Gå til innhold

Noen her som har takket nei til at baby får k-vitamin etter fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fødsel nummer 2 nærmer seg og jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil at baby skal få injeksjon med vitamin K etter fødsel. Grunnen til det er at når blodet blir så tykt så får baby nesten ikke nyttiggjort seg av stamcellene fra sen avnavling. 

Jeg ønsker heller k-vitamin per oralt for da blir ikke blodet tyknet i like stor grad. 

Dere som valgte bort k-vitamin-injeksjon til baby etter fødsel, hvordan ble dere møtt av jordmor og hvordan sikret dere at ønsket ble innvilget?

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tillot at babyen fikk k-vitamin. Men jeg innbiller meg at man måtte skrive under på en bekreftelse før de satte sprøyta? 

Anonymkode: 9c391...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/barselomsorgen/screening-og-undersøkelser/vitamin-k-profylakse

Det skal ikke være noe problem. Men siden de ikke har studier som viser at oralt inntak har samme effekt som sprøyta regner jeg med du vil få litt info om blødninger hos spedbarnet.

Anonymkode: bd628...482

Jeg er klar over at oralt k-vitamin ikke har like stor effekt . Hjerneblødning hos spedbarn er sjelden. Hvert år fødes 60.000 barn og ca 240 av disse får hjerneblødning. Noe annet et jo hvis fødselen er dramatisk, da bør nok baby få k-vitamin-injeksjon. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi tillot at babyen fikk k-vitamin. Men jeg innbiller meg at man måtte skrive under på en bekreftelse før de satte sprøyta? 

Anonymkode: 9c391...20b

Nei, Man må ikke skrive under bekreftelse på dette før injeksjonen settes. I alle fall ikke i 2014 i vårt tilfelle . Jeg visste ikke om at babyen hadde fått vitamin K får jeg så et videoopptak i etterkant (samboer filmet). 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du anser hjerneblødning hos 240 nyfødte i året sier vel alt om deg. Jeg antar forøvrig at en halvering av neonatal dødlighet etter innføring av k-vitamin er en bagatell for deg.

Anonymkode: cd856...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er klar over at oralt k-vitamin ikke har like stor effekt . Hjerneblødning hos spedbarn er sjelden. Hvert år fødes 60.000 barn og ca 240 av disse får hjerneblødning. Noe annet et jo hvis fødselen er dramatisk, da bør nok baby få k-vitamin-injeksjon. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Det er jo få som får hjerneblødning fordi de får K vitamin da. 

Anonymkode: 2574c...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, noen ganger lurer jeg på hva som foregår i hjernen til enkelte mennesker! Det skulle virkelig ha blitt innført et sertifikat på å få lov til å få barn!

Anonymkode: 22dd9...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fødsel nummer 2 nærmer seg og jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil at baby skal få injeksjon med vitamin K etter fødsel. Grunnen til det er at når blodet blir så tykt så får baby nesten ikke nyttiggjort seg av stamcellene fra sen avnavling. 

Jeg ønsker heller k-vitamin per oralt for da blir ikke blodet tyknet i like stor grad. 

Dere som valgte bort k-vitamin-injeksjon til baby etter fødsel, hvordan ble dere møtt av jordmor og hvordan sikret dere at ønsket ble innvilget?

Anonymkode: c8ef3...98c

Hvilken nytte får babyen av stamcellene? Hvilken gunstig effekt gir «økt nyttegjøring av stamceller» som veier opp for den økte risikoen for hjerneblødning?

Anonymkode: fe65a...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At du anser hjerneblødning hos 240 nyfødte i året sier vel alt om deg. Jeg antar forøvrig at en halvering av neonatal dødlighet etter innføring av k-vitamin er en bagatell for deg.

Anonymkode: cd856...2ce

Hjerneblødning er mest vanlig hos premature babyer. 

Hva med stamceller fra navlestrengen? Hvilket belegg har du for å si at det ikke er av betydning for baby å få disse inn i kroppen? Blodet blir mye tykkere ved injeksjon av k-vit og da får ikke baby nyttiggjort seg av stamcellene etc fra navlestrengen. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken nytte får babyen av stamcellene? Hvilken gunstig effekt gir «økt nyttegjøring av stamceller» som veier opp for den økte risikoen for hjerneblødning?

Anonymkode: fe65a...e65

Baby kan miste opp til 1/3 av sitt totale blodvolum hvis det ikke gjøres sen avnavling og kan dermed bli anemisk. K-vitamin gjør at blodet blir mye tykkere og dermed får ikke stamcellene sirkulert i kroppen til babyen. Stamceller gjør sannsynligvis at man får et barn med mindre plager. Stamcellene surrer rundt i kroppen i lang tid og reparerer eventuelle skader etter påkjenning av fødsel og tiden etterpå. 

 

Alle jordens pattedyr fødes med lav koaguleringsevne. Tilfeldig? Har evolusjonen gått galt?

Hos enkeltindivider som gjennomgår en hard og komplisert fødsel er det lurt å gi k-vitamin-injeksjon.

 

HI 

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Uff, noen ganger lurer jeg på hva som foregår i hjernen til enkelte mennesker! Det skulle virkelig ha blitt innført et sertifikat på å få lov til å få barn!

Anonymkode: 22dd9...739

Elsker slike saklige kommentarer. 🤣 Hvilket belegg har du for å komme med slike bastante påstander?

Verden er ikke så svart-hvit som du tror og en sak har alltid flere sider, men det er vel vanskelig for deg å innse? Det finnes bare et fasitsvar og det er helsevesenet? 🤣

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Baby kan miste opp til 1/3 av sitt totale blodvolum hvis det ikke gjøres sen avnavling og kan dermed bli anemisk. K-vitamin gjør at blodet blir mye tykkere og dermed får ikke stamcellene sirkulert i kroppen til babyen. Stamceller gjør sannsynligvis at man får et barn med mindre plager. Stamcellene surrer rundt i kroppen i lang tid og reparerer eventuelle skader etter påkjenning av fødsel og tiden etterpå. 

 

Alle jordens pattedyr fødes med lav koaguleringsevne. Tilfeldig? Har evolusjonen gått galt?

Hos enkeltindivider som gjennomgår en hard og komplisert fødsel er det lurt å gi k-vitamin-injeksjon.

 

HI 

Anonymkode: c8ef3...98c

Kilder? 

Anonymkode: 987c4...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Baby kan miste opp til 1/3 av sitt totale blodvolum hvis det ikke gjøres sen avnavling og kan dermed bli anemisk. K-vitamin gjør at blodet blir mye tykkere og dermed får ikke stamcellene sirkulert i kroppen til babyen. Stamceller gjør sannsynligvis at man får et barn med mindre plager. Stamcellene surrer rundt i kroppen i lang tid og reparerer eventuelle skader etter påkjenning av fødsel og tiden etterpå. 

 

Alle jordens pattedyr fødes med lav koaguleringsevne. Tilfeldig? Har evolusjonen gått galt?

Hos enkeltindivider som gjennomgår en hard og komplisert fødsel er det lurt å gi k-vitamin-injeksjon.

 

HI 

Anonymkode: c8ef3...98c

Kan du linke til noen kilder som omtaler dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken nytte får babyen av stamcellene? Hvilken gunstig effekt gir «økt nyttegjøring av stamceller» som veier opp for den økte risikoen for hjerneblødning?

Anonymkode: fe65a...e65

Stamceller kan ha nytte både for nåværende og fremtidig helse. Risiko for hjerneblødning gjelder primært for babyer som har gjennomgått en hard og komplisert fødsel og premature 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Baby kan miste opp til 1/3 av sitt totale blodvolum hvis det ikke gjøres sen avnavling og kan dermed bli anemisk. K-vitamin gjør at blodet blir mye tykkere og dermed får ikke stamcellene sirkulert i kroppen til babyen. Stamceller gjør sannsynligvis at man får et barn med mindre plager. Stamcellene surrer rundt i kroppen i lang tid og reparerer eventuelle skader etter påkjenning av fødsel og tiden etterpå. 

 

Alle jordens pattedyr fødes med lav koaguleringsevne. Tilfeldig? Har evolusjonen gått galt?

Hos enkeltindivider som gjennomgår en hard og komplisert fødsel er det lurt å gi k-vitamin-injeksjon.

 

HI 

Anonymkode: c8ef3...98c

Kilder?!

Anonymkode: f0116...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei HI, dette er ikke gode kilder. Du bør på ingen måte takke nei til tilbudet om K-vitamin på bakgrunn av disse artiklene. 

Anonymkode: 987c4...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, når du skal vise til kilder, bør det være forskningsartikkler. Ikke «blogginnlegg».

Anonymkode: f0116...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen produserer stamceller hele tiden, hele livet. K vitamin er helt trygt og viktig for å forhindre blødninger. At du i det hele tatt vil risikere hjerneblødning bare for noen ekstra stamceller tilsier at du har vært inne og lest på svært tvilsomme sider. Anbefaler at du prater med lege om dette slik at de kan forklare hvordan dette fungerer og betrygge deg. Å gi K vitamin er standard og dette er jo nettopp fordi fordelen med å gi den veier opp for ulempe/risiko. Helsevesenet vil jo spare mest mulig penger og redde flest mulig liv, og de har veid disse opp mot hverandre og kommet til at injeksjonen er verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Baby kan miste opp til 1/3 av sitt totale blodvolum hvis det ikke gjøres sen avnavling og kan dermed bli anemisk. K-vitamin gjør at blodet blir mye tykkere og dermed får ikke stamcellene sirkulert i kroppen til babyen. Stamceller gjør sannsynligvis at man får et barn med mindre plager. Stamcellene surrer rundt i kroppen i lang tid og reparerer eventuelle skader etter påkjenning av fødsel og tiden etterpå. 

 

Alle jordens pattedyr fødes med lav koaguleringsevne. Tilfeldig? Har evolusjonen gått galt?

Hos enkeltindivider som gjennomgår en hard og komplisert fødsel er det lurt å gi k-vitamin-injeksjon.

 

HI 

Anonymkode: c8ef3...98c

evolusjon finnes ikke, så... Hvis du tror på det er jeg stygt redd du ikke evner å ta avgjørelser på ditt barns vegne. La dem sette den sprøyta, du. 

Anonymkode: 936ed...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke vaksinere barnet ditt heller regner jeg med....?

Anonymkode: 264b0...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er klar over at oralt k-vitamin ikke har like stor effekt . Hjerneblødning hos spedbarn er sjelden. Hvert år fødes 60.000 barn og ca 240 av disse får hjerneblødning. Noe annet et jo hvis fødselen er dramatisk, da bør nok baby få k-vitamin-injeksjon. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Hvor mange av de 60.000 barna ser noen komplikasjoner eller tilstander som skyldes manglende effekt av stamceller, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stamceller kan ha nytte både for nåværende og fremtidig helse. Risiko for hjerneblødning gjelder primært for babyer som har gjennomgått en hard og komplisert fødsel og premature 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

På konkret hvilken måte kan de være nyttige?

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

K-vitamin gjør at blodet blir mye tykkere og dermed får ikke stamcellene sirkulert i kroppen til babyen. Stamceller gjør sannsynligvis at man får et barn med mindre plager. Stamcellene surrer rundt i kroppen i lang tid og reparerer eventuelle skader etter påkjenning av fødsel og tiden etterpå. 

Blodet sirkulerer i kroppen uansett, hvis ikke ville vi dø.

Men hvilke plager sikter du til, som barnet får mindre av?  Og hvilke skader etter fødsel er det som skal repareres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...