Gå til innhold

Min datter på 8 år fikk mensen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter er 8 år, blir 9 i september. I forrige uke fikk hun sin første mens. Er det normalt å få mensen i så tidlig alder?

Anonymkode: f8f4d...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min datter er 8 år, blir 9 i september. I forrige uke fikk hun sin første mens. Er det normalt å få mensen i så tidlig alder?

Anonymkode: f8f4d...51c

Det er vel ikke farlig tidlig, husker to venninner av meg fikk mensen da de var 8-9. Men er du bekymret tar du en telefon til legen og hører.

Anonymkode: c1b52...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det er tidlig! Muligens alt for tidlig, men sannsynligvis for sent å gjøre noe med nå. Ville likevel fått en legetime for å sjekke om alt er som det skal. Hvis hun er veldig lav kan det kanskje vurderes veksthormoner. De vokser ikke så mye etter at de har fått mensen. 

Anonymkode: ca212...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du selv mensen? Hva med mormor og farmor?

Slike ting følger man gjerne mor. Jeg fikk mensen den sommeren jeg var 12 år. Jenta mi fikk når hun akkurat var fylt 13.

Har ei venninne som fikk mensen som 8 åring, husker ikke hvor høy hun var da, men hun har garantert vokst etter dette, hun er normalt høy i dag, eller litt høyere enn "normalen". Så veksten trenger ikke å stoppe opp.

Anonymkode: 9b89d...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig mens er definert fra 8år og under. Så det kan være innenfor normalen, men personlig ville jeg tatt en tur til fastlegen og sjekket opp. 

Det står om fenomenet på fhi sine sider, kanskje kjekt å se på de? 

Anonymkode: ea29e...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg fulgt opp. Det er alt for tidlig. Ingenting å gjøre med rent fysisk men jeg tror hun må få psykolog hjelp til å forstå ald det som skjer med kroppen. 

Anonymkode: c8dab...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo høre med legen. Men det er ikke uvanlig. Hun er snart 9 år. Jeg var litt over 9 år da jeg fikk mensen. Husker jeg var hos helsesøster og snakket om dette. 

Anonymkode: 051b0...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor tidlig. Min datter blir medisinert for at mensen ikke skal komme ennå, hun blir 10 i år. Hun har diagnosen tidlig pubertet, fikk diagnosen som 7åring. Startet medikasjon da, og skal fortsette med det i ett år til. 

Er vel ganske tydelig at din datter også har denne diagnosen? 

Anonymkode: d3a76...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 20.59, Anonym bruker skrev:

Oi! Det er tidlig! Muligens alt for tidlig, men sannsynligvis for sent å gjøre noe med nå. Ville likevel fått en legetime for å sjekke om alt er som det skal. Hvis hun er veldig lav kan det kanskje vurderes veksthormoner. De vokser ikke så mye etter at de har fått mensen. 

Anonymkode: ca212...ff1

Det er bare tull at de ikke vokser etter de har fått mensen. Jeg vokste 35 cm etter. Det samme med datteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 20.45, Anonym bruker skrev:

Min datter er 8 år, blir 9 i september. I forrige uke fikk hun sin første mens. Er det normalt å få mensen i så tidlig alder?

Anonymkode: f8f4d...51c

Høres ut som for tidlig pubertet, min fikk det i 7 års alderen. Ble henvist til spesialist, hvor barnet fikk behandling for å stoppe puberteten i de neste 3-4 årene. 

Anonymkode: 2c8d9...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Toneelise skrev:

Det er bare tull at de ikke vokser etter de har fått mensen. Jeg vokste 35 cm etter. Det samme med datteren min.

Man vokser i ca 4 år etterpå

Anonymkode: b7316...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det er skrekkelig tidlig å måtte styre med. Jeg hadde tatt henne med til legen.

Anonymkode: 28a0e...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.5.2019 den 22.09, Anonym bruker skrev:

Det ville jeg fulgt opp. Det er alt for tidlig. Ingenting å gjøre med rent fysisk men jeg tror hun må få psykolog hjelp til å forstå ald det som skjer med kroppen. 

Anonymkode: c8dab...b70

Så da trenger barn psykologhjelp når de brekker beinet også? Er ikke noe lettere å forstå det. Og hva da med diabetes som ikke synes? 

Anonymkode: d835d...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da trenger barn psykologhjelp når de brekker beinet også? Er ikke noe lettere å forstå det. Og hva da med diabetes som ikke synes? 

Anonymkode: d835d...b09

Kjære deg! 

Barnet er fysisk moden men puberteten er så mye mer. Ei jente må være psykisk moden nok til å kunne forstå og godta at hun blør hber måned, å forstå prosesser som mensturasjonen fører med seg, hormonelle forandringer osv. Alt det som en 11åring er feks må en 8åring godta. Om du har noen gang prøvd å be en 1åring gjøre ting som en 5åring kan, ville du innsett at det er nærmest umulig, fysisk og psykisk. 

Det er vanskelig å få en 7åring til å forstå at han/hun kan ikke spise godteri slik som alle andre barn og må ta insulin hver dag. Og forstå konsekvenser av å ikke følge opp det. 

Anonymkode: c8dab...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg! 

Barnet er fysisk moden men puberteten er så mye mer. Ei jente må være psykisk moden nok til å kunne forstå og godta at hun blør hber måned, å forstå prosesser som mensturasjonen fører med seg, hormonelle forandringer osv. Alt det som en 11åring er feks må en 8åring godta. Om du har noen gang prøvd å be en 1åring gjøre ting som en 5åring kan, ville du innsett at det er nærmest umulig, fysisk og psykisk. 

Det er vanskelig å få en 7åring til å forstå at han/hun kan ikke spise godteri slik som alle andre barn og må ta insulin hver dag. Og forstå konsekvenser av å ikke følge opp det. 

Anonymkode: c8dab...b70

Kjære deg! Jeg tviler på at barnet får psykolog for det, hvis ikke de bestiller og betaler privat. Men helsesøster eller fastlege kan nok ta en prat.

Anonymkode: 7ef1e...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 1.13, Anonym bruker skrev:

Det er altfor tidlig. Min datter blir medisinert for at mensen ikke skal komme ennå, hun blir 10 i år. Hun har diagnosen tidlig pubertet, fikk diagnosen som 7åring. Startet medikasjon da, og skal fortsette med det i ett år til. 

Er vel ganske tydelig at din datter også har denne diagnosen? 

Anonymkode: d3a76...58d

Ikke sikkert dette gjelder Hi sin datter. Stor forskjell på en 7åring og en som straks blir 9.

mener likevel Hi skal kontakte lege for å utelukke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg! Jeg tviler på at barnet får psykolog for det, hvis ikke de bestiller og betaler privat. Men helsesøster eller fastlege kan nok ta en prat.

Anonymkode: 7ef1e...4e8

Helt greit. Det kan jo være nok. 

Anonymkode: c8dab...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 22.44, Anonym bruker skrev:

Man vokser i ca 4 år etterpå

Anonymkode: b7316...6aa

Nei, i snitt vokser jenter i 1 år etter at de har fått mensen. Men det er jo et gjennomsnitt, så det vil alltid være noen i hver ende. 

Anonymkode: a5ef3...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, i snitt vokser jenter i 1 år etter at de har fått mensen. Men det er jo et gjennomsnitt, så det vil alltid være noen i hver ende. 

Anonymkode: a5ef3...9c2

Jeg har hørt det der mange ganger her inne. Men jeg får det ikke til å stemme. Jeg selv og de fleste av venninnene mine fikk jo mensen da vi var 11-12 år, men vi vokste jo til vi var 15-16....

Anonymkode: 6e4fa...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hørt det der mange ganger her inne. Men jeg får det ikke til å stemme. Jeg selv og de fleste av venninnene mine fikk jo mensen da vi var 11-12 år, men vi vokste jo til vi var 15-16....

Anonymkode: 6e4fa...c7e

Som sagt er det et gjennomsnitt. 

Jeg personlig fikk mensen som 14-åring og vokste minimalt etterpå, var vel 170 cm som konfirmant og endte på 174 cm. 

Søsteren min fikk mensen som 12 åring og vokste til hun var kanskje 14.

Anonymkode: a5ef3...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes urovekkende tidlig ut. Jeg fikk den da jeg var 12, og jeg var først av mine venninner. Jeg hadde helt klart tatt en tur til legen.

Anonymkode: f0927...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...