Gå til innhold

Angst etter barselbesøk


shewolf

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på besøk hos et vennepar av meg som jeg er veldig glad i, med 2 mnd gammel baby. 

Og det var rett å slett helt grusomt. Jeg hadde vondt i magen stortsett hele tiden, for de småkrangla nesten hele besøket begge gangene. 

Er det sånn det er å få baby? Og jeg synes synd på babyen. Burde jeg si ifra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det synes jeg. Når de krangler selv med besøk tilstede, da tenker jeg det trolig bare er toppen av isfjellet. Høres ut som om de kanskje trenger parterapi eller foreldreveiledning. Er en del steder som har kurs for foreldre ifm. det å få barn, hvis det finnes hadde kanskje det vært noe for dem.

Jeg ville trolig forsøkt å snakke med den av dem jeg står nærmest og hørt hva som egentlig skjer hjemme hos dem. Tar de ikke initiativ til å få hjelp selv ville jeg meldt det videre. Kanskje helsestasjon først, og om det fortsetter, bv.

Og nei, det er ikke "sånn det er å få baby". Det kan være tøft for forholdet, men de fleste par viser hverandre respekt og finner ut av ting likevel. Og når man i tillegg har mistet alle sperrer og stadig krangler foran andre, da tenker jeg noe er alvorlig galt, noe de trolig trenger hjelp for å fikse.

Anonymkode: 5527b...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si noe til de? Hvordan skulle det hjulpet de? I stedet kan du kanskje påta deg å passe babyen noen timer innimellom slik at foreldrene får slappet av, de trenger det tydeligvis. 

Anonymkode: 9ad7e...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det synes jeg. Når de krangler selv med besøk tilstede, da tenker jeg det trolig bare er toppen av isfjellet. Høres ut som om de kanskje trenger parterapi eller foreldreveiledning. Er en del steder som har kurs for foreldre ifm. det å få barn, hvis det finnes hadde kanskje det vært noe for dem.

Jeg ville trolig forsøkt å snakke med den av dem jeg står nærmest og hørt hva som egentlig skjer hjemme hos dem. Tar de ikke initiativ til å få hjelp selv ville jeg meldt det videre. Kanskje helsestasjon først, og om det fortsetter, bv.

Og nei, det er ikke "sånn det er å få baby". Det kan være tøft for forholdet, men de fleste par viser hverandre respekt og finner ut av ting likevel. Og når man i tillegg har mistet alle sperrer og stadig krangler foran andre, da tenker jeg noe er alvorlig galt, noe de trolig trenger hjelp for å fikse.

Anonymkode: 5527b...049

Det er en feilslutning å tro at de er verre i tonen når hun ikke er der. 

Men at de ikke har det så bra om dagen kan du anta, kanskje de sover lite, er uenige om hvem som skal gjøre hva osv. Jeg hadde ikke stresset dem enda mer på nåværende tidspunkt ved å påpeke at de småkrangler mye og at det er slitsomt å høre på. Hun burde heller spørre venninnen om hvordan hun har det, og foreslå å avlaste litt med trilleturer hvis det behøves. Gi dem litt tid akkurat nå.

 

Anonymkode: d2e40...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke skal være så rask til å dømme et nybakt foreldrepar. Den første tiden kan være et sjokk og en stor påkjenning for begge. De første mnd er gjerne unntakstilstand og jeg ville først og fremst tenkt at de er slitne, og at dette vil gå seg til. Gi dem noen måneder. Jeg går da utfra at denne kranglinga ikke er normalen i og med at det kom som et sjokk på deg når du var der nå. 

Når det et sagt er jeg enig i at det er ekstremt ubehagelig å være på besøk hos par som krangler åpenlyst

Anonymkode: 1b9e0...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si noe til de? Hvordan skulle det hjulpet de? I stedet kan du kanskje påta deg å passe babyen noen timer innimellom slik at foreldrene får slappet av, de trenger det tydeligvis. 

Anonymkode: 9ad7e...a0b

Babyen er såpass liten at hun er på mammaen hele tiden. Jeg har prøvd å holde (så vidt jeg får lov) og da gråter hun nesten umiddelbart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, shewolf skrev:

Babyen er såpass liten at hun er på mammaen hele tiden. Jeg har prøvd å holde (så vidt jeg får lov) og da gråter hun nesten umiddelbart.. 

Da tenker jeg du har svaret på hvorfor de krangler der, at de begge er slitne

Anonymkode: 1b9e0...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, shewolf skrev:

Babyen er såpass liten at hun er på mammaen hele tiden. Jeg har prøvd å holde (så vidt jeg får lov) og da gråter hun nesten umiddelbart.. 

Men kan være at babyen godtar at du triller henne i vognen,da kan foreldrene få litt avlastning.

Anonymkode: c0668...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en venninne! 

Mest sannsynlig er dem helt ødelagte av dårlig søvn, nye rutiner (mangelen på dem), smerter og ubehag.. Tror du dem liker å krangle forran deg? 

Jeg hadde blitt kjempe lei meg om du var min venninne. Kanskje du er det også, hvem vet. Gi dem heller tid og omsorg, ikke skriv om dem på nettet. 

Anonymkode: 7a457...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som nybakte førstegangs foreldre.. Dumt med kjekling foran deg, men de er midt i sin største livsendring. 

Første jeg tenker som 3 barns mor, er at de sover lite, må bli kjent med hverandre på nytt ect..,

Å få barn er suuuuper mange forventinger også blir det nesten aldri som man trur.. Kanskje hjelpe dem isteden for å dømme?

Trilleturer, lage middag, tilby å vaske litt klær. Er veldig overveldende for mange å få baby første gang.

Her var det på samme måte(kranglet ikke foran andre) men vi hadde forventninger til hverandre som ikke ble oppfylt.. forventninger til babyliv som ikke ble som vi trudde. Hjalp ikke med alle babybøker vi hadde lest på forhånd. Det var et sjokk til systemet kan du si. Folk takler det forskjellig.

Jeg har aldri opplevd utmattelse før jeg fikk barn Nr 1. Har ikke opplevd det med de 2 andre barna jeg har fått etter heller.. og siste nå hadde kolikk. 

Tilby hjelp selv om de sier nei, vær tilgjengelig for en prat osv. Å få barn kan også være litt ensomt.. 

Anonymkode: 45b21...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

For en venninne! 

Mest sannsynlig er dem helt ødelagte av dårlig søvn, nye rutiner (mangelen på dem), smerter og ubehag.. Tror du dem liker å krangle forran deg? 

Jeg hadde blitt kjempe lei meg om du var min venninne. Kanskje du er det også, hvem vet. Gi dem heller tid og omsorg, ikke skriv om dem på nettet. 

Anonymkode: 7a457...91c

Amen. Du er dessuten er crapy venninne!!

Anonymkode: 82cfa...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For flere år siden var jeg på barselbesøk jæhos et vennepar. Jeg var/ er selv trebarnsmor, hadde dermed god erfaring med baby. Dette var deres første. 

Vanligvis var dette mennesker som alltid hadde alt «perfekt» hjemme, i motsetning til hjemme hos oss🙈. Når jeg kom inn til dem, var det tydelig unntakstilstand. Det var rot rundt forbi, og foreldrene så veldig slitne ut. Jeg spurte om alt gikk bra og mor gråt. Babyen sov ikke, gråt hele tiden. Et av våre barn hadde mye vondt i magen, og gråt mye. Jeg viste dem litt hvordan vi hadde masert magen til vår baby flere år tidligere. Så bar jeg babyen deres litt, slik jeg bar vår baby, da hun gråt som verst. Babyen deres sovnet, og foreldrene ble helt satt ut. Babyen hadde visst ikke sovnet slik før. Etter dette kom jeg innom dem av og til, passet babyen, slik at foreldrene fikk litt søvn. Skal sies at ingen av dem hadde familie i nærheten.

Det å få baby er utmattende!! Med første er det ofte sånn at foreldre stresser viss baby gråter. Når foreldre stresser, stresser baby ennå mer. Vær der for vennene dine, de er garantert helt utmattet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her er det mange som er raske til å dømme som mener jeg ikke bør dømme. Dobbeltmoral.no. 

Jeg er der minimum 1 gang i uka med frokost eller lunsj. Har sagt at jeg kan trille tur, bære på. Men jeg får ikke lov. Mor sier hun bare roer seg på henne, så hun vil ikke prøve og da må jeg respektere det! 

Har vært der med middag også flere ganger og hjelper til med det jeg kan. 

Jeg får angst fordi jeg selv har planer om å få barn med samboeren og vil ikke at vi skal få det sånn. Det er forferdelig dårlig stemning der.. jeg har barn selv, og skjønner at det er slitsomt! Ro dere ned. Jeg dømmer de ikke fordi de er slitne. Jeg lurte på om det er normalt at man bare kjefter på hverandre etter man har fått baby.. er så lenge siden jeg fikk barn med xn. 

Jeg synes ikke dette virket normalt eller sunt for noen av de og jeg vil vel bare hjelpe dem. 

Det var det få her som skjønte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, shewolf skrev:

Jeg har vært på besøk hos et vennepar av meg som jeg er veldig glad i, med 2 mnd gammel baby. 

Og det var rett å slett helt grusomt. Jeg hadde vondt i magen stortsett hele tiden, for de småkrangla nesten hele besøket begge gangene. 

Er det sånn det er å få baby? Og jeg synes synd på babyen. Burde jeg si ifra? 

Må presisere at jeg har vært der bare noen ganger mens de har vært begge to. Men er der ofte når bare mor er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, shewolf said:

Jeg har vært på besøk hos et vennepar av meg som jeg er veldig glad i, med 2 mnd gammel baby. 

Og det var rett å slett helt grusomt. Jeg hadde vondt i magen stortsett hele tiden, for de småkrangla nesten hele besøket begge gangene. 

Er det sånn det er å få baby? Og jeg synes synd på babyen. Burde jeg si ifra? 

babyen skjønner ikke det, da synes jeg du bør la være og besøke hvis du henger deg oppi dette

Anonymkode: 2c7d0...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...