Gå til innhold

Hvilket lån ville du betjent først?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg klikker av meg selv!! Klarer aldri å bli god økonomisk.. aldri! 

 

Har Klarna konto på 12000

Forbrukslån 17000

Master Card 5000. 

Hvor kan jeg starte?

Jeg har god inntekt, så dette er tull av meg. Men jeg bruker lønn på å betale lån, blir så blakk etter det, og kjøper mer på kreditt. Og sånn holder jeg på da... 

Anonymkode: 731c1...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten tar du det dyreste først, eller det minste først. Ta ett og ett så du ser at noe forsvinner. Dette er overkommelig😊

Anonymkode: c9d79...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utgangspunkt vil jeg si det som har høyest rente betaler du ned på først, ellers vil det ende opp med å koste deg enda mer enn nødvendig. Går det an å kontakte de ulike kreditorene eller eventuelt inkassoselskapene som har saken for kreditor å be om nedbetalingsplan eller annen avtale for betaling som evt gjør at du slipper dyre renter og ikke minst dyre inkassosalær og ekstra kostnader?

Det kan være lurt å se om du få til en nedbetalingsplan, sli at du slipper å gå tom for penger rett etter lønning for så å måtte ta opp nye lån. Få brutt den onde sirkelen med å betale et mindre beløp hver mnd som ikke gjør at du er helt blakk før lønnen kommer igjen.

Anonymkode: d9e4d...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å lage deg et budsjett, slik at du ser hvor mye du har råd til å bruke på nedbetaling av gjeld hver måned. Det vanlige er å betale ned det lånet med størst rente først,men siden du har 3 lån som hver ikke er veldig stor ville jeg betalt ned det minste på 5000 først. Men cluet er å betale ned på lånene,men ikke så mye at du må ta opp nye lån. En balansegang er fint!

Anonymkode: ce840...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det som er blitt sagt, og i tillegg sett opp et budsjett med det du har igjen, og lev litt nøkternt en periode til du får hodet over vannet igjen.
Er mye man bruker penger på som man ikke tenker over i hverdagen. Brus, snop, snus, røyk kan kuttes ned/ut.
Kafe/restaurantbesøk kan man kutte ut/redusere.
Klær kan man gå et par runder med seg selv før man kjøper.
På mat kan du faktisk spare en del ved å velge rimelige alternativer der det går, eks firstprise eller butikkenes egne merker, være flink å bruke rester, kjøpe litt større esker på de varene man bruker mye, hvitost, vaskemidler og lignende.

Vi har de siste 5månedene hatt mye mindre å rutte med hver mnd pga nav-kluss. Har hatt 10-15 000 mindre hver mnd. Likevel har vi klart oss, og jeg ser nå hvor stort sparepotensiale vi faktisk har både når vi ikke har noe valg, men også til hverdags når vi faktisk har de pengene.

Anonymkode: 300d5...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Først av alt: dette er ikke uhorvelige mengder med forbruksgjeld, så med god lønn skal dette gå helt fint!

Den økonomisk sett mest lønnsomme måten å betale ned gjelden din på, er å finne ut hvilket kort/lån som har høyest rente og så betale ned på dette kortet først.

Her er måten du gjør dette på:

1) Finn ut hvor mye du må betale i minimumsbeløp hver måned på hvert av lånene dine, og hva rentesatsen er. Her er et hypotetisk eksempel for å illustrere:

Forbrukslån: minimumsbeløp 500kr, rente 14%

Klarna: minimumsbeløp 300kr, rente 15%

MasterCard: minimumsbeløp 150kr, rente 18%

Totalt må du da ut med minimum 500+300+150=950kr per måned.

2) Finn ut hvor mye du har til overs som du kan bruke på gjeldsbetaling hver måned, f.eks 2500kr. Merk at dette beløpet *må* være likt eller helst større enn det månedlige minimumsbeløpet ditt (950 kr i dette eksemplet). Hvis det ikke er tilfelle, må du enten skaffe friske penger og/eller kontakte kreditorene dine for å få til en nedbetalingsplan.

3) I dette hypotetiske eksempelet bør du betale ned MasterCard først fordi det har høyest rente. Gitt at du har 2500kr tilgjengelig hver måned skal du da betale:

Forbrukslån: 500kr

Klarna: 300kr

MasterCard: 2500 - 500 - 300 = 1700kr hver måned (150kr av dette dekker minimumsbeløpet ditt og resten er avdrag på lånet ditt)

4) Når MasterCardet er nedbetalt, skal du fortsatt bruke 2500kr på gjeldsbetaling, men nå har du bare to lån, og igjen skal du betale ned lånet med den høyeste renten først:

Forbrukslån: 500kr

Klarna: 2500 - 500 = 2000kr hver måned (hvorav 300kr er minimumsbeløpet og resten er rene avdrag)

Og slik fortsetter du til du er ferdig med gjelden din. 

Noen tips på veien:

* For å unngå å havne i det samme uføret igjen, kan det være sunt å ta en runde der du går gjennom kredittkortregninger o.l. for å se hva du brukte pengene på: var det verdt det? Kunne du ha utsatt noen av kjøpene og heller spart opp pengene før su kjøpte? Osv. Husk at du har mulighet til å frivillig sperre deg selv fra å kunne ta opp ny kredittkort/forbruksgjeld (sperren kan du fjerne når du selv måtte ønske det senere, men den kan være kjekk å ha hvis impulskjøp er et problem for deg)

* Bufferkonto er kjekt å ha til uforutsette utgifter som f.eks bilreparasjoner eller en vaskemaskin som måtte byttes ut, slik at du slipper å ta opp ny forbruksgjeld hvis slike utgifter dukker opp en annen gang. På sikt er et fint mål å sette av 2-3 netto månedslønner på en bufferkonto, men mens du betaler ned på dyr kredittgjeld, er 5000kr et fint første skritt. Litt avhengig av hvor dyr gjelden din er, kan du derfor vurdere å ta 500kr av de 2500kr du hadde tilgjengelig og sette opp et autotrekk inn på en bufferkonto med brukbar rente og null begrensninger på antall uttak (sjekk finansportalen.no). Men betaler du veldig høy rente, ville jeg nok ha prioritert å betale ned lånene dine så fort som mulig. 

* Gå gjennom kontoskriften din for den siste måneden, eller gjerne de siste tre månedene om du gidder/orker: sannsynligvis fins det noen unødvendige utgifter der som du kan kutte ut i en periode mens du betaler ned på gjelden din, f.eks kaffe, kioskvarer, pølse på bensinstasjon, osv.

* Sjekk hva du har i frysen og i skapet - kanskje du kan spise deg ut av kjøleskapet osv og dermed frigjøre litt ekstra penger til nedbetaling av gjeld denne måneden? Kan du handle mer på rimelige butikker (Kiwi, Rema) og kutte alt av dyre butikker som Meny i en periode?

* Med tanke på friske penger, kan du f.eks prøve å selge ting på Finn, bruke feriepenger, eller bruke penger du har fått tilbake på skatten.

* Kan du jobbe mer? (Økt stillingsbrøk hvis du jobber deltid, be sjefen om mer overtid, o.l.)

Lykke til, jeg heier på deg!

Hilsen siv.øk som har hjulpet flere venner med å kvitte seg med dyr forbruksgjeld

Anonymkode: 290e7...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei! 

Først av alt: dette er ikke uhorvelige mengder med forbruksgjeld, så med god lønn skal dette gå helt fint!

Den økonomisk sett mest lønnsomme måten å betale ned gjelden din på, er å finne ut hvilket kort/lån som har høyest rente og så betale ned på dette kortet først.

Her er måten du gjør dette på:

1) Finn ut hvor mye du må betale i minimumsbeløp hver måned på hvert av lånene dine, og hva rentesatsen er. Her er et hypotetisk eksempel for å illustrere:

Forbrukslån: minimumsbeløp 500kr, rente 14%

Klarna: minimumsbeløp 300kr, rente 15%

MasterCard: minimumsbeløp 150kr, rente 18%

Totalt må du da ut med minimum 500+300+150=950kr per måned.

2) Finn ut hvor mye du har til overs som du kan bruke på gjeldsbetaling hver måned, f.eks 2500kr. Merk at dette beløpet *må* være likt eller helst større enn det månedlige minimumsbeløpet ditt (950 kr i dette eksemplet). Hvis det ikke er tilfelle, må du enten skaffe friske penger og/eller kontakte kreditorene dine for å få til en nedbetalingsplan.

3) I dette hypotetiske eksempelet bør du betale ned MasterCard først fordi det har høyest rente. Gitt at du har 2500kr tilgjengelig hver måned skal du da betale:

Forbrukslån: 500kr

Klarna: 300kr

MasterCard: 2500 - 500 - 300 = 1700kr hver måned (150kr av dette dekker minimumsbeløpet ditt og resten er avdrag på lånet ditt)

4) Når MasterCardet er nedbetalt, skal du fortsatt bruke 2500kr på gjeldsbetaling, men nå har du bare to lån, og igjen skal du betale ned lånet med den høyeste renten først:

Forbrukslån: 500kr

Klarna: 2500 - 500 = 2000kr hver måned (hvorav 300kr er minimumsbeløpet og resten er rene avdrag)

Og slik fortsetter du til du er ferdig med gjelden din. 

Noen tips på veien:

* For å unngå å havne i det samme uføret igjen, kan det være sunt å ta en runde der du går gjennom kredittkortregninger o.l. for å se hva du brukte pengene på: var det verdt det? Kunne du ha utsatt noen av kjøpene og heller spart opp pengene før su kjøpte? Osv. Husk at du har mulighet til å frivillig sperre deg selv fra å kunne ta opp ny kredittkort/forbruksgjeld (sperren kan du fjerne når du selv måtte ønske det senere, men den kan være kjekk å ha hvis impulskjøp er et problem for deg)

* Bufferkonto er kjekt å ha til uforutsette utgifter som f.eks bilreparasjoner eller en vaskemaskin som måtte byttes ut, slik at du slipper å ta opp ny forbruksgjeld hvis slike utgifter dukker opp en annen gang. På sikt er et fint mål å sette av 2-3 netto månedslønner på en bufferkonto, men mens du betaler ned på dyr kredittgjeld, er 5000kr et fint første skritt. Litt avhengig av hvor dyr gjelden din er, kan du derfor vurdere å ta 500kr av de 2500kr du hadde tilgjengelig og sette opp et autotrekk inn på en bufferkonto med brukbar rente og null begrensninger på antall uttak (sjekk finansportalen.no). Men betaler du veldig høy rente, ville jeg nok ha prioritert å betale ned lånene dine så fort som mulig. 

* Gå gjennom kontoskriften din for den siste måneden, eller gjerne de siste tre månedene om du gidder/orker: sannsynligvis fins det noen unødvendige utgifter der som du kan kutte ut i en periode mens du betaler ned på gjelden din, f.eks kaffe, kioskvarer, pølse på bensinstasjon, osv.

* Sjekk hva du har i frysen og i skapet - kanskje du kan spise deg ut av kjøleskapet osv og dermed frigjøre litt ekstra penger til nedbetaling av gjeld denne måneden? Kan du handle mer på rimelige butikker (Kiwi, Rema) og kutte alt av dyre butikker som Meny i en periode?

* Med tanke på friske penger, kan du f.eks prøve å selge ting på Finn, bruke feriepenger, eller bruke penger du har fått tilbake på skatten.

* Kan du jobbe mer? (Økt stillingsbrøk hvis du jobber deltid, be sjefen om mer overtid, o.l.)

Lykke til, jeg heier på deg!

Hilsen siv.øk som har hjulpet flere venner med å kvitte seg med dyr forbruksgjeld

Anonymkode: 290e7...9b9

Tusen tusen tusen takk!!! ❤️❤️ For et fantastisk menneske du er som skriver et så godt og utfyllende svar til en fremmed person på nett. Og du skal vite at jeg setter så innmari pris på det! Har lest og lest det du har skrevet, og du er en klok og flink dame virker det som! Og snill ❤️❤️ 

Anonymkode: 731c1...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...