Gå til innhold

Kan en 16 åring være hjemme alene over 2 uker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ingen lov som sier han ikke kan være hjemme alene, men dere må nesten se ann hva dere syns. Selv var jeg hjemme alene i 4uker noen sommere på rad i den alderen. Sommeren jeg var 15år var jeg hjemme to uker alene for jeg jobbet og mine foreldre hadde ferie og var på hytta. Pappa tilbudte seg å kjøre meg på jobb hver dag om jeg var med på hytta, men da måtte jeg stå opp en halvtime før så det gadd jeg ikke. Stakk innom mine bestforeldre etter jobb for da var middagen klar, bestefar hentet meg også på jobb om jeg skulle på middag hos de. De andre sommerene hadde jeg moped så jeg kom meg til og fra jobb selv. noen netterr sov jeg hjemme, noen hos kjærestn min, noen netter på hytta og jeg farta igrunn dit det passet best den og den dagen. Dette var før mobiltiden også, så skulle jeg ha kontakt med mine foreldre måtte jeg ringe fra fasttelefon til naboen på hytta, som da måtte finne mine foreldre. Men flere naboer viste jeg var hjemme og sikkert holdt ett lite syn etter meg. Det var større sjangs for at mine foreldre kom hjem til ett nyoppusst rom enn ett hus der det hadde vært hjemme alene fest, så dette spiller nok litt inn. 

Jeg har en 16åring nå, om hun får lov å være hjemme alene i 2uker er jeg usikker på. Jeg vet hun hadde klart seg fint og ingen fare for hjemme alenefest, men hun er fryketlig rastløs så mer der jeg hadde hatt betenkeligheter. Nå har hun snart mopedlappen, så om hun syns det er greit å kjøre til hytta kan det nok tenkes hun får lov å være hjemme alene. På hytta er det alltid noe familie sommerstid og det er nermest av all familie. Vi har flere naboer som kan holde ett øye etter henne også.også bor vi i leilighet slik at hjemme alenefest ikke er mulig her uten at hun under kommr og banker på døra. 

Anonymkode: ebb56...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å bruke litt tid i universal studios og Island of adventure? Parker rett ved siden av hverandre. Dette er kule parker for ungdommer. Gutta vår på 15 og 17 storkoste seg. Vi kjøpte billetter så de slapp stå i kø, så de fikk prøve alt. Her finnes noen av verdens kuleste berg og dalbaner!

 

har han vært i Florida før? Hva med å avtale at de får bestemme noen dager hver? Jeg ville tvunget han med på tur. Slike turer er viktige for familiefellesskapet og man prater om de lenge etterpå.

 

hva med å avtale at han får være hjemme i andre ferier mot å bli med til USA?

 

jeg synes 14 dager er lenge hjemme alene, det er liksom ingen angremuligheter. Gutta her er ofte alene i helgene når vi er på hytta, men vi prøver å ha 1-2 turer i året der det er lagt opp til noe de liker så de vil være med!

Anonymkode: 32da9...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke ulovlig, men om dere ikke en gang har familie eller naboer som kan brunes spm backupp synes jeg det er totalt tåplig. Om huset blir rasert på en hjemmealenefest kan dere ikke regne med noen forsikkringsutbetaling og skulle han bli syk er det ingen til å kjøre ham til legevakta.

Så lenge det ikke er noen problemer går det mok bra selv om det sikkert blir ensomt. Problemet er at det ikke er noen som kan stille opp i et krisetilfelle. Selv de so. Flytter på hybel kan som regel ri ge hjem for å få hjelp hvis det sljer noe vanskelig.

Anonymkode: 4311a...1d8

Som jeg skrev I hovedinnlegget har vi en bekjent som kan se til han/kontaktes ved behov. Alkohol finnes han ikke interessert i og ikke fester heller. Han er vel det man kaller en "nerd". Veldig moden for alderen og synes festing og alkohol er tåpelig. Har mest "nettvenner" bortsett fra 2 stødige kamerater + ei venninne.

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Ja, vi liker ikke tanken. Vi ønsker å ha han med, men han nekter plent. Vi har vurdert å avlyse turen (Disney world Orlando) men det blir jo dumt for de to andre som gleder seg veldig.

Anonymkode: c3110...9bc

Men dette er det jo du som bestemmer, ikke han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å bruke litt tid i universal studios og Island of adventure? Parker rett ved siden av hverandre. Dette er kule parker for ungdommer. Gutta vår på 15 og 17 storkoste seg. Vi kjøpte billetter så de slapp stå i kø, så de fikk prøve alt. Her finnes noen av verdens kuleste berg og dalbaner!

 

har han vært i Florida før? Hva med å avtale at de får bestemme noen dager hver? Jeg ville tvunget han med på tur. Slike turer er viktige for familiefellesskapet og man prater om de lenge etterpå.

 

hva med å avtale at han får være hjemme i andre ferier mot å bli med til USA?

 

jeg synes 14 dager er lenge hjemme alene, det er liksom ingen angremuligheter. Gutta her er ofte alene i helgene når vi er på hytta, men vi prøver å ha 1-2 turer i året der det er lagt opp til noe de liker så de vil være med!

Anonymkode: 32da9...e45

Jeg er ganske enig med deg. Ønsker å tvinge han med, med han sier han at han nekter. Søsknene og vi foreldre kan ikke skjønne at han ikke ønsker en tur til Orlando, vi skal jo til alle parkene, både Disney, og universal studios parkene. Hvem takker nei til sånt? Vi har aldri vært der med barna før, og som jeg sier til han, det er en opplevelse for livet + at neste år når han er 17,5 år skal jeg ikke be han være med så dette kan jo bli den siste ferien vi alle tar "samlet" Takk for godt innspill/kommentar.

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

Men dette er det jo du som bestemmer, ikke han. 

Joda, men han er sta som juling og vil han ikke så vil han ikke. Kan jo ikke dra han etter ørene heller.

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Ja, vi liker ikke tanken. Vi ønsker å ha han med, men han nekter plent. Vi har vurdert å avlyse turen (Disney world Orlando) men det blir jo dumt for de to andre som gleder seg veldig.

Anonymkode: c3110...9bc

Dere kan jo ikke avlyse turen fordi han ikke vil. Det er jo dere som bestemmer, ikke han

Anonymkode: 459a9...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan jo ikke avlyse turen fordi han ikke vil. Det er jo dere som bestemmer, ikke han

Anonymkode: 459a9...4c4

Ja, hva gjør vi da? en gutt med sterk vilje som nekter. Skal vi dra han etter ørene?

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hva gjør vi da? en gutt med sterk vilje som nekter. Skal vi dra han etter ørene?

Anonymkode: c3110...9bc

Om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hva gjør vi da? en gutt med sterk vilje som nekter. Skal vi dra han etter ørene?

Anonymkode: c3110...9bc

Det er kanskje det som trengs da. Mener du virkelig at dere ikke har noe dere skulle sagt over han? Si at da får han være hos besteforeldre eller tanter/onkler, for hjemme alene får han ikke være.

Anonymkode: 459a9...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er snart 17. Da jeg var 18 år og 4 dager kjøpte jeg mitt første hus. Du kjenner sønnen din og vet om han evner. Det er på ingen måte straffbart 

Anonymkode: 2f9dd...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det blir helt riktig å sammenligne med de som flytter for å gå på videregående, for de bor gjerne på internater eller hybler hvor det er noen som har ansvaret hele tiden. Skulle de havne i fyllaresten, på legevakten eller noe annet er det voksne der som vil ta ansvar frem til foreldrene er på plass. 

Dere må også sørge for at en slik person er mulig å kontakte, mest sannsynlig går det jo helt supert, men skulle det skje noe må det være noen som kan ta ansvaret til dere kommer dere hjem.

Anonymkode: db414...1aa

Det er ikke riktig det du sier her. Noen bor på slike plasser, men de fleste bor for seg selv. En femtenåring er fullt ut i stand til å ta vare på seg selv, men avhengig av modenhetsnivå vil de kunne lengte. Du kjenner ditt barn best, men jeg ville nok alliert meg med den bekjente, og også satset litt på videotelefonering mens dere er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Ja, er det noen som vet om det finnes noen regler på dette? Vi vil være utenlands så ikke tilgjengelig for han hvis noe oppstår. Har ingen familie i nærheten, men har en bekjent som kan stikke innom/kontaktes hvis behov. Han er veldig selvstendig. Er det da noen her inne som vet om det finnes noe regler på dette? Har søkt på nettet men finner ikke noe godt svar.

Anonymkode: c3110...9bc

Ville IKKE ha gjort det! Hva om ryktet går, folk kommer for å feste, og politiet dukker opp? Det trenger ikke være hans skyld en gang.  Da blir gutten din plassert i fosterhjem i mangel på omsorgsperson, og masse trøbbel venter når dere kommer hjem.

hilsen bvansatt

Anonymkode: f1372...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om han kanskje er moden nok til det så kan dere ikke være sikker på at huset ikke blir invadert av andre som har hørt han er alene hjemme og vil feste. Vet om noen som fikk huset invadert slik, ungdommen og de få vennene som var på besøk greide ikke stoppe dem - huset ble herpet.

Hva med å si at å være alene hjemme er uaktuelt, men at han ev. kan være hos besteforeldrene eller andre slektninger utenfor allfarvei... slik at det blir mindre attraktivt for ham.

Jeg ville ikke latt ham være alene hjemme. Skulle jeg vurdert det måtte han hatt full sommerjobb og en ansvarlig nabo i nabohuset.

Anonymkode: 97ce0...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men han er sta som juling og vil han ikke så vil han ikke. Kan jo ikke dra han etter ørene heller.

Anonymkode: c3110...9bc

Nei, men dere kan gjøre det ganske ubehagelig for ham å ikke høre på dere. Ikke nett, ingen tlf etc. Det handler jo ikke bare om at han ikke vil , men også at han må høre på dere. 

Når det er sagt: hvem er ikke takknemlig over å få dra  til Disney world, ferdig betalt? Kanskje dere rett og slett har gitt ham for mye, både av det materielle og hva gjelder grenser?

 

Anonymkode: f1372...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mer bekymret for hva som kan skje med huset, enn om en snart 17 åring klarer seg selv. Som flere her skriver, ryktene går fort, og selvom han angivelig ikke fester eller drikker så vet du aldri hva som kan skje. Jeg ville ikke lånt bort huset mitt til en 17 åring alene i 2 uker

Anonymkode: 0b550...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si at jeg ikke syntes det hørtes for tidlig ut, helt til jeg kom på at jeg som 16- åring jobbet som au pair der foreldrene var på jobbreise slik at jeg var helt alene med ansvar for 2 barn på 4 og 7 to uker per måned.

 

Anonymkode: f9ee3...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden vill ikke en 16 åring bli med på tur til USA?! Min 16 åring hadde jublet.  Hvis det var hytta kan jeg skjønne det. 

Jeg hadde ikke reist til USA i 2uker uten min ungdom og ingen familie i nærheten. Aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Leeloo76 skrev:

Ville nok tatt ham med ett år til så kan han heller surre litt rundt alene på turen innimellom. Hvor har dere hotell; må man kjøre over alt, eller er det et slags sentrum i nærheten? Det er parker i Orlando som kan være gøy for en 16-åring, dere kan også splitte dere opp noen dager. Kjøre til Cape Canaveral og space senteret f.eks.

Ja, mange bor på hybel (jeg gjorde også det fra jeg var 16), men det er faktisk forskjell på å ha en fest på hybelen som går litt over styr og det å få hele familiehjemmet trashet (som er en ganske reell mulighet).

Ville tro det var tryggere at 16 åringen er hjemme i huset sitt enn gå alene i en storby i USA .

Anonymkode: 35261...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen lot sin sønn på nesten 16 være alene hjemme en helg da de dro på hytta. Første kvelden inviterte han 3 kompiser på film. Snille og greie gutter....men...

Ryktene gikk om tomt hos som ild i tørt gress.

Ved 23 tiden var omlag 80(!!!) ungdom samlet utenfor huset, to politibiler og en ambulanse pga en veldig beruset jente som hadde lagt seg i hagen. 

Foreldrene var hjemme på 3 timer. Det er ikke dere hvis det samme skulle skje...

Anonymkode: dd515...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg er helt greit. Her jeg bor, flytter alle bort på hybel eller i leilighet for å gå på videregående. Og det er ingen som 'passer på og har ansvaret' som jeg leste lengre oppe. Ungdommene har 100% ansvar for alt selv. 

Hold kontakt over telefonen hver dag, så tenker jeg det går bra. 

Anonymkode: 1925c...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri verden om jeg ville reist til andre siden av kloden og latt 16-åringen bli hjemme.

greit at de klarer seg selv i hverdagen. Men hva hvis noe skjer? Han kan bli syk, komme opp i trøbbel og ikke minst få huset invadert av andre som oppdager at poden er hjemme alene. Selv omveg stoler på min 16-åring, så stoler jeg ikke på omgivelsene. 

Og det er noe helt annet å ha ansvaret for sin egen hybel enn å ha ansvaret for huset til mor og far...,

så med mindre dere har noen i nærheten som kan passe på og sjekke opp ville jeg krevd at han var med på ferie..

Anonymkode: 85849...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit alene hjemme en helg og dere er på hytta, men 2 uker på den andre siden av kloden??

Anonymkode: dd515...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt han to alternativer, enten blir han med på ferie eller han må reise til besteforeldre e.l. Alene hjemme så lenge når dere er så langt borte er ikke noe alternativ, ferdig snakka.

Min 15-åring ville ikke bli med til Danmark i fjor, men han var helt fornøyd med å sove hos mormor. Det var nemlig de valgene han fikk.

Han har vært alene hjemme et par dager tidligere, når vi har vært med lillesøster på et sykehus langt unna. Men å være to netter alene midt i uka med oss 4 timer unna er ikke det samme som å være alene når det er skolefri og foreldrene så utrolig langt unna. Tenk om noe skulle skje. Tenk om det sprer seg på sosiale medier at han er alene og det plutselig står en gjeng 18-åringer på døra som han ikke klarer stoppe. Dere vil aldri tilgi dere selv for å ha reist fra han i deres hus på den måten.

Anonymkode: db414...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...