Gå til innhold

Oppdaget nettopp at 12-åringen har sett Paradise Hotell uten lov - hvordan håndterer vi dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Haha, jeg må le. Jeg synes det var noe voldsomt til reaksjon og krisemaksimering over sniktitting på søppeltv! Jenta di ble sikkert lei seg og kanskje sint på deg - du får skvære opp og si unnskyld (det har du sikkert gjort alt). Men jeg må si at jeg synes det er litt deilig at du reagerer skarpt også - det levner ingen tvil om hva du mener om programmet og konseptet, og du kan sikkert presentere tydelige verdier når det kommer til kropp og annet. Og DET er et pluss for jenta di gjennom tiden som kommer :-) Ta en god prat med henne, se gjerne noen episoder selv og, det skader ikke og grunnlag for saklig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få låne min 15-åring ei uke, så skal jeg love deg at du fort vil se at dette er en stooor bagatell🤪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig veldig godt at du ble skuffet og lei deg, HI. Det er tydelig at hun ikke akkurat spurte om lov før hun så på søppelprogrammet, og hun snek bak ryggen deres. Trist at dette ble hennes første møte med slike temaer. Tenker at dere kanskje har et par ting å prate sammen om nå. Hun er fremdeles bare 12, så jeg er uenig med de andre her om at "hun må få gjøre det hun vil". Det er dere som er de voksne, og dere som vet hva som er best for henne. Hun forstår nok ikke omfanget av dårlig innflytelse sånt kan ha. 

Anonymkode: aafce...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare jeg som overreagerer her.

Til info så har jeg ikke «klikket» på henne som noen her antydet. Jeg var inne hos henne og kjeftet for at hun hadde sett på programmet uten lov. Hun gråter lett og tok til tårene. Jeg var sint og gikk der fra og rakk ikke å gå tilbake for å be om unnskyldning innen hun hadde sovnet. Jeg vet jeg overreagerte, men mulig innlegget mitt ble noe påvirket av at jeg fremdeles var tatt på senga av at hun hadde sett dette programmet, og mye at jeg tydeligvis har blandet dette programmet med «sex on the beach».

Ser noen skriver at jeg må jobbe med sinnet mitt, men dette er et unntak. Blir sjelden sint på barna. Hadde en fin prat med henne på senga før hun stod opp i dag, og alt er ok nå. Jeg har sagt at jeg overreagerte, ba om unnskyldning, og vi snakket litt om at jeg forstod at hun var nysgjerrig, hva jeg mener om konseptet og innholdet i programmet. Som noen har tipset om her så legger dette grunnlaget for videre prat om alkohol, sex og kropp. Dette kommer jeg til å følge opp videre.

Når jeg er sagt så syns jeg fremdeles det er trist at hun har sett programmet. Mange skriver at hun er 12 år og allerede vet det meste om sex osv, men dette programmet er noe helt annet. Jeg mener at dette ikke er uskyldig i det hele tatt, og skulle veldig gjerne ønsket at vi ikke hadde hatt tilgang til Viaplay i huset.. Hun er fremdeles et barn, og skal tidsnok måtte forholde seg til alt dette. Tenker at det er viktig at vi skjermer barna våre så lenge som mulig mot kroppspress og dårlige holdninger, men samtidig snakker åpent med barna om dette. Internett og TV er gjennomsyret av kroppspress, blir helt matt! 

HI

Anonymkode: 50c7b...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner egentlig veldig godt at du ble skuffet og lei deg, HI. Det er tydelig at hun ikke akkurat spurte om lov før hun så på søppelprogrammet, og hun snek bak ryggen deres. Trist at dette ble hennes første møte med slike temaer. Tenker at dere kanskje har et par ting å prate sammen om nå. Hun er fremdeles bare 12, så jeg er uenig med de andre her om at "hun må få gjøre det hun vil". Det er dere som er de voksne, og dere som vet hva som er best for henne. Hun forstår nok ikke omfanget av dårlig innflytelse sånt kan ha. 

Anonymkode: aafce...520

Det er da virkelig ingen i denne tråden som har sagt at hun må få gjøre som hun vil..

Alle har vel sagt det samme, at dette er skikkelig søppeltv og at man forstår at hi ikke vil at datteren skal se det. Men at hun overreagerte når hun ble så sint, for alle barn/ungdommer vil teste litt grenser, sjekke ut ting som er litt forbudt, lære om sex og alkohol osv, så at hun faktisk så dette kan brukes som grunnlag for refleksjon og samtale, ikke kjefting og bråk.

Anonymkode: 8e21f...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bare jeg som overreagerer her.

Til info så har jeg ikke «klikket» på henne som noen her antydet. Jeg var inne hos henne og kjeftet for at hun hadde sett på programmet uten lov. Hun gråter lett og tok til tårene. Jeg var sint og gikk der fra og rakk ikke å gå tilbake for å be om unnskyldning innen hun hadde sovnet. Jeg vet jeg overreagerte, men mulig innlegget mitt ble noe påvirket av at jeg fremdeles var tatt på senga av at hun hadde sett dette programmet, og mye at jeg tydeligvis har blandet dette programmet med «sex on the beach».

Ser noen skriver at jeg må jobbe med sinnet mitt, men dette er et unntak. Blir sjelden sint på barna. Hadde en fin prat med henne på senga før hun stod opp i dag, og alt er ok nå. Jeg har sagt at jeg overreagerte, ba om unnskyldning, og vi snakket litt om at jeg forstod at hun var nysgjerrig, hva jeg mener om konseptet og innholdet i programmet. Som noen har tipset om her så legger dette grunnlaget for videre prat om alkohol, sex og kropp. Dette kommer jeg til å følge opp videre.

Når jeg er sagt så syns jeg fremdeles det er trist at hun har sett programmet. Mange skriver at hun er 12 år og allerede vet det meste om sex osv, men dette programmet er noe helt annet. Jeg mener at dette ikke er uskyldig i det hele tatt, og skulle veldig gjerne ønsket at vi ikke hadde hatt tilgang til Viaplay i huset.. Hun er fremdeles et barn, og skal tidsnok måtte forholde seg til alt dette. Tenker at det er viktig at vi skjermer barna våre så lenge som mulig mot kroppspress og dårlige holdninger, men samtidig snakker åpent med barna om dette. Internett og TV er gjennomsyret av kroppspress, blir helt matt! 

HI

Anonymkode: 50c7b...110

Synes du har taklet dette bra! Barn trenger tydelige voksne.

Anonymkode: ada56...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...