Gå til innhold

1.5 år siden fødsel - ingen mens


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det er 1.5 år siden forrige fødsel, men har fortsatt ikke fått tilbake menstruasjon. Hadde p-stav fra 6ukers kontroll til januar i år, tok den ut pga bivirkninger og ønske om etterhvert å prøve på barn nr 2. 

 

Har nå prøvd bidronninggele i et par uker uten synlig effekt. Har lest at det har hjulpet noen å få syklus i gang.

Et par ganger har jeg opplevd blodspor samme dag eller dagen etter sex, men ikke noe utover det.

 

Noen som har tips til hva en kan prøve for å få syklus i gang? Bør en oppsøke lege?

 

Det skal sies at jeg fortsatt ammer en del, men det er per i dag ikke aktuelt å kutte ned på amming. Da venter vi heller litt.

 

På forhånd takk for alle tips 🙂

Anonymkode: 6b377...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har vært i samme situasjon. Hos degg er det helt sikkert ammingen som er et hinder. Noen kropper har mens med amming, andre ikke. Noen får mens tilbake raskt, andre ikke.  Så la g tid som din (og min) kropp bruker, er vel imidlertid noe sjeldent. Da jeg skulle prøve på nr 2 måtte jeg til gyn og sparke kroppen i gang med provera og deretter pergotime for å få mens og eggløsning. Jeg hadde da sluttet å amme da eldste var 13 Mnd. Som jeg forsto fyn var det ikke aktuelt å hjelpe kroppen i gang slik hvis amming ikke var avsluttet. Da kan ikke nødvendige blodprøver tas osv, 

 

Det blir vel en avveining hos dere. Med mindre kroppen er i gang av seg selv innen noen mnd 🙂 Mest sannsynlig, jeg har mine faktorer som gjør meg avvikende, tror jeg.

 

Jeg veier vel for lite, men er bare sånn, og amming slukte meg. Derfor jeg måtte slutte. Min mor kom i menopausen svært tidlig, 38 år da mens opphørte og da trolig ufertil noen år før det. Stress, osv. Uregelmessig mens, mulig PCO uten andre tegn på det, ei heller i blødprøvesvar.  

Etter nr 2 fikk jeg mens etter omlag 15 mnd av meg selv! Regelmessig for første gang 🤷🏼‍♀️

Det er 5 år mellom nr 2 og nr 3. Tross ca regelmessig mens måtte jeg etter 8 mnd prøving oppsøke privat gyn, han fant syklus uten eggløsning. Pergotime virket ikke, kroppen nektet å reagere. Måtte ha sprøyter, eggløsningssprøyter og eggmodningssprøyter! Da satt han på 2.forsøk.

Han er 10 mnd nå, og jeg forventer ikke en gang noen mens over hodet, på tre år 😆 Hadde jeg skullet hatt flere hadde det sikkert ikke gått. Tross hjem. Nr 1 kom lett av seg selv. Siden har det gått nedover, gitt.  Jeg er i dag 34 år og glad jeg starta tidlig. 

Etterhvert må dere se. Hva er din mens-historikk, spør din mor om hvordan ting var for henne, brukte dere lang tid på nr 1, alderen deres osv. Betyr amming og lite stress mer enn en eventuell nr 2, nyt det! Overnevnte situasjon har definitivt vært belastende ( ikke i nærheten av dem som gjennomgår IVF, jeg er ydmyk for min vei fremfor å måtte streve mer). 

 

Kanskje oppsøke gyn når det har gått 2 år?

 

Anonymkode: 20763...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei!

Har vært i samme situasjon. Hos degg er det helt sikkert ammingen som er et hinder. Noen kropper har mens med amming, andre ikke. Noen får mens tilbake raskt, andre ikke.  Så la g tid som din (og min) kropp bruker, er vel imidlertid noe sjeldent. Da jeg skulle prøve på nr 2 måtte jeg til gyn og sparke kroppen i gang med provera og deretter pergotime for å få mens og eggløsning. Jeg hadde da sluttet å amme da eldste var 13 Mnd. Som jeg forsto fyn var det ikke aktuelt å hjelpe kroppen i gang slik hvis amming ikke var avsluttet. Da kan ikke nødvendige blodprøver tas osv, 

 

Det blir vel en avveining hos dere. Med mindre kroppen er i gang av seg selv innen noen mnd 🙂 Mest sannsynlig, jeg har mine faktorer som gjør meg avvikende, tror jeg.

 

Jeg veier vel for lite, men er bare sånn, og amming slukte meg. Derfor jeg måtte slutte. Min mor kom i menopausen svært tidlig, 38 år da mens opphørte og da trolig ufertil noen år før det. Stress, osv. Uregelmessig mens, mulig PCO uten andre tegn på det, ei heller i blødprøvesvar.  

Etter nr 2 fikk jeg mens etter omlag 15 mnd av meg selv! Regelmessig for første gang 🤷🏼‍♀️

Det er 5 år mellom nr 2 og nr 3. Tross ca regelmessig mens måtte jeg etter 8 mnd prøving oppsøke privat gyn, han fant syklus uten eggløsning. Pergotime virket ikke, kroppen nektet å reagere. Måtte ha sprøyter, eggløsningssprøyter og eggmodningssprøyter! Da satt han på 2.forsøk.

Han er 10 mnd nå, og jeg forventer ikke en gang noen mens over hodet, på tre år 😆 Hadde jeg skullet hatt flere hadde det sikkert ikke gått. Tross hjem. Nr 1 kom lett av seg selv. Siden har det gått nedover, gitt.  Jeg er i dag 34 år og glad jeg starta tidlig. 

Etterhvert må dere se. Hva er din mens-historikk, spør din mor om hvordan ting var for henne, brukte dere lang tid på nr 1, alderen deres osv. Betyr amming og lite stress mer enn en eventuell nr 2, nyt det! Overnevnte situasjon har definitivt vært belastende ( ikke i nærheten av dem som gjennomgår IVF, jeg er ydmyk for min vei fremfor å måtte streve mer). 

 

Kanskje oppsøke gyn når det har gått 2 år?

 

Anonymkode: 20763...907

Takk for at du delte din historie 😊

Regner med det er ammingen som hindrer, ja, men både jeg og barnet trives med ammingen og ønsker i utgangspunktet å langtidsamme så lenge vi trives. Så det er definitivt en avveiing vi må ta, men tror vi drøyer en eventuell nedtrapping i alle fall til h*n er 2 år. 

Dvs. vi ønsker veldig gjerne å bli gravide nå, men stresser ikke nevneverdig med det enda. Ser for meg at jeg kanskje oppsøker gynekolog, som du sier, mot høsten hvis ikke noe skjer før.

Vi er forholdsvis unge, 26 begge to, og hadde ingen problemer med å unnfange nr 1. H*n ble til på pp4, hvis jeg husker riktig. Har hatt regelmessig menstruasjon, og stort sett tydelig EL, hele tiden siden puberteten. Synes derfor det er så underlig nå. 

Hadde egentlig håpet det var noe jeg kunne gjort som ikke krevde nedtrapping av ammingen.. 🤔

 

-trådstarter

Anonymkode: 6b377...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forteller sier meg at dere ikke vil slite over hodet med ny unnfangelse. Kos deg med ammingen. Mensen og nr 2 kommer 🙂

Hilsen hun som svarte deg over 🙂

Anonymkode: 20763...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde regelmessig mens før du ble gravid og du fremdeles ammer ganske ofte, er det ganske sikkert at det er pga ammingen at du ikke har fått mensen.

Hvis du fremdeles ammer om natten kan du jo prøve å kutte ned kun om natten? Det er uansett best for  barnets tenner at du ikke ammer om natten, og nattamming har ganske stor effekt på syklusen i forhold til amming om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 2.20, Pobie skrev:

Hvis du hadde regelmessig mens før du ble gravid og du fremdeles ammer ganske ofte, er det ganske sikkert at det er pga ammingen at du ikke har fått mensen.

Hvis du fremdeles ammer om natten kan du jo prøve å kutte ned kun om natten? Det er uansett best for  barnets tenner at du ikke ammer om natten, og nattamming har ganske stor effekt på syklusen i forhold til amming om dagen.

Til opplysning: https://ammehjelpen.no/artikkel/141/Tannhelse-og-amming

Anonymkode: 6b377...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...