Gå til innhold

Går dere i begravelsen dersom en god venn mister en av sine foreldre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, beef sister skrev:

Jeg hadde gjort mitt ytterste for å finne en god unnskyldning for å slippe. Men i noen tilfeller hadde jeg sikkert ikke funnet en god unnskyldning, følt meg forpliktet til å møte og dermed stilt opp. Har heldigvis ikke vært i situasjonen ennå. 

Egoismen lenge leve.....🤢

Anonymkode: 93072...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, beef sister skrev:

Fordi min manglende tilstedeværelse ikke hadde vært et uttrykk for at jeg ikke ønsker å støtte mine nærmeste. Det er da ulike måter man kan støtte på, selv om man er fraværende i en begravelse. 

Men det er jo det. Å være der er støttende i en vanskelig situasjon. Og i tillegg må du finne på en unnskyldning? Det betyr jo at du ser selv at å «ikke ville gå» ikke er stuerent. 

Anonymkode: d48ff...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonym bruker said:

Men det er jo det. Å være der er støttende i en vanskelig situasjon. Og i tillegg må du finne på en unnskyldning? Det betyr jo at du ser selv at å «ikke ville gå» ikke er stuerent. 

Anonymkode: d48ff...6e0

Nei, det er jo ikke nødvendigvis det, dersom tilstedeværelsen har sin pris. Tilstedeværelse i begravelse er en svært liten del av den støtten man kan vise noen i etterkant av et dødsfall. 

Jeg må ingenting, men i de tilfeller der jeg ville følt at det var en slags forventing om min tilstedeværelse, ville jeg ha lett etter en unnskyldning, ja. Dvs. at jeg godt kunne ha vært helt ærlig på hvorfor jeg ikke ville møte opp, det hadde jo vært det beste, men jeg hadde sikkert servert en unnskyldning istedenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo det. Å være der er støttende i en vanskelig situasjon. Og i tillegg må du finne på en unnskyldning? Det betyr jo at du ser selv at å «ikke ville gå» ikke er stuerent. 

Anonymkode: d48ff...6e0

Vil du at en venninne som driter i hele begravelsen skal komme i den? Er det så viktig at man dukket opp i en begravelse? Da jeg mistet søsteren min, var det mange som kom i begravelsen for å vise støtte og de var de verste å ha der. De hadde det superhyggelig sammen med venner og fikk i tillegg gratis mat. De kunne holdt seg hjemme og heller støttet meg alle andre dager. 

Anonymkode: 307e6...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bare jobbreiser, men jobb overhodet. Man har en forpliktelse; det er ikke alle som kan kjingse med arbeidstid, og man får ikke fri til begravelser utenfor egen familie.

Anonymkode: 3e824...53f

Her er det sjeldent noe problem å få fri noen timer for å gå i en begravelse. Det skjer jo ikke så ofte og er som regel greit å bruke avspaseringstimer på. Andre steder kan det være vanskligere, men min erfaring er at de fleste ledere er vellvillige til å gi fri til begravelser hvis man spør.

Anonymkode: b4e19...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det sjeldent noe problem å få fri noen timer for å gå i en begravelse. Det skjer jo ikke så ofte og er som regel greit å bruke avspaseringstimer på. Andre steder kan det være vanskligere, men min erfaring er at de fleste ledere er vellvillige til å gi fri til begravelser hvis man spør.

Anonymkode: b4e19...1d1

Det er faktisk jobber der det å være borte noen timer ikke lar seg gjennomføre. Det er også arbeidsgivere som ikke gir fri (selv uten lønn). 

Jeg har vært i begravelsen til to foreldre av nære venninner. Jeg gikk glipp av en pga jobb selv om jeg forsøkte å få det til. Jeg har også vært i begravelsen til min venninnes bror. I en minnestund var jeg med som gjest, i de to andre har jeg hjulpet til på kjøkkenet og med servering.

Anonymkode: 2c2ac...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk jobber der det å være borte noen timer ikke lar seg gjennomføre. Det er også arbeidsgivere som ikke gir fri (selv uten lønn). 

Jeg har vært i begravelsen til to foreldre av nære venninner. Jeg gikk glipp av en pga jobb selv om jeg forsøkte å få det til. Jeg har også vært i begravelsen til min venninnes bror. I en minnestund var jeg med som gjest, i de to andre har jeg hjulpet til på kjøkkenet og med servering.

Anonymkode: 2c2ac...aa1

Det er jo det eg skriver. Her er det sjeldent noe problem, men det kan det være andre steder.

Anonymkode: b4e19...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil du at en venninne som driter i hele begravelsen skal komme i den? Er det så viktig at man dukket opp i en begravelse? Da jeg mistet søsteren min, var det mange som kom i begravelsen for å vise støtte og de var de verste å ha der. De hadde det superhyggelig sammen med venner og fikk i tillegg gratis mat. De kunne holdt seg hjemme og heller støttet meg alle andre dager. 

Anonymkode: 307e6...0cd

Det tror jeg faktisk ikke noe på!! Selvsagt gikk de ikke i begravelsen til din søster for å ha det sosialt og for gratis mat. 

Leit med søsteren din, fryktelig trist, men ikke ha mistro til dine venner.

Anonymkode: f007f...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pappas begravelse kom en av mine venninner. Skal gladelig innrømme det stakk litt. Men det handler ikke bare om begravelsen, det er vel generelt lite støtte av meg som oppleves leit. Det er ikke viktig om de kjente pappa, det er jeg som sørger og jeg som trenger støtte. Støtten kan vises på mange måter, men å gå i begravelsen er en av dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil du at en venninne som driter i hele begravelsen skal komme i den? Er det så viktig at man dukket opp i en begravelse? Da jeg mistet søsteren min, var det mange som kom i begravelsen for å vise støtte og de var de verste å ha der. De hadde det superhyggelig sammen med venner og fikk i tillegg gratis mat. De kunne holdt seg hjemme og heller støttet meg alle andre dager. 

Anonymkode: 307e6...0cd

Du tror at dine venner hadde det superhyggelig i din søsters begravelse? Du tror ikke du er litt vel kritisk da, en begravelse er vel aldri superhyggelig uansett hvem som begraves

Anonymkode: 29ea0...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mammaen min døde var jeg 21. En stor vennegjeng dukket opp i begravelsen, og 20 år senere tenker jeg fortsatt på det med mye takknemlighet. Så godt at folk bryr seg. 

Anonymkode: cbdb6...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da mammaen min døde var jeg 21. En stor vennegjeng dukket opp i begravelsen, og 20 år senere tenker jeg fortsatt på det med mye takknemlighet. Så godt at folk bryr seg. 

Anonymkode: cbdb6...bd4

Samme her. Jeg var 16 når pappa døde, jeg husker ikke nesten ikke noe av den dagen, husker ikke hvem som var der, men jeg har blitt fortaltt hvem som var der og det betyr mye.

Anonymkode: 29ea0...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker møte opp i min venninne sin mor sin begravelse... Men ville dere sagt i fra?? Ser det er noen her som ikke ønsker å ha venner og kolleger i begravelse... Hi

Anonymkode: bc949...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker møte opp i min venninne sin mor sin begravelse... Men ville dere sagt i fra?? Ser det er noen her som ikke ønsker å ha venner og kolleger i begravelse... Hi

Anonymkode: bc949...a92

Det var vel bare én som skrev at hun ville gått selv, men ikke ønsker venner og kolleger selv.

Hvis det er en nær venninne, ville jeg sendt en melding og sagt at jeg ønsker å være der i begravelsen, og samtidig tilbudt å hjelpe til med noe praktisk eller annet, hvis det er noe sånt hun eller familien kunne trengt hjelp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Banderas skrev:

Det var vel bare én som skrev at hun ville gått selv, men ikke ønsker venner og kolleger selv.

Hvis det er en nær venninne, ville jeg sendt en melding og sagt at jeg ønsker å være der i begravelsen, og samtidig tilbudt å hjelpe til med noe praktisk eller annet, hvis det er noe sånt hun eller familien kunne trengt hjelp med.

Ja jeg har vært mye med henne og tilbudt meg å hjelpe... Har bare ikke snakket om at jeg tenker møte opp i begravelsen. Ble i tvil nå om jeg bør si det... Itilfelle hun skulle ønske at jeg ikke kom for en eller annen grunn... 

Hi

Anonymkode: bc949...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...