Gå til innhold

Jeg takler så dårlig at samboer er så lat de dagene han har fri før seinvakt, turnusfri etc.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forstår deg. Hater kveldsuka til mannen. Jobber 15-24, drar 14 og er hjemme 0030. Han forventer på en måte å ha sovemorgen hver dag i kveldsuka og det er greit det, men jeg forventer faktisk at han gjør noe med babyen før han drar. Igår ble han furt fordi jeg sa det ikke var rester av middag når han kom hjem, men jeg er også sliten. Med fire barn kan han ikke forvente at jeg gjør absolutt alt selv om han jobber kveld.

Anonymkode: ea4a2...a48

Jeg forstår både deg og HI dersom de ikke gjør noenting. Vanlig forefallende husarbeid og at de setter på en vaskemaskin før jobb er noe man kan forvente. Men HI hadde ønske om at mannen skulle gjøre mer enn det. Større prosjekter som oppussing, snekring og sånne ting er ikke noe man MÅ gjøre før jobb for å få det til å gå rundt i hverdagen. Vi pusser opp i kjellern om dagen og jeg forventer virkelig ikke at mannen skal drive på til han legger seg hver kveld når jeg er på senvakt. Men da må vi tåle at ting tar litt lenger tid. På fridager vi har sammen får vi derimot gjort mye. Så om arbeidet står stille den ene dagen jeg har senvakt, eller at han sitter på sofaen når barna er lagt en kveld innimellom og han har alenetid.. Det er helt greit for meg/oss. Har man behov for å slappe av enkelte dager, og har mulighet. Hvorfor ikke? Like (mer) viktig det som/enn at veggen nede blir malt. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Javel? Som oftest er det nettopp disse dagene vi får unna husarbeid, andre ærender og litt ekstra tid med barna. Før senvakt leverer jeg barna til ca 10, på fridagene har jeg de som oftest hjemme. Igjen. Har jeg fri på mandag og torsdag er det fordi jeg jobber helga, da vil jeg selvsagt ha tid med barna på fridagene mine. Dere har jo bare skapt dere et bilde av at vi leverer ungene så fort vi står opp og så ligger på sofaen resten av dagen. Da har dere misforstått. 

Anonymkode: 3e074...89c

Man tar jo ikke unger ut av skolen på fridagene om man jobber turnus..,

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår både deg og HI dersom de ikke gjør noenting. Vanlig forefallende husarbeid og at de setter på en vaskemaskin før jobb er noe man kan forvente. Men HI hadde ønske om at mannen skulle gjøre mer enn det. Større prosjekter som oppussing, snekring og sånne ting er ikke noe man MÅ gjøre før jobb for å få det til å gå rundt i hverdagen. Vi pusser opp i kjellern om dagen og jeg forventer virkelig ikke at mannen skal drive på til han legger seg hver kveld når jeg er på senvakt. Men da må vi tåle at ting tar litt lenger tid. På fridager vi har sammen får vi derimot gjort mye. Så om arbeidet står stille den ene dagen jeg har senvakt, eller at han sitter på sofaen når barna er lagt en kveld innimellom og han har alenetid.. Det er helt greit for meg/oss. Har man behov for å slappe av enkelte dager, og har mulighet. Hvorfor ikke? Like (mer) viktig det som/enn at veggen nede blir malt. 

Anonymkode: 3e074...89c

Sånne store oppgaver tenker jeg er naturlig at vi gjør i turnusfri eller helg. Men man kan sette på en maskin eller lage middag selv om man begynner på jobb 15. Noenganger virker det som samboeren min glemmer det. Er vel mer sliten de gangene han er en dust før kveldsvakt

Anonymkode: ea4a2...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man tar jo ikke unger ut av skolen på fridagene om man jobber turnus..,

Anonymkode: 6ef2a...858

Nei, men har man skolebarn så klarer man vel å slappe av noen timer på helg om de er hjemme også. Få litt hjelp med enkle oppgaver i hjemmet. Jeg forstår at det går mye tid på aktiviteter og lignende på helger, men det blir jo litt hva man gjør det til selv også. Da kan man se på turnusarbeid som en fordel, fordi man får helt fri den ene fridagen i uka. Jeg syns det er både fordel og ulempe. Hvis jeg da jobber helga og barna er på skolen hele fridagen min så er ulempen at jeg ikke får en hel dag sammen med de den uka. Og fridagen går mest sannsynlig til husarbeid. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånne store oppgaver tenker jeg er naturlig at vi gjør i turnusfri eller helg. Men man kan sette på en maskin eller lage middag selv om man begynner på jobb 15. Noenganger virker det som samboeren min glemmer det. Er vel mer sliten de gangene han er en dust før kveldsvakt

Anonymkode: ea4a2...a48

Ja, det er jeg helt enig med deg i. At alt blir satt på pause på dagtid og du må ta det på kvelden i tillegg til alt annet blir ikke riktig. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jeg helt enig med deg i. At alt blir satt på pause på dagtid og du må ta det på kvelden i tillegg til alt annet blir ikke riktig. 

Anonymkode: 3e074...89c

Tror han er enig også, men at kveldsukene er så utmattende for han at han blir en idiot på dag2 av de. Virkelig hater den uka, beintøff som faen.

Anonymkode: ea4a2...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Toxic masculinity" er den feministiske troen på at menn kan lide negative psykologiske konsekvenser av å forsøke å leve opp til tradisjonelle ideer om hva det betyr å være menn. -Altså vanlige mannegreier.

Nei, dette er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min mann er egentlig syk, fatique etter kreftbehandling i 2018. Men han jobber 100%, leker med barna og fikser huset. Han elsker å lage mat, og svinger gjerne vaskekosten. Han fikser bil og maler +++. Stram opp mennene deres damer!

Anonymkode: d4008...792

Ja. Og hva har du gjort med mannen din for at han tar initiativ og står på? Da han var lat; hvordan snudde du det? 

Anonymkode: 7146a...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg også gjør lite og ingen ting før jobb, det er tvingende nødvendig å bare gjøre ingen ting deler av dagen for å fungere. 

Jeg leverer ikke barna engang, men tar gjerne en tur på trening før jeg slapper av resten av formiddagen. Setter kanskje på oppvaskmaskinen og rydder kjøkkenbenken.

Så glad for at jeg er gift med en mann og ikke en masekjerring.

Anonymkode: 6d36b...958

Det å gjøre ingenting er faktisk veldig viktig. Det er undervurdert å gjøre ingenting. I dag fyller folk gjerne opp kalenderen så mye og er så tilgjengelig, samt knoter på mobilen nesten hele tiden slik at hjernen bombanderes med inntrykk og blir dermed utbrent eller sliten

Anonymkode: 8f075...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min mann er egentlig syk, fatique etter kreftbehandling i 2018. Men han jobber 100%, leker med barna og fikser huset. Han elsker å lage mat, og svinger gjerne vaskekosten. Han fikser bil og maler +++. Stram opp mennene deres damer!

Anonymkode: d4008...792

Er ikke veldig plaget med fatique da skjønner jeg. Hørtes i tilfelle ut som et hjem det er slitsomt å bli syk i. Men for all del, all ære til mannen din💪

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

HI forventer at han snekrer og gjør ekstraprosjekter før jobb. Det hadde i alle fall ikke jeg giddet. Å handle inn til middag, ordne en klesvask eller sette en brøddeig, ja, men ikke gjerder og hage og snekring.

Dette gjør jo andre menn/kvinner etter jobb...?

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør jo andre menn/kvinner etter jobb...?

Anonymkode: 6ef2a...858

Hver dag? Tviler. Da handler det hvertfall om prioriteringer. Vi kan selvfølgelig ta en ettermiddag hvor vi raker og pynter i hagen, men større prosjekter som å sette opp gjerde tar vi gjerne sammen når vi har fri likt på helger og lignende. Passer det seg sånn kan selvsagt mannen gå i hagen og snekre på gjerde etter jobb, mens jeg ordner inne. Men jeg forventer ikke at han skal gjøre det etter jobb hver dag. Da prioriterer vi tid med barna som vi ikke har sett hele dagen. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør jo andre menn/kvinner etter jobb...?

Anonymkode: 6ef2a...858

Det er himmelvid forskjell på før og etter jobb. Etter jobb kan jeg godt være produktiv, forsåvidt ikke bare kan men må. Husarbeid og andre prosjekter forsvinner ikke, så det må til. Etter et par seinvakter på rad har det hopet seg opp en del. 

Men snekring og annet gjøres definitivt t frilørdager, og da sammen med mannen. 

Anonymkode: 6d36b...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dere gjør jo ikke disse tingene daglig? Dere sier jo at dere slapper av og koser dere før jobb? Vi kan ikke gjøre det samme etter jobb da barna har fri da. Og i deres tilfelle er det jo deres partner som får dette lesset på seg, uten at han kan slappe av på en hel dag alene slik dere gjør. Helgene er jo eneste fri da og blir jo egentlig ikke «fri», ned barn og partner som er på jobb. 

Nattjobb er nok hardt for kroppen. Andre vakter er jo ikke noe annerledes enn dagvakt. 

Anonymkode: 6ef2a...858

«Nattevakt er nok hardt for kroppen. Andre vakter er jo ikke noe annerledes enn dagvakt». 

Dette er feil. Forskning viser at det er større belastning for kroppen å gå aften - dag, enn å gå nattevakt. 

Anonymkode: b3379...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann jobber nå dagtid. Kommer hjem 17-18. Han jobbet i flere år skift. Den uka han jobbet natt var det bare å stå opp til middag, være litt med barna/følge til trenig, trene litt selv så var det på jobb kl 22. 

Gjorde veldig lite ellers i huset i uke dagene. Helga hjalp han til masse i huset. 

Nå som han jobber på dagen gjør han litt mer men han gjør fortsatt ikke mye husarbeid på uke dagene. Men det er alltid han som følger/henter på trening og handler mat. I helgene hjelper han fortsatt til masse. Det som skjer «utenfor» som hage, plen osv, er det han som tar seg av. Det er sånn vi har fordelt arbeidet vårt, og vi er fornøyd med det begge to. Alt handler om kommunikasjon, det vil alltid være en som gjør «mest» men jeg forventer ikke at han kommer hjem kl 18 og brgynner på klesvask og matlaging når jeg kommer hjem kl 15.30.

Anonymkode: c04a6...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hver dag? Tviler. Da handler det hvertfall om prioriteringer. Vi kan selvfølgelig ta en ettermiddag hvor vi raker og pynter i hagen, men større prosjekter som å sette opp gjerde tar vi gjerne sammen når vi har fri likt på helger og lignende. Passer det seg sånn kan selvsagt mannen gå i hagen og snekre på gjerde etter jobb, mens jeg ordner inne. Men jeg forventer ikke at han skal gjøre det etter jobb hver dag. Da prioriterer vi tid med barna som vi ikke har sett hele dagen. 

Anonymkode: 3e074...89c

Men dette gjøres jo etter at barna har lagt seg, evt om det er noe de kan være med på. Sitter dere virkelig og slapper av nesten hver dag?? 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør jo andre menn/kvinner etter jobb...?

Anonymkode: 6ef2a...858

Nei, sette opp gjerder gjør de vel på dager da de faktisk har fri? 

Å kafébordet til ei lang vakt er vel lite kombinerbart med store utendørsprosjekter. Hvis du styrer med sånt etter jobb, og blir for trøtt, kan du jo bare avslutte for kvelden og gå inn igjen. Det kan du ikke hvis du blir sliten på kveldsvakta. Du må stå i det helt til du blir avløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dette gjøres jo etter at barna har lagt seg, evt om det er noe de kan være med på. Sitter dere virkelig og slapper av nesten hver dag?? 

Anonymkode: 6ef2a...858

Vi prøver å få unna det meste til barna er lagt ja. Vaskemaskina og oppvaskmaskin går og klær må henges opp. Klær og utstyr til barnehagen må fikses. Hunden må luftes. Men når det er gjort (si fra 20-20.30) så forsøker vi å prioritere egentid og avslapning før natta ja. Minst like viktig det som mye annet. Nå skal det sies at vi har små barn som ikke går på aktiviteter og lignende enda da. Ser jo at det vil bli mer utfordrende når vi kommer dit. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pashla skrev:

Nei, sette opp gjerder gjør de vel på dager da de faktisk har fri? 

Å kafébordet til ei lang vakt er vel lite kombinerbart med store utendørsprosjekter. Hvis du styrer med sånt etter jobb, og blir for trøtt, kan du jo bare avslutte for kvelden og gå inn igjen. Det kan du ikke hvis du blir sliten på kveldsvakta. Du må stå i det helt til du blir avløst.

Eh, jo, klart det gjøres på kvelder😂 Du mener en kun skal bruke fridager når barna også har fri til sånt? Tipper du bor i leilighet?

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eh, jo, klart det gjøres på kvelder😂 Du mener en kun skal bruke fridager når barna også har fri til sånt? Tipper du bor i leilighet?

Anonymkode: 6ef2a...858

Jeg bor i hus og vi driver da ikke med større prosjekter hver eneste ettermiddag. Da har man kanskje tatt på seg litt for mye på en gang? 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han gjør igenting skjønner jeg godt at du reagerer. Her er det jeg som jobber senvakt flere ganger i uka og jeg tar min turn før jeg går. Jeg støvsuger, setter på en vask, henger opp vask tar ut/inn i oppvaskmaskinen.

Men jeg er også flink på å spise en god middag på jobb når jeg har pause så når jeg er ferdig på jobb er det hjem, legge meg og stresse litt ned med mobilen og facebook.

Men det jeg er mest overrasket over ar hvor mange i denne tråden som bryter med loven. Det unnskyldes ofte med at man jobber senvakt og så skal opp på dagvakt. Det er jo faktisk ulovlig! Jobber vi til 23 starter vi tidligst 10 dagen etterpå så vi ikke risikerer bøter!

Anonymkode: cdd38...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om han gjør igenting skjønner jeg godt at du reagerer. Her er det jeg som jobber senvakt flere ganger i uka og jeg tar min turn før jeg går. Jeg støvsuger, setter på en vask, henger opp vask tar ut/inn i oppvaskmaskinen.

Men jeg er også flink på å spise en god middag på jobb når jeg har pause så når jeg er ferdig på jobb er det hjem, legge meg og stresse litt ned med mobilen og facebook.

Men det jeg er mest overrasket over ar hvor mange i denne tråden som bryter med loven. Det unnskyldes ofte med at man jobber senvakt og så skal opp på dagvakt. Det er jo faktisk ulovlig! Jobber vi til 23 starter vi tidligst 10 dagen etterpå så vi ikke risikerer bøter!

Anonymkode: cdd38...457

Det kalles dispensasjon😉 Da slipper arb.giver unna med mye, bla at vi har kortere hviletid. Og hva om det blir overtid? Jeg har opplevd å måtte bli på jobben til ca kl 24 (skal være ferdig 22.30, men er veldig ofte ikke ute av døren før nærmere 23), men må uansett komme på jobb når vakten starter neste morgen, noe annet er jo ikke et tema en gang.

Anonymkode: 83a55...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om han gjør igenting skjønner jeg godt at du reagerer. Her er det jeg som jobber senvakt flere ganger i uka og jeg tar min turn før jeg går. Jeg støvsuger, setter på en vask, henger opp vask tar ut/inn i oppvaskmaskinen.

Men jeg er også flink på å spise en god middag på jobb når jeg har pause så når jeg er ferdig på jobb er det hjem, legge meg og stresse litt ned med mobilen og facebook.

Men det jeg er mest overrasket over ar hvor mange i denne tråden som bryter med loven. Det unnskyldes ofte med at man jobber senvakt og så skal opp på dagvakt. Det er jo faktisk ulovlig! Jobber vi til 23 starter vi tidligst 10 dagen etterpå så vi ikke risikerer bøter!

Anonymkode: cdd38...457

Det finnes unntak fra arbeidsmiljøloven. Leger kan være på vakt 26 timer i strekk. Det er sjelden mulig å sove på vakt. Mat og dopauser får du, men aldri god til å spise.

Anonymkode: ec8da...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i hus og vi driver da ikke med større prosjekter hver eneste ettermiddag. Da har man kanskje tatt på seg litt for mye på en gang? 

Anonymkode: 3e074...89c

Ikke snakk om hver eneste ettermiddag, men man gjemmer da virkelig ikke et stort prosjekt til kun fridager? Da tar det fort noen år å pusse opp😂

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om han gjør igenting skjønner jeg godt at du reagerer. Her er det jeg som jobber senvakt flere ganger i uka og jeg tar min turn før jeg går. Jeg støvsuger, setter på en vask, henger opp vask tar ut/inn i oppvaskmaskinen.

Men jeg er også flink på å spise en god middag på jobb når jeg har pause så når jeg er ferdig på jobb er det hjem, legge meg og stresse litt ned med mobilen og facebook.

Men det jeg er mest overrasket over ar hvor mange i denne tråden som bryter med loven. Det unnskyldes ofte med at man jobber senvakt og så skal opp på dagvakt. Det er jo faktisk ulovlig! Jobber vi til 23 starter vi tidligst 10 dagen etterpå så vi ikke risikerer bøter!

Anonymkode: cdd38...457

Nsf har forhandlet seg frem til disp på 9 timers hvile mellom aften/dag så det er ikke uvanlig å jobbe til 22 og så begynne igjen 7:30 dagen etter. Samtlige i helsevesenet har det sånn

Anonymkode: 7938b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...