Gå til innhold

Jeg må leve på suppe en stund... kom med ditt beste forslag. Dette er vanskelig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Uff, det høres fælt ut, jeg får veldig vondt av deg! Men det er litt vanskelig for oss å gi råd når det stadig kommer ny informasjon. Det virker som om du vet veldig godt hva du kan spise og hvordan du kan tilberede dette. Ingen har oppskrifter på supper som ikke inneholder kraft, melkeprodukter, krydder eller kokos osv. Du får nesten bare ta de få produktene du vet du kan spise, koke opp med vann og mose. Søtpotet og ingefær er godt sammen. Lykke til, håper veldig dere finner ut av det. Pass på at du får tett oppfølging av helsetjenesten hele tiden og at du får næring intravenøst om nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kok opp en selleri rot, den gir god smak, så tar du forskjellige grønnsaker som du kan spise oppi

Anonymkode: af3c1...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du får næringsdrikker på blå resept på apoteket? Du har vel fått beskjed av legen hvor mange av disse du skal ha daglig for å øke vekten.

 

hvilken type lege har satt deg på denne dietten? Det er enklere for oss vissdu skriver opp det du KAN spise. Regner ned du har fått en liste. Ingen leger gir en slik diett på bakgrunn av hva du ikke kan spise. Regner med og at du har fått samtale ned ernæringsekspert fra sykehuset for å hjelpe deg med spiseforstyrrelsen.

Anonymkode: f4bab...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Joggesko skrev:

Uff, det høres fælt ut, jeg får veldig vondt av deg! Men det er litt vanskelig for oss å gi råd når det stadig kommer ny informasjon. Det virker som om du vet veldig godt hva du kan spise og hvordan du kan tilberede dette. Ingen har oppskrifter på supper som ikke inneholder kraft, melkeprodukter, krydder eller kokos osv. Du får nesten bare ta de få produktene du vet du kan spise, koke opp med vann og mose. Søtpotet og ingefær er godt sammen. Lykke til, håper veldig dere finner ut av det. Pass på at du får tett oppfølging av helsetjenesten hele tiden og at du får næring intravenøst om nødvendig. 

Jeg prøvde å få med all info i det flate innlegget, men der tenkte jeg ikke på at noen kunne foreslå smoothie når jeg skrev suppe. Og så tenkte jeg ikke på alternativ melk da jeg skrev melkeprodukter. Og glemte jevning. Jeg tenkte liksom bare det som var suppe for meg der og da, og da glemte jeg en del. Det er jo min feil.

Jeg synes supper får lite smak og er gørrkjedelige om de ikke inneholder kraft eller krydder. Jeg er redd jeg blir fort lei og frustrert. Jeg har kjøpt inn en del grønnsaker (potet, søtpotet, blomkål, brokkoli, selleri, rødbeter, fersk sopp, kål, asparges, ingefær, og sikkert noe mer jeg har glemt)

må bare se hva jeg får til ut av det. Er, som sagt, redd for å bli lei.

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Regner med du får næringsdrikker på blå resept på apoteket? Du har vel fått beskjed av legen hvor mange av disse du skal ha daglig for å øke vekten.

 

hvilken type lege har satt deg på denne dietten? Det er enklere for oss vissdu skriver opp det du KAN spise. Regner ned du har fått en liste. Ingen leger gir en slik diett på bakgrunn av hva du ikke kan spise. Regner med og at du har fått samtale ned ernæringsekspert fra sykehuset for å hjelpe deg med spiseforstyrrelsen.

Anonymkode: f4bab...2c5

Jeg er ikke undervektig. Det er derfor ikke nødvendig med næringsdrikker. Målet er ikke å gå opp i vekt, men å slutte å kaste opp. 

Og ja, det siste året har jeg, sammen med sykehuset funnet ut hva som gjør at jeg kaster opp og hva jeg derfor ikke kan spise. En lang prossess, og nå skal jeg lage supper basert på de matvarene jeg ikke kaster opp eller får diare av. 

Men årsaken til dette er vel egentlig irrelevant og jeg har svart på mer enn dere behøver å vite for å kunne gi et tips til supper uten visse ingredienser om dere vet om det. 

Hva jeg får av hjelp utenom har jo egentlignikke noe med det jeg spør om å gjøre. Jeg har tatt med meg de tipsene jeg har fått og skal prøve meg frem litt i dag. 

 

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spise noen former for salt? Har ei venninne som også måtte kutte en del matvarer og krydder, men hun kunne bruke himalayasalt eller havsalt.

Anonymkode: 7a883...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke spise noen former for salt? Har ei venninne som også måtte kutte en del matvarer og krydder, men hun kunne bruke himalayasalt eller havsalt.

Anonymkode: 7a883...f82

Ingen form for salt nå i starten

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke skrevet om dette før

Jeg er allerede underernært fordi kroppen ikke vil ta imot mat. Jeg kaster opp etter alle måltider og det er årsaken til at jeg ikke vil ha klumper. 

Jeg har fått beskjed om hva jeg kan/ikle kan spise i den første perioden etter lang tid med mye utprøving. Jeg ønsker bare noen tips til supper jeg kan lage med det jeg kan spise. 

Jeg er allergisk mot tomat, jordbær, bringebær og egg. 

Vann må kokes for at jeg ikke skal kaste opp og det er det eneste jeg kan drikke i denne perioden, så all jus, melk i alle varianter, brus, kaffe osv utgår. Det vil også si kokos, viking, soya, ris -melk. Og andre melk som finnes. 

Chili kan jeg ikke spise, men ingefær i små doser er ok (til hun som lurte på det)

Jeg får også tilskudd i flytende form. 

Anonymkode: b06a1...fda

 

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke undervektig. Det er derfor ikke nødvendig med næringsdrikker. Målet er ikke å gå opp i vekt, men å slutte å kaste opp. 

Og ja, det siste året har jeg, sammen med sykehuset funnet ut hva som gjør at jeg kaster opp og hva jeg derfor ikke kan spise. En lang prossess, og nå skal jeg lage supper basert på de matvarene jeg ikke kaster opp eller får diare av. 

Men årsaken til dette er vel egentlig irrelevant og jeg har svart på mer enn dere behøver å vite for å kunne gi et tips til supper uten visse ingredienser om dere vet om det. 

Hva jeg får av hjelp utenom har jo egentlignikke noe med det jeg spør om å gjøre. Jeg har tatt med meg de tipsene jeg har fått og skal prøve meg frem litt i dag. 

 

Anonymkode: b06a1...fda

Har du glemt at du først skriver du er underernært og senere skriver du at du ikke er undervektig.

 

beklager dette tror jeg er tull. Ingen lege setter deg på den type diett uten å gi deg næringsdrikker, Evt legger ned sonde på deg, samt har kontroll på salter og diverse. Du ville fått hjelp med både oppskrifter og dagsplan på hva du kan spise på et slikt opplegg.

 

jeg har selv morbus crohn og vet hvilken oppfølging man får ved ekstreme dietter og matproblemer. Jeg tenker du etter går til alternativ behandling eller prøver å lage et opplegg selv. Mitt råd er å bestille time hos gastrolegen og få skikkelig hjelp.

Anonymkode: f4bab...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Har du glemt at du først skriver du er underernært og senere skriver du at du ikke er undervektig.

 

beklager dette tror jeg er tull. Ingen lege setter deg på den type diett uten å gi deg næringsdrikker, Evt legger ned sonde på deg, samt har kontroll på salter og diverse. Du ville fått hjelp med både oppskrifter og dagsplan på hva du kan spise på et slikt opplegg.

 

jeg har selv morbus crohn og vet hvilken oppfølging man får ved ekstreme dietter og matproblemer. Jeg tenker du etter går til alternativ behandling eller prøver å lage et opplegg selv. Mitt råd er å bestille time hos gastrolegen og få skikkelig hjelp.

Anonymkode: f4bab...2c5

Underernært og undervektig er ikke det samme. Man kan være det ene, uten å være det andre. Hvorfor så opptatt av å arrestere hi?

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøvde å få med all info i det flate innlegget, men der tenkte jeg ikke på at noen kunne foreslå smoothie når jeg skrev suppe. Og så tenkte jeg ikke på alternativ melk da jeg skrev melkeprodukter. Og glemte jevning. Jeg tenkte liksom bare det som var suppe for meg der og da, og da glemte jeg en del. Det er jo min feil.

Jeg synes supper får lite smak og er gørrkjedelige om de ikke inneholder kraft eller krydder. Jeg er redd jeg blir fort lei og frustrert. Jeg har kjøpt inn en del grønnsaker (potet, søtpotet, blomkål, brokkoli, selleri, rødbeter, fersk sopp, kål, asparges, ingefær, og sikkert noe mer jeg har glemt)

må bare se hva jeg får til ut av det. Er, som sagt, redd for å bli lei.

Anonymkode: b06a1...fda

Ja, det blir jo ikke så spennede når du ikke kan bruke smaksforsterkere, ei heller løk av noe slag.Det er litt vanskelig å gi oppskriftstips og synes jeg. Men hvis du kan, så ville jeg absolutt ovnsbakt grønnsakene før koking, da får du frem smakene mer. Paprika, søt paprika  og søtpotet får da en helt annen og bedre smak synes jeg. Lykke til hi :)

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du bruke lime som smaksforsterker? 

Anonymkode: 28a1c...3d6

Nei, det kan jeg ikke. Ingen sitrus

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Har du glemt at du først skriver du er underernært og senere skriver du at du ikke er undervektig.

 

beklager dette tror jeg er tull. Ingen lege setter deg på den type diett uten å gi deg næringsdrikker, Evt legger ned sonde på deg, samt har kontroll på salter og diverse. Du ville fått hjelp med både oppskrifter og dagsplan på hva du kan spise på et slikt opplegg.

 

jeg har selv morbus crohn og vet hvilken oppfølging man får ved ekstreme dietter og matproblemer. Jeg tenker du etter går til alternativ behandling eller prøver å lage et opplegg selv. Mitt råd er å bestille time hos gastrolegen og få skikkelig hjelp.

Anonymkode: f4bab...2c5

Jeg er underernært, men ikke undervektig. Altså jeg får i meg for lite næring, men har fortsatt vekt innenfor normalen. 

At du får en annen oppfølging enn meg for en helt annen sykdom (en diett du må gå på resten av livet) betyr ikke at jeg går til alternativ behandling eller lager en kur selv fordi jeg må spise suppe og unngå en del ting i en periode. Jeg skal ikke ha denne dietten resten av livet, kun en periode

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det blir jo ikke så spennede når du ikke kan bruke smaksforsterkere, ei heller løk av noe slag.Det er litt vanskelig å gi oppskriftstips og synes jeg. Men hvis du kan, så ville jeg absolutt ovnsbakt grønnsakene før koking, da får du frem smakene mer. Paprika, søt paprika  og søtpotet får da en helt annen og bedre smak synes jeg. Lykke til hi :)

Anonymkode: 1b947...e2e

Jeg er jo i utgangspunktet veldig glad i mye smak, så jeg er litt frustrert. Usikker på om jeg kan steke de først, for så å koke. Men jeg kan jo heller ikke ha olje på i stekingen, men det går kanskje bra?

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er jo i utgangspunktet veldig glad i mye smak, så jeg er litt frustrert. Usikker på om jeg kan steke de først, for så å koke. Men jeg kan jo heller ikke ha olje på i stekingen, men det går kanskje bra?

Anonymkode: b06a1...fda

Da ville jeg stekt de lenger på svak varme i hvert fall.

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ville jeg stekt de lenger på svak varme i hvert fall.

Anonymkode: 1b947...e2e

Ta av «skinnet» på paprika kanskje også. Er vel vanskelig å kverne de til mos med det på?

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta av «skinnet» på paprika kanskje også. Er vel vanskelig å kverne de til mos med det på?

Anonymkode: b06a1...fda

Ta av skinnet etterpå, da er det ganske lett å dra av.

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tåler det så kan persillerot og pastinakk gi en del smak. Jordskokk også, om du tåler det.

For å få i deg mer proteiner kan du bruke erter i suppene. Gul eller grønn ertesuppe. Som andre har nevnt, sopp kan gi en mer fyldig smak som gjør at du ikke savner kjøtt like mye.

Anonymkode: 265d9...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tåler det så kan persillerot og pastinakk gi en del smak. Jordskokk også, om du tåler det.

For å få i deg mer proteiner kan du bruke erter i suppene. Gul eller grønn ertesuppe. Som andre har nevnt, sopp kan gi en mer fyldig smak som gjør at du ikke savner kjøtt like mye.

Anonymkode: 265d9...ddb

Jeg har kjøpt kikerter og leste at om de ligger i vann med laurbær og rosmarin (som jeg KAN spise), så blir det god smak. Kanskje det samme gjelder erter

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt spinat i suppene og, det er en veldig næringsrik grønnsak. Grønnkål og avokado er ganske næringsrikt, kan prøve brokkoli og avokado sammen. Persille og karse kan du og  bruke som litt ekstra smak.

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kjøpt kikerter og leste at om de ligger i vann med laurbær og rosmarin (som jeg KAN spise), så blir det god smak. Kanskje det samme gjelder erter

Anonymkode: b06a1...fda

Så du kan ha belgfrukter? Da kan du kanskje ha linser og bønner og da?

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du kan ha belgfrukter? Da kan du kanskje ha linser og bønner og da?

Anonymkode: 1b947...e2e

Ja. Linser og bønner er greit. Men er ikke så glad i bønner da.

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med krydder? Ser du kan spise laurbær og rosmarin. Er det flere krydderurter du kan bruke? Begge disse er veldig gode med linser. Hvor lenge må du gå på denne dietten? Det blir svært krevende å opprettholde dette over tid uten å pådra deg mangeltilstander, men det har legen sikkert kontroll på. Håper du monitoreres grundig mer blodverdier underveis. 

Anonymkode: 69087...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med krydder? Ser du kan spise laurbær og rosmarin. Er det flere krydderurter du kan bruke? Begge disse er veldig gode med linser. Hvor lenge må du gå på denne dietten? Det blir svært krevende å opprettholde dette over tid uten å pådra deg mangeltilstander, men det har legen sikkert kontroll på. Håper du monitoreres grundig mer blodverdier underveis. 

Anonymkode: 69087...178

Jeg må på sykehuset en gang i uken og ta blodprøver og evt få intravenøs. Spesielt er de bekymret for jern da jeg har hatt lave jernlager før. Jern får jeg tilskudd av. Kalsium, vitamin C og vitamin b er de tilskudd vi starter med. 

Jeg kan ikke spise noe krydder. Av urter kan jeg spise laurbærblad, rosmarin, timian og peppermynte som jeg er helt sikker på at går bra. Andre urter er jeg usikker på og er livredd for å kaste opp mer.

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...