Gå til innhold

Har du kjøpt bunad utifra tilhørighet eller hvilken bunad du liker best?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har bunad som tilhører stedet morsslekta bor. Er født der men har ikke bodd der siden jeg var baby, alikevel føler jeg en sterkt tilknytning til dette fylket og kan ikke forestille meg å ha bunad fra fylket jeg har bodd nesten hele livet i.

Jeg registrerer på 17mai at det virker som om det er kjempemange i vestfold som kommer fra telemark.. Undrer på om dette er reelt eller om de har valgt bunad etter hva de synes er fint. Vet i allefall om flere som har beltestakk fra telemark enda de ikke har noe familie der..

Anonymkode: 8ea30...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilhørighet! Halve slekta mi kommer fra Valdres, har hytte der og valgte å gifte meg der for 6 år siden, så da var det helt naturlig for meg å velge Valdresbunaden. 

Men, jeg valgte den blå gamle Valdresbunaden og er den eneste i hele slekta som har akkurat den.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne velge mellom tre. Mine foreldre og deres familier kommer fra to ulike steder, jeg er født og oppvokst på et tredje sted. Valget stod mellom Nordlandsbunad, aust-Agder (Åmli) og Rogaland (Frafjord). Jeg valgte sistnevnte. 

Anonymkode: 5644e...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet. Jeg har to: Konfirmasjonsbunaden min som er fra det stedet der jeg ble født og vokste opp, og så har jeg en jeg har arvet etter min manns bestemor. Sistnevnte er fra stedet jeg bor nå, og her har jeg bodd over halve livet. 

Jeg synes at man skal ha tilhørighet til bunaden man velger, men jeg synes også at det er opp til hver enkelt å definere hva som er bra nok eller riktig tilhørighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg registrerer på 17mai at det virker som om det er kjempemange i vestfold som kommer fra telemark.. Undrer på om dette er reelt eller om de har valgt bunad etter hva de synes er fint. Vet i allefall om flere som har beltestakk fra telemark enda de ikke har noe familie der..

Anonymkode: 8ea30...5e2

Det er ikke uten grunn at den kalles «Oslo 3-bunad»....

Anonymkode: 04f26...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet mamma sin Sognebunad da jeg konfirmerte meg. Hun er fra Sogn, og vi har fremdeles mye familie der, og har huset hun vokste opp som "hytte" og tilbringer mange helger og uker der i løpet av året, så føler definitivt at jeg har tilknytning til Sogn selv om jeg aldri selv har bodd der. Det var en bunad mamma fikk til sin konfirmasjon fra en tante, så den har gått i tre generasjoner. Er veldig glad i bunaden min og syns definitivt at Sognebunaden er en av de fineste vi har i landet. Er også glad i den blå Nordlandsbunaden - det er der min far kommer fra og jeg har mye slekt og har tilbrakt mange somre i oppveksten, så føler en veldig tilknytning til Nord-Norge. Jeg ville aldri valgt bunad fra et sted jeg ikke hadde tilknytning. Jeg syns det e noe av det som gjør bunadstradisjonen så unik, at den viser hvor man har sine røtter. Blir som regel et samtaleemne på 17. mai hvis jeg møter en i lik bunad eller hvis noen har på seg en bunad jeg ikke vet hvor er fra osv. Opp til enhver hva en ønsker å gjøre i den forstand selvsagt, men hadde nok stusset litt hvis jeg hadde spurt noen om bunaden og de sa at de ikke har tilknytning til stedet i det hele tatt, men kun kjøpte bunaden fordi de syns den var fin.

Endret av MTF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke uten grunn at den kalles «Oslo 3-bunad»....

Anonymkode: 04f26...d30

Dette må du forklare for jeg skjønte den ikke 😅 synes forøvrig det er svært trist (og blir litt sint) på de som bruker bunad fra telemark uten at de har tilhørighet.. Jeg føler de ødelegger for oss som faktisk har det og bærer vår bunad med stolthet! 

Anonymkode: 8ea30...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske nære røtter i både vestfold, Telemark og Østfold. Men er født og oppvokst i Oslo. Mannen er fra Vestlandet. Så mine jenter har veldig mye å velge i, men vi oppfordrer de til å velge utifra der de følelsesmessig har mest tilhørighet. Hvis du ser på familiebildene i for eksempel dåp og konfirmasjon er alle bunadene fra Vestfold og Telemark. Det gjør at man følelsesmessig får en sterkere tilknytning dit selv om man ikke bor der selv. Oslo har ikke veldig lang bunadstradisjon.

Anonymkode: c4ffe...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette må du forklare for jeg skjønte den ikke 😅 synes forøvrig det er svært trist (og blir litt sint) på de som bruker bunad fra telemark uten at de har tilhørighet.. Jeg føler de ødelegger for oss som faktisk har det og bærer vår bunad med stolthet! 

Anonymkode: 8ea30...5e2

En av de mest populære bunadene blant de som bor i ring 3 ;)

Utrolig hvor mange som har aner fra telemark av de som bor vest i Oslo...

Anonymkode: 9a6c1...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er nomade uten tilhørighet. Hva skal jeg velge?

Anonymkode: 3b0fa...9c2

Det må du jo føle på selv. Om du ikke føler deg hjemme i noen bunad lar du være eller kjøper en festdrakt, men føler du deg hjemme i en bunad velger du den.

Jeg ble stoppet to ganger på 17.mai, av vilt fremmede, som lurte på hvor jeg var fra og hva bunaden min het. Da er det jo greit å si at bunaden heter det og det og jeg kommer derfra. Hva du ønsker å svare føler du selv på, men en eller annen tilknytning til stedet føler jeg du bør ha.

Du får forresten flotte festdrakter også, den trenger ikke koste 1000 kr og komme fra Sparkjøp. Også i gamle dager sydde man drakter av det man måtte komme over av stoffer, så det er overhodet ikke feil. Å si at "jeg er nomade og følte meg ikke helt hjemme i noen bunader og valgte derfor en festdrakt" er helt innenfor synes jeg. Sjekk denne butikken f.eks:

https://www.evalie.no/

Anonymkode: 9a6c1...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nomade uten tilhørighet. Hva skal jeg velge?

Anonymkode: 3b0fa...9c2

Hardangerbunad er vel som en slags nasjonaldrakt å regne, så den kan alle ha selv om de ikke har tilknytning til Hardanger.

Anonymkode: c2fdf...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hardangerbunad er vel som en slags nasjonaldrakt å regne, så den kan alle ha selv om de ikke har tilknytning til Hardanger.

Anonymkode: c2fdf...159

Hardangerbunaden er regnet som den første bunaden, og ble kalt "nasjonalen" til å begynne med. Men at alle kan ha den i dag er vel ikke riktig. I dag regner man med at de som skaffer seg hardangerbunaden har en tilkytning til stedet.

Anonymkode: 9a6c1...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må du jo føle på selv. Om du ikke føler deg hjemme i noen bunad lar du være eller kjøper en festdrakt, men føler du deg hjemme i en bunad velger du den.

Jeg ble stoppet to ganger på 17.mai, av vilt fremmede, som lurte på hvor jeg var fra og hva bunaden min het. Da er det jo greit å si at bunaden heter det og det og jeg kommer derfra. Hva du ønsker å svare føler du selv på, men en eller annen tilknytning til stedet føler jeg du bør ha.

Du får forresten flotte festdrakter også, den trenger ikke koste 1000 kr og komme fra Sparkjøp. Også i gamle dager sydde man drakter av det man måtte komme over av stoffer, så det er overhodet ikke feil. Å si at "jeg er nomade og følte meg ikke helt hjemme i noen bunader og valgte derfor en festdrakt" er helt innenfor synes jeg. Sjekk denne butikken f.eks:

https://www.evalie.no/

Anonymkode: 9a6c1...f71

Ikkje meg du svarte, men må skryte av godt svar likevel!! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette må du forklare for jeg skjønte den ikke 😅 synes forøvrig det er svært trist (og blir litt sint) på de som bruker bunad fra telemark uten at de har tilhørighet.. Jeg føler de ødelegger for oss som faktisk har det og bærer vår bunad med stolthet! 

Anonymkode: 8ea30...5e2

Oslo 3 var det gamle postnummeret i de bydelene som kalles vestkanten i dag. F eks var det postnummeret for Briskeby, Majorstua og hele diplomatkvartalet bak slottet. Der bodde (og bor) fiffen, og de kjøpte selvsagt de dyreste bunadene. Ungene i leikarringen på Bygdøy danser i setesdalsbunader, ikke fordi de har slekt i Setesdal, men fordi den er dyr og flott. Og «Oslo 3-bunaden» er beltestakken. Den kunne pene fruer bestille i selvvalgt fargeskala fra en husflidshåndverker, hvis de ikke syns det var kledelig med f eks hardangerbunadens røde og grelle stoff. I en periode ble det sydd VELDIG mange beltestakker i rosa- og lillatoner... Og så får man markert midje i den, da. I mange andre bunader føler man seg bomsete og bondsk. At den kostet det dobbelte av andre bunader var jo ingen ulempe. Det er jo status. 

Anonymkode: 04f26...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nomade uten tilhørighet. Hva skal jeg velge?

Anonymkode: 3b0fa...9c2

Hvilken du vil. 

Anonymkode: 04f26...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...