Gå til innhold

Jeg har et budsjett på 100.000 kr... hjelp meg å bruke dem?


Psychic

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg flytter fra et stort hus til en liten leilighet, og mange av møblene mine blir for store fremover, så jeg har solgt unna nesten rubbel og bit. Det jeg har igjen, er en seng til meg selv, et spisebord med stoler og noen andre småting. Jeg har satt av 100.000 til innkjøp av møbler ol.

Det jeg trenger er:
- møbler til 2 stk ca. 15 kvlm balkonger,
           - jeg tenkte dette på morgensol-siden:https://www.oakland.no/produkt/adelaide-sett-3-1-1-bord-hvit-rammer-mork-gra-textilene/
           - og dette på kveldssol-siden:  https://www.oakland.no/produkt/adelaide-sett-3-2-hvit-rammer-mork-gra-textilene/ 
Ca. pris: 28.000,-
SPØRSMÅL 1: Bør jeg heller ha hjørnesofa på begge sider? Hva blir best til frokosten? Kanskje hjørne er koseligst også da? Ser i alle fall best ut, tror jeg? Noen som har erfaring?  Eller tanker?

- noen hyller el. til boden i kjelleren og boden i leililgheten. 
           - regner med jeg finner noe på Clas Ohlson, IKEA, el. 
Ca. pris: 10.000,-  ?
 

- loftseng til jenta mi
           - hun ønsker seg denne: https://www.sellyhome.no/product-nor-7147-Ungdoms-system-EDEN-2-hvit-koyeseng-venstre-for-barn.html
Ca. pris: 16000,- (med madrasser)
SPØRSMÅL 2: Er det noen som kjenner dette merket, og vet om det er god kvalitet? Prisen er høy, så det bør det være... Har dere evt. tips til hvor jeg finner madrasser, ellers tenkte jeg å kjøpe dem for ca. 2000 nok på IKEA.

-  ny sofa til en relativt liten stue
           - ønsker meg en lys grå sofa. Det er plass til et hjørne med sjeselong og evt litt rygg på sjeselongen, ca. 3 seter i hver retning. Er det noen som har tips til fine sofaer?  
Ca. pris: 18.000,- 
SPØRSMÅL 3: Har dere tips til hvor jeg kan kjøpe fine sofaer? Synes kanskje Skeidar ol. er litt kjipe/trauste... Hvor kan man få god kvalitet og pene sofaer?

Resten av budsjettet skal gå til TV, 
gassgrill, 2 nattbord, skrivepult, håndklær, skittentøyskurv, evt. nye spisestoler, osv.

Med andre ord har jeg for lite penger, så her trenger jeg litt tips og råd. Kanskje dere ser muligheter der jeg bare ser store pengesummer, hehehe.... :-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du legger lista for høyt, trenger du salonger til begge balkongene? Hva med en grei salong til den ene balkongen, og noe rimeligere til den andre? Du får kjøpt mye fint på fb og på finn. Trenger du helt nytt?

Hyller for 10 000,- finner du ikke rimeligere alternativer?

Har du ikke tv, håndklær og skittentøyskurv engang?

Kanskje du må begynne med å kjøpe det viktigste. Nye spisestoler trenger du jo ikke enda når du faktisk har.

Senga synes jeg var fin og veldig praktisk, den rommer jo det meste. Men den har jo nattbord, så 2 nattbord er kanskje ikke nødvendig, kjøp deg 1 nattbord.
Madrasser kan du vel få rimeligere enn 2000,- pr stk, var akkurat inne på ikea sine sider og så. God madrass på 90x200 til 899,- og under det, ja , du kan få dyrere madrasser også, men det er vel lite sannsynlig at jenta di blir å ta denne senga med seg når hun blir voksen, og trenger en dyr madrass, da er madrassen uansett utslitt.

 

Anonymkode: fdd8b...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar! 🙂 

Trenger kanskje ikke nye håndklær, men de er helt feil i fargen... og minst 10 år gamle, så kunne vært skiftet uansett. Jeg kan vente en stund, og så plukke med meg rett farge når pappa gir meg julegavepenger, el. når det er tilbud på håndklær. 

Ellers har jeg ikke TV eller skittentøyskurv, nei... hehe... 🙂 (Hadde prosjektor/filmrom i huset og vaskerom der vi la skitne klær rett i plastkasser....)

Nattbordene er til mitt rom, en på hver side av dobbeltsenga - hadde kommoder i huset, men de er solgt siden de blir for store i leiligheten.

Senga til dattera mi er tenkt med sofa nede. Så må bygge opp en sofa der. Noen som vet hvor jeg evt. får tak i SOFA-puter?

Uansett, må tenke litt på det med balkongene. Tror fort det blir like dyrt om jeg går for en billig løsning på den ene balkongen, for da må jeg ha vanntett putekasse, noe som er svinedyrt. Men skal undersøke litt. 🙂

Lenge siden jeg har kjøpt inn møbler nå, og sofa MÅ jeg ha, men vil helst ikke betale sykt mye.  Tar ennå gjerne imot gode råd til pene kvalitetssofaer til en god penge! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Psychic skrev:

Hei!

Takk for svar! 🙂 

Trenger kanskje ikke nye håndklær, men de er helt feil i fargen... og minst 10 år gamle, så kunne vært skiftet uansett. Jeg kan vente en stund, og så plukke med meg rett farge når pappa gir meg julegavepenger, el. når det er tilbud på håndklær. 

Ellers har jeg ikke TV eller skittentøyskurv, nei... hehe... 🙂 (Hadde prosjektor/filmrom i huset og vaskerom der vi la skitne klær rett i plastkasser....)

Nattbordene er til mitt rom, en på hver side av dobbeltsenga - hadde kommoder i huset, men de er solgt siden de blir for store i leiligheten.

Senga til dattera mi er tenkt med sofa nede. Så må bygge opp en sofa der. Noen som vet hvor jeg evt. får tak i SOFA-puter?

Uansett, må tenke litt på det med balkongene. Tror fort det blir like dyrt om jeg går for en billig løsning på den ene balkongen, for da må jeg ha vanntett putekasse, noe som er svinedyrt. Men skal undersøke litt. 🙂

Lenge siden jeg har kjøpt inn møbler nå, og sofa MÅ jeg ha, men vil helst ikke betale sykt mye.  Tar ennå gjerne imot gode råd til pene kvalitetssofaer til en god penge! 

 

 Jeg har håndklær som er både 10 og 20 år gamle, og fargene spiller vel ingen rolle hvis de skal ligge i skapet? Men, ja, lurt å vente til jul/bursdag, ikke noe du må ha øyeblikkelig. Skittentøyskurver/poser finnes billige utgaver av på jysk, ikke noe stor investering. Hvis du er alene, så holder det kanskje med et nattbord til å begynne med, men det trenger jo ikke bli så dyrt, du kan jo få fine nattbord på jysk, ikea el.l. til 300,- Du trenger heller ikke putekasse til å begynne med, du kan ta inn putene så lenge det kun er midlertidig. Selges ofte brukte utemøbler på nett, du får se hva du får råd til, eller kan kjøpe etter hvert.

Til senga kan du jo kjøpe en billig skumgummimadrass å ha i bunnen, 450,- for en 120 bred madrass på jysk. Nå så jeg ikke målene på senga, men regner med at det er riktig, så kan du jo se hva du finner av rimelige puter og lignende.

Anonymkode: fdd8b...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...