Gå til innhold

Har mannen min krav på pensjon i noe land?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har bodd og jobbet litt i Norge i femten år, tidligere har han bodd og jobbet litt rundt omkring i flere europeiske land. Han er italiensk men har ikke bodd eller jobbet der siden han var tjue år. Nå er han snart pensjonist og vi lurer på hva han evt vil kunne få av pensjon. Han er italiensk statsborger. Noen som vet?

Anonymkode: d1438...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du går inn på nav sine nettsider, du kan logge inn med bank id, så er det noe som heter beregn min pensjon eller noe sånt. Der kan det ihvertfall beregnes hva han kan få i Norge.

Hvordan reglener er i de andre landene vet jeg ingenting om, men det høres jo merkelig ut om han skal få noe fra land han ikke er medlem av folketrygden i og ikke betaler skatt til i dag.

Anonymkode: 5d694...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om du går inn på nav sine nettsider, du kan logge inn med bank id, så er det noe som heter beregn min pensjon eller noe sånt. Der kan det ihvertfall beregnes hva han kan få i Norge.

Hvordan reglener er i de andre landene vet jeg ingenting om, men det høres jo merkelig ut om han skal få noe fra land han ikke er medlem av folketrygden i og ikke betaler skatt til i dag.

Anonymkode: 5d694...4e2

Det er ikke rart i det hele tatt. Hvor man betaler skatt i dag, betyr for det aller meste lite eller ingenting for hva man får av pensjon. Pensjon er penger man har opptjent fra tidligere. 

La oss håper for HI's manns del at han har en god pensjonssparing eller at han har hatt gode jobber med ekstremt gode pensjonsordninger. Å jobbe litt her og litt der, fører sjelden med seg mye pensjon for en "vanlig" arbeidstager.

For å vite hva han får må han kontakte nav for å finne ut av hva han har opptjent i Norge, og så må han kontakte de andre landene å sjekke hva han har opptjent der. Så sant dette ikke er land som Norge samarbeider med og muligens kan finne ut at det på den måten. 

Anonymkode: 2fbd3...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han har tett på minstepensjon fra Norge.

Anonymkode: 2670a...9e6

Nei, det er ikke sikkert. Med bare 15 års opptjening så har han antagelig ikke det. Han vil få noe pensjon fra Norge og så må det undersøkes med de andre landene han har jobbet i. Om det er EU/EØS-land, så kan det eventuelt bli en samkjøring av pensjon. Jeg vet om folk som har litt fra Norge, litt fra Sverige, litt fra Tyskland, men allikevel kommer det ikke opp i en norsk minstepensjon tilsammen. 

Anonymkode: d4af4...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen land betaler ut pensjon til sine statsborgere som bor i utlandet. Det gjør jo vi i Norge også. Det bor en del pensjonister i sydlige strøk som får pensjon. Det man ofte må gjøre er å sende en «leveattest» til landet hver år hvor en notarius publicus har bekreftet at man er i live i det landet man bor i. Jeg er usikker på om Italia gjør dette, men Polen og Nederland gjør i alle fall det. Sjekk med ambassaden

Anonymkode: d3f08...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at Norge er ekstremt dyrt og at en pensjon opptjent i Italia vil ikke bli justert etter hvor man bor som pensjonist. Det er bra nyheter for norske pensjonister som bosetter seg i rimelige og solfylte steder som Spania eller Thailand. Ikke så bra for en gresk pensjonist som har nok av solsteken og kunne tenkt seg noen år i Norge.

Norge har avtaler med de fleste andre europeiske land, men jeg håper for guds skyld at din mann hadde gode pensjonsordninger ila åra.

Anonymkode: d93ce...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...