Gå til innhold

Kan andre merke at man går på AD?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ingen vet at jeg har begynt å bruke det. Har aldri brukt det før og er litt redd for at kolleger/venner/familie skal «merke» noe. 

Anonymkode: ca8e9...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er sikkert dum, men hva er AD?

Anonymkode: 9b341...536

Jeg «lærte» forkortelsen først i går, så nei, du er ikke dum😂 Det er antidepressiva. 

Anonymkode: ca8e9...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringa👍😊 

Og til HI, ikke vær redd for at noen skal merke noe. Det er ingen skam å bruke medisiner, som kan gi deg en bedre hverdag.

Anonymkode: 9b341...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for oppklaringa👍😊 

Og til HI, ikke vær redd for at noen skal merke noe. Det er ingen skam å bruke medisiner, som kan gi deg en bedre hverdag.

Anonymkode: 9b341...536

Takk for god støtte❤️

Anonymkode: ca8e9...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kjenne personen ganske godt for å oppdage at man er medisinert. De som kjenner deg så godt tenker jeg at du kan fortelle det til, enten før de spør eller om de spør. Det er opp til deg. 

Jeg merker det f.eks. godt på min onkel. Merket at humøret var annerledes, og at han var flatere og mer tiltaksløs. Men jobbet sammen med en kollega i flere år. Hun fortalte selv. Jeg hadde aldri «mistenkt» at hun gikk på medisiner. 

Uansett er det ikke noe å være flau over. Vær stolt over at du tar vare på deg selv og din psykiske helse. Du har oppsøkt hjelp når du trengte det, det viser at du har mot og selvinnsikt. 

Anonymkode: 9fe5e...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om noen kan merke det.

Selv har jeg gått åpent ut med at jeg går på anti-depressive. Om det er noen som reagerer negativt på det, så er det deres problem.  Jeg tror på åpenhet, og ingen av de jeg har fortalt det til har reagert negativt på det. Det er store mørketall og altfor mange som føler at de må holde det hemmelig. At jeg går på anti-depressive forandrer ikke hvem jeg er. Jeg er fremdeles meg. 

Anonymkode: 93aca...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man må kjenne personen ganske godt for å oppdage at man er medisinert. De som kjenner deg så godt tenker jeg at du kan fortelle det til, enten før de spør eller om de spør. Det er opp til deg. 

Jeg merker det f.eks. godt på min onkel. Merket at humøret var annerledes, og at han var flatere og mer tiltaksløs. Men jobbet sammen med en kollega i flere år. Hun fortalte selv. Jeg hadde aldri «mistenkt» at hun gikk på medisiner. 

Uansett er det ikke noe å være flau over. Vær stolt over at du tar vare på deg selv og din psykiske helse. Du har oppsøkt hjelp når du trengte det, det viser at du har mot og selvinnsikt. 

Anonymkode: 9fe5e...321

Tusen takk❤️

Anonymkode: ca8e9...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke om noen kan merke det.

Selv har jeg gått åpent ut med at jeg går på anti-depressive. Om det er noen som reagerer negativt på det, så er det deres problem.  Jeg tror på åpenhet, og ingen av de jeg har fortalt det til har reagert negativt på det. Det er store mørketall og altfor mange som føler at de må holde det hemmelig. At jeg går på anti-depressive forandrer ikke hvem jeg er. Jeg er fremdeles meg. 

Anonymkode: 93aca...df9

Godt å høre😊 Har bare aldri vært i denne «situasjonen» før. Har alltid vært sprudlende, blid og positiv. Ikke hatt noe problemer med psyken osv. Men så smalt det. 

Har du det bra?

Anonymkode: ca8e9...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Godt å høre😊 Har bare aldri vært i denne «situasjonen» før. Har alltid vært sprudlende, blid og positiv. Ikke hatt noe problemer med psyken osv. Men så smalt det. 

Har du det bra?

Anonymkode: ca8e9...541

Det har tatt noen uker å bli vandt til medisinen. Vær obs på det, det tar tid. Les opp om bivirkninger grundig og ta kontakt med lege hvis du får noen med en gang. At det er bivirkninger betyr ikke at du vil få dem, men at du kan. Jeg har ikke fått noen. 

Jeg har det bra nå, bare vært på anti-depressive i fire måneder. Mye mer rolig, lettere å konsentrere meg. Mye mindre tankekjør. Litt dempet følelsmessig. Så langt, så bra.

Men vær obs på at hva som kan fungere for meg kan hende ikke fungerer for deg. Ikke vær redd for å kontakte lege.

Anonymkode: 93aca...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de merker det. Sjansen er nok større for at folk merker om du IKKE går på det og trenger det❤️ (går på AD selv og har gjort det i mange år, selv mange av mine nærmeste vet ikke om dette. Men jeg skal love deg at de hadde oppdaget at jeg var deprimert om jeg ikke hadde gjort det😂)

Anonymkode: 6d24d...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på at de merker det. Sjansen er nok større for at folk merker om du IKKE går på det og trenger det❤️ (går på AD selv og har gjort det i mange år, selv mange av mine nærmeste vet ikke om dette. Men jeg skal love deg at de hadde oppdaget at jeg var deprimert om jeg ikke hadde gjort det😂)

Anonymkode: 6d24d...82e

... Jeg har for øvrig heller ikke noe "avflatet følelsesliv", som jeg har forstått er en bivirkning for mange. Heller ikke så mange andre bivirkninger, egentlig. 

Anonymkode: 6d24d...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen vet at jeg har begynt å bruke det. Har aldri brukt det før og er litt redd for at kolleger/venner/familie skal «merke» noe. 

Anonymkode: ca8e9...541

Jeg ser alltid når noen går på AD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...