Gå til innhold

Er det for mye å kreve at barna er med og shiner hus av og til om kveldene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ofte så er det komplett bombet her, spesielt etter en helg. Jeg blir ofte irritert når barna ligger i sofaen på hver sin skjerm og jeg og faren går rundt og rydder. Jeg prøver å si til faren at jeg ikke synes det er riktig at de aldri skal hjelpe til, men han er vant til en mor som duller med de hele tiden, og som ikke krevde noe. Han svarer bare "jeg kan rydde for de jeg", akkurat som om han synes synd på de... 

De to eldste er 8 og 5, kan ikke skjønne at det er for mye å kreve at de skal hjelpe til???

Anonymkode: de982...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke for mye forlangt. Synes egentlig det er en selvfølge, og en plikt vi som foreldre har, å lære ungene å hjelpe til å rydde.
Om det som fungerer er å ta brettene fra dem til de har hjulpet med ryddingen, så gjør du det. Men snakk med far først, hjelper ikke om du sier nei, og han sier ja, du må snakke med han når barna er i seng, og fortelle han først viktigheten med dette.

Anonymkode: fe427...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han synes dette er foreldrene sin jobb han da. Og han synes jeg kan være for streng.. Men jeg prøver å si, at vi kan ikke ha 3 gutter som roter rundt seg, og vi kun går rundt og rydder. Jeg blir også sliten, og tror jeg blir en bedre mor om de hjelper oss. Men da hjelper det så lite at han synes barn skal få være barn.....

Anonymkode: de982...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ikke på tv-en før 4åringen har vært med og ryddet. Ikke all verden hun tar alltid, men det er en prinsippsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn blir voksne en gang.. blir ikke attraktive samboere dersom de er vant med at alle andre fjør alt for dem. 

Her må selvfølgelig 5 og 8 åringen hjelpe til å rydde. Alle må med å drive familien AS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han synes dette er foreldrene sin jobb han da. Og han synes jeg kan være for streng.. Men jeg prøver å si, at vi kan ikke ha 3 gutter som roter rundt seg, og vi kun går rundt og rydder. Jeg blir også sliten, og tror jeg blir en bedre mor om de hjelper oss. Men da hjelper det så lite at han synes barn skal få være barn.....

Anonymkode: de982...c07

Han burde forstå at du er med på å gi de grunnleggende og gode verdier. Det vil, selv om de klager, gi mestringsfølelse. 

Spol frem fra min barndom. Jeg vokste opp med alenemor som jobbet 150%, da var det ingen bønn. Faste oppgaver og opplæring i budsjett (for å ta handlingen innimellom) fra barneskolen av. Min lillesøster ble født (15år etter meg) inn i trygt forhold, bedre økonomi så mamma hadde mer fri, og eldre mor som ikke gadd ta kampene en gang til. Lillesøsteren min slapp derfor alt jeg hadde vært med på. 

Jeg ble fort ansvarlig, og når jeg flyttet hjemmefra gikk det litt av seg selv. Og økonomien var levelig også på studentlønn. Lillesøsteren flyttet ikke hjemmefra før hun var mye eldre, og fikk virkelig en pangstart i voksenlivet stakkars 😅🤭 Ikke viste hun hvordan hun vasket og brettet tøy, leiligheten ser bombet ut, aner ikke hva hun skal handle inn og har null styring på økonomi. Ender opp med nudler og havregrøt siste uken hver mnd. 

Det jeg prøver å si er at jeg tror på at det er sunt å lære seg ansvar, og viktig å ha en rolle og å bidra i familien. Her læres nå 7åringen opp i å vaske klær, sette på oppvaskmaskin og brette tøy. 1,5åringen rydder leker og hjelper med støvsuging og henge opp tøy. Nei, det blir ikke perfekt gjort men de gjør da noe og syntes det er stas å få det til. 

Har en metalltavle med magneter. En side er  "skal gjøres" og andre er "har gjort", på magnetene er det tegnet (klær for klesvask, en støvsuger, leker for lekerydding osc), magnetene flyttes over etterhvert som det blir gjort. Er man tidlig ute får man det "morsomste" osv Også vanker det ukelønn for de som bidrar. 

Anonymkode: 1d00a...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har måttet hjelpe til så snart de kan gå. Alle etter sitt nivå så klart. Nå er de 9 og 11 og må både rydde, vaske og støvsuge i huset hver eneste dag. 

Anonymkode: 5d6b4...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig sånn er min mann også! 😄 Oppdratt med en hjemmeværende mor som fikset alt!

Men han lytter når jeg sier unga må lære seg å hjelpe til, så han prøver å tenke mer som meg. Men ser at mønsteret fra barndommen henger godt igjen. 

 

Anonymkode: cceeb...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må guttene hjelpe til,6 og 3 år,. Setter i oppvaskmaskin etter måltid. Vil hjelpe oss med støvsuger og henge opp klær 😊 rydder i lekene også

Anonymkode: 1734d...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her rydder man opp etter seg selv. Så har barna rotet med noe så rydder de det opp etter seg før de kan slenge seg på sofaen med iPad. Så enkelt er det. Man begynner ikke på noe nytt før man er ferdig med det man drev med. Det inkluderer rydding etter seg. 

De aller fleste som kommer til oss mener vi har det så ryddig hele tiden. Jeg sliter meg ikke ut med husarbeid. Men vi rydder alltid opp etter oss så fort vi er ferdige med ting. Etter middag så ryddes det og kjeler vaskes opp med en gang etc. Barna får ikke spille spill og la det ligge mens de går til neste ting. Det vet de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ofte så er det komplett bombet her, spesielt etter en helg. Jeg blir ofte irritert når barna ligger i sofaen på hver sin skjerm og jeg og faren går rundt og rydder. Jeg prøver å si til faren at jeg ikke synes det er riktig at de aldri skal hjelpe til, men han er vant til en mor som duller med de hele tiden, og som ikke krevde noe. Han svarer bare "jeg kan rydde for de jeg", akkurat som om han synes synd på de... 

De to eldste er 8 og 5, kan ikke skjønne at det er for mye å kreve at de skal hjelpe til???

Anonymkode: de982...c07

Selvfølgelig skal ungene hjelpe til!!

Tror jeg hadde satt meg i sofaen og streika...

Anonymkode: 7c2cb...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...