Gå til innhold

Jeg takler så dårlig at samboer er så lat de dagene han har fri før seinvakt, turnusfri etc.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt utrolig merkelig at tiden før senvakt er hellig og egentid, til og med ungefri har de da. Vi som jobber vanlig kontortid har ikke denne luksusen. Først levering, full arbeidsdag, henting, handling, middagslaging, leksehjelp, kjøring, kveldsstell, legging. Da er klokka her 2130. SÅ har jeg da tid tilhusarbeid, og så er det jammen natta gitt. 

Hadde en av oss slengt opp beina og slappet av i 4-7 timer hver kveld tror jeg det hadde blittskulsmisse gitt. Men på dagtid da er det greit? Skjønner det ikke. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Veldig mange av de som jobber turnus jobber i yrker der man MÅ være våken og klar og noenlunde uthvilt når de kommer på jobb. Legen som skal på jobb på kvelden og ta akutte operasjoner - hadde du syntes det var greit at han gjorde en halvdårlig jobb den dagen han opererte deg fordi kona mente han skulle drive med oppussing hjemme før han gikk på vakt? Eller hva med sykepleieren som skal gi barnet ditt medisin hvis det havner på sykehus - du hadde ønsket at vedkommende var opplagt nok til å regne ut medisineringen riktig fremfor å være så sliten og uoppmerksom at barnet ditt fikk feil medisin eller kanskje en fatal dose fordi sykepleieren blingset på kommaene?

Folk har ulik kapasitet når det kommer til det å jobbe senvakter/turnus. Noen trenger å slappe av før senvakt, andre trenger å slappe av dagen etter senvakt. Det å jobbe turnus er mer krevende for kropp og psyke, det påvirker ofte søvnen negativt også, og dette gjør gjerne at man trenger mer tid til å restituere seg. Det å jobbe natt kan er f.eks. ganske helsefarlig, verre enn å røyke, økt risiko for overvekt, økt risiko for kreft +++

Noen fungerer ypperlig og har ingen problemer med å holde på mye før senvakt, andre gjør det ikke.

 

Hi - dere må finne løsninger hjemme som fungerer for dere begge to. Kanskje han f.eks. kan sette på oppvaskmaskin og vaske klær, men at du setter på plass og henger opp når du kommer hjem? Større oppgaver som reparasjoner, oppussing osv. kan dere heller sette av tid til dager dere begge kan bidra, gjøre slike ting til felles gjøremål, eller at den ene pusser opp mens den andre shiner huset. Poenget må vel være at dere bidrar sånn noenlunde likt i uken, ikke at han skal gjøre alt mulig de dagene "han har fri". Finner dere ikke ut av det - familievernkontoret.

Anonymkode: 3e754...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dere gjør jo ikke disse tingene daglig? Dere sier jo at dere slapper av og koser dere før jobb? Vi kan ikke gjøre det samme etter jobb da barna har fri da. Og i deres tilfelle er det jo deres partner som får dette lesset på seg, uten at han kan slappe av på en hel dag alene slik dere gjør. Helgene er jo eneste fri da og blir jo egentlig ikke «fri», ned barn og partner som er på jobb. 

Nattjobb er nok hardt for kroppen. Andre vakter er jo ikke noe annerledes enn dagvakt. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Min partner får i alle fall ikke «lesset» på seg noen ting. Han jobber todelt turnus selv, noe jeg priser meg lykkelig for etter lesning av denne tråden.

Til det siste du sier: Vi turnusarbeidere jobber gjerne til 22-23 når vi har senvakt. Så skal man komme seg hjem, gire ned. Så skal man spise og legge seg. Hva er klokka da.... nærmere midnatt?

Svært mange av oss skal opp igjen om 6 timer da vi må stille på jobb igjen kl 07. Veldig mange av oss får søvnproblemer, og enda flere er veldig trøtte etter en sånn økt. Det er faktisk forskning som antyder at sen-tidligvakter er MER skadelig for helsa enn kun å gå nattskift. At vi har noen rolige formiddager skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dere gjør jo ikke disse tingene daglig? Dere sier jo at dere slapper av og koser dere før jobb? Vi kan ikke gjøre det samme etter jobb da barna har fri da. Og i deres tilfelle er det jo deres partner som får dette lesset på seg, uten at han kan slappe av på en hel dag alene slik dere gjør. Helgene er jo eneste fri da og blir jo egentlig ikke «fri», ned barn og partner som er på jobb. 

Nattjobb er nok hardt for kroppen. Andre vakter er jo ikke noe annerledes enn dagvakt. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Jo, klart det er forskjell, man er b.l.a mindre bemannet. Mange steder har 3-delt turnus, og det er hardt å snu fra natt, til kveld, til dag osv.

Anonymkode: e4712...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta et par timer med husarbeid før kveldsvakt. Da er det god tid til å gå en tur og slappe av i tillegg. Og jeg er litt lat (og har dårlig helse..).

Anonymkode: 06261...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Hjertefru skrev:

Min partner får i alle fall ikke «lesset» på seg noen ting. Han jobber todelt turnus selv, noe jeg priser meg lykkelig for etter lesning av denne tråden.

Til det siste du sier: Vi turnusarbeidere jobber gjerne til 22-23 når vi har senvakt. Så skal man komme seg hjem, gire ned. Så skal man spise og legge seg. Hva er klokka da.... nærmere midnatt?

Svært mange av oss skal opp igjen om 6 timer da vi må stille på jobb igjen kl 07. Veldig mange av oss får søvnproblemer, og enda flere er veldig trøtte etter en sånn økt. Det er faktisk forskning som antyder at sen-tidligvakter er MER skadelig for helsa enn kun å gå nattskift. At vi har noen rolige formiddager skulle bare mangle.

Og når tror du vi andre får tid til å legge oss? 😂 Vi må også opp igjen tidlig, hver eneste dag. Og joda, vi får også søvnproblemer, tro det eller ei, det er ikke unikt for dere. 

 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og når tror du vi andre får tid til å legge oss? 😂 Vi må også opp igjen tidlig, hver eneste dag. Og joda, vi får også søvnproblemer, tro det eller ei, det er ikke unikt for dere. 

 

Anonymkode: 6ef2a...858

Du kan tydeligvis ikke så mye om skiftarbeid/turnus.

Anonymkode: 3e754...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan tydeligvis ikke så mye om skiftarbeid/turnus.

Anonymkode: 3e754...270

Du, SÅ avansert er det ikke altså😂 Født og oppvokst med pappa som jobbet turnus, så har ca 19 års erfaring med å bo i hus med turnusarbeider.

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du, SÅ avansert er det ikke altså😂 Født og oppvokst med pappa som jobbet turnus, så har ca 19 års erfaring med å bo i hus med turnusarbeider.

Anonymkode: 6ef2a...858

Oj, du har den store erfaringen med én turnusarbeider... jaja, da er det bare å bøye seg i støvet...

Du viser igjen at du egentlig ikke kan så mye om turnusarbeid!

Anonymkode: 3e754...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj, du har den store erfaringen med én turnusarbeider... jaja, da er det bare å bøye seg i støvet...

Du viser igjen at du egentlig ikke kan så mye om turnusarbeid!

Anonymkode: 3e754...270

Du mener det er så stor forskjell ja? Tipper de fleste turnusarbeidere har erfaring med kun en også, seg selv, og da kan heller ikke de noe om dette da? 😂 Blir helt imponert over debatt skillsene dine altså👍🏻

 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener det er så stor forskjell ja? Tipper de fleste turnusarbeidere har erfaring med kun en også, seg selv, og da kan heller ikke de noe om dette da? 😂 Blir helt imponert over debatt skillsene dine altså👍🏻

 

Anonymkode: 6ef2a...858

Er dette det beste du kan komme opp med? Latterliggjøring som hersketeknikk er jo en god måte til å understreke det jeg skrev over, at du kan lite - eller la oss si ingenting - om turnusarbeid.

Les deg opp på forskning på skiftarbeid og nattarbeid, så kan du komme tilbake og diskutere. Men la meg gjette - det kommer du ikke til å gjøre...

Anonymkode: 3e754...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener det er så stor forskjell ja? Tipper de fleste turnusarbeidere har erfaring med kun en også, seg selv, og da kan heller ikke de noe om dette da? 😂 Blir helt imponert over debatt skillsene dine altså👍🏻

 

Anonymkode: 6ef2a...858

At du ikke blir flau over måten du svarer på. Det du prøver å formidle forsvinner i dine forsøk på være nedlatende og overlegen

Anonymkode: e4712...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette det beste du kan komme opp med? Latterliggjøring som hersketeknikk er jo en god måte til å understreke det jeg skrev over, at du kan lite - eller la oss si ingenting - om turnusarbeid.

Les deg opp på forskning på skiftarbeid og nattarbeid, så kan du komme tilbake og diskutere. Men la meg gjette - det kommer du ikke til å gjøre...

Anonymkode: 3e754...270

Det var vel du som begynte😂 Snakk om å kaste stein i glasshus. Spørs om du beviser at nattarbeid er skadelig ja! Har heller aldri benektet dette om du greier lese alle innleggene. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var vel du som begynte😂 Snakk om å kaste stein i glasshus. Spørs om du beviser at nattarbeid er skadelig ja! Har heller aldri benektet dette om du greier lese alle innleggene. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Jeg sitter ikke i glasshus. Jeg har valgt å ikke ha nattarbeid eller sene skift. Bl.a. fordi jeg tidligere jobbet i miljø hvor det er det, fordi jeg har lest mye forskning om det og sett hvordan de som jobber turnus ofte blir påvirket veldig negativt helsemessig - spesielt de som har partnere som ikke forstår at turnusarbeid er ekstra belastende, utover de timene de er på jobb. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at det er forskjellig å jobbe sene kvelder og natt enn å jobbe dagtid. Heller ikke at det er individuelle forskjeller i hvor mye man tåler av slikt arbeid. Dvs. det at din far tålte å jobbe turnus i mange år betyr bare at han tålte det, ikke at alle andre tåler det på samme måte.

I ditt svar som jeg svarte øverst på denne siden, # 51, skriver du jo helt tydelig at du ikke forstår at det er noen forskjell på slikt arbeid og det å jobbe turnus.

Selv foretrekker jeg at legen og sykepleieren er opplagt på jobb fremfor at de kommer på kvelds-/nattvakt og er slitne etter å ha styrt mye før de kom på jobb. Men en liten feildosering eller en glipp i en operasjon er vel ikke så farlig, ei heller at sjåføren på traileren eller nattbussen treffer deg midt i fronten fordi han ble for trøtt og uoppmerksom...

Anonymkode: 3e754...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke selvmotsigelse. Det er dyrebar tid med barna. MED barna,  forstår du? Sitter ikke og later meg slik de som jobber kveld gjør på dagtid. 

Forskjellen på dere med turnus er jo at hoveddelen av det andre som må gjøres på kvelden havner på den andre parten. Men det ser jo selvsagt ikke dere på som et problem.

Anonymkode: 6ef2a...858

Ja, Gud forbyde at barna måtte se en av foreldrene vaske et gulv når det egentlig skulle være kvalitetstid.

(Lurer på hva det er som får deg til å tro at folk som må jobbe turnus, alltid kan overlate indretjenesten til ektefellen? Hva skjer hvis en av dem er ugift, tro?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du jobbet turnus?

Anonymkode: e4712...f78

Jeg har jobba turnus i mange år, og det var så deilig! Jeg gjorde riktignok endel ting i hus og Heim før jobb, men bare det å kunne sove til litt mer enn 06, eller få unna alt husarbeidet før jeg dro på jobb, uten ungene i beina. Nydelig. 

Anonymkode: 7938b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg er faktisk misunnelig på de som jobber turnus! Prøv 3 unger med 8-16 jobb. Får ikke gjort en dritt! Sjefen min jobba nattevakt i mange år. Begynte på dagtid og har ikke tid til noenting mer. Har flere venner og som jobber turnus. Lunsj på brygga, slappe av på sofaen, fridager til å gjøre hva de vil. Jeg har ikke det jeg, og det er jeg faktisk misunnelig på og ikke redd for å si det høyt. Det er så sinnsykt digg å jobbe turnus!

Anonymkode: 7938b...4cf

Men ...det er jo bare å begynne igjen? Er jo ikke SÅ rift om de jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pashla skrev:

Men ...det er jo bare å begynne igjen? Er jo ikke SÅ rift om de jobbene.

Det skulle jeg gjerne gjort om det var mulig. 

Anonymkode: 7938b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men dere har jo faktisk fritid på fridagene deres da. Vi andre har aktiviteter og kjøring da også. Kan ikke gjøre det vi selv vil, selv om tid med unger også er gull.

Anonymkode: 6ef2a...858

Javel? Som oftest er det nettopp disse dagene vi får unna husarbeid, andre ærender og litt ekstra tid med barna. Før senvakt leverer jeg barna til ca 10, på fridagene har jeg de som oftest hjemme. Igjen. Har jeg fri på mandag og torsdag er det fordi jeg jobber helga, da vil jeg selvsagt ha tid med barna på fridagene mine. Dere har jo bare skapt dere et bilde av at vi leverer ungene så fort vi står opp og så ligger på sofaen resten av dagen. Da har dere misforstått. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Javel? Som oftest er det nettopp disse dagene vi får unna husarbeid, andre ærender og litt ekstra tid med barna. Før senvakt leverer jeg barna til ca 10, på fridagene har jeg de som oftest hjemme. Igjen. Har jeg fri på mandag og torsdag er det fordi jeg jobber helga, da vil jeg selvsagt ha tid med barna på fridagene mine. Dere har jo bare skapt dere et bilde av at vi leverer ungene så fort vi står opp og så ligger på sofaen resten av dagen. Da har dere misforstått. 

Anonymkode: 3e074...89c

Men HIs mann gjør det. Og hun ønsker at han gjør litt mer hjemme, og du bekrefter at det er fullt mulig.

Jeg skjønner deg godt, hi. Jeg forventer ikke at mannen min gjør all verdens på dagtid, da må han sove. Men jeg forventer at han deler arbeidet hjemme med meg. Nattarbeid kan ikke være fripass på hjemmebane, altså. 

Anonymkode: e77fa...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke selvmotsigelse. Det er dyrebar tid med barna. MED barna,  forstår du? Sitter ikke og later meg slik de som jobber kveld gjør på dagtid. 

Forskjellen på dere med turnus er jo at hoveddelen av det andre som må gjøres på kvelden havner på den andre parten. Men det ser jo selvsagt ikke dere på som et problem.

Anonymkode: 6ef2a...858

På hvilket grunnlag kan du komme med de påståelsene? Og hva i all verden vet du om mine fridager? Har jeg fri mandag og torsdag er barna som oftest hjemme med meg. Nettopp fordi jeg da jobber helga og får sett de veldig lite da. Da må også husarbeid, andre ærender og ting unnagjøres. Du har jo ikke peiling på hva du snakker om. 

Eller så har du en partner som jobber turnus og det meste havner på deg. Men da er ikke det fasiten i alle andre hjem, bare sånn at du er klar over det. Da er det du som må rydde opp i arbeidsfordeling hjemme. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør mye før kveldsmakt for jeg klarer ikke og ligge i sofa lenge. Så kommer jeg på jobben og er helt utslitt. 

Anonymkode: 478d5...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du, SÅ avansert er det ikke altså😂 Født og oppvokst med pappa som jobbet turnus, så har ca 19 års erfaring med å bo i hus med turnusarbeider.

Anonymkode: 6ef2a...858

Wow. Du har skikkelig peiling🤦‍♀️

https://frifagbevegelse.no/nyheter/stor-helserisiko-for-de-som-jobber-natt-og-turnusarbeid-her-er-de-vanligste-helseplagene-6.158.576796.8e3d10086f

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men HIs mann gjør det. Og hun ønsker at han gjør litt mer hjemme, og du bekrefter at det er fullt mulig.

Jeg skjønner deg godt, hi. Jeg forventer ikke at mannen min gjør all verdens på dagtid, da må han sove. Men jeg forventer at han deler arbeidet hjemme med meg. Nattarbeid kan ikke være fripass på hjemmebane, altså. 

Anonymkode: e77fa...a53

HI forventer at han snekrer og gjør ekstraprosjekter før jobb. Det hadde i alle fall ikke jeg giddet. Å handle inn til middag, ordne en klesvask eller sette en brøddeig, ja, men ikke gjerder og hage og snekring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg. Hater kveldsuka til mannen. Jobber 15-24, drar 14 og er hjemme 0030. Han forventer på en måte å ha sovemorgen hver dag i kveldsuka og det er greit det, men jeg forventer faktisk at han gjør noe med babyen før han drar. Igår ble han furt fordi jeg sa det ikke var rester av middag når han kom hjem, men jeg er også sliten. Med fire barn kan han ikke forvente at jeg gjør absolutt alt selv om han jobber kveld.

Anonymkode: ea4a2...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pashla skrev:

Eeeh... toxic masculinity er betegnelsen på den (dessverre) typisk mannlige tendensen til å utøve seksuell trakassering, og i verste fall vold, mot kvinner

Du rabler i vei om ting du ikke har peiling på, og som i tillegg er urelatert til det tema HI tar opp.

HI skriver at hun skulle ønske at mannnen "Skrudde på plass det gjerdet som faller av, ryddet i garasjen etc. Andre menn må gjøre dette i helgene". -Typiske mannegreier.

"Toxic masculinity" er den feministiske troen på at menn kan lide negative psykologiske konsekvenser av å forsøke å leve opp til tradisjonelle ideer om hva det betyr å være menn. -Altså vanlige mannegreier.

Det er årsaken til at enkelte barselgrupper nå systematisk legger opp til at guttebarna deres får dukker og etterhvert får delta i typiske jenteaktiviteter, men holdes unna lekebiler, verktøy, fotball osv.

Om det er noe i denne ideologien er det vel riktig å applaudere for mannen til HI som jogger og rydder litt inne, isteden for å nærme seg verktøy.

Anonymkode: 3f5ef...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...