Gå til innhold

Jeg må leve på suppe en stund... kom med ditt beste forslag. Dette er vanskelig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Suppen kan ikke inneholde:

- kjøtt/kjøtttkraft

- tomat

- løk (alle typer, også vårløk og purreløk)

- krydder

- gulrot

- selleri

- fisk/fiskekraft

- pasta

- melk/fløte og melkeprodukter

- olje

- skalldyr

- skjell

- klumper (men det fikser jeg med stavmikser)

 

 

hvordan lager man god suppe uten dette?

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke mye igjen å lage god suppe av - spesielt ikke uten krydder. Betyr det krydderurter også? Jeg bruker ofte f eks fersk persille i suppe og synes det gir god smak.

Om det er varmt kan jeg anbefale å blende kjøleskapskald vannmelon. Men holder jo ikke som et måltid.

Potetsuppe med poteter og purre burde være mulig. 

Anonymkode: 609de...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte blomkålsuppe, men grønnsaksbuljong inneholder krydder/løk/rotgrønnsaker. Men du kan jo bruke soyamelk i den. Blir jo stusselig smak uten noen smaksforsterkere. 

Hva gjør at du må spise så begrenset, og i suppeform? 

Anonymkode: d0995...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremet maissuppe er mettende og godt. Brukt soya fløte. Eller er ikke soya lov?

Søtpotetsuppe er også mettende. 

 

Anonymkode: 5afe6...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på er ulike former for smooti. Da kan du ha i for eksempel egg for å få flere næringsstoffer.

Etters finnes det mange urter som gir mye smak. Fersk koreander eller løpstikke for eksempel. Regnes det som krydder?

Hva med kokkosmelk, havremelk, rismelk ol? 

Potetet, mel og potetmel er også fint å jevne en suppe med og gkøre at det blir litt mer "mat" i den.

Sopp, for eksempel tørket traktkantarell gir mye umamismak det kan hjelåe på savnet av kjøtt og fisk.

 

Anonymkode: b3e0e...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Suppen kan ikke inneholde:

- kjøtt/kjøtttkraft

- tomat

- løk (alle typer, også vårløk og purreløk)

- krydder

- gulrot

- selleri

- fisk/fiskekraft

- pasta

- melk/fløte og melkeprodukter

- olje

- skalldyr

- skjell

- klumper (men det fikser jeg med stavmikser)

 

 

hvordan lager man god suppe uten dette?

Anonymkode: b06a1...fda

Lag aspargessuppe og server med brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du vil måtte jobbe litt med å få i deg nok næring og energi! Men både rødbete og søtpoteter kan bli gode supper. Spinat, paprika, blomkål, brokkoli.. Grønn ertesuppe er ganske godt. «Alt» kan jo kokes/bakes i ovn og kjøres med stavmikser. Men det blir jo litt kjipere uten løk, da. Men jeg går ut fra at dette ikke er for alltid? Hva betyr krydder? Litt salt og pepper gjør jo underverker. Kokosmelk, chili og lime også. 

Kan du ha mørk sjokolade? Da kan du evn smelte mørk sjokolade (uten melk) med havre/soya/mandelmelk for litt energi og ekstra antioksidanter. Tenker du trenger litt kos også på dette regimet 😉 

Smoothier er også kjempebra. Jordbær, blåbær, bringebær, mango, ananas, pærer, melon.. Appelsinjuice å tynne med. Pluss banan for den gode konsistensen. Putt oppi litt avokado også for umettet fett og kremete følelse 🙂 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bruke melkeerstatninger, ikke salt og pepper. Noen få urter kan jeg bruke, men veldig få. Laurbærblad setter mye smak og det kan jeg bruke.

Alt må kokes, også det vannet jeg skal drikke, så smoothie kan jeg ikke bruke. Ingen andre frukt og bær heller. 

Og så er det bare suppe. Ikke tilbehør. Kan ikke spise brød.

jevner kan jeg heller ikke bruke i noen form. Bare vann, grønnsaker, noen få urter og så mikse de. Poteter må kokes i flere omganger for å få ut stivelsen i de. Mais må jeg være forsiktig med da det ikke fordøyes.

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte blomkålsuppe, men grønnsaksbuljong inneholder krydder/løk/rotgrønnsaker. Men du kan jo bruke soyamelk i den. Blir jo stusselig smak uten noen smaksforsterkere. 

Hva gjør at du må spise så begrenset, og i suppeform? 

Anonymkode: d0995...525

Sykdom sammen med allergi

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis dette er virkelig har du all min sympati 😕 mitt beste råd etter flere år med irritabel tarm og flere matvareallergier er å tilberede det du tåler/kan spise og prøve deg frem ift smak. I ditt tilfelle prøve deg frem med ingredienser du tåler, og prøve deg frem ift smak. Du finner fort ut hva som fungerer best for det. Minuset er jo at du blir nok veldig fort lei. 

Er dette snakk om en begrenset periode på noen uker? Du må jo ta tilskudd av noe slag?

Anonymkode: 4d726...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått en så begrenset diet må du vell ha fått en måltodsplan også? Det høres jo sinnsykt ut å sende noen hjem fra sykhus eller lege med slike begrensninger uten å ha en plan for hvordan du skal få i deg det du trenger.  Hvorfor må du koke vannet?

Anonymkode: b3e0e...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med legen din eller sykehus eller hvem det nå er som har satt deg på en slik diett (håper de er seriøse). Hvis du er syk er det jo ekstra viktig at du ikke blir under- eller feilernært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan koke smoothie bær og jus og så fryse. Og lage smoothie .

Gresskarsuppe med kokosmelk er godt.

Røbet suppe er godt. Søtpotetsuppe med appelsinjuice  er godt. 

Anonymkode: 0d333...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du må få noe intravenøst. Næring, salter etc. Med dette mister du jo alt.

Anonymkode: 81dc0...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke bruke melkeerstatninger, ikke salt og pepper. Noen få urter kan jeg bruke, men veldig få. Laurbærblad setter mye smak og det kan jeg bruke.

Alt må kokes, også det vannet jeg skal drikke, så smoothie kan jeg ikke bruke. Ingen andre frukt og bær heller. 

Og så er det bare suppe. Ikke tilbehør. Kan ikke spise brød.

jevner kan jeg heller ikke bruke i noen form. Bare vann, grønnsaker, noen få urter og så mikse de. Poteter må kokes i flere omganger for å få ut stivelsen i de. Mais må jeg være forsiktig med da det ikke fordøyes.

Anonymkode: b06a1...fda

Men de må jo gi deg tips og råd når de har satt deg på så restriktiv diett, du skal jo ha nok næring så du ikke blir dårlig, det må jo bli veldig lite kalorier. Uff, du har min fulle sympati, dette høres vanskelig ut.

Da er det kanskje ikke lov å ovnsbake grønnsakene før du koker de i suppen heller?  Hva med ingefær og chili, regnes det som krydder? Hvis ikke så gir de mye smak. Sitron og lime gir smak.

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten sette deg ned og se på hva du faktisk kan spise, og ta det derfra. Hva med bønner, linser, ris? Skvalderkål/hanefot og brennenesle kan brukes i supper. Rabarbra? 

Gå på biblioteket og se etter oppskriftsbøker om supper, eller på alternative veganer-sider. Finnes sikkert masse på engelsk om du Googler. Særlig når det gjelder litt alternativt rundt krydder (granskudd, lønnesirup, tang, tror hestehov kan brukes, løvetann). 

Anonymkode: 28a1c...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du kreve at du får time til en ernæringsfysiolog umiddelbart, Hi! Regner med at det er du som har hatt flere tråder tidligere om at du ikke tåler noe.

Om de skal sette deg på en slik diett så MÅ de også gi deg tett oppfølging. Så begrenset som du har spist over lang tid og så begrenset du skal spise nå så enten er du eller du risikerer å bli underernært, og det fort. I så fall garanterer jeg at sykdom og allergi ikke blir bedre. Så krev hjelp nå - en så streng diett skal du IKKE gå gjennom uten tett oppfølging og kostforslag! Hvis du i tillegg unngår alt av salt også så risikerer du å bli svært alvorlig syk, og det kan skje brått. Uten salt kan vi ikke leve.

Ikke begynn på dette uten veldig tett oppfølging og krev å få en detaljert kostplan!!!

Anonymkode: 265d9...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her bør du kreve at du får time til en ernæringsfysiolog umiddelbart, Hi! Regner med at det er du som har hatt flere tråder tidligere om at du ikke tåler noe.

Om de skal sette deg på en slik diett så MÅ de også gi deg tett oppfølging. Så begrenset som du har spist over lang tid og så begrenset du skal spise nå så enten er du eller du risikerer å bli underernært, og det fort. I så fall garanterer jeg at sykdom og allergi ikke blir bedre. Så krev hjelp nå - en så streng diett skal du IKKE gå gjennom uten tett oppfølging og kostforslag! Hvis du i tillegg unngår alt av salt også så risikerer du å bli svært alvorlig syk, og det kan skje brått. Uten salt kan vi ikke leve.

Ikke begynn på dette uten veldig tett oppfølging og krev å få en detaljert kostplan!!!

Anonymkode: 265d9...ddb

Det der med salt tenkte jeg på og, salt må man jo ha hvis ikke så blir man dårlig.

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt, innebærer det også kylling?

Er kylling, ris og grønnsaker et alternativ? Ser at du må mose det til en suppe, men bare et forslag. Kanskje litt kjedelig, da du ikke kan ha på salt, men det er forhåpentligvis bare for en periode?

Anonymkode: 7a883...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøtt, innebærer det også kylling?

Er kylling, ris og grønnsaker et alternativ? Ser at du må mose det til en suppe, men bare et forslag. Kanskje litt kjedelig, da du ikke kan ha på salt, men det er forhåpentligvis bare for en periode?

Anonymkode: 7a883...f82

Kylling er jo kjøtt. Hi skrev dette lenger opp ;

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

. Bare vann, grønnsaker, noen få urter og så mikse de.

 

Anonymkode: 1b947...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen seriøse leger vil vel sette noen på en slik diett uten at du får oppfølging av klinisk ernæringsfysiolog? Hva er bakgrunnen for en så restriktiv diett? Min sønn måtte kutte melkeprodukter, og bare et så «lite» inngrep i kostholdet gjorde at vi fikk kurs på sykehuset. 

Anonymkode: 69087...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet om dette før

Jeg er allerede underernært fordi kroppen ikke vil ta imot mat. Jeg kaster opp etter alle måltider og det er årsaken til at jeg ikke vil ha klumper. 

Jeg har fått beskjed om hva jeg kan/ikle kan spise i den første perioden etter lang tid med mye utprøving. Jeg ønsker bare noen tips til supper jeg kan lage med det jeg kan spise. 

Jeg er allergisk mot tomat, jordbær, bringebær og egg. 

Vann må kokes for at jeg ikke skal kaste opp og det er det eneste jeg kan drikke i denne perioden, så all jus, melk i alle varianter, brus, kaffe osv utgår. Det vil også si kokos, viking, soya, ris -melk. Og andre melk som finnes. 

Chili kan jeg ikke spise, men ingefær i små doser er ok (til hun som lurte på det)

Jeg får også tilskudd i flytende form. 

Anonymkode: b06a1...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...