hvordan jeg kunne formidle at jeg bryr meg og gjerne stiller opp uten at hun ser på det som påtrengende.

Enten mangler du litt erfaring selv, eller så har du vanskelig for å forstå at andre kan reagere anderledes enn det du gjør i ekstreme situasjoner.

Men selvfølgelig, du kan jo også bare tro at hun kun ble ulogisk fornærmet og at ingenting er galt i hennes liv. Har du rett så er hun jo merkelig, men siden du sier å kjenne henne godt så vil jeg anta at sjansen for det er liten. Ergo er det større sjanse for at hun nå står midt i noe som er for vanskelig til at hun orker å ta det opp utenfor en butikk...

 

Anonymkode: 1bba9...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I min verden er det innafor å spørre om formen er ok dersom noen ser sjuskete ut en dag. Hvis det er noe privat man ikke ønsker å dele kan man jo bare gi et standardsvar à la: «den kunne vært bedre, men det går seg nok til» og deretter skiftet samtaletema.

veldig mange DIB-høner i denne tråden som er tilhengere av krenket-kulturen...

Anonymkode: 7ed2b...3e9

Det er jo det jeg mener. Alt av reaksjoner hadde vært bedre enn den jeg fikk. Det hadde vært bedre om hun ble rasende og skjelte med ut med all verdens gloser enn å snu ryggen til og gå. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg møtte en bekjent ved matbutikken, som absolutt skulle småprate i 10 minutter før hun presterer å si at jeg ser syk ut"

Anonymkode: 5cdae...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha du er en av to kjente brukere om du er seriøs.😂 Så sosialt ubrukelig er det ikke mange som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

Men ser du ikke at det å bli fornærmet kanskje ikke er den mest konstruktive følelsen du kan ha nå? Hadde en av mine venninner reagert slik din gjorde ville jeg blitt VELDIG bekymret for henne, ville tatt det som et tegn på at noe kanskje er alvorlig galt. Så ville dilemmaet mitt vært hvordan jeg skulle nærme meg henne, når det ville være riktig for henne, hvordan jeg kunne formidle at jeg bryr meg og gjerne stiller opp uten at hun ser på det som påtrengende.

Enten mangler du litt erfaring selv, eller så har du vanskelig for å forstå at andre kan reagere anderledes enn det du gjør i ekstreme situasjoner.

Men selvfølgelig, du kan jo også bare tro at hun kun ble ulogisk fornærmet og at ingenting er galt i hennes liv. Har du rett så er hun jo merkelig, men siden du sier å kjenne henne godt så vil jeg anta at sjansen for det er liten. Ergo er det større sjanse for at hun nå står midt i noe som er for vanskelig til at hun orker å ta det opp utenfor en butikk...

 

Anonymkode: 1bba9...881

Hennes reaksjon var avvikende fra normalen. Jeg var jo bekymret og spurte derfor om formen var dårlig. Det finnes andre måter å reagere på enn å snu ryggen til og gå. Som jeg kjenner henne vil jeg mene at det er 99% sikkert at hun ble fornærmet fordi hun antok at jeg indirekte sa at hun så fæl ut.

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Hahaha du er en av to kjente brukere om du er seriøs.😂 Så sosialt ubrukelig er det ikke mange som er.

Jeg er en ukjent bruker med nick

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg møtte en bekjent ved matbutikken, som absolutt skulle småprate i 10 minutter før hun presterer å si at jeg ser syk ut"

Anonymkode: 5cdae...245

Eller den korrekte versjonen: 

«jeg møtte en god venninne på butikken. Vi snakket litt om hvordan vi praktisk skal ordne turen vi skal på til helgen. Så spurte hun om formen var dårlig og jeg stakk»

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du mener at du kjenner henne godt, så er det ikke sikkert du kjenner henne så godt. Det er mye folk ikke deler med de rundt seg.

Jeg har jobb, kler meg pent i det daglige, trener og er en aktiv mor. Men jeg har opplevd virkelig grusomme ting i livet mitt, ting ikke engang min søster vet om. Og jeg har gått i behandling for dette, da traumebehandling, og jeg kan love deg jeg så syk ut de dagene, og hadde noen spurt meg, så hadde nok jeg gått og. Fordi jeg ville ikke klart å prate om det. Men det er godt mulig jeg kunne stå og småprate i 10 min, for å ta på meg masken min er jeg flink til.

Nå sier jeg ikke at dette gjelder henne, men det er bare for å vise, at man kjenner ikke folk så godt som man tror, man vet ikke alt om de. Og skal være litt forsiktig med hva man sier.

Anonymkode: af4c7...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Eller den korrekte versjonen: 

«jeg møtte en god venninne på butikken. Vi snakket litt om hvordan vi praktisk skal ordne turen vi skal på til helgen. Så spurte hun om formen var dårlig og jeg stakk»

Anonymkode: 389c8...7f5

Hehe, du er så gal.

Anonymkode: 5cdae...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hennes reaksjon var avvikende fra normalen. Jeg var jo bekymret og spurte derfor om formen var dårlig. Det finnes andre måter å reagere på enn å snu ryggen til og gå. Som jeg kjenner henne vil jeg mene at det er 99% sikkert at hun ble fornærmet fordi hun antok at jeg indirekte sa at hun så fæl ut.

Anonymkode: 389c8...7f5

Din reaksjon i ettertid er heller ikke normal... du som ikke er i stand til å forstå at det finnes livssituasjoner hvor man kan opptre "normalt" så lenge man ikke må snakke om eller bli konfrontert med det som er vanskelig eller et traume eller en krise. At du ikke forstår dette sier noe om dine sosiale evner.

Og om det er slik at hun blir fornærmet over at du "indirekte sa at hun så fæl ut" - ser du heller ikke da at hun har ganske store problemer? Men jeg vil anta at det er 99 % sjanse for at du tar feil ang. årsaken til at hun gikk ;)

Anonymkode: 1bba9...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du mener at du kjenner henne godt, så er det ikke sikkert du kjenner henne så godt. Det er mye folk ikke deler med de rundt seg.

Jeg har jobb, kler meg pent i det daglige, trener og er en aktiv mor. Men jeg har opplevd virkelig grusomme ting i livet mitt, ting ikke engang min søster vet om. Og jeg har gått i behandling for dette, da traumebehandling, og jeg kan love deg jeg så syk ut de dagene, og hadde noen spurt meg, så hadde nok jeg gått og. Fordi jeg ville ikke klart å prate om det. Men det er godt mulig jeg kunne stå og småprate i 10 min, for å ta på meg masken min er jeg flink til.

Nå sier jeg ikke at dette gjelder henne, men det er bare for å vise, at man kjenner ikke folk så godt som man tror, man vet ikke alt om de. Og skal være litt forsiktig med hva man sier.

Anonymkode: af4c7...d72

Joda. Jeg kjenner henne så godt. Og så tenker jeg at det ikke er noen grunn til å være superforsiktig med alt man sier hele tiden. Man kan ikke liste seg rundt mennesker hele livet. Man bør også være forsiktig med hvordan man reagerer. Din reaksjon kan være direkte skadelig for vennskap. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, du er så gal.

Anonymkode: 5cdae...245

Det er mulig jeg er det, men jeg går i alle fall ikke fordi noen spør meg om formen

Anonymkode: 389c8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Joda. Jeg kjenner henne så godt. Og så tenker jeg at det ikke er noen grunn til å være superforsiktig med alt man sier hele tiden. Man kan ikke liste seg rundt mennesker hele livet. Man bør også være forsiktig med hvordan man reagerer. Din reaksjon kan være direkte skadelig for vennskap. 

Anonymkode: 389c8...7f5

Så det du mener er at du skal kunne si hva du vil, men de andre skal bite i seg reaksjonen på det du sier. Klassisk. 

Anonymkode: 5cdae...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...