Gå til innhold

Noen som vet om en klinikk som setter inn et spesifikt kjønn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Muslim? Du er i Norge nå. Bruk hodet! Jenter er like mye verdt.

Anonymkode: e5b75...730

Dette har ingenting med islam eller religion å gjøre.

Anonymkode: 7f781...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må ikke være muslim for å ha et ønske om å velge kjønn. Har sett flere innlegg av norske damer her inne som ønsker å sette inn jenteembryo. Merkelig nok får disse ofte lite pes... men det er kanskje annerledes...?

Anonymkode: 32322...00c

Dette handler om kultur, ikke religion. Det er for de aller fleste naturligvis lettere å forstå og akseptere at noen som har fått mange barn av ett kjønn også ønsker seg et av det andre, enn det er å forstå og akseptere at noen ønsker seg et bestemt kjønn fordi familien eller samfunnet de lever i ikke ser den samme verdien i det andre kjønnet.

Vi bør også huske på at de som vil kunne benytte seg av muligheten til å betale for et kjønn er de som sitter greit i det økonomisk, ikke akkurat mennesker som f.eks. vil slite med å betale medgift for flere døtre.

 

Anonymkode: 7f781...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det ene spermen er positiv ladning, den andre negativ og at den spermen som har X er tyngre og y lettere. De kan sortere dem i Petri skål. Det er ikke 100% sikkert men sikkert nok. 

Anonymkode: ca236...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan forstå ønsket ditt. Men med mindre det er sterke medisinske grunner til dette (f.eks at en genetisk sykdom kun er arvelig til ett kjønn), så synes jeg det er en stor uting at visse klinikker tillater valg av kjønn på fostre. Det er ingen tvil om at det vil bli misbrukt, tatt i betraktning at det i store deler av verden fremdeles er slik at jenter ikke står like høyt i kurs som gutter. Og det bekjemper man ikke ved å godta selektiv utvelgelse av kjønn på barn som skal bli født, men ved å jobbe for å endre de fordommene og holdningene som eksisterer på området.

Anonymkode: 7f781...613

Jeg kan love deg en ting. Du kan aldri endre mitt ønske etter en sønn. Nå har jeg 6 jenter og tør ikke gå en runde til. For noen er ikke det så viktig for andre er det kanskje hyggeligere å ha litt variasjon, og ikke minst tar vi godt vare på de jentene vi har, ønsket om en sønn er der fortsatt. Deler ikke det samme synet som deg. Jeg fjerner ingen barn, men jeg ser tydelig at dette er veien å gå om vi vil balansere familien noe, og ikke minst få en sønn. 7 jenter blir i overkant for å være ærlig. Jeg er ikke ute etter å diskutere hvorfor vi gjør dette noe mer. Vet om flere i Norge som har gjort dette, men selvfølgelig ikke snakker om det. 

Anonymkode: 9dc61...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest at det ene spermen er positiv ladning, den andre negativ og at den spermen som har X er tyngre og y lettere. De kan sortere dem i Petri skål. Det er ikke 100% sikkert men sikkert nok. 

Anonymkode: ca236...b3e

Vet du hva dette heter på fagspråket? Er dette en type behandling som tilbys? Takk for svar. 

Anonymkode: 9dc61...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette handler om kultur, ikke religion. Det er for de aller fleste naturligvis lettere å forstå og akseptere at noen som har fått mange barn av ett kjønn også ønsker seg et av det andre, enn det er å forstå og akseptere at noen ønsker seg et bestemt kjønn fordi familien eller samfunnet de lever i ikke ser den samme verdien i det andre kjønnet.

Vi bør også huske på at de som vil kunne benytte seg av muligheten til å betale for et kjønn er de som sitter greit i det økonomisk, ikke akkurat mennesker som f.eks. vil slite med å betale medgift for flere døtre.

 

Anonymkode: 7f781...613

Enig i mye her. Men vil presisere at vi ser stor verdi i våre jenter. Kunne aldri ha fjernet dette, og ja jeg må daglig i kommentarene på hvor synd det er fordi vi har 6 jenter. Stakkars pappaen. Uff har dere nok bad til alle. Hadde samfunnet generelt vært mer aksepterende. De kan peke finger på avgjørelsen om å velge kjønn, men de kan regelrett mobbe deg fordi du kun har et kjønn. Ser ikke helt moralen i dette for å være ærlig. Vi elsker alle våre jenter, vi har nok bad, og pappaen har det supert. Når vi sitter i sofaen så er det jeg som sitter der mens alle henger rundt halsen hans. He he. Ingen som vil kose med mamma? Bare så det er sagt dette handler ikke om likeverd mellom kjønn. Dette må være opp til oss å vurdere. Lett for de meg en av hver å slenge ut kommentarer 👍

Anonymkode: 9dc61...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan forstå ønsket ditt. Men med mindre det er sterke medisinske grunner til dette (f.eks at en genetisk sykdom kun er arvelig til ett kjønn), så synes jeg det er en stor uting at visse klinikker tillater valg av kjønn på fostre. Det er ingen tvil om at det vil bli misbrukt, tatt i betraktning at det i store deler av verden fremdeles er slik at jenter ikke står like høyt i kurs som gutter. Og det bekjemper man ikke ved å godta selektiv utvelgelse av kjønn på barn som skal bli født, men ved å jobbe for å endre de fordommene og holdningene som eksisterer på området.

Anonymkode: 7f781...613

Støtter!

Anonymkode: e5b75...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Støtter!

Anonymkode: e5b75...730

Støtter denne jeg også. For dette gjelder da selvfølgelig ikke meg. He he, jeg har jo tross alt 6 jenter 👍

Anonymkode: 9dc61...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Enig i mye her. Men vil presisere at vi ser stor verdi i våre jenter. Kunne aldri ha fjernet dette, og ja jeg må daglig i kommentarene på hvor synd det er fordi vi har 6 jenter. Stakkars pappaen. Uff har dere nok bad til alle. Hadde samfunnet generelt vært mer aksepterende. De kan peke finger på avgjørelsen om å velge kjønn, men de kan regelrett mobbe deg fordi du kun har et kjønn. Ser ikke helt moralen i dette for å være ærlig. Vi elsker alle våre jenter, vi har nok bad, og pappaen har det supert. Når vi sitter i sofaen så er det jeg som sitter der mens alle henger rundt halsen hans. He he. Ingen som vil kose med mamma? Bare så det er sagt dette handler ikke om likeverd mellom kjønn. Dette må være opp til oss å vurdere. Lett for de meg en av hver å slenge ut kommentarer 👍

Anonymkode: 9dc61...617

Enig i dette. Jeg har tre sønner og folk synes det er veldig morsomt med kommentarer på våre bekostninger. Stakkars deg, har du ditt eget bad så du slipper å dele do med tre gutter som tisser over alt. Prøver dere å lage et fotballag? Osv. Men når man vil lage litt balanse i søskenflokken så står man plutselig i offentlig gapestokk og da er det ikke måte på hvor fæl man er som ønsker dette! Kunne tenkt meg å valgt en datter jeg og, men er for sliten for å få flere barn så det er stopp her. Lykke til med å få gutten deres, tenker det er helt innafor å få litt hjelp til ønsket sitt! Det er et rimelig uskyldig valg som ikke rammer noen.

Anonymkode: 5c864...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk to gutter, og uventet ble jeg gravid igjen, med jente. Åååååååh, så fiiiiiiiiiint, eeeeeeeendeliiiiiiiiiiiiig kom jenta. Naaaaaaaaaaw, åh, det var godt hun kom til slutt! Altså, wtf?? De to minste skiller ikke engang året. Skulle dette liksom være planlagt? Eller var det at vi ikke kunne slutte å fortsette og prøve? Jeg vet ikke, var fornøyd med to av samme kjønn, jeg. Ønsket om nr 3, uavhengig av kjønn, var satt til vurdering en gang i fremtiden. Likevel, poenget her er at kommentarene vil du nok aldri slippe unna. Hva som passer best for dere angående antall barn er opp til dere. Om dere velger å sette inn et bestemt kjønn, kjør på, men vær obs på at det kan være en medisinsk årsak, både hos deg og mannen, til hvorfor dere til nå kun har fått ett kjønn. Og, skulle dere få gutten nå, uavhengig av metode, regn med snakk og kommentarer da også. Folk er bare sånn! 😉

Anonymkode: 2d7da...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pobie skrev:

Mener jeg har lest om en annen måte å gjøre det på hvor sædcellene kan sorteres etter vekt, basert på at de med X- kromosom er tyngre. 

Mulig det er en mulighet, men vil ikke være en sikker metode. 

Jeg har tre barn og har alltid ønsket meg tre barn. Det har nå en gang blitt sånn at det er tre av samme kjønn. Heldigvis har jeg ikke kunnet velge. De har kommet som de er og var akkurat de jeg skulle ha. Jeg har ikke en eneste sønn jeg kan unnvære og siden det var tre barn jeg skulle ha er det jammen flaks at jeg fikk akkurat tre sønner. Balansen i familien er perfekt. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg hadde vært like fornøyd med tre jenter. Med andre ord jeg synes kjønnsutvelgelse er en uting. Det bør aldri bli lov her i Norge. Vil folk ha det burde det koste så det virkelig svir på pungen.

Anonymkode: b7a5f...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mulig det er en mulighet, men vil ikke være en sikker metode. 

Jeg har tre barn og har alltid ønsket meg tre barn. Det har nå en gang blitt sånn at det er tre av samme kjønn. Heldigvis har jeg ikke kunnet velge. De har kommet som de er og var akkurat de jeg skulle ha. Jeg har ikke en eneste sønn jeg kan unnvære og siden det var tre barn jeg skulle ha er det jammen flaks at jeg fikk akkurat tre sønner. Balansen i familien er perfekt. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg hadde vært like fornøyd med tre jenter. Med andre ord jeg synes kjønnsutvelgelse er en uting. Det bør aldri bli lov her i Norge. Vil folk ha det burde det koste så det virkelig svir på pungen.

Anonymkode: b7a5f...464

Mennesker er forskjellige. Det som passer for dere, passer nødvendigvis ikke for andre. Det du ønsker, ønsker nødvendigvis ikke andre. Dette spørsmålet er omstridt. Og man kan diskutere seg i hjel. Dette er et privat spørsmål som omhandler hver enkelt familie, og det er ikke pga penger jeg ikke gjennomfører. Om du setter opp prisen så betyr det ikke at jeg velger annerledes. ♥️👍

Anonymkode: 9dc61...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.5.2019 den 12.15, Anonym bruker skrev:

Så hyggelig. Da er vi ekstra spesielle men hvor sjekker man dette? ♥️ Takk for råd

Anonymkode: 9dc61...617

Det vet jeg ikke, men det burde fastlegen vite. Må ikke reise utenlands i hvert fall. Min  tidligere svigerfar hadde 5 jenter, han var steril i den ene testikkelen som produserte det mannlige kjønn (sagt enkelt). 

 

Bare hyggelig! ❤️

Anonymkode: ab4ee...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2019 den 22.20, Anonym bruker skrev:

Etter 6 jenter har vi veldig lyst på en gutt. Noen som har tips til en klinikk som gjør dette? 

Anonymkode: 9dc61...617

Du kan gjøre det i london.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 jenter på rad er såpass uvanlig at jeg ville vurdert om Far er bærer av en kjønnsbundet arvelig sykdom. Og at naturen rydder opp...

Anonymkode: 57ebd...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kan ikke sortere de ut før befruktning. Man kan ikke med mikroskop avgjøre om en sædcelle inneholder XX eller XY. Man kan heller ikke teste det ved å undersøke cellen - da har man nemlig «brukt den opp». Bestemmelse av kjønn foregår på samme måte som PGD behandling. Man befrukter eggceller og når disse er delt tilstrekkelig antall ganger henter man ut noen få celler som man tester. Det er ingen ikke en enkel prosess og definitivt ikke billig. Så det du sier er direkte feil.

Anonymkode: b7a5f...464

Jeg syns det høres så sykt spacet ut å fjerne celler fra et embryo. Har ikke alle cellene en funksjon? 😅

Anonymkode: 4c42b...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva dette heter på fagspråket? Er dette en type behandling som tilbys? Takk for svar. 

Anonymkode: 9dc61...617

Tror ikke det finnes noe fagspråk. Det er bare sånn som de kan gjøre når de gjør IVF. Eller la være. Alle klinikker kan gjøre det. Det er bare sånn at i visse land er det forbudt med kjønutvelgelse og i andre land er det ikke det. Jeg tror at det er vanlig prosedyre at man har spermen i skålet og så er det bare å skille den utifra tyngde og ladning... Eller la være. 

Anonymkode: ca236...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det høres så sykt spacet ut å fjerne celler fra et embryo. Har ikke alle cellene en funksjon? 😅

Anonymkode: 4c42b...88d

Du må huske på at det hele starter med bare én celle. 

I tillegg finnes det noe som heter eneggede tvillinger. Det er det befruktede egget som deler seg og blir opphav til to barn.

 

Anonymkode: b7a5f...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Pobie skrev:

Mener jeg har lest om en annen måte å gjøre det på hvor sædcellene kan sorteres etter vekt, basert på at de med X- kromosom er tyngre. 

Det stemmer.
Så en dokumentar om det for en stund siden.
I Storbritannia "trumler" de sædsellene for å skille dem på vekt for å kunne befrukte egg med er spesifikt kjønn.

Vet ikke om man kan betale for å få det gjort der, i dokumentaren jeg så omhandlet det par med arvelige lidelser som var kjønnsspesifikke slik at de ønsker et kjønn for å få et friskt barn

Anonymkode: c25f6...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer.
Så en dokumentar om det for en stund siden.
I Storbritannia "trumler" de sædsellene for å skille dem på vekt for å kunne befrukte egg med er spesifikt kjønn.

Vet ikke om man kan betale for å få det gjort der, i dokumentaren jeg så omhandlet det par med arvelige lidelser som var kjønnsspesifikke slik at de ønsker et kjønn for å få et friskt barn

Anonymkode: c25f6...e0c

Interessant 🤓👩‍💻

Anonymkode: 9dc61...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulig det er en mulighet, men vil ikke være en sikker metode. 

Jeg har tre barn og har alltid ønsket meg tre barn. Det har nå en gang blitt sånn at det er tre av samme kjønn. Heldigvis har jeg ikke kunnet velge. De har kommet som de er og var akkurat de jeg skulle ha. Jeg har ikke en eneste sønn jeg kan unnvære og siden det var tre barn jeg skulle ha er det jammen flaks at jeg fikk akkurat tre sønner. Balansen i familien er perfekt. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg hadde vært like fornøyd med tre jenter. Med andre ord jeg synes kjønnsutvelgelse er en uting. Det bør aldri bli lov her i Norge. Vil folk ha det burde det koste så det virkelig svir på pungen.

Anonymkode: b7a5f...464

Studier viser at de aller fleste som vil velge kjønn ønsker balanse i familien. Dvs de som har flere gutter ønsker jenter, og de som har flere jenter ønsker gutter. Det er også veldig mange kvinner som ønsker seg jenter. Det er ikke noe som tilsier at kjønnsutvelgelse blir brukt for å lage mest gutter.

Jeg kjenner ei godt norsk dame som er ressurssterk og oppegående på alle måter som hadde 4 døtre og ønsket seg en gutt, kun fordi hun ikke kunne forestille seg å aldri oppdra en sønn. De ble gravide naturlig og var så heldige at barn nr 5 ble gutt. Hun er storfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pobie skrev:

Studier viser at de aller fleste som vil velge kjønn ønsker balanse i familien. Dvs de som har flere gutter ønsker jenter, og de som har flere jenter ønsker gutter. Det er også veldig mange kvinner som ønsker seg jenter. Det er ikke noe som tilsier at kjønnsutvelgelse blir brukt for å lage mest gutter.

Jeg kjenner ei godt norsk dame som er ressurssterk og oppegående på alle måter som hadde 4 døtre og ønsket seg en gutt, kun fordi hun ikke kunne forestille seg å aldri oppdra en sønn. De ble gravide naturlig og var så heldige at barn nr 5 ble gutt. Hun er storfornøyd.

Det er slik jeg også har inntrykk av, og det er akkurat slik jeg føler♥️ Såå hyggelig for henne

Anonymkode: 9dc61...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...