Gå til innhold

3, 5 åring uten språk.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg fortvilt og oppgitt. Har en sønn som blir 4 år i november. Han har ikke et forståelig språk. Kan si hei og hade. Han babler hele dagen... Har sjekket ører. Alt ok. Får hjelp i barnehagen uten forbedring så langt. Er flyttet tilbake på småbarnsavd. Står på venteliste for utredning.  Bruker fortsatt bleie både dag og natt. Han liker aller best å se på TV eller iPad. Er det mulig han har blitt slik siden han får fri tilgang til skjerm?  Har et yngre barn som har normal utvikling, men føler meg som udugelig mor.

Anonymkode: 5f8b6...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner din bekymring. Har selv en gutt som har blitt 5 år og som har vært forsinket i utviklingen, mest ifht språk, men også på andre ting. Har hatt spes ped hjelp i bhg i snart to år, samt logoped. Det har skjedd masse utvikling, men han er fortsatt forsinket ifht jevnaldrende.  

Min gutt brukte bleie frem til han var 4 år. Trodde han aldri skulle slutte, men vips så var bleia borte. 

Foreløpig ingen diagnose på vår gutt han skal testes på nytt til høsten, dvs året før skolestart. 

Jeg synes selv dette har vært tøft å stå i, samt det å ikke vite hvordan det vil bli. Vil han klare å komme seg innenfor det som anses som normalen eller kommer han til å få en diagnose. 

Prøver å tenke st ting vil nok komme på plass. Men uansett så er hsn verdens fineste gutt som jeg er så glad i at det er ubeskrivelig. 

Det som er viktig er at gutten din får den hjelpen han trenger og noen ganger må man kjempe for å få ting på plass. 

Håper det ordner seg for dere. 

Klem

Anonymkode: 178d3...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han blir ikke sånn av iPad, om noe burde det bedret språk om han ser på Barne-TV og den slags. 

Det er jo ikke så bra å se for mye på skjermer, de må aktiviseres av og sammen med dere foreldre. 

Er enig i at han er sen språklig  og det er bra dere får hjelp til det. 

 

Anonymkode: f4365...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner din bekymring. Har selv en gutt som har blitt 5 år og som har vært forsinket i utviklingen, mest ifht språk, men også på andre ting. Har hatt spes ped hjelp i bhg i snart to år, samt logoped. Det har skjedd masse utvikling, men han er fortsatt forsinket ifht jevnaldrende.  

Min gutt brukte bleie frem til han var 4 år. Trodde han aldri skulle slutte, men vips så var bleia borte. 

Foreløpig ingen diagnose på vår gutt han skal testes på nytt til høsten, dvs året før skolestart. 

Jeg synes selv dette har vært tøft å stå i, samt det å ikke vite hvordan det vil bli. Vil han klare å komme seg innenfor det som anses som normalen eller kommer han til å få en diagnose. 

Prøver å tenke st ting vil nok komme på plass. Men uansett så er hsn verdens fineste gutt som jeg er så glad i at det er ubeskrivelig. 

Det som er viktig er at gutten din får den hjelpen han trenger og noen ganger må man kjempe for å få ting på plass. 

Håper det ordner seg for dere. 

Klem

Anonymkode: 178d3...e1a

Tusen takk❤

Anonymkode: 5f8b6...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jeg fortvilt og oppgitt. Har en sønn som blir 4 år i november. Han har ikke et forståelig språk. Kan si hei og hade. Han babler hele dagen... Har sjekket ører. Alt ok. Får hjelp i barnehagen uten forbedring så langt. Er flyttet tilbake på småbarnsavd. Står på venteliste for utredning.  Bruker fortsatt bleie både dag og natt. Han liker aller best å se på TV eller iPad. Er det mulig han har blitt slik siden han får fri tilgang til skjerm?  Har et yngre barn som har normal utvikling, men føler meg som udugelig mor.

Anonymkode: 5f8b6...426

Sender deg en stor klem. Du er IKKE udugelig!!!

Anonymkode: 90da1...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke udugelig, og han blir ikke sånn av å se for mye på ipad og barne-tv, altså! Jeg har selv et barn som jeg har gått i årevis og hatt dårlig samvittighet over, for jeg trodde jeg hadde gjort alt feil i oppdragelsen. Nå er hun 3,5 år og har fått en diagnose som forklarer alt det jeg har gått å følt meg skyldig for. Håper dere får hjelp snart, og at du klarer å fri deg fra følelsen av å være udugelig. Vi er mange slitne mammaer rundt som tyr til lettvinte løsninger innimellom, altså! Kanskje ikke alltid like lurt, men udugelige er vi ikke 👍

Anonymkode: 43962...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fekk ikkje reint språk før han var 6 år. Da han lærte å lese, løsnet det over natta. Hadde logoped og assistent i barnehagen.

Han ligger langt framme utviklingsmessig i dag. Populær i klassen, leser bøker beregnet for 1 klasse høgare, god i engelsk osv.

Anonymkode: 1cb7f...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Som å lese om vår. Nå skal jeg ikke kjede deg, men om du vil, kan du ta en titt på liknende tråd jeg skrev i her om dagen. Der skrev jeg om vår som heller ikke hadde språk. Du ser det i min profil om jeg ikke tar feil. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er han flyttet tilbake til småbarnsavdelingen? Det gjør jo ikke utviklingen hans noe godt. Etter det jeg leser, så er det ikke noe galt mentalt

Anonymkode: 793f4...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble flyttet fordi det ble mye aggresjon  mellom barna, da min sønn ikke svarte under lek blant de store barna. Han ble holdt utenfor.

 

Tusen takk for svar alle sammen❤ var forberedt på å bli dømt. Så feil tok jeg!

 

Hi

Anonymkode: 5f8b6...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr fritt tilgang til skjerm? Dvs så mye han vil? Hvis du leser forskningsartikler så er det mye som tyder på at et barn som bruker skjerm mye blir sent i utviklingen.. 

Har en venninne som har en autistisk datter som har fått beskjed av legene at skjerm fra meget tidlig alder har "skadet" henne. 

Hvis jeg var deg hadde jeg begrenset fra nå av skjermtiden til maks 1 time om dagen.... Men ditt valg selvsagt

Anonymkode: 2d37e...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...