Gå til innhold

Kan en 16 åring være hjemme alene over 2 uker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Ja, er det noen som vet om det finnes noen regler på dette? Vi vil være utenlands så ikke tilgjengelig for han hvis noe oppstår. Har ingen familie i nærheten, men har en bekjent som kan stikke innom/kontaktes hvis behov. Han er veldig selvstendig. Er det da noen her inne som vet om det finnes noe regler på dette? Har søkt på nettet men finner ikke noe godt svar.

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 

Ja, er det noen som vet om det finnes noen regler på dette? Vi vil være utenlands så ikke tilgjengelig for han hvis noe oppstår. Har ingen familie i nærheten, men har en bekjent som kan stikke innom/kontaktes hvis behov. Han er veldig selvstendig. Er det da noen her inne som vet om det finnes noe regler på dette? Har søkt på nettet men finner ikke noe godt svar.

Anonymkode: c3110...9bc

Vil bare legge til at han blir 17 år i august.

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent umiddelbart mener jeg nei. To uker er lenge å være alene hjemme. Men klart det er forskjell på 16-åringer og mange bor jo på hybel på den alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tragisk. Hvorfor får han ikke være med?

Anonymkode: 62f19...2a9

Vi vil veldig gjerne ha han med, de to andre barna blir med. Han selv vil ikke være med, han vil være alene hjemme. Selvfølgelig får han lov å være med av oss.

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Rent umiddelbart mener jeg nei. To uker er lenge å være alene hjemme. Men klart det er forskjell på 16-åringer og mange bor jo på hybel på den aldermen

Takk for svar! Ja, vi liker ikke tanken. Vi ønsker å ha han med, men han nekter plent. Vi har vurdert å avlyse turen (Disney world Orlando) men det blir jo dumt for de to andre som gleder seg veldig.

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen regler tilsier at han ikke skal kunne det. Her er det kun modenheten som avgjør tenker jeg. 

Er dette i skoletiden så hadde jeg informert læreren med det håpet om at de da har en lavere terskel for å kontakte dere skulle han plutselig ikke dukke opp. Hadde også snakket med foreldrene til bestekompisen hvis jeg ikke hadde hatt familie eller en nær venn av familien i nærhet. 

Er dette i skoleferie og han skal jobbe tror jeg faktisk jeg kunne vært tilbøyelig til å ta kontakt med arbeidsgiver og lagt det frem som om jeg var litt hysterisk hønemor (på en humoristisk måte) og bedt de gi ett vink hvis han ikke møtte på jobb. Det kan tross alt være noe som har skjedd. 

Utover det hadde jeg lagt igjen et kredittkort på en ukjent plass i tilfelle krise og reist med det i tanken at dette er med å gjøre han mer selvstendig. 

Anonymkode: 29b9f...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flytter jo på hybel når de er 15, så hvis han er en ansvarlig og moden gutt burde det vel gå bra, men du kjenner din egen sønn best. Stol på magefølelsen. 

Anonymkode: aa664...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det finnes noen fasit på dette, ungdommene er veldig forskjellige.

Noen er ganske modne, noen er veldig umodne. Noen kan du ikke stole på en kveld engang før det er ute på alle sosiale medier at de er alene hjemme og festene kommer raskt ut av kontroll fordi venners venner dukker opp i hopetall, mens ande ville ikke funnet på å la noen vite de er alene hjemme for da aner man ikke hvem som ringer på.

Du må nesten føle på det selv, du kjenner akkurat denne ungdommen best. 

Sikkert greit for han å ha noen fluktmuligheter om noe skulle komme på, f.eks at det plutselig står en gjeng ungdommer som er eldre enn han utenfor fordi de har fått nyss i at han er alene hjemme så de vil ha fest. Da er det greit å kunne ringe noen som kan stikke innom altså, så har dere venner/bekjente som han kan ha et kodeord med, f.eks om han ringer og sier "Jeg ser du ringte, var det noe spesielt" så betyr det at han trenger hjelp hjemme.

Anonymkode: db414...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TheWitch skrev:

Jeg flyttet på hybel når jeg var 16 år. Er han selvstendig så hvorfor ikke. 

Han er veldig selvstendig ja. Takk for innspill 🙂

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tviler på at det finnes noen fasit på dette, ungdommene er veldig forskjellige.

Noen er ganske modne, noen er veldig umodne. Noen kan du ikke stole på en kveld engang før det er ute på alle sosiale medier at de er alene hjemme og festene kommer raskt ut av kontroll fordi venners venner dukker opp i hopetall, mens ande ville ikke funnet på å la noen vite de er alene hjemme for da aner man ikke hvem som ringer på.

Du må nesten føle på det selv, du kjenner akkurat denne ungdommen best. 

Sikkert greit for han å ha noen fluktmuligheter om noe skulle komme på, f.eks at det plutselig står en gjeng ungdommer som er eldre enn han utenfor fordi de har fått nyss i at han er alene hjemme så de vil ha fest. Da er det greit å kunne ringe noen som kan stikke innom altså, så har dere venner/bekjente som han kan ha et kodeord med, f.eks om han ringer og sier "Jeg ser du ringte, var det noe spesielt" så betyr det at han trenger hjelp hjemme.

Anonymkode: db414...1aa

Takk for tips!

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har han mulighet til å kunne prøve seg ei helg alene først?

Første gang sønnen min var alene hjemme var han snart 16 år, og han sto opp tidlig, kom seg på skole i god tid. Ryddet etter seg og ordnet seg middag hver dag....gikk en del i ferdige middager men det var nå helt greit. Han tok mer ansvar når han var alene hjemme enn når jeg var hjemme....det var snakk om 2-3 netter men han hadde en kamerat han kunne stikke til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde for meg selv på den alderen. Jeg ville ikke hatt noe betenkeligheter med dette. Men siden dere skal reise langt unna så er det lurt å ha noen du eller 16-åringen kan kontakte hvis noe skulle skje.

Anonymkode: b391d...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TheWitch skrev:

Har han mulighet til å kunne prøve seg ei helg alene først?

Første gang sønnen min var alene hjemme var han snart 16 år, og han sto opp tidlig, kom seg på skole i god tid. Ryddet etter seg og ordnet seg middag hver dag....gikk en del i ferdige middager men det var nå helt greit. Han tok mer ansvar når han var alene hjemme enn når jeg var hjemme....det var snakk om 2-3 netter men han hadde en kamerat han kunne stikke til. 

 

Skulle kanskje ha nevnt at han har vært alene hjemme noen helger tidligere, og det har gått kjempefint. Han er veldig moden for aldermen, det har han altid vært. Men vet du om det er straffbart å la han være hjemme så lenge alene?

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skrive at det ikke er straffbart å la han være alene. Det kan dere trygt gjøre :) 

Anonymkode: b391d...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på gutten, modenhet, er det fare for at han rører alkohol mens dere er borte? Har du evt en plan hvis det skjer og dere blir oppringt om at dere må komme ned på legevakta å hente gutten/være med gutten?

Min nå snart 19 åring var alene hjemme i 10 dager da han var på din gutts alder. Han ville ikke være med oss på ferie. Vi har mye familie i nærheten, og han var på middag hos bestemor 2-3 ganger i løpet av disse dagene. Det gikk helt fint.

Når han var nesten 18 var han alene hjemme med lillesøster på 12 år i 3 dager, og stod for all matlaging.

Før begge disse gangene har jeg fylt opp fryseren, og sørget for at det er brød, tørrmat og middag tilgjengelig.

Anonymkode: 4fbc8...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt er det greit, såfremt han ikke er veldig umoden. Mange bor jo alene mye lenger tid enn to uker på den alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare skrive at det ikke er straffbart å la han være alene. Det kan dere trygt gjøre :) 

Anonymkode: b391d...7ba

Tusen takk! Jeg prøvde å finne ut av det på nett, men fant ingenting.

Anonymkode: c3110...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det blir helt riktig å sammenligne med de som flytter for å gå på videregående, for de bor gjerne på internater eller hybler hvor det er noen som har ansvaret hele tiden. Skulle de havne i fyllaresten, på legevakten eller noe annet er det voksne der som vil ta ansvar frem til foreldrene er på plass. 

Dere må også sørge for at en slik person er mulig å kontakte, mest sannsynlig går det jo helt supert, men skulle det skje noe må det være noen som kan ta ansvaret til dere kommer dere hjem.

Anonymkode: db414...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har måttet flytte på hybel for å gå på videregående høsten etter at de er ferdige i 10. To av dem var 16, den siste er født godt utpå høsten og mangler et par måneder på å fylle 16 når den tid kommer. Og her snakker vi ikke internatskoler som anonym 1aa snakker om, eller hybler hvor "noen har ansvaret hele tiden". Det er helt vanlige hybler, på samme vilkår som studenter bor på. 

Det er en tøff overgang. Det er brutalt for dem å plutselig måtte klare seg alene. Jeg tenker at et par uker alene hjemme må gå helt fint. Din sønn får jo bo hjemme der alt er kjent, og være i sitt vanlige nærmiljø. En fin test før han skal flytte ut, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig, men om dere ikke en gang har familie eller naboer som kan brunes spm backupp synes jeg det er totalt tåplig. Om huset blir rasert på en hjemmealenefest kan dere ikke regne med noen forsikkringsutbetaling og skulle han bli syk er det ingen til å kjøre ham til legevakta.

Så lenge det ikke er noen problemer går det mok bra selv om det sikkert blir ensomt. Problemet er at det ikke er noen som kan stille opp i et krisetilfelle. Selv de so. Flytter på hybel kan som regel ri ge hjem for å få hjelp hvis det sljer noe vanskelig.

Anonymkode: 4311a...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok tatt ham med ett år til så kan han heller surre litt rundt alene på turen innimellom. Hvor har dere hotell; må man kjøre over alt, eller er det et slags sentrum i nærheten? Det er parker i Orlando som kan være gøy for en 16-åring, dere kan også splitte dere opp noen dager. Kjøre til Cape Canaveral og space senteret f.eks.

Ja, mange bor på hybel (jeg gjorde også det fra jeg var 16), men det er faktisk forskjell på å ha en fest på hybelen som går litt over styr og det å få hele familiehjemmet trashet (som er en ganske reell mulighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilbøyelig til å svare nei, men det er nok farget av at jeg etterlot meg tvillingjenter alene hjemme 1 (en) natt nå i påska. Det gikk ikke så bra (overnattingsbesøk av venner uten godkjenning, grising og at eldre søsken som skulle hente ene besøket neste dag stjal både vin og cider fra innvendig bu....fy fader så sint jeg var 🤬).

Men sønnen din er et år eldre, så tror nok at det går bedre. Lurt å ha noen i backup da!

Anonymkode: 65e67...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...