Gå til innhold

Har du kjøpt bunad utifra tilhørighet eller hvilken bunad du liker best?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Begge deler, eller har drakt da, kystdrakt, og bor ved kysten.

Var vel egentlig min mor som syntes den var den fineste, og spurte om jeg ville ha den til konfirmasjon. Hadde ikke så mange referanser når det gjaldt bunader og drakter da, men syntes da og synes fortsatt at den er finere enn finnmarksbunaden som jeg har tilhørighet til.

Anonymkode: 3005a...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet. Flaks gjør at jeg syns den er en av de aller fineste bunadene også. 

Jelsabunad fra Rogaland 

Anonymkode: 15705...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet. Dvs, det er fra bestemors hjemsted. Bestemor var mitt alt! Og jeg har tilbragt mange lange somre i hennes barndomshjem :) 

Anonymkode: 6d1b5...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet, men jeg synes den er ufattelig vakker, så jeg vil svare begge deler. 

Anonymkode: 409bd...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørigheit, for meg hadde det å ha ein bunad eg ikkje har noko forhold til vore som å hengt opp eit bilde av han pappaen i bhg som er så pen på stoveveggen, istadenfor eit av min eigen mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilhørighet. Jeg kan godt se at det er andre bunader som er flottere enn min, men de sier ikke noe om hvor jeg kommer fra og hvor mine røtter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Jeg har 3:

Den ene broderte mormor til meg da jeg var ca 22. Den er fra det stedet der jeg ble født, og hvor jeg bodde til jeg var 5 år. Det er også en stor del av slekta mi som kommer derfra, så jeg har tilknytning dit.

Den andre fikk jeg av tante til 30-årsdagen, hun og en annen slektning hadde brodert den, men den hadde blitt liggende umontert i mange år, fordi datteren hennes ville ha en annen type. Det er en nordlandsbunad, altså fra det fylket jeg bor i. Så der har jeg jo tilknytning.

Den tredje har jeg kjøpt selv, det er råndastakk og rutaliv. Grunnen til at jeg har den, er at jeg trenger noe kjapt og lett å ta på meg til folkedansoppvisninger og lignende, som jeg ofte deltar på. Jeg ønsker ikke å slite ut de bunadene som mormor og tante har laget, for det er faktisk en risiko når man bruker bunad ofte. Råndastakken kan brukes i hele landet. Den er også sydd i et lettere stoff, så man ikke blir så varm i den, den er vaskbar, og det tillates at man bruker litt ulike typer bunadbluser under. F eks bluser i annen farge enn hvit. Så den er helt genial til de gangene da det ikke er bryllup eller annen stor fest, men når jeg likevel vil ha bunad på. Så der mangler jeg tilknytning, men syns ikke det gjør noe.

Vi som driver med folkedans/folkemusikk er generelt litt mer "inne" i tradisjonen enn de fleste andre - det gjør oss tryggere på vårt valg. Dermed mangler vi det kvasireligiøse tilsnittet som øvrig "bunadspoliti" driver med...

Anonymkode: 04f26...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to, den ene er arvet og min mormor har brodert den. Den er fra hennes hjemsted og jeg har mye slekt der, men har aldri bodd der selv. 

Andre er fra mitt hjemsted, der jeg er født og vokst opp. 

Begge har jeg jo tilknytning til, men jeg føler meg helt klart mest hjemme i den fra mitt hjemsted selv om den kanskje ikke er den vakreste. 

For meg er tilknytning veldig viktig i valg av bunad 

Anonymkode: 9a6c1...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet.

Jeg har arvet en der jeg ikke har tilhørighet til stedet også. Den er fin, men jeg bruker den veldig sjelden. Bunaden jeg pleier å bruke er den som hører til stedet her.

Anonymkode: 09cc3...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet. 

Passe pinlig å ikke kunne svare noe om bakgrunn når man blir spurt om drakten man bærer. Tilhørighet er også ute i slekten. 

Anonymkode: c4a8f...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilhørighet så klart. Har ikke arvet bunad, men valgte den samme som bestemor hadde.

Anonymkode: e773e...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hvor jeg tilhører. Noe annet hadde vært feil for meg. Oslobunad i den mørke blåfargen😁

Anonymkode: 9356f...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet. Fikk bunad fra stedet besteforeldrene mine er fra som konfirmant, men måtte bytte til nordlansbunad etter noen år. Det ble helt feil at jeg ikke hadde nordlandsbunad, men da jeg vokste opp hadde "alle" nordlandsbunad og i ungdommelig opprør skulle jeg selvsagt ikke ha den da. 

Anonymkode: 69ebb...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg likte best selvfølgelig. Jeg kjøper også den bilen og det husetjeg synes er finest. Dumt å ta det man synes er tredj finest, redet ikke?

Anonymkode: 5e24f...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tilhørighet er viktig, men ikke avgjørende. Jeg skal kjøpe meg bunad om noen år og velger den som tilhører stedet jeg opprinnelig er fra, stedet generasjoner av min slekt er fra. Men jeg velger den fordi jeg syns den er finest. Hvis man har et dårlig forhold til sin familie eller hjemsted, så syns jeg man står mer fritt til å velge. Kanskje velge en fra stedet man bor på nå? Når det er et så dyrt plagg så burde man jo like å bære det. Jeg bor i en annen by enn der jeg opprinnelige fra og syns jeg kunne valgt bunaden herfra også, men jeg syns ikke den er spesielt fin. 

Anonymkode: 60526...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to; en Nordlandsbunad, som jeg har tilhørighet til ift til at jeg er født og oppvokst i Nordland, og det samme med mine foreldre. 

Og så har jeg en Vestoppland-bunad, som jeg har arvet fra min mormor, som var fra Gjøvik. 

Jeg bærer begge med stolthet. 

Anonymkode: 155a9...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre, og har tilhørighet til alle. Er du gudbrandsdøl så har du litt å velge i! 

Anonymkode: 18327...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighet. 

Bor på Østlandet, men bestemor (og øvrig familie på den siden) er fra nordnorge og hun broderte og sydde den sammen til meg til konfirmasjonen 

Anonymkode: 19406...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...