Gå til innhold

Føler meg teit nå, men skal jeg ringe legevakten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Dere alle har sikkert fått med deg hun jenten som døde av rabies for ett par uker siden. Vi var på 17.mai feiring idag og møtte en ganske søt valp. Valpen beit meg litt i hånden (lekebitt) og det kom litt slev og spytt på hånden min. Valpen slikket også barnet mitt i ansiktet. Vi tenkte jo ikke at dette er noe farlig, hunden hadde jo eier og det så ut som de var skikkelige folk som også hadde barn. Jeg føler meg veldig paranoid nå. Glemte å vaske meg på hendene og vaske munnen til barnet mitt. Så spiste vi is osv. Vasket oss ikke før nå i kveld. Er det slik at viruset kan smittes på den måten? At spyttet til denne valpen som jeg fikk på hånden kunne muligens komme i kontakt med slimhinnene i munnen mens jeg spiste eller at barnet mitt slikket seg rundt munnen etter å ha spist is, at det var noe «rester» av valpenes spytt som kom i munnen (det er jo slimhinner). Jeg prøvde å Google og lese men blir ikke klok på dette 😅

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal mye til at dyr her til lands er smittet med rabies, så tror nok du kan ta det helt med ro. Men er ingenting i veien med å ringe å spør. Her jeg bor har de hatt mye telefoner om både rabies og de sterke jod tablettene, så alltid lurt å spør viss det er noe . 

Anonymkode: cef37...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer bekymret for at du ikke vasket hendene dine før dere spiste, sånn på generelt grunnlag, mtp at hunder sikker på alt... Inkludert egen og andre hunder anus. Blæ. 

Større sjangs for at dere får magevirus med deres hygiene. 

Hunder i Norge blir vaksinert og screenet på en helt annen måte en utlandet. 

Men for all del, skader ikke å ringe legevakten. Men i dette tilfelle er det lov å Google rabies i Norge og hund rabiesvaksine Norge også. 

Anonymkode: 1934c...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ringe legevakten fordi en valp slikket dere? Du er ikke seriøs nå vel?

Anonymkode: 40f2e...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyttet til valpen kan ha kommet inn i munnen våres, dersom hunden er syk av rabies, det smitter jo også til slimhinner, og slimhinner finnes jo blant annet i munnen

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spyttet til valpen kan ha kommet inn i munnen våres, dersom hunden er syk av rabies, det smitter jo også til slimhinner, og slimhinner finnes jo blant annet i munnen

Anonymkode: 0694e...aa2

Ingen hunder i Norge har rabies. Slapp av og skjerp heller hygienen.

Anonymkode: 2de87...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spyttet til valpen kan ha kommet inn i munnen våres, dersom hunden er syk av rabies, det smitter jo også til slimhinner, og slimhinner finnes jo blant annet i munnen

Anonymkode: 0694e...aa2

Før denne mediastormen, klappet du aldri hunder du da? 

Anonymkode: 1934c...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnis, nei, dere har ikke blitt smittet med rabies🙈😂

Anonymkode: 77fc3...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Før denne mediastormen, klappet du aldri hunder du da? 

Anonymkode: 1934c...621

Klappet mange hunder til og med i utlandet. Men nå er jeg skeptisk. 

Er det 100 % sikkert at ingen hunder i Norge har rabies?

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spyttet til valpen kan ha kommet inn i munnen våres, dersom hunden er syk av rabies, det smitter jo også til slimhinner, og slimhinner finnes jo blant annet i munnen

Anonymkode: 0694e...aa2

Tenk om alle som  blir slikket av en valp skulle fly til legevakten 🤣 Jeg synes du skal ringe legevakten jeg, oppdater oss etterpå da  😂

Anonymkode: 40f2e...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klappet mange hunder til og med i utlandet. Men nå er jeg skeptisk. 

Er det 100 % sikkert at ingen hunder i Norge har rabies?

Anonymkode: 0694e...aa2

Ingen hunder i Norge har rabbies. Men du måtte jo ha vasket hender før kvelden? Vasker dere ikke etter å ha vært på toalettet eller før dere lager mat og før dere spiser! Æsj, for en grisefamilie dere er! så uhygieniske dere er så er det stor sannsynlighet for at dere får et magevirus. Dere får jo selvfølgelig ikke rabbies av at en valp i Norge slikker på dere, da det ikke finnes rabbies i Norge. Du burde nok føle deg dum ja.hahahahahaha

Anonymkode: 0c1fe...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringt nå jeg. Til legevakten. Bare for å være sikker. Og fikk bekreftet det at det anses ikke som farlig i Norge. 

Men; til dere som mener vi er en grisefamilie og alt det der. Hallo? Selvfølgelig vasker vi oss på hender ellers. Men hvem tenker vel på det midt i 17.mai feiring og skal bare kjøpe is og en pølse? Trenger ikke kalle oss for griser for det? Jeg burde vel ringt legevakten uten å spørre her først, my mistake. Takk for svar likevel alle sammen. 

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har ringt nå jeg. Til legevakten. Bare for å være sikker. Og fikk bekreftet det at det anses ikke som farlig i Norge. 

Men; til dere som mener vi er en grisefamilie og alt det der. Hallo? Selvfølgelig vasker vi oss på hender ellers. Men hvem tenker vel på det midt i 17.mai feiring og skal bare kjøpe is og en pølse? Trenger ikke kalle oss for griser for det? Jeg burde vel ringt legevakten uten å spørre her først, my mistake. Takk for svar likevel alle sammen. 

Anonymkode: 0694e...aa2

Du ringte ikke legevakten for dette? De fikk seg nok en god latter i hvert fall

Anonymkode: 40f2e...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ringt nå jeg. Til legevakten. Bare for å være sikker. Og fikk bekreftet det at det anses ikke som farlig i Norge. 

Men; til dere som mener vi er en grisefamilie og alt det der. Hallo? Selvfølgelig vasker vi oss på hender ellers. Men hvem tenker vel på det midt i 17.mai feiring og skal bare kjøpe is og en pølse? Trenger ikke kalle oss for griser for det? Jeg burde vel ringt legevakten uten å spørre her først, my mistake. Takk for svar likevel alle sammen. 

Anonymkode: 0694e...aa2

Ok, beklager!

Anonymkode: 0c1fe...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette ført til rabies hadde menneskeheten vært utryddet for lenge siden.

Anonymkode: 54962...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ringte ikke legevakten for dette? De fikk seg nok en god latter i hvert fall

Anonymkode: 40f2e...a93

Kan godt hende de gjorde, men jeg ville være sikker, da jeg vil ikke utsette meg eller mitt barn for noe farlig. Godt mulig jeg virker dum, men jeg ville bare forsikre meg. Det kan vel ikke være så gale? 

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skremt av hvor ekle dere er mot hi jeg. Er da greit å spørre om sånt når man ikke vet? I min verden er ingen spørsmål dumme og det er ikke alle som går rundt og vet alt om alt. Jeg visste heller ikke at absolutt ingen hunder kan ha rabies i Norge. Jeg tenker at det kan jo skje dersom en hund kommer i nærkontakt med en rev i skogen. Rever i Norge HAR ofte rabies. 

 

Anonymkode: 15ae3...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir skremt av hvor ekle dere er mot hi jeg. Er da greit å spørre om sånt når man ikke vet? I min verden er ingen spørsmål dumme og det er ikke alle som går rundt og vet alt om alt. Jeg visste heller ikke at absolutt ingen hunder kan ha rabies i Norge. Jeg tenker at det kan jo skje dersom en hund kommer i nærkontakt med en rev i skogen. Rever i Norge HAR ofte rabies. 

 

Anonymkode: 15ae3...b39

Det er faktisk et veldig dumt spørsmål. Valpen slikket de, den beit de ikke. Det er helt normalt at hunder slikker på folk.

Anonymkode: 40f2e...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste i Norge som ble skremt av at en norsk jente døde av rabies? Hun ble bitt i utlandet, greit nok, men det var snakk om ett valpebitt. 

Og som noen over skriver, rev i Norge KAN ha rabies. Vi kjente ikke disse personene som hadde valpen, vi pleier heller aldri å leke, klappe på dyr vi ikke kjenner. Sånn er det bare. Ikke fordi at vi er redd for rabies men sånn generelt.

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beit litt også, men vi fikk ikke merke i huden av bittet

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er jeg den eneste i Norge som ble skremt av at en norsk jente døde av rabies? Hun ble bitt i utlandet, greit nok, men det var snakk om ett valpebitt. 

Og som noen over skriver, rev i Norge KAN ha rabies. Vi kjente ikke disse personene som hadde valpen, vi pleier heller aldri å leke, klappe på dyr vi ikke kjenner. Sånn er det bare. Ikke fordi at vi er redd for rabies men sånn generelt.

Anonymkode: 0694e...aa2

Hun ble bitt, noe dere ikke ble.

Anonymkode: 40f2e...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...