Gå til innhold

Vondt å amme nyfødt baby første minuttet (hilsen fortvilet pappa)


JoakimD

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 10 dager gammel baby i hus og en mamma som produserer mye melk. Det renner stadig. Kona synes det er forferdelig vondt å amme det første minuttet (spesielt etter et par timers pause). Prøver å håndmelke litt før babyen legges til eller å varme brystet opp i dusjen. Hjelper litt men ikke mye.

Har noen her inne på forumet noen gode tips?

Endret av JoakimD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å lese på ammehjelpen.no? Jeg tipper det er utdrivingsrefleksen som er vondt. Trøsten er at det blir bedre...

Anonymkode: 05883...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at ammingen gjør vondt i starten, spesielt påkoblingen!! Så hvis det er dette som gjør vondt, kan hun trøste seg med at det nok er på det verste nå. Det skal blir bedre og bedre de neste dagene, hvis det er «normale» ammesmerter. Det kan jo være noe annet også, dårlig sugeteknikk på baby eller hva som helst, men det er faktisk vondt å få i gang ammingen med en nyfødt! På det verste fikk jeg tårer i øynene hver gang jeg la babyen til, men fra 10 dager ble det stadig bedre :) Håper det blir bedre for henne også nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir verre eller ikke bedrer seg ville jeg bedt helsestasjonen se på ammingen :) De kan hjelpe og gi tips! Ikke la det gå for lenge før dere spør, helsestasjonen har lav terskel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

På barselhotellet sa de at sugetaket til babyen er helt korrekt. Så stemmer nok med vond tdrivningsrefleks. Håper det blir bedre som dere sier.. 

Produksjonen av melk er høy og babyen vil gjerne ha melk med times mellomrom. Hva er best, å amme fra det mest sprengte brystet, eller forsøke å tømme ett og ett bryst (mtp forskjellig nivå i melken i starten og slutten)..?

 

Endret av JoakimD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, JoakimD skrev:

Takk for svar.

På barselhotellet sa de at sugetaket til babyen er helt korrekt. Så stemmer nok med vond tdrivningsrefleks. Håper det blir bedre som dere sier.. 

Produksjonen av melk er høy og babyen vil gjerne ha melk med times mellomrom. Hva er best, å amme fra det mest sprengte brystet, eller forsøke å tømme ett og ett bryst (mtp forskjellig nivå i melken i starten og slutten)..?

 

Det er helt vanlig at de spiser ofte i starten. Selv lot jeg de alltid ta det fulleste brystet, som da ble annenhver for hver amming. Dette selvreguleres etterhvert. 

Det er sårt og ømt i starten. Et tips, multimam kompresser - fåes på apotek. De reddet ammingen min sist. 

Og meld deg/henne inn i ammehjelpgruppen på fb. Det er amme hjelpere som også driver ammehjelpen.no Masse god hjelp og råd der. 

Anonymkode: 4b20b...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...