Gå til innhold

Noen måter å finne ut om fosteret har tatt skader av alkohol?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk spiral for en tid tilbake, men nå viser det seg at jeg er gravid! Jeg er ganske sikker på når jeg ble gravid, da sex har vært veldig fraværende grunnet studier og mannens jobb (han er bortreist over lengre perioder). Ca. 2 uker etter samleie leverte jeg master og det ble stor feiring med alkohol 5 dager på rad i ganske så moderate mengder. Ble med de dagene, har ikke drukket i etterkant, og før det ikke rørt alkohol siden i høst. Ikke i min villeste fantasi kunne jeg se for meg at jeg var gravid grunnet spiral, men den har tydeligvis sviktet. 

Må kontakte lege i morgen, men jeg lurer på om det fins noen prøver som viser om fosteret har tatt skade av drikkingen min? Nå tenker jeg på føtalt alkoholsyndrom eller noe slikt... Tror ikke jeg klarer ta abort, selv om graviditet ikke har vært ønsket grunnet livssituasjon! Men må si jeg er veldig bekymret for at dette kan ha ført til skader 😕 

Anonymkode: c1304...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må vente til babyen er født. Da ser man det.

Anonymkode: 91701...244

Takk for svar... 

:( Faen!

Anonymkode: c1304...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville betalt for en tidlig ultralyd så ser du hva de kommer frem til der.

Anonymkode: 42fce...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slappe helt av! Mor og foster deler ikke blod før uke 6. 

Man oppdager en graviditet tidligst i uke 4-5 og mange drikker de ukene før man oppdager graviditeten.

Så slapp av og gled deg over overraskelsen i magen 😊❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal ta det helt med ro. Tenk på alle som drikker masse før de oppdager at de er gravide... Det finnes jo de (blant annet min mor) som ikke visste at hun var gravid før hun var 5 mnd på vei og da hadde hun drukket masse (var 19 da hun fikk meg) og jeg er frisk og rask. Vet at ikke det er en fasit, men poenget er at det er så mange som gjør dette at det er nærliggende å tro at det ikke utgjør noe fare.

Anonymkode: 6268f...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Du kan slappe helt av! Mor og foster deler ikke blod før uke 6. 

Man oppdager en graviditet tidligst i uke 4-5 og mange drikker de ukene før man oppdager graviditeten.

Så slapp av og gled deg over overraskelsen i magen 😊❤️ 

Mor og foster deler aldri blod. Da hadde man jo dødd hvis man har forskjellig blodtype 

Anonymkode: a3fa1...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro. Dette er selvsagt ikke det man ville gjort hvis man visste man var gravid, men det er helt usannsynlig at det kan føre til konsekvenser som er merkbare. Hvor mye snakker vi om når du sier 5-6 dager med alkohol i "moderate mengder"? Hvis det faktisk er "moderate mengder", ser jeg ut fra oppdatert forskning ingen grunn til bekymring, så lenge du ikke fortsetter å drikke (og det høres det ikke ut som du har noen planer om). På 80-tallet var det gjengs oppfatning at man kunne ta seg 1-2 glass om dagen. De aller fleste ble fine og friske likevel. Det er også født mange fine unger av mødre som har tatt seg en heidundrende fest før de visste at de var gravide. Det er ikke bra å drikke når man er gravid, men erfaring tilsier at dette vil gå bra for din del😊

Anonymkode: 59ed8...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at dersom alkohol så tidlig i svangerskapet skaper skader, vil disse skadene være så store at man mest sannsynlig aborterer. Tenk hvor viktig hver celledeling/hvert utviklingstrinn er i denne epoken. Sent i svangerskapet er det større sannsynlighet for utviklingsskader/FAS (som er forenelige med liv), da det er da sentralnervesystemet grunnlegges og starter utviklingen. Så dersom alt går fint med svangerskapet kan du mest sannsynlig puste ut. 

Mor og foster deler aldri blodsystem, og alkohol er løselig i fett, og vil fordeles i kroppen (ikke holdes inne i blodårene), så argumentet med "deler ikke blod" holder ikke.

Anonymkode: 924aa...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol KAN gi skader i alle deler av svangerskapet. Hva slags skader avhenger av når i svangerskapet man drikker fordi skadene utvikles i forhold til hva som utvikles hos fosteret når alkoholen blir drukket. Det mest alvorlige er FAS, som det også finnes grader av. Men det er mange andre skader og problemer hos barn som kan skyldes alkohol i løpet av svangerskapet, skader man tidligere kanskje ikke relaterte til alkohol en gang. Lærevansker, problemer med å spise, små eller større problemer med indre organer, urolighet, konsentrasjonsproblemer og mye mer. Så det at "Det gikk bra med meg eller noen andre" er for det første et dårlig argument, for det andre så kan det godt hende at det ikke er sant heller. Det kan være at skaden ikke er så stor eller at den ikke har blitt relatert til alkoholbruken. Eller så er det sånn at det heldigvis gikk bra likevel. Ingen vet hvor tidlig og hvor mye man "kan" drikke. Ikke akkurat noe man ønsker å forske på heller. 

Det man har gjort, kan man ikke gjøre noe med, og vet man ikke at man er gravid, så vet man det jo ikke. Ikke noe å gjøre noe med det heller. Men man er ganske så sikre på at jo mer, jo verre gjelder. 

Beklager HI, du må bare vente og se. Det viktigste du kan gjøre nå, og det eneste også, er å ikke drikke resten av svangerskapet. 

 

Anonymkode: eea73...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slappe helt av. Det er de færreste som er klar over at de er gravide så tidlig 😉 

Anonymkode: 8fe91...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alkohol KAN gi skader i alle deler av svangerskapet. Hva slags skader avhenger av når i svangerskapet man drikker fordi skadene utvikles i forhold til hva som utvikles hos fosteret når alkoholen blir drukket. Det mest alvorlige er FAS, som det også finnes grader av. Men det er mange andre skader og problemer hos barn som kan skyldes alkohol i løpet av svangerskapet, skader man tidligere kanskje ikke relaterte til alkohol en gang. Lærevansker, problemer med å spise, små eller større problemer med indre organer, urolighet, konsentrasjonsproblemer og mye mer. Så det at "Det gikk bra med meg eller noen andre" er for det første et dårlig argument, for det andre så kan det godt hende at det ikke er sant heller. Det kan være at skaden ikke er så stor eller at den ikke har blitt relatert til alkoholbruken. Eller så er det sånn at det heldigvis gikk bra likevel. Ingen vet hvor tidlig og hvor mye man "kan" drikke. Ikke akkurat noe man ønsker å forske på heller. 

Det man har gjort, kan man ikke gjøre noe med, og vet man ikke at man er gravid, så vet man det jo ikke. Ikke noe å gjøre noe med det heller. Men man er ganske så sikre på at jo mer, jo verre gjelder. 

Beklager HI, du må bare vente og se. Det viktigste du kan gjøre nå, og det eneste også, er å ikke drikke resten av svangerskapet. 

 

Anonymkode: eea73...31c

Det du snakker om, er alkohol generelt i svangerskapet. Her er de snakk om alkohol de to første ukene etter samleie. Nå får du virkelig jekke deg ned!

Anonymkode: 8fe91...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du snakker om, er alkohol generelt i svangerskapet. Her er de snakk om alkohol de to første ukene etter samleie. Nå får du virkelig jekke deg ned!

Anonymkode: 8fe91...75a

Ja, og det kan godt hende at det er helt ufarlig. Men man vet ikke. 

Anonymkode: eea73...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for beroligende svar :) Pustet lettet ut når jeg leste gjennom dette!

Anonymkode: c1304...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare. Bare hold deg unna alkohol senere i svangerskapet så :) Gratulerer med graviditeten!

Anonymkode: 1a758...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alkohol KAN gi skader i alle deler av svangerskapet. Hva slags skader avhenger av når i svangerskapet man drikker fordi skadene utvikles i forhold til hva som utvikles hos fosteret når alkoholen blir drukket. Det mest alvorlige er FAS, som det også finnes grader av. Men det er mange andre skader og problemer hos barn som kan skyldes alkohol i løpet av svangerskapet, skader man tidligere kanskje ikke relaterte til alkohol en gang. Lærevansker, problemer med å spise, små eller større problemer med indre organer, urolighet, konsentrasjonsproblemer og mye mer. Så det at "Det gikk bra med meg eller noen andre" er for det første et dårlig argument, for det andre så kan det godt hende at det ikke er sant heller. Det kan være at skaden ikke er så stor eller at den ikke har blitt relatert til alkoholbruken. Eller så er det sånn at det heldigvis gikk bra likevel. Ingen vet hvor tidlig og hvor mye man "kan" drikke. Ikke akkurat noe man ønsker å forske på heller. 

Det man har gjort, kan man ikke gjøre noe med, og vet man ikke at man er gravid, så vet man det jo ikke. Ikke noe å gjøre noe med det heller. Men man er ganske så sikre på at jo mer, jo verre gjelder. 

Beklager HI, du må bare vente og se. Det viktigste du kan gjøre nå, og det eneste også, er å ikke drikke resten av svangerskapet. 

 

Anonymkode: eea73...31c

Er du dum eller bare ond? 

Anonymkode: 445f5...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alkohol KAN gi skader i alle deler av svangerskapet. Hva slags skader avhenger av når i svangerskapet man drikker fordi skadene utvikles i forhold til hva som utvikles hos fosteret når alkoholen blir drukket. Det mest alvorlige er FAS, som det også finnes grader av. Men det er mange andre skader og problemer hos barn som kan skyldes alkohol i løpet av svangerskapet, skader man tidligere kanskje ikke relaterte til alkohol en gang. Lærevansker, problemer med å spise, små eller større problemer med indre organer, urolighet, konsentrasjonsproblemer og mye mer. Så det at "Det gikk bra med meg eller noen andre" er for det første et dårlig argument, for det andre så kan det godt hende at det ikke er sant heller. Det kan være at skaden ikke er så stor eller at den ikke har blitt relatert til alkoholbruken. Eller så er det sånn at det heldigvis gikk bra likevel. Ingen vet hvor tidlig og hvor mye man "kan" drikke. Ikke akkurat noe man ønsker å forske på heller. 

Det man har gjort, kan man ikke gjøre noe med, og vet man ikke at man er gravid, så vet man det jo ikke. Ikke noe å gjøre noe med det heller. Men man er ganske så sikre på at jo mer, jo verre gjelder. 

Beklager HI, du må bare vente og se. Det viktigste du kan gjøre nå, og det eneste også, er å ikke drikke resten av svangerskapet. 

 

Anonymkode: eea73...31c

Det var da voldsomt til dommedagsprofetier! 

Anonymkode: cd836...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var dritings de første 7 ukene av min datters liv. Da var jeg 18 år. Og festet hver uke fra torsdag til søndag. Visste ikke at jeg var gravid før i uke 8. Hun er den fineste, sunneste, og utviklinger seg veldig fint. Men alkohol er absolutt ikke noe jeg anbefaler altså 😁 

Anonymkode: 073b0...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 19.08, Anonym bruker skrev:

Ja, og det kan godt hende at det er helt ufarlig. Men man vet ikke. 

Anonymkode: eea73...31c

Du er stokk dum.

Anonymkode: 8fe91...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...