Gå til innhold

Hvorfor går ikke muslimer som gruppe et større oppgjør med terror i radikale miljø?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig klart for meg at ekstremister er noe helt annet enn en vanlig og fredelig myslim.

Men jeg etterlyser enda mer flagging om at dette tar vi avstand fra. 

Jeg etterlyser også mer vilje til å fjerne jævelskapen fra eget reir. Er det noen som må ta et oppgjør med galskapen så er muslimer selv.

Anonymkode: 40648...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig. Jeg er ikke fan av nettsteder som Document, mye brunt grums der. Men av og til må jeg innrømme at de har et poeng eller to.

Ser for meg en situasjon der det blir så mange muslimer at de får reell innflytelse. Frykter at de ekstreme kan få med seg den store hop av vanlige muslimer over på sin side og dermed dra samfunnet i totalitær retning med dårligere kår for fex kvinner og homofile. Femtekolonister?

Men jeg snakker ikke høyt om disse tankene. Er redd for å bli sett på som høyreekstrem. 

Anonymkode: 89d76...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke enig.

Det falt meg ikke inn at jeg burde engasjere meg spessielt for å fortelle at jeg som kristen tok avstand LRA sin terror i Uganda, Breiviks terror i Norge eller for skoleskytingene i USA for den del. Det blir vell omtrent det samme.

Anonymkode: 908ac...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er egentlig ikke enig.

Det falt meg ikke inn at jeg burde engasjere meg spessielt for å fortelle at jeg som kristen tok avstand LRA sin terror i Uganda, Breiviks terror i Norge eller for skoleskytingene i USA for den del. Det blir vell omtrent det samme.

Anonymkode: 908ac...fa4

Det blir ikke det samme i det hele tatt. Skoleskyting i USA kristen terror? LOL.

Anonymkode: 89d76...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er egentlig ikke enig.

Det falt meg ikke inn at jeg burde engasjere meg spessielt for å fortelle at jeg som kristen tok avstand LRA sin terror i Uganda, Breiviks terror i Norge eller for skoleskytingene i USA for den del. Det blir vell omtrent det samme.

Anonymkode: 908ac...fa4

Alle viser avsky mot terror, men de episodene ble ikke gjort i Guds navn, så blir feil å bruke dem som eksempler her.

Anonymkode: e02db...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det blir ikke det samme i det hele tatt. Skoleskyting i USA kristen terror? LOL.

Anonymkode: 89d76...780

Hva skal det ellers kalles? 

Jeg kan jo også ta med moskeskytingen i New Zeeland og konsertmasakeren i Las Vegas.

Anonymkode: 908ac...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jo vært en del markeringer, bl.a fakkeltog, og også muslimer som har holdt vakt ved synagoger i etterkant av angrep. Men dette får ofte ikke så stor mediedekning.

Jeg har også sett mange kronikker i aviser etter slike hendelser. 

Så det er ikke riktig å si at ingen tar avstand. Men hvor mange nordmenn har f.eks tatt avstand fra LRA i Uganda? Tar katolikker flest til gatene for å fordømme drapet som ble begått av Nye IRA nå i påsken?  Jeg tror det handler om at man ikke føler ansvar for å ta avstand fra det som føles for fjernt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er vel muslimer like redd for disse terroristene som alle andre, ingen vil være ansiktet utad i en kampanje mot dem...

Anonymkode: 68913...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var du når krigen herjet på Balkan? 

Vet du hvor mange muslimer som mistet livet der? Om ikke de skriker høyt at de gjør dette i Guds navn så var det faktisk katolikker/kristne som utførte disse massakrene. 

Anonymkode: 816c5...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har veldig klart for meg at ekstremister er noe helt annet enn en vanlig og fredelig myslim.

Men jeg etterlyser enda mer flagging om at dette tar vi avstand fra. 

Jeg etterlyser også mer vilje til å fjerne jævelskapen fra eget reir. Er det noen som må ta et oppgjør med galskapen så er muslimer selv.

Anonymkode: 40648...8d9

Det er vel fordi mange muslimer er radikale selv om de  ikke utfører drap selv. 

Anonymkode: 9d533...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel fordi mange muslimer er radikale selv om de  ikke utfører drap selv. 

Anonymkode: 9d533...98c

Herlighet, det er nærmere 2 milliarder muslimer i verden, selvfølgelig er ikke mange av dem radikale! Noen av de er radikale, og det er de vi må få luket vekk.

Anonymkode: 68913...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Har noen muslimske venner som mente det ikke var noe støtte etter skytingen på New Zealand, at man ikke kunne forvente annet av vesten osv.  men de samme er utrolig stille nå etter det som skjedde i påsken. 

Jeg synes f.eks. det er rart om ingen har vist om at ungdommer fra Norge ble radikalisert. Viste imamer i Norge om dette? Hva med islamsk råd? Tok de grep for å forhindre det? Eventuelt anmelde de som sto for radikaliseringen til politiet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Media skal være bedre til å dekke det. 

Tusenvis av muslimer marsjerte mot IS og terror, i London i 2017. 

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/muslims-march-london-protest-isis-terrorism-ashura-islam-peaceful-demonstrators-a7980476.html

 

I 2016, marsjerte millioner av muslimer mot IS i Irak. Det kom muslimer fra 60 forskjellige land. Men det hører man heller ikke om. 

Anonymkode: 62461...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den muslimske naboen min er like lite ansvarlig for det som skjedde i Sri Lanka som deg jeg og du er. Vi kan ikke legge ansvaret på andre enn dem som utfører det. Selvfølgelig skal vi bry oss, selvfølgelig skal vi fordømme det - men jeg ser ingen grunn til at muslimer skal være ansvarlig for å gjøre opprør. Hvis noen skal det, så er det vi alle sammen som skal det. Så Hi, hvorfor setter du ikke i gang et opprør mot galskapen? Jeg tipper muslimene henger seg på 👍

Anonymkode: a7f1d...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor var du når krigen herjet på Balkan? 

Vet du hvor mange muslimer som mistet livet der? Om ikke de skriker høyt at de gjør dette i Guds navn så var det faktisk katolikker/kristne som utførte disse massakrene. 

Anonymkode: 816c5...be9

Katolikker? Serbere er i hovedsak ortodokse. 

Anonymkode: e762a...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katolikker? Serbere er i hovedsak ortodokse. 

Anonymkode: e762a...4ca

Ja, ortodokse kristne katolikker.

Anonymkode: 908ac...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ortodokse kristne katolikker.

Anonymkode: 908ac...fa4

Har du lest om det store skisma i 1054? 

Anonymkode: e762a...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ortodokse kristne katolikker.

Anonymkode: 908ac...fa4

Ohoi.....

Anonymkode: 89d76...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ohoi.....

Anonymkode: 89d76...780

Det finnes flere typer katolikker. Alle er kristne. Hva reagerer du på? Det finnes undergrupper av muslimer også. De er jo muslimer likevell.

Anonymkode: 908ac...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest om det store skisma i 1054? 

Anonymkode: e762a...4ca

Jeg viste ikke hva "skisma" var, men splitteøsen i 1054 kjenner jeg. Hva har den med saken å gjøre?

Anonymkode: 908ac...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg bodde i Spania og var hyppig på besøk i sjømannskirken der så ville jeg enten fått med meg selv eller hørt om det hadde dukket opp en gal norsk pastor som forsøkte være folk til sin menighet. Om det senere viste seg at denne menigheten utførte terrorhandlinger så ville jeg det etisk riktige av meg være å informere spansk politi og norske myndigheter. Poenget er at jeg i et lite min-samfunn som det norske samfunnet i Spania er ville ha større muligheter til å høre om denne enn spanske myndigheter. 

Det samme gjelder egne mini-samfunn som befinner seg i Norge. De besteforeldrene som nå kjemmer for å få døtre og barnebarn hjem fra Syria, hvilke myndigheter kontaktet de på forhånd? Har de bidratt til at de som sto bak dette kan bli straffet? Så klart en moske hvor f.eks. de fleste er fra Pakistan vil høre om det dukker opp en "gal pakistansk predikant" så da kunne det jo være greit å varsle myndigheten i Norge om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg viste ikke hva "skisma" var, men splitteøsen i 1054 kjenner jeg. Hva har den med saken å gjøre?

Anonymkode: 908ac...fa4

Ortodokse ikke er katolikker?! Du la skylda på noen som ikke var involvert i særlig grad på Balkan. Men det er en vanvittig forenkling av konflikten å si at det var kristne mot muslimer. 

Anonymkode: e762a...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, TheWitch skrev:

Dersom jeg bodde i Spania og var hyppig på besøk i sjømannskirken der så ville jeg enten fått med meg selv eller hørt om det hadde dukket opp en gal norsk pastor som forsøkte være folk til sin menighet. Om det senere viste seg at denne menigheten utførte terrorhandlinger så ville jeg det etisk riktige av meg være å informere spansk politi og norske myndigheter. Poenget er at jeg i et lite min-samfunn som det norske samfunnet i Spania er ville ha større muligheter til å høre om denne enn spanske myndigheter. 

Det samme gjelder egne mini-samfunn som befinner seg i Norge. De besteforeldrene som nå kjemmer for å få døtre og barnebarn hjem fra Syria, hvilke myndigheter kontaktet de på forhånd? Har de bidratt til at de som sto bak dette kan bli straffet? Så klart en moske hvor f.eks. de fleste er fra Pakistan vil høre om det dukker opp en "gal pakistansk predikant" så da kunne det jo være greit å varsle myndigheten i Norge om dette. 

Mange av de som meldte seg som fremnedkrigere i Syria var etnisk norske konvertitter. Ekstremister (av alle slag) befinner seg jo gjerne litt utenfor, i utkanten av samfunnet, de er gjerne tapere på 'vanlige arenaer'.  Og de roper ikke akkurat ut til alle at de har tenkt å bli fremnedkrigere eller terrorister. 

Det har jo vært en del oppslag om foreldre og familie rundt Syria-farere, hvor de har sagt at de ikke visste noenting, og at de er fortvilet over hva barna deres har gjort. 

Tenk på f eks Breivik. Eller mange av skoleskyterne, både i USA og den som var i Finland. Det er fullt mulig å bli radikalisert uten at det er så lett å oppdage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ortodokse ikke er katolikker?! Du la skylda på noen som ikke var involvert i særlig grad på Balkan. Men det er en vanvittig forenkling av konflikten å si at det var kristne mot muslimer. 

Anonymkode: e762a...4ca

Kanskje like enkelt som å si at det er muslimer mot kristne på f.eks Sri Lanka?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...