Gå til innhold

Er dette noe dere synes er ok fra partner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har et veldig lavt alkoholkonsum, men to ganger i året har han fest med idrettslaget, og da drikker han mye. Han kommer dritings hjem på natta. Han blir alltid vanvittig fyllesyk. Jeg våkner alltid tidlig av at han brekker seg, og deretter fortsetter det utover dagen. Han legger seg i stua for å se på TV, med spybøtta ved siden av. Vi har to barn, og jeg liker ikke at de ser ham sånn. Ingen av dem forstår hvorfor han er syk, men det er nok bare et tidsspørsmål for eldstes del. Jeg synes han kan la være å komme hjem i den tilstanden, men han vil ikke ligge fyllesyk hos en kamerat. 

Anonymkode: da151...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det bare er to ganger i året mener jeg det ikke er ok overhodet! Han vet jo på forhånd at han blir så dårlig når han velger å drikke så himla mye.

Jeg har vanskelig for å forstå at en voksen familiefar skal ha behov for å drikke seg så totalt dritings, jeg hadde nok mistet respekten for ham, rett og slett. Har ingen problemer med en fest i ny og ne, og kan også drikke en del om han vil, men aldri slik at han blir helt dritings, og i hvert fall ikke slik at han blir så dårlig som din mann, Hi.

Han har et veldig usunt forhold til alkohol, mye mulig han ikke tåler alkohol siden han blir så dårlig også. Det at han tydeligvis drikker enorme mengder disse gangene er faktisk helsefarlig for ham. Drikking i så store mengder skader leveren.

At han skal ligge med spybøtta hele neste dag er uhørt.

Det er altså ille for ham selv, eller kanskje også flaut eller ubehagelig å være fyllesyk hos en kompis - men helt ok at hans små barn ser ham slik. Jeg hadde blitt hissig, hadde ikke akseptert det! Om han ikke innser problemet i dette selv så hadde jeg tatt ham med på familievernkontoret.

En venninne av meg har en mann som drakk seg så hinsides full en gang etter de var blitt samboere - hun ga klar beskjed om at hvis han ønsket familie med henne så kunne han ikke drikke sååå mye, bli sååå full og sååå dårlig dagen derpå. Han tenkte seg om og innså at han var helt enig. De kan begge ta seg en fest fremdeles og han kan nok bli full, men aldri dritings eller slik at han er så dårlig dagen etterpå. Han sier det også selv, han ønsker ikke å miste hele dagen med familien dagen etter, det føles ikke bra.

Anonymkode: f9c13...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det bare er to ganger i året mener jeg det ikke er ok overhodet! Han vet jo på forhånd at han blir så dårlig når han velger å drikke så himla mye.

Jeg har vanskelig for å forstå at en voksen familiefar skal ha behov for å drikke seg så totalt dritings, jeg hadde nok mistet respekten for ham, rett og slett. Har ingen problemer med en fest i ny og ne, og kan også drikke en del om han vil, men aldri slik at han blir helt dritings, og i hvert fall ikke slik at han blir så dårlig som din mann, Hi.

Han har et veldig usunt forhold til alkohol, mye mulig han ikke tåler alkohol siden han blir så dårlig også. Det at han tydeligvis drikker enorme mengder disse gangene er faktisk helsefarlig for ham. Drikking i så store mengder skader leveren.

At han skal ligge med spybøtta hele neste dag er uhørt.

Det er altså ille for ham selv, eller kanskje også flaut eller ubehagelig å være fyllesyk hos en kompis - men helt ok at hans små barn ser ham slik. Jeg hadde blitt hissig, hadde ikke akseptert det! Om han ikke innser problemet i dette selv så hadde jeg tatt ham med på familievernkontoret.

En venninne av meg har en mann som drakk seg så hinsides full en gang etter de var blitt samboere - hun ga klar beskjed om at hvis han ønsket familie med henne så kunne han ikke drikke sååå mye, bli sååå full og sååå dårlig dagen derpå. Han tenkte seg om og innså at han var helt enig. De kan begge ta seg en fest fremdeles og han kan nok bli full, men aldri dritings eller slik at han er så dårlig dagen etterpå. Han sier det også selv, han ønsker ikke å miste hele dagen med familien dagen etter, det føles ikke bra.

Anonymkode: f9c13...6d8

Det er dette jeg også tenker. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor en voksen mann har behov for å bli så beruset, selv om det skjer sjelden. Det må sies at han ikke drikker enorme mengder, men at han tåler alkohol dårlig, både på den måten at han blir veldig full og veldig syk. Det er bare jeg som ser ham når han er full, men hele familien preges av fyllesyken hans dagen derpå. 

Jeg har sagt til ham at jeg mener dette er uakseptabelt, men han mener at jeg er snerpete ettersom det bare skjer to ganger i året. Han kommer fra et hjem med en helt annen alkoholkultur enn jeg, og synes nok egentlig at han er veldig flink som drikker så sjelden som han gjør, og ikke viser seg full for barna. 

Dette var liksom ikke en problemstilling før vi fikk barn, da var det jo bare snakk om en sjelden fest som ikke gikk ut over andre enn ham selv. Jeg tok det vel bare for gitt at det var noe som ville opphøre når vi fikk barn. Ja, jeg kjenner faktisk at dette tærer på respekten min. Det er dessuten ufattelig turn off å våkne av brekninger i et soverom som stinker alkohol og magesaft. 

Anonymkode: da151...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dette jeg også tenker. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor en voksen mann har behov for å bli så beruset, selv om det skjer sjelden. Det må sies at han ikke drikker enorme mengder, men at han tåler alkohol dårlig, både på den måten at han blir veldig full og veldig syk. Det er bare jeg som ser ham når han er full, men hele familien preges av fyllesyken hans dagen derpå. 

Jeg har sagt til ham at jeg mener dette er uakseptabelt, men han mener at jeg er snerpete ettersom det bare skjer to ganger i året. Han kommer fra et hjem med en helt annen alkoholkultur enn jeg, og synes nok egentlig at han er veldig flink som drikker så sjelden som han gjør, og ikke viser seg full for barna. 

Dette var liksom ikke en problemstilling før vi fikk barn, da var det jo bare snakk om en sjelden fest som ikke gikk ut over andre enn ham selv. Jeg tok det vel bare for gitt at det var noe som ville opphøre når vi fikk barn. Ja, jeg kjenner faktisk at dette tærer på respekten min. Det er dessuten ufattelig turn off å våkne av brekninger i et soverom som stinker alkohol og magesaft. 

Anonymkode: da151...954

Hvis han tåler alkohol så dårlig så bør han kanskje få tatt noen prøver hos legen, kan være han går med et leverproblem uten å vite om det, eller noe annet.

Men jeg hadde satt ned foten - enten så slutter han med dette, eller så får han finne på noe annet, for at det skal gå utover familien på en slik måte hadde vært uaktuelt. Når barna begynner å bli så store at de vil se sammenhengen også så er det helt uakseptabelt!

Og det at han ligger ved siden av deg og spyr... har ikke ord.

Jeg tror jeg rett og slett hadde fått ham med på fvk, for jeg hadde ikke taklet det, selv om det er såpass sjelden. Og jeg har nulltoleranse for slikt så barna får det med seg.

Anonymkode: f9c13...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han tåler alkohol så dårlig så bør han kanskje få tatt noen prøver hos legen, kan være han går med et leverproblem uten å vite om det, eller noe annet.

Men jeg hadde satt ned foten - enten så slutter han med dette, eller så får han finne på noe annet, for at det skal gå utover familien på en slik måte hadde vært uaktuelt. Når barna begynner å bli så store at de vil se sammenhengen også så er det helt uakseptabelt!

Og det at han ligger ved siden av deg og spyr... har ikke ord.

Jeg tror jeg rett og slett hadde fått ham med på fvk, for jeg hadde ikke taklet det, selv om det er såpass sjelden. Og jeg har nulltoleranse for slikt så barna får det med seg.

Anonymkode: f9c13...6d8

Tusen takk for ordentlig svar. Det var faktisk veldig godt å se at dette er noe flere synes er ugreit. Jeg skal finne en måte å få tatt det opp med ham på, der han ikke bare kan blåse meg av. 

Anonymkode: da151...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for ordentlig svar. Det var faktisk veldig godt å se at dette er noe flere synes er ugreit. Jeg skal finne en måte å få tatt det opp med ham på, der han ikke bare kan blåse meg av. 

Anonymkode: da151...954

Tror det er viktig å ta det opp uten at akkurat den festen er rett rundt hjørnet (men det er den kanskje nå mot sommeren). Men i hvert fall at du tar det opp en dag han ikke er på vei til festen ;)

Håper han innser det selv - lykke til!

Anonymkode: f9c13...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt problemer med at han drikker seg drita, men jeg hadde krevd at han hadde ligget over hos noen eller holdt seg på soverommet eller et annen rom en stua sammen med barna.

Men jeg klarer ikke å forstå at han selv orker dette. Jeg hadde aldri drikket så mye hvis jeg ble så syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal han spy i en bøtte i stua? Mannen er da voksen og kan bruke do!

Mannen min drikker seg ikke så full, men det har nå hendt et par ganger i løpet av de 18 årene vi har hatt barn at han har blitt fyllesyk. Han har da ligget i senga til det har gått over, og han har spydd i do. Han ligger da ikke ved siden av meg i senga og spyr i en bøtte...

Anonymkode: bf843...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal han spy i en bøtte i stua? Mannen er da voksen og kan bruke do!

Mannen min drikker seg ikke så full, men det har nå hendt et par ganger i løpet av de 18 årene vi har hatt barn at han har blitt fyllesyk. Han har da ligget i senga til det har gått over, og han har spydd i do. Han ligger da ikke ved siden av meg i senga og spyr i en bøtte...

Anonymkode: bf843...1ea

Fordi han ikke vil tilbringe dagen i senga eller foran do, han vil ligge på sofaen og se TV. Kan legge til at jeg tømmer bøtta, for det gidder han ikke selv. 

Anonymkode: da151...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utover at han kan gå på badet og spy... det skjer to ganger i året. Ta med deg ungene ut de dagene da vel. Reis bort. Hva har det å si. Så lenge han ikke blir styggsint, kranglevoren og bøllete.

Anonymkode: 2a7d2...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn utover at han kan gå på badet og spy... det skjer to ganger i året. Ta med deg ungene ut de dagene da vel. Reis bort. Hva har det å si. Så lenge han ikke blir styggsint, kranglevoren og bøllete.

Anonymkode: 2a7d2...6dc

Jeg ser ikke sånn på det. 

Anonymkode: da151...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi han ikke vil tilbringe dagen i senga eller foran do, han vil ligge på sofaen og se TV. Kan legge til at jeg tømmer bøtta, for det gidder han ikke selv. 

Anonymkode: da151...954

Det hadde ikke jeg gjort for å si det mildt, at mannen blir fyllesyk to ganger i året kunne jeg nok levd med, men skulle han "bruke" meg på den måten hadde jeg blitt rasende.

Jeg hadde tatt med meg ungene og reist vekk, besøkt bestemor eller noe, så fikk han klare seg selv. Jeg hadde forlangt at når vi kom hjem utpå ettermiddagen skulle det ikke være spor av fyllesyke i huset.

Anonymkode: bf843...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi han ikke vil tilbringe dagen i senga eller foran do, han vil ligge på sofaen og se TV. Kan legge til at jeg tømmer bøtta, for det gidder han ikke selv. 

Anonymkode: da151...954

Du tømmer ikke bøtta for ham også???

Du gjør det jo veldig behagelig for ham... ikke rart han ikke vil slutte. Han er voksen, han greier fint å gå på toalettet om han må spy.

Jeg har svart deg tidligere i tråden - fvk! Jeg vil tro det er andre ting også som er lurt å ta tak i ...

Anonymkode: f9c13...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du tømmer ikke bøtta for ham også???

Du gjør det jo veldig behagelig for ham... ikke rart han ikke vil slutte. Han er voksen, han greier fint å gå på toalettet om han må spy.

Jeg har svart deg tidligere i tråden - fvk! Jeg vil tro det er andre ting også som er lurt å ta tak i ...

Anonymkode: f9c13...6d8

Han greier det selvsagt, men han vil ikke. Og han synes ikke det er et problem at det er en spyskvett i bøtta. Det synes jeg, derfor tømmer jeg den. Og ja, det er nok en del annet å ta tak i også. Jeg var usikker på om akkurat dette er vanlig, men det virker jo ikke sånn. 

Anonymkode: da151...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han greier det selvsagt, men han vil ikke. Og han synes ikke det er et problem at det er en spyskvett i bøtta. Det synes jeg, derfor tømmer jeg den. Og ja, det er nok en del annet å ta tak i også. Jeg var usikker på om akkurat dette er vanlig, men det virker jo ikke sånn. 

Anonymkode: da151...954

Jo mer du skriver, jo verre synes jeg det blir. Han vil ikke tømme bøtta selv... og han synes ikke at det er noe problem med spyskvetter i bøtta.

Vet du, det der hadde 99,9 % sikkert blitt en eks av meg... han oppfører seg som en liten drittunge med null respekt for deg.

Fortell ham at du i morgen ringer familievernkontoret og at du forventer at han blir med så lenge dere har behov for det...

Anonymkode: f9c13...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste fest får han booke seg inn på hotell og bli der til han er i form igjen. Det hadde vært helt uaktuelt å ha noen liggende og småspy i stua her. Om han ikke klarer å ta vare på seg selv dagen etter en fest, så får han begrense seg på festen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar på fest langt flere ganger i året enn to. Jeg kan og komme hjem rimelig full. Men så våkner jeg tidlig, står opp uavhengig av om jeg er fyllesyk eller ei og tar meg av hus og hjem. Jeg ligger ikke på sofaen hele dagen og syns synd på meg selv! Ibux og Paracet og en god dose væske gjør susen! Han får ta seg sammen 

Anonymkode: ff8da...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Neste fest får han booke seg inn på hotell og bli der til han er i form igjen. Det hadde vært helt uaktuelt å ha noen liggende og småspy i stua her. Om han ikke klarer å ta vare på seg selv dagen etter en fest, så får han begrense seg på festen. 

Problemet her er jo at han ikke bryr seg om at jeg sier det. Han mener at han har rett til å ta seg en fest og drikke seg full, derfor gjør han det. Han har rett til å gå hjem til seg selv, derfor gjør han det. Han har rett til å legge seg i egen seng, derfor gjør han det. Han har rett til å oppholde seg i egen stue, derfor gjør han det. Han har rett til å synes det er greit å la ei bøtte med spy forpeste stua, derfor gjør han det. Hvis jeg har et problem med dette, er det jeg som må reise bort/legge meg i stua når han kommer hjem/tømme spybøtta. 

Det er selvsagt mye mer ved denne situasjonen enn jeg har skrevet. Disse fyllesykeepisodene er bare en av mange ting som gjør samlivet veldig vanskelig, men jeg ville gjerne vite hva andre tenkte om det. 

Anonymkode: da151...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er jo at han ikke bryr seg om at jeg sier det. Han mener at han har rett til å ta seg en fest og drikke seg full, derfor gjør han det. Han har rett til å gå hjem til seg selv, derfor gjør han det. Han har rett til å legge seg i egen seng, derfor gjør han det. Han har rett til å oppholde seg i egen stue, derfor gjør han det. Han har rett til å synes det er greit å la ei bøtte med spy forpeste stua, derfor gjør han det. Hvis jeg har et problem med dette, er det jeg som må reise bort/legge meg i stua når han kommer hjem/tømme spybøtta. 

Det er selvsagt mye mer ved denne situasjonen enn jeg har skrevet. Disse fyllesykeepisodene er bare en av mange ting som gjør samlivet veldig vanskelig, men jeg ville gjerne vite hva andre tenkte om det. 

Anonymkode: da151...954

Og du har rett til å bli behandlet med respekt. Og rett til å leve uten ham.

Høres ut som om du og barna vil få det bedre uten ham, for han mener tydeligvis at han har rett til å behandle deg dårlig.

Jeg skrev 99,9 % sikkert at han ville blitt en eks... nå er det 100 %.

Anonymkode: f9c13...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han går på fest og drikker seg full et par ganger i året er jo ikke noe problem. Problemet er jo hvordan han oppfører seg dagen derpå. Det er helt uaktuelt å ligge som en bortskjemt 17-åring som ikke en gang gidder å tømme bøtta selv. Han hadde ikke bodd lenge her i huset!

Jeg kan fint dra på fest å komme hjem full og seint, men jeg er alltid oppe i rett tid og blir med på aktivitetene familien har planlagt! Kommer lagt med formen med en smootie, kaffe, vann og paracet. 

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gjett tydleg beskjed om at det er uaktuelt å ligge å spy i stova. Men det er lite gjennomførbart her i huset uansett når ungane er heime er det rett og slett ikkje så fristande. Han kan vel ligge på eit soverom å sjå på tv på ein pc eller nettbrett? Der kan han vel ligge i spydunsten sin i fred. Skal sjå han tømmerspy bøtta si sjølv tilslutt då. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er jo at han ikke bryr seg om at jeg sier det. Han mener at han har rett til å ta seg en fest og drikke seg full, derfor gjør han det. Han har rett til å gå hjem til seg selv, derfor gjør han det. Han har rett til å legge seg i egen seng, derfor gjør han det. Han har rett til å oppholde seg i egen stue, derfor gjør han det. Han har rett til å synes det er greit å la ei bøtte med spy forpeste stua, derfor gjør han det. Hvis jeg har et problem med dette, er det jeg som må reise bort/legge meg i stua når han kommer hjem/tømme spybøtta. 

Det er selvsagt mye mer ved denne situasjonen enn jeg har skrevet. Disse fyllesykeepisodene er bare en av mange ting som gjør samlivet veldig vanskelig, men jeg ville gjerne vite hva andre tenkte om det. 

Anonymkode: da151...954

Men det er vanskeleg å meine noko når du berre fortel om to enkeltepisodar, sjølv om det er kvart år. Men når han nektar å ta hensyn på ein slik måte som du fortel om her er det faktisk uakseptabelt. Er det slik at han skal bestemme og takast hensyn til på sine eigne premissar i mange andre situasjonar òg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke vanlig. Som ei over her sier er det ikke det at han drikker seg full to ganger i året som er problemet, men oppførselen etterpå. Det tyder på mangel på folkeskikk og også mangel på respekt for dem han bor sammen med. 

Alle kan være uheldig å drikke for mye slik at man blir dårlig, men å ligge og spy i bøtte pga selvforskyldt rusi samme seng som partneren hadde vært uaktuelt for meg. For ikke å snakke om å spy på stua. Sånn går ikke an når man bor sammen med folk. Synes han ikke det er flaut?

Ville tatt det opp med ham på en slik måte at han får anerkjennelse for at dette ikke skjer ofte. Men at han må ta hensyn til de han bor sammen med.

Anonymkode: 2a245...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...