Gå til innhold

Alenemor med tenåringssønn - begynne i ny jobb med pendling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor for en gutt på snart 15. Har i mange år vært misfornøyd med jobben, men her jeg bor er det få til ingen jobber i min "liga".

Nå er en utrolig kul og fantastisk og spennende jobb ledig i hovedstaden. Har så lyst til å søke, men det blir jo et problem hvis jeg får den.

For jeg kan ikke rive opp en gutt i sårbar alder fra venner, skole, aktiviteter besteforeldre, storebror (som har flyttet hjemmefra men bor i nærheten) osv. Han elsker byen vi bor i, nabolaget, kompisene osv, det ville vært skikkelig ille for ham å rive alt dette fra ham.

Så i så fall må jeg pendle noen år, til han er ferdig med videregående. Det kan jo bli vanskelig, selv om det bare tar ca 50 minutter med fly. 

Men kunne det gå, tror dere? Kanskje storebror kan komme og overnatte hjemme iblant, og ellers kan jeg kanskje dagpendle ....? Om det blir litt stress for MEG er ikke så farlig.

Eller er det bare tull å engang tenke i de baner?

Anonymkode: c2fdd...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å pendle hver dag høres helt vanvittig ut. 50 min med fly er nå en ting, men du må regne inn tid til flyplass, innsjekking, flytoget fra Gardermoen osv. Jeg har selv flydd strekningen oslo- Trondheim jevnlig i noen år, og TING TAR TID! I tillegg er det fryktelig dyrt. 

Om barnet kan være alene en natt eller to i uka, må du selv avgjøre. Det samme med storebror - du må vurdere om han vil og kan være med lillebror på jevnlig basis. 

Hvis du søker jobben bør du undersøke mulighetene for å jevnlig ha hjemmekontor

Anonymkode: 96860...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å pendle hver dag høres helt vanvittig ut. 50 min med fly er nå en ting, men du må regne inn tid til flyplass, innsjekking, flytoget fra Gardermoen osv. Jeg har selv flydd strekningen oslo- Trondheim jevnlig i noen år, og TING TAR TID! I tillegg er det fryktelig dyrt. 

Om barnet kan være alene en natt eller to i uka, må du selv avgjøre. Det samme med storebror - du må vurdere om han vil og kan være med lillebror på jevnlig basis. 

Hvis du søker jobben bør du undersøke mulighetene for å jevnlig ha hjemmekontor

Anonymkode: 96860...a63

Ja, jeg kan nok ikke pendle hver dag, men kaskje ha hjemmekontor en del og kombinere det med pendling.

Anonymkode: c2fdd...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt uetisk å legge opp til å fly så mye. I tillegg vil gutten bli gående hjemme alene veldig mye.

La heller gutten bo hos far, besteforeldre eller noen andre og så kan du flytte til Oslo.da kan du heller komme hjem, fortrinnsvis med tog, et par ganger i måneden.

Anonymkode: 3ae14...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å stikke fingeren i jorda og se hva som er realistisk.

Om noen få år kan du ta et sånt valg. Nå når du er alenemor til en tenåring, er det sannsynlig at dette blir for krevende for dere begge. 

Anonymkode: 3e9f1...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for at sønnen din kan bo hos besteforeldrene sine? Og du kommer hjem i helger og ferier. Mange 15-16 åringer flytter jo på hybel, da de starter på videregående.

Anonymkode: 3f6d4...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen mulighet for at sønnen din kan bo hos besteforeldrene sine? Og du kommer hjem i helger og ferier. Mange 15-16 åringer flytter jo på hybel, da de starter på videregående.

Anonymkode: 3f6d4...c6c

Begynner de å bo på hybel er det jo gjerne flere andre der i samme situasjon. Gutten her skal bo alene i vanlig boligstrøk. Pluss vgs-pendlere gjør det på eget initiativ, de vil få skolegang fullført mens hi's sønn i praksis blir forlatt. Stor forskjell.

Daglig pendling er selvfølgelig umulig, det er ikke gjennomførbart på den måten. Regn sammen: tur fra hjem til flyplass, sikkerhetskontroll, gå til gate, boarding, flytid, taxi til gate, ut av fly, flyplassutgang, kjøretur til arbeidsplass. Alt dette uten et eneste minutt i forsinkelser, kø eller dårlig vær. Bare tanken er latterlig.

Anonymkode: 71e65...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med gutten om han kunne tenke seg å flytte da? Kan jo være han tenker annerledes enn du tror. Synes ellers det høres ukombinerbart ut akkurat nå. Noen sjanser må man la fare. Om han har en far som kan komme på banen er det jo flere momenter i spill. Sønnen din er i en sårbar alder vil jeg tro, og trenger deg (eller en annen voksen som står ham nær) som nær omsorgsperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du selvfølgelig ikke gjøre. Da må gutten flytte til far/besteforeldre eller andre som kan følge han opp. Men helt ærlig, så syns jeg ikke man velger drømmejobben over sitt eget barn. 

Anonymkode: 65d33...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...