Gå til innhold

Hva gjør jeg med bunaden min som jeg har arvet men som er alt for kort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg har arvet den etter min farmor og hun var bitteliten. Jeg er ikke så høy selv, men den rekker meg til midt på leggen. Jeg har en datter, men det ser ut som om hun kommer til å bli høyre enn meg..så da blir den jo alt for kort for henne også. Tenker at hun kan bruke den frem til den ikke passer lenger. Den er jo kjempefin, og det er synd at den bare skal henge i et skap liksom...samtidig har den jo stor affeksjonsverdi for meg i og med at den var min kjære farmor sin. Den kan ikke syes (?) ned... Selge den slik at den blir brukt, eller beholde den?

Anonymkode: fefda...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvilken bunad snakker vi om? 

Anonymkode: 8022a...be3

Romeriksbunad

Anonymkode: fefda...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PandaadnaP skrev:

Kan du ikke få sydd en ny stakk til den? 

Stakk...altså skjørtet ...jeg er ikke helt inn i bunadsjargongen 🙂 Jeg vet ikke jeg...går det an? Problemet er at overdelen er litt stor også...Tykk liten dame var den farmoren min ❤️ 

Anonymkode: fefda...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Stakk...altså skjørtet ...jeg er ikke helt inn i bunadsjargongen 🙂 Jeg vet ikke jeg...går det an? Problemet er at overdelen er litt stor også...Tykk liten dame var den farmoren min ❤️ 

Anonymkode: fefda...83f

Overdelen kan jo sys inn. Er vanlig å sy bunader inn og ut. Skal jo vare livet ut. Stakk=skjørt ja

Anonymkode: 2ddca...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Romeriksbunad

Anonymkode: fefda...83f

Jeg kikker litt på bilder. På så godt som alle bildene ser draktene unormalt og kunstig lange ut. 

Drakten hadde vært enda finere hvis den ikke var så lang! 

Men du kan få sydd en ny stakk, kanskje? 

Anonymkode: 8022a...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Overdelen kan jo sys inn. Er vanlig å sy bunader inn og ut. Skal jo vare livet ut. Stakk=skjørt ja

Anonymkode: 2ddca...cf5

Ta den med deg til husfliden, spørr om råd der. De skal ha peiling😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Overdelen kan jo sys inn. Er vanlig å sy bunader inn og ut. Skal jo vare livet ut. Stakk=skjørt ja

Anonymkode: 2ddca...cf5

Overdelen er sydd så mye det går uten å ødelegge broderiene...så den kan ikke sys inn noe mer 😕

Anonymkode: fefda...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spurt noen som monterer romeriksbunader, det er vel Norsk flid, eller er det Husfliden, ble litt usikker der.

At overdelen er stor er ikke noe problem, den kan sys inn, men lengden på stakken er det usikkert om kan gjøres noe med. Kanskje den kan legges ned litt under broderiene, og kanskje den kan legges ned litt i livet, da blir den kanskje lang nok?

Anonymkode: 4bce7...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PandaadnaP skrev:

Ta den med deg til husfliden, spørr om råd der. De skal ha peiling😊

Ja, kanskje det...det sitter langt inne å skulle selge den, men samtidig er det jo fryktelig synd om den ikke blir brukt!

Anonymkode: fefda...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ville spurt noen som monterer romeriksbunader, det er vel Norsk flid, eller er det Husfliden, ble litt usikker der.

At overdelen er stor er ikke noe problem, den kan sys inn, men lengden på stakken er det usikkert om kan gjøres noe med. Kanskje den kan legges ned litt under broderiene, og kanskje den kan legges ned litt i livet, da blir den kanskje lang nok?

Anonymkode: 4bce7...a0d

Overdelen er sydd inn så mye som det går an...Og skjørtet er sydd ned så mye som det går an også skjønner du...er ikke noe mer å ta av noen steder egentlig. Men jeg tar den med til husfliden og håper de kan hjelpe meg 🙂

Anonymkode: fefda...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det an å skjøte på stakken? Spør evt i fb-gruppa «vi som syr bunader» (eller vi som syr og strikker bunader?)

Anonymkode: 5ab44...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har romeriksbunaden selv, og den trenger ikke være helt lang, men midt på leggen er kanskje litt vel kort.

Her ser du et bilde hvor den ikke er helt lang:

https://emblabunader.no/damebunad/romeriksbunad

Men spør på husfliden du, mye mulig de kan "trylle" litt og få det til likevel.

Anonymkode: 4bce7...a0d

Min er minst fem cm kortere enn det 😅 Men jeg tar den med til husfliden og håper at de kan hjelpe meg 🙂

Anonymkode: fefda...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså, jeg har arvet den etter min farmor og hun var bitteliten. Jeg er ikke så høy selv, men den rekker meg til midt på leggen. Jeg har en datter, men det ser ut som om hun kommer til å bli høyre enn meg..så da blir den jo alt for kort for henne også. Tenker at hun kan bruke den frem til den ikke passer lenger. Den er jo kjempefin, og det er synd at den bare skal henge i et skap liksom...samtidig har den jo stor affeksjonsverdi for meg i og med at den var min kjære farmor sin. Den kan ikke syes (?) ned... Selge den slik at den blir brukt, eller beholde den?

Anonymkode: fefda...83f

Bruk den. I gamle dager var stakkene ofte midt på leggen. Sånt går opp og ned. Eventuelt kan du beholde livet og tilbehøret, og bytte ut kun stakken. 

Anonymkode: a6f81...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...