Gå til innhold

Aleneforsørgere, hvordan råd til bolig for deg og flere barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere råd til å huse tre etterhvert store unger? Føkk boligprisene. Jeg er lærer. Har 450.000 i egenkapital. Tre unger. Blir hovedforsørger. Men. Kan da altså ikke gå, har ikke råd. Min mor ble alene da hun var som jeg er nå, 33 år med tre barn, og det var null stress med bolig og alt. Sukk:-) Bor i en middels stor by. 

 

Hvordan er det med dere? Har alle 1,5 mill i EK og sånne som meg er tapere? 🙉

Anonymkode: 84979...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde rundt 1mill i egenkapital og noen hundre tusen mer enn deg i årslønn. Da gikk det greit. Men jeg vet godt at jeg er heldig. Veldig mange ytret at de «aldri ville klart å kjøpe hus alene» hvis de kom i tilsvarende situasjon. Det er nok mange som har det som deg, og må fire på forventningene. Barna må dele rom. Kanskje må du leie. 

Anonymkode: 1b4c3...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært heldig og bygget opp EK over noen år, vi tjente også bra på huset vi eide sammen som vi solgte. Nå eier jeg en nesten nedbetalt leilighet i Oslo. Første gang jeg kjøpte her tjente jeg mindre enn deg og hadde 500000 i EK, kjøpte da for 1,6 mill (3-roms). Vet ikke hva boligprisene ligger på der dere bor, men ville sondert markedet og kjøpt det beste du har råd til. Det er mange smarte løsninger for å bo på liten plass, og ingen dør av å måtte dele rom.

Anonymkode: c3ab9...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk startlån i kommunen din. 

Anonymkode: 884b7...a81

Akkurat det jeg hadde tenkt til å skrive.

Anonymkode: ee376...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har dere råd til å huse tre etterhvert store unger? Føkk boligprisene. Jeg er lærer. Har 450.000 i egenkapital. Tre unger. Blir hovedforsørger. Men. Kan da altså ikke gå, har ikke råd. Min mor ble alene da hun var som jeg er nå, 33 år med tre barn, og det var null stress med bolig og alt. Sukk:-) Bor i en middels stor by. 

 

Hvordan er det med dere? Har alle 1,5 mill i EK og sånne som meg er tapere? 🙉

Anonymkode: 84979...20a

Du må du leie, du må jo ikke eie.

Anonymkode: ee376...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte leilighet for snart 3 år siden, hadde lønn på ca. 430.000 kr og EK på 410.000 kr. Fikk kjøpt leilighet til 2,7 mill alene. Skal derimot sies at jeg ikke ble mor før etter denne va kjøpt, så vet ikke om det har noe å si mtp boliglån?

Anonymkode: af689...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde 450 000 i EK. Lånte 2.3.

Anonymkode: 78807...c18

Takk for svar 🙂 Hva tjener du ca, mht å få låne såpass mye i forhold til EK?

 

Takk!

Anonymkode: 84979...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med banken. Her så lot banken bidrag og barnetrygd telle med. Bor i en middels stor by og eier rekkehus med 4 soverom. Jeg var heldig og hadde 1 mill i egenkapital.

Men hva koster boliger der du bor da? Og kan det gå greit med 3 soverom?

Anonymkode: 74921...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 🙂 Hva tjener du ca, mht å få låne såpass mye i forhold til EK?

 

Takk!

Anonymkode: 84979...20a

520 000. De tok bidrag og barnetrygd med i beregningen.

Anonymkode: 78807...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mine barn 50/50, så ingen bidrag eller annen økonomisk støtte utover en halv barnetrygd ekstra. Måtte ha medlåntaker og fikk da 5,8 ganger inntekten i lån med studielån inkludert. Det er lite å gå på, men jeg ville gjerne beholde huset for barnas del. Og det kommer til å bli en flott verdistigning på sikt for meg. Prøver å den på det som en investering. Hadde kun 350 000 i egenkapital da jeg er noen år yngre enn deg. 

Du bør møte forberedt i banken. Lag et budsjett over utgiftene dine, se gjennom nettbanken for de siste månedene. Begynn å kutte der du kan, så du har minst mulig utgifter. Vis til sparing eller raskere nedbetaling på lån om du har gjort det.

Anonymkode: 99f43...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten leie, eller låne evt med kausjonist til noe lite du kan eie. Og så må dere alle være forberedt på å dele - kanskje må du sove i stua, kanskje må du dele av rom. Men alt går.

Anonymkode: 5a145...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mindre, ungene må dele rom. Her jeg bor er det et av Norges pressområder og det er like dyrt å leie som å eie. Belage deg på å begynne smått og så jobbe deg oppover. Ungene må dele rom og kanskje du må sove på sovesofa i stua. Det er jo et spørsmål om hvor mye du vil ut av forholdet som sier noe om hva du er villig til å ofre.

Jeg skjønner at det er vanskelig og jeg tjener 100 000 mer enn deg i tillegg til at jeg hadde godt med egenkapital. Så jeg fikk lån på 2,1 mill.

Bestill deg et møte medrådgiver i banken. De er gode på dette og har mange tips. I tillegg undersøker du startlån.

Anonymkode: c782d...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, damer. Det er godt å ha et støttende medsøsterfellesskap, i sånne settinger er dette forumet på sitt beste:-)

Jeg er ferdig utdannet lektor om to eller tre år fra nå. Da med inntekt over 500. Utdannelsen er lettere å ta i forholdet, da det gir meg mulighet til jobbe redusert og med det ha bedre tid med barna. 

Jeg får også være hjemme med minste til hun er 2 om jeg ønsker kommende år, hvor han deler inntekt med meg, slik at jeg ikke stuper inn i en kvinnefelle. 

Gir meg selv det neste halvåret å tenke på. I denne omgang. Runden kan jo komme senere. Og mannen kan jo modnes i parterapi, jeg har ordnet time. 

Grusomt å føle seg låst pga økonomi. En panikkfølelse som brer seg som is når jeg tenker på det. Føler meg på mange måter tåpelig som er i denne situasjonen. Men har ikke arvet noe (kommer til gangs senere). Eneste man kan gjøre er å klore seg opp og frem innen de rammene man har.

 

Igjen takk. Svarene deres betyr veldig mye for meg.

Hi

Anonymkode: 84979...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...