Gå til innhold

Når fikk barna sykle alene til f.eks butikken?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et barn som så gjerne vil sykle en liten tur til butikken selv.. når er dette greit? 

Jeg er jo kjemperedd for alt mulig og aner ikke hva som er vanlig. Er så veldig stor forskjell på hva barna får lov til! 

Hva er deres erfaringer? Barnet er veldig modent og ansvarlig. Vi har syklet sammen den samme strekken mange ganger. Tar ca 5 min en vei. 

Anonymkode: 3eab2...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de kunne mestre å sykle i trafikken. Husker ikke når, men eldste var nok ikke mer enn 7 tenker jeg. 

Anonymkode: b0458...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk lov i helga, han er 6. da med en venninne og hennes søster på 12,men blir lenge til helt alene. tar ca 3 minutter fra der vi bor med lite trafikk

Anonymkode: 3df26...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det gåavstand til butikken, er kanskje 600 meter dit. Så ungene har ikke syklet, men gått dit. Det har de gjort alene for å kjøpe seg en is f.eks fra de var 5-6 år gamle. Vi bor på et eldre byggefelt hvor det er 30-sone hele veien til butikken, veldig trygdt og greit.

De har nok vært 9 år tenker jeg, før de har syklet litt lenger, til lekeplasser litt lenger unna o.l.

Anonymkode: 5ca4b...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer får han nok lov, blir 6 år i oktober. Butikken er på skoleveien, så den har vi trent på i to år allerede (på sykkel).

Fikk lov på ferie i fjor, da var han 4,5 år. Der er det én vei igjennom bygda, de fem bilene som er der ute, kjører pent og alle folk følger med barn som ferdes ute. Butikkdama hjalp til med penger og veksel. Utrolig deilig sted å feriere som alenemor 😊

Anonymkode: f4622...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med gangvei blir det blir annet, men langs veien er de fleste klare for det når de er rundt 10 år. Før det er verken syn eller hjernen klar for å ta inn så mange inntrykk samtidig som man tolker dem og handler deretter. 

Det er derfor skolene stort sett anbefaler at barna først begynner å sykle til skolen på våren i 4. klasse. 

Anonymkode: ec440...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fått gått alene til butikken fra rundt skolestart, med storesøsken litt tidligere. Når de syklet til butikken husker jeg ikke, men de syns det har vært bedre å gå når de skulle handle noe. Vi bor like ved butikken, så tar ikke mange min dit. Det er egentlig rolig og grei vei, men når e-18 har omkjøring må de krysse den veien så greit de går og ikke sykler. 

Anonymkode: b7b03...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste har fått lov fra hun var 10. Har adhd og det er ikke alltid forenelig med en tur til butikken. Mellomste fikk liv fra hun var ca 8. Minste har ikke fått lov enda. Han er 9 og ustø på sykkel fortsatt

Anonymkode: 06339...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 7 får lov sammen med venner (på samme alder), men ikke helt alene. Jeg synes det er tryggere når de er flere sammen sånn at det er noen som kan si fra hvis det skjer noe. Tar ca 5 min å sykle, ikke gangvei, men 30-grense og lite trafikk.

Anonymkode: d2482...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var 8 år. Da var han klar, og han syklet da med andre på samme alder. Yngste straks 8 og hun får ikke lov på en stund enda. Hun er veldig vimsete og er ikke gangfelt her. Hun går ikke den strekningen alene engang enda. Hadde det vært gangfelt hadde saken stilt seg anderledes. Går alene andre steder uten problemer. Hun er selvstendig og trygg på sykkel, men ikke klar. 

Anonymkode: 7b24e...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...