Gå til innhold

Lønner det seg å bli gjeldfri når man er relativt ung?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Rundt 50? Eller er det da lurt å ta opp mer lån for å investere i en ekstrabolig eller hytte?

Tenker på dette med at det blir mindre fradrag helt uten lån. Vil gjerne få med mannen på å investere i en utleieleilighet som jeg eventuelt kan bo i når jeg blir gammel og grå:)

Anonymkode: 9748c...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lønner seg jo ikke ha lån sånn sett, man får riktignok litt fradrag på skatten, men man betaler jo mer i renter enn man får i avdrag så man tjener ikke på det.

Men det kan være lurt å investere i eiendom om dere har muligheten til det. Verdien på eiendommen vil mest sannsynlig stige så dere vil ende opp med større verdier enn om dere ikke gjør det.

Anonymkode: 64e70...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du blir gammel? Hva med mannen? Den skjønte jeg ikke 😛

Anonymkode: 86ff0...a8b

Jo eventuelt at vi begge bor der. Regner med å leve en del år lenger enn mannen min av flere årsaker.

Anonymkode: 9748c...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo eventuelt at vi begge bor der. Regner med å leve en del år lenger enn mannen min av flere årsaker.

Anonymkode: 9748c...42f

Hvorfor skal han investere i det da?

Anonymkode: 54917...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet da? 

Mest mulig arv til neste generasjon?

Mest mulig å leve for som pensjonist?

Minst mulig vedlikehomdsanavar?

Gullkiste?

Best mulig liv, lengst mulig?

Anonymkode: e0a3e...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir også gjeldsfrie rundt samme tid. Vurderer hytte eller feriebolig. Med relativt god inntekt vil vi ellers få en del i formueskatt etterhvert. Bedre da å betale med på noe eget som vi kan bruke hele familien og la barna arve.

Anonymkode: 9d60e...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fradraget for renter fases ut, vet ikke om dere har fått det med dere, men i løpet av de siste årene er fradraget redusert med 6% (fra 28-22). Nå som skatt på alminnelig inntekt går ned og det veies opp med trinnskatt, taper de med mye lån på dette. Det snakker ikke regjeringen om da, ville jo vært upopulært om det kom frem at skattelettene de skryter av ikke kommer så gunstig ut for de med lån. 

Det er alltid lurt å bli gjeldfri. Du kan være både heldige eller uheldig med investeringer. Å være gjeldfri gir en fantastisk sikkerhet og frihet. 

Anonymkode: 02214...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt vanskelig å si når man ikke kjenner økonomien deres ellers. Jeg tenker at tiden med tenåringsbarn er tiden vi trenger mest penger. 

Feriene er dyrere, det generelle forbruket er høyere, fritidsaktiviter koster mye og selv om de ikke har dyre klær og dingser flyr  pengene. 

Når de er flyttet ut trenger vi ikke å ha så mye penger tilgjengelig. Da kan vi vurdere å kjøpe leilighet. Da er vi kanskje 55. Etter hvert får vi nok en del arv også, som kan puttes i den slags investeringer. 

Akkurat nå er dagliglivet på sitt dyreste. 

Anonymkode: affd1...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er fornuftig å bli gjeldfri👍 

Som det står i innlegget over: «.... det gir en fantastisk sikkerhet og frihet»

Tenk på hvor mye mer du har igjen av inntekten din når du ikke betaler renter og avdrag hver måned. Det kan jo både brukes til nye investeringer, sparing, reising.... 😊

Anonymkode: 2afe7...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er målet da? 

Mest mulig arv til neste generasjon?

Mest mulig å leve for som pensjonist?

Minst mulig vedlikehomdsanavar?

Gullkiste?

Best mulig liv, lengst mulig?

Anonymkode: e0a3e...e8e

Målet er et best mulig liv så lenge som mulig men også mye arv til neste generasjon. Det jeg tenker er at om jeg har en nedbetalt leilighet når jeg er pensjonist så har jeg leieinntekter å leve av i tillegg til pensjon.

Klart det er deilig å være gjeldfri også, men da er jeg redd for at vi bruker det vi har om dere forstår.

Anonymkode: 9748c...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...