Gå til innhold

Skoleferie og jobb-river av meg håret!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har tre barn i skolealder, 3, 5 og 7 klasse. Som vanlig er jeg sen meg ferieønsker, da dette er noe av det verste jeg vet å planlegge.

Jeg lurer på: hvor mange uker har dere sammen med barna (vi er skilt, så deler opp)

Jeg skal være med dem to uker, og kjenner at jeg trenger en uke eller to med ferie alene også. Er det lov å ønske seg det, eller er det helt koko?

Det ser ut til at jeg tar en uke ferie med kjæresten min en av ukene barna er hos faren sin. Det betyr altså at hvis jeg tar tre uker ferie i sommer, er to av dem med barna. Jeg syns imidlertid det er lite koselig å jobbe når de har sommerferie, men i og med at jeg ikke er lærer, er det vanskelig å ta fri 8 uker...

Hvordan løser dere ferie, og hvordan kvitte seg med dårlig samvittighet for å ikke ha 8 uker fri med barna?

Anonymkode: 02647...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville tatt så mye ferie som mulig med barna. Kjæresten ville jeg tatt fri med når barna er hos far en annen del av året. Både billigere og roligere å reise når det ikke er skoleferie. Dette er selvfølgelig avhengig av at dere kan ta fri/avspasere. 

Anonymkode: ead66...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med barnefar, vi tar 3 uker hver (dvs vi får 2 uker sammen alle 4 og 1 uke hver med barna). For vår del er det ikke aktuelt å ha ferie uten barna om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med barnefar, og vi deler sommeren så barna får mest mulig tid med oss.

Han har fire uker og jeg har tre-fire uker (litt etter hvordan kabalen er på jobb det året). Vi har gjerne to uker sammen alle sammen også har far to uker med barna og jeg 1-2 uker med barna.

Ferie uten barn er helt uaktuelt, særlig om sommeren. En langhelg i løpet av året uten barna er greit, men det er ikke vanlig å fri fra barna altså.

Anonymkode: 6a7e2...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg 3 uker fri på sommeren og mannen 4. Han får da en uke alene med barna. Jeg bruker min 4 fjerde uke fordelt på jul og påske. Slik at barna ikke trenger bhg eller SFO.

Anonymkode: 617b3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år skal vi faktisk ha 2 uker ferie sammen i sommer, men vi bruker å dele opp sånn at ungene har pass hele sommeren uten å måtte dra til besteforeldre. Barnehagen er stengt hele juli, så vi har ferie da. Ferie uten barn er ikke noe jeg hadde tenkt engang hvis jeg hadde vært skilt, da hadde jeg jo hatt masse fri uten de resten av året

Anonymkode: 59819...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

E det lov å ønske seg det, eller er det helt koko?

Anonymkode: 02647...020

I mine øyne er det helt koko. Du kan vel heller ta deg en langhelg eller lignende med kjæresten i løpet av året? Jeg klarer ikke forstå hvorfor du absolutt må på tur med han en uke midt i sommerferien? Spesielt når du i tillegg river av deg håret fordi du ikke har nok ferieuker.

 

Anonymkode: b9ce6...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å ønske seg en ferieuke med kjæresten, syns dere bør klare å unne dere det løpet av sommeren. 

Du har relativt store barn også som bør klare seg alene hjemme de timene du er på jobb. Det er sommer og de har fri, ingen forpliktelser (lekser og skole) så dette fikser barna dine fint. To uker ferie med barna er bra, de får jo også to (eller tre) uker ferie med pappaen sin. Når de er 8-9 år og opppver er det velfortjent med en uke for det selv. Det er viktig å være litt ego så får dere gått en høst i møte med masse energi ☀️ Kos deg og unn deg den uka alene ! 

Anonymkode: b646e...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt innafor å ønske seg en uke ferie uten barna i sommer. 

Hvis ungene får 2 uker ned deg og så 2-3 uker med far har de tiksamnen 5 ukers ferie med foreldre. Det er mer en de fleste unger har (selv om mødre HER påstår de er sammen ned ungene HELE tiden). En uke i barnehagen/sfo etter skoleslutt og 2 uker i barnehage/sfo ved oppstart er helt vanlig!

Alternativt dersom du har tilgang på pass fra besteforeldre, tilbud om ferieklubb eller aktivitetsleus o.l kan de gå enda lenger ferie

Anonymkode: 74e7f...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri tatt ferie uten barna. Reise med kjæreste kan man gjøre ellers i året. Har tre uker ferie og de tar jeg med barna. 

Anonymkode: d0516...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt ferie uten barna, det kunne aldri falt meg inn. 

Vi fordeler ferien slik at barna får mest mulig tid sammen med oss. 

Du har da vel nok av andre muligheter til å reise bort. Høres leit ut at du må ha en uke ferie fra barna dine.. 

Anonymkode: 27a4e...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og far er skillt. Han har 3 uker ferie med barna, og jeg 4 uker. Dermed sikrer vi at mest mulig av ferien er dekket. Jeg har 5 ferieuke igjen til høstferien, han har dem alltid i vinterferien. Påsken har vi annen hvert år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den økonomen jeg er tenker jeg jo at det er lite gunstig prismessig å ta voksenferie i skoleferien, men én uke med kjæresten er vel ok? To høres mye ut, trenger du ikke å ta ferie med ungene annet enn på sommeren?

Anonymkode: acd8d...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal først på to uker med familieferie. Så skal mannen jobbe tre uker mens jeg og ungene er hjemme, mulig vi drar og besøker slektninger eller noen småturer.

Så skal mannen på guttetur i en uke(9 dager) da er jeg og barna igjen her. De siste to ukene av skoleferien jobber jeg igjen men stort sett på kveldstid, så da klarer de seg vel da også.

Jeg forstår at du kan ønske deg en ferie alene, men kanskje er det lettere å få til en langhelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt å få 3 barn og vurderer å bare ha 2 uker ferie sammen med dem..?

Noen ganger blir jeg bare helt stum...

Anonymkode: 21092...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ferie fra barna når du er skilt? Det er nok langt mer alvorlig enn koko...

Anonymkode: 68275...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ferie fra barna når du er skilt? Det er nok langt mer alvorlig enn koko...

Anonymkode: 68275...423

Så enig!

Fatter ikke hvorfor enkelte velger å få så mange barn når de ikke vil være mest mulig sammen med dem når de blir skilt fra barnefaren. 

Anonymkode: 21092...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har tre barn i skolealder, 3, 5 og 7 klasse. Som vanlig er jeg sen meg ferieønsker, da dette er noe av det verste jeg vet å planlegge.

Jeg lurer på: hvor mange uker har dere sammen med barna (vi er skilt, så deler opp)

Jeg skal være med dem to uker, og kjenner at jeg trenger en uke eller to med ferie alene også. Er det lov å ønske seg det, eller er det helt koko?

Det ser ut til at jeg tar en uke ferie med kjæresten min en av ukene barna er hos faren sin. Det betyr altså at hvis jeg tar tre uker ferie i sommer, er to av dem med barna. Jeg syns imidlertid det er lite koselig å jobbe når de har sommerferie, men i og med at jeg ikke er lærer, er det vanskelig å ta fri 8 uker...

Hvordan løser dere ferie, og hvordan kvitte seg med dårlig samvittighet for å ikke ha 8 uker fri med barna?

Anonymkode: 02647...020

Det er lov å ønske seg ferie uten barna, men det er ikke sikkert det er praktisk mulig. 

Hvordan du kvitter deg med dårlig samvittighet for ikke å ha 8 ukers sommerferie? Omskoler deg til et yrke der du har mulighet til å få det! Kjernen til din dårlige samvittighet er vel ikke at du ikke har åtte ukers ferie, men at du prioriterer bort barna i deler av den ferien du faktisk har?

Anonymkode: 99f3b...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har allerede masse "fri", dvs. uten barn både hverdag og helg året gjennom, fordi far har dem ofte (50%?), og i tillegg ønsker du å ta ut en uke ferie uten dem i sommer? Du er ikke vel bevart. 

Det hadde sikkert vært hyggelig for barna å føle at du vil ha dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har tre barn i skolealder, 3, 5 og 7 klasse. Som vanlig er jeg sen meg ferieønsker, da dette er noe av det verste jeg vet å planlegge.

Jeg lurer på: hvor mange uker har dere sammen med barna (vi er skilt, så deler opp)

Jeg skal være med dem to uker, og kjenner at jeg trenger en uke eller to med ferie alene også. Er det lov å ønske seg det, eller er det helt koko?

Det ser ut til at jeg tar en uke ferie med kjæresten min en av ukene barna er hos faren sin. Det betyr altså at hvis jeg tar tre uker ferie i sommer, er to av dem med barna. Jeg syns imidlertid det er lite koselig å jobbe når de har sommerferie, men i og med at jeg ikke er lærer, er det vanskelig å ta fri 8 uker...

Hvordan løser dere ferie, og hvordan kvitte seg med dårlig samvittighet for å ikke ha 8 uker fri med barna?

Anonymkode: 02647...020

Du er jo alene de ukene barna er hos far selv om du jobber. Hver eneste ettermiddag og natt alene, hver eneste morgen alene, helgen alene. Det er jo ferie fra barna i massevis.

Skjønner at du kan bli sliten av tre barn, jeg har fire selv så den kjenner vi alle på, men det er ikke vanlig å ha ferie uten barna altså. Fri fra barna har du jo, men du tar ikke ferie uten dem...

Anonymkode: 6a7e2...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har tre barn i skolealder, 3, 5 og 7 klasse. Som vanlig er jeg sen meg ferieønsker, da dette er noe av det verste jeg vet å planlegge.

Jeg lurer på: hvor mange uker har dere sammen med barna (vi er skilt, så deler opp)

Jeg skal være med dem to uker, og kjenner at jeg trenger en uke eller to med ferie alene også. Er det lov å ønske seg det, eller er det helt koko?

Det ser ut til at jeg tar en uke ferie med kjæresten min en av ukene barna er hos faren sin. Det betyr altså at hvis jeg tar tre uker ferie i sommer, er to av dem med barna. Jeg syns imidlertid det er lite koselig å jobbe når de har sommerferie, men i og med at jeg ikke er lærer, er det vanskelig å ta fri 8 uker...

Hvordan løser dere ferie, og hvordan kvitte seg med dårlig samvittighet for å ikke ha 8 uker fri med barna?

Anonymkode: 02647...020

Her har jeg og barnefar 4 uker hver med barna. I år skal far ha dem med på ferie i 3 av ukene . Den siste uken jobber han hjemmefra. ( stemor har fri) . Far og stemor drar på ferie i 2 uker sammen . Her blir det ferie med barna for meg og barna i 3 uker . Dette er da 2 ferieturer hvor mannen , jeg og barna drar på ferie i 2 uker og jeg og barna i en uke alene på tur. Når barna er hos far reiser jeg og mannen alene på ferie i 3 uker.  Når jeg og mannen reiser på ferie er kun en av ukene vanlig ferieuke. 8 av dagene er oppsparte overtidstimer og resten av dagene fri uten lønn. Både jeg og barnefar prioriterer ferie med og uten barn . Den viktigste ferien er alltid familieferien og den blir kjøpt og betalt først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift, men har ferie hver for oss. 3 uker hver med ungene så de ikke skal måtte gå hjemme alene mens vi er på jobb.

Anonymkode: ac24d...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...