Gå til innhold

Hvor mang arbeidsdager PÅ skolen har egentlig en lærer i året?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker at dette må være et yrke med mye fri, selv om lærere sikkert er sterkt uenig.

Anonymkode: d77ab...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærere er på skulen kvar dag elevane er der, + 6(?) planleggingsdager og foreldremøter. Men en lærer jobber overtid ca 10 timer kvar veke. Det er derfor vi har så mykje «fri». Vi har berre ferie i juli, resten er tvungen avspasering.

Anonymkode: c7eb2...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skoleår er vel på 190 dager, så kommer planleggingsdager, foreldremøter, konferansetimer og retting/planlegging i tillegg.

Ingen tvil om at lærere har ganske et ganske fleksibelt arbeidsliv, men det er heller ingen tvil om at jeg unner de det altså. For en jobb de gjør! Det er virkelig ikke for alle å være lærer...

Jeg har fire barn selv, nå mellom 10 og 18 år, så jeg har sett både barneskole, ungdomsskole og videregående skole på nært hold. Jeg er full av beundring for jobben de fleste lærere gjør, det finnes noen dårlige lærere innimellom, men de fleste gjør en flott innsats som jeg overhodet ikke kunne gjort etter dem.

Anonymkode: f8a7b...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene elevene er der, og planleggingsdager, en uke før skolestart, en uke etter skolestart. Men jeg har ikke 7,5 timers dager, er fort oppe i 10-12 timer hver dag, i de verste periodene 16 timer pr dag.

Anonymkode: 011e4...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærere er på skulen kvar dag elevane er der, + 6(?) planleggingsdager og foreldremøter. Men en lærer jobber overtid ca 10 timer kvar veke. Det er derfor vi har så mykje «fri». Vi har berre ferie i juli, resten er tvungen avspasering.

Anonymkode: c7eb2...ccc

Det er ikke 10 timer overtid i uka. De har betalt for å jobbe 43,5 timer i uka i 38 uker i året (1653t). Det vanlige i det offentlig er 37,5 timer i 45 uker (1687,5t) mens en bonde må jobbe 1845 timer i året for at staten skal regne det som full jobb.

Anonymkode: 4cb7c...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så merkelig at man er så oppptatt av hvor mye en lærer jobber. Det er da mange yrker man kunne ha stilt dette spørsmålet om, men det blir det aldri. Jeg jobber som selger, jobber 70 % med 100 % lønn og en god bonus i tillegg, men det er ingen som stiller kritiske spørsmål til andre yrkesgrupper enn lærere. Litt merkelig i grunn, da lærere har en viktigere jobb enn det jeg har.

Anonymkode: db693...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at dette må være et yrke med mye fri, selv om lærere sikkert er sterkt uenig.

Anonymkode: d77ab...e01

Viss du regner «mye fri» som tid man ikke er med elevene så har de nok det. Viss du tenker all tide de i tillegg til undervisning bruker på planlegging, vanlige møter, møter pga enkeltelever (barnevern, ppt, bup, assistentmøter osv), retting av prøver, snakke med foreldre, være psykolog, veileder, konfliktløser osv for elever så har de nok ikke mye fri.

 

venninna mi er ofte vakt i friminutt og er ho ikke det er det ofte krangling mellom elever som må ordnes opp i, ta telefoner osv. Så ho spiser nista i farten og rekker sjelden gå på do i løpet av en dag. I påskeferien sendte ho mann og unger på hytta for å ta seg av store rettebunker, ho sitter ofte flere kvelder i uka med jobbrelaterte ting.

Anonymkode: a7ac9...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er så merkelig at man er så oppptatt av hvor mye en lærer jobber. Det er da mange yrker man kunne ha stilt dette spørsmålet om, men det blir det aldri. Jeg jobber som selger, jobber 70 % med 100 % lønn og en god bonus i tillegg, men det er ingen som stiller kritiske spørsmål til andre yrkesgrupper enn lærere. Litt merkelig i grunn, da lærere har en viktigere jobb enn det jeg har.

Anonymkode: db693...c51

Dette synes jeg er rart og. Mange synes å være nærmest sykelig opptatt av hvor mye eller lite lærere jobber. Lærere jobber i henhold til arbeidsavtalene sine, slik man gjør i alle andre yrker. Så finnes det de som jobber mer og mindre, som i alle andre yrker.

Jeg har en utdanning som gir meg undervisningskompetanse når det kombineres med PPU. Slang meg derfor på PPU-studiet for å ha er ben til å stå på. For å si det sånn: 12 uker i praksis på skole var nok til at jeg har forstått at jeg får en LANGT mer behagelig arbeidshverdag om jeg blir værende i min kontorjobb innen det private næringsliv. Jeg kommer neppe til å jobbe som lærer, i hvert fall ikke fast. Jeg er full av beundring for de som klarer det - jeg gjør det ikke.

Anonymkode: 5b4f9...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er så merkelig at man er så oppptatt av hvor mye en lærer jobber. Det er da mange yrker man kunne ha stilt dette spørsmålet om, men det blir det aldri. Jeg jobber som selger, jobber 70 % med 100 % lønn og en god bonus i tillegg, men det er ingen som stiller kritiske spørsmål til andre yrkesgrupper enn lærere. Litt merkelig i grunn, da lærere har en viktigere jobb enn det jeg har.

Anonymkode: db693...c51

Det at det stadig blir stilt spørsmål ved det har vel en sammenheng med en del læreres både private og offentlige syting. En del lærere innbiller seg at de er de eneste som har travle dager, spiser matpakka i rykk og napp og må jobbe overtid. Det er vel knapt noe annet yrke enn lærer der man får kompensert for overtiden man har. I de jobbene jeg har hatt i det offentlige har regelen vært at du kan samle deg opp mye avspasering, men du får ikke tatt ut en brøkdel av den en gang. Det er allikevel forventet og nødvendig å jobbe overtid om du skal gjøre en god jobb. Til nyttår fikk jeg og de fleste av mine kolleger slettet et sted mellom 20 og 50 timer, og alt over 40 plusstimer blir slettet igjen 1.7. Det er ikke snakk om å få fri ei uke i august eller hele romjula eller avspasere mer enn en enkeltdag her og der . Jeg unner lærerne de godene de har, men skulle vel ønske at flere av dem kunne innrømme at de har noen goder og samtidig innse at det også er andre yrkesgrupper som har tøffe tak i hverdagen.  

Anonymkode: bc59c...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fri, ja 😂 Hverken mer eller mindre enn andre, men med er mer komprimert skoleår. Jeg har får store rettebunker med jevne mellomrom og jobber da fort 60 timer på en uke, men dette blir jo avspasert f.eks. om sommeren. Andre har gjerne mer jevne arbeidsuker, eller jobber mye, men får overtidsbetaling. Mannen min jobber fort 45-50 timer i uken, han er ikke lærer, men han får overtidsbetaling for de ekstra timene. 

Anonymkode: 9a922...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at det stadig blir stilt spørsmål ved det har vel en sammenheng med en del læreres både private og offentlige syting. En del lærere innbiller seg at de er de eneste som har travle dager, spiser matpakka i rykk og napp og må jobbe overtid. Det er vel knapt noe annet yrke enn lærer der man får kompensert for overtiden man har. I de jobbene jeg har hatt i det offentlige har regelen vært at du kan samle deg opp mye avspasering, men du får ikke tatt ut en brøkdel av den en gang. Det er allikevel forventet og nødvendig å jobbe overtid om du skal gjøre en god jobb. Til nyttår fikk jeg og de fleste av mine kolleger slettet et sted mellom 20 og 50 timer, og alt over 40 plusstimer blir slettet igjen 1.7. Det er ikke snakk om å få fri ei uke i august eller hele romjula eller avspasere mer enn en enkeltdag her og der . Jeg unner lærerne de godene de har, men skulle vel ønske at flere av dem kunne innrømme at de har noen goder og samtidig innse at det også er andre yrkesgrupper som har tøffe tak i hverdagen.  

Anonymkode: bc59c...61f

Jeg ser helt klart på de undervisningsfrie periodene som et stort gode, spesielt sommeren. Dersom jeg jobber ekstra mye og retter unna, kan jeg til og med ha reelt fri i julen og påsken. Jeg syter forøvrig aldri over jobben min, jeg elsker den!

Anonymkode: 9a922...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at dette må være et yrke med mye fri, selv om lærere sikkert er sterkt uenig.

Anonymkode: d77ab...e01

Drit nå i å starte flere tråder om dette. De kommer jo annenhver måned, startes alltid av en faktaresistent person som deg, og fyller 9 sider. Kan du ikke heller enten 1) ta jobb som lærer, eller 2) søke opp en av de tidligere trådene om dette.

Og spør deg selv: hvorfor jobber ikke alle nyutdannede lærere i skolen? Hvorfor går 2/3 av dem ut i andre jobber før de i det hele tatt har prøvd seg i skolen? Hvorfor står flere tusen lærerstillinger ubesatte?

Anonymkode: c15dd...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at det stadig blir stilt spørsmål ved det har vel en sammenheng med en del læreres både private og offentlige syting. 

Anonymkode: bc59c...61f

Hvor ser du den, helt konkret? Legg gjerne ved linker til offentlig syting fra f eks de siste 3 årene.

Anonymkode: c15dd...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor ser du den, helt konkret? Legg gjerne ved linker til offentlig syting fra f eks de siste 3 årene.

Anonymkode: c15dd...d15

Det er jo bare å lese her inne, så ser du syting fra lærere

Anonymkode: e256b...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et skoleår er vel på 190 dager, så kommer planleggingsdager, foreldremøter, konferansetimer og retting/planlegging i tillegg.

Ingen tvil om at lærere har ganske et ganske fleksibelt arbeidsliv, men det er heller ingen tvil om at jeg unner de det altså.

Anonymkode: f8a7b...5f4

Det er jo ABSOLUTT ikke noe fleksibelt i dette. Man kan aldri søke om en ukes ferie i november, slik andre kan. All fri må tas i de elevfrie periodene.

Anonymkode: c15dd...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare å lese her inne, så ser du syting fra lærere

Anonymkode: e256b...207

Som sagt, legg gjerne ved link? (Og da regner jeg ikke link til flere tråder av denne typen, som bare starter med at en eller annen klager over at lærere jobber for lite. For det er ikke "syting" å korrigere andres gale påstander.)

Anonymkode: c15dd...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg hadde med seg 120 engelsktentamner og 120 mattetentamner i påsken. God påske, liksom! Og det er nesten hver avspasering, bortsett fra sommeren, som hun har med et lass av arbeid hjem. 

Anonymkode: 89b0f...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at det stadig blir stilt spørsmål ved det har vel en sammenheng med en del læreres både private og offentlige syting. En del lærere innbiller seg at de er de eneste som har travle dager, spiser matpakka i rykk og napp og må jobbe overtid. Det er vel knapt noe annet yrke enn lærer der man får kompensert for overtiden man har. I de jobbene jeg har hatt i det offentlige har regelen vært at du kan samle deg opp mye avspasering, men du får ikke tatt ut en brøkdel av den en gang. Det er allikevel forventet og nødvendig å jobbe overtid om du skal gjøre en god jobb. Til nyttår fikk jeg og de fleste av mine kolleger slettet et sted mellom 20 og 50 timer, og alt over 40 plusstimer blir slettet igjen 1.7. Det er ikke snakk om å få fri ei uke i august eller hele romjula eller avspasere mer enn en enkeltdag her og der . Jeg unner lærerne de godene de har, men skulle vel ønske at flere av dem kunne innrømme at de har noen goder og samtidig innse at det også er andre yrkesgrupper som har tøffe tak i hverdagen.  

Anonymkode: bc59c...61f

Får dere ikke tatt det ut i lønn heller?

dere jobber gratis? Her ville jeg gitt beskjed til fagforbundet og jeg hadde nektet å jobbe gratis.

Anonymkode: a7ac9...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ei venninne av meg hadde med seg 120 engelsktentamner og 120 mattetentamner i påsken. God påske, liksom! Og det er nesten hver avspasering, bortsett fra sommeren, som hun har med et lass av arbeid hjem. 

Anonymkode: 89b0f...648

Hva så? 

Et årsverk for en lærer er færre timer enn for de fleste andre og en gjennomsnittslærer jobber ikke spessielt mye.

Jeg jobbet også de fleste dagene i påsken. Det gjorde mannen min også. Vi får heller ikke ekstra betalt. Det er litt hvordan man organiserer seg og hva man prioriterer. Hun har kanskje prioritert 37,5 timersuker eller mindre tidligere mot å heller jobbe i påsken.

240 tentamensoppgaver høres ut til å være en alt for stor haug. Hva er egentlog poenget med det?

Anonymkode: 4cb7c...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva så? 

Et årsverk for en lærer er færre timer enn for de fleste andre og en gjennomsnittslærer jobber ikke spessielt mye.

Jeg jobbet også de fleste dagene i påsken. Det gjorde mannen min også. Vi får heller ikke ekstra betalt. Det er litt hvordan man organiserer seg og hva man prioriterer. Hun har kanskje prioritert 37,5 timersuker eller mindre tidligere mot å heller jobbe i påsken.

240 tentamensoppgaver høres ut til å være en alt for stor haug. Hva er egentlog poenget med det?

Anonymkode: 4cb7c...177

Poenget med å rette elevenes arbeider? Nja, si det... 

Kanskje for å kunne gi hver elev en korrekt vurdering, da. 

Anonymkode: 580bf...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva så? 

Et årsverk for en lærer er færre timer enn for de fleste andre og en gjennomsnittslærer jobber ikke spessielt mye.

Jeg jobbet også de fleste dagene i påsken. Det gjorde mannen min også. Vi får heller ikke ekstra betalt. Det er litt hvordan man organiserer seg og hva man prioriterer. Hun har kanskje prioritert 37,5 timersuker eller mindre tidligere mot å heller jobbe i påsken.

240 tentamensoppgaver høres ut til å være en alt for stor haug. Hva er egentlog poenget med det?

Anonymkode: 4cb7c...177

Du tar feil. Årsverket til en lærer er det samme som for en normalarbeidstaker i Norge. 

Anonymkode: c6161...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Årsverket til en lærer er det samme som for en normalarbeidstaker i Norge. 

Anonymkode: c6161...4ee

De påstår det, men det stemmer ikke helt. Et lærerårsverk er 1653 timer mens det for en med vanlig 37,5 timers uke er på 1687,5 timer. For en bonde er et årsverk 1845 timer.

Aklurat hvor mange timer som regnes med i et årsverk varier litt fra år til år. I noen yrker, som for lærere, er det beregnet et fast antall arbeidstimer i året. I andre yrker er det fastsatt et vist anntall feriedager. Da vil antall arbeidstimer variere etter hvilke helligdager som faller på heøger ol, men uansett kommer lærerene litt bedre ut enn de fleste andre som ikke jobber skift.

Det kan godt hende det er fornuftig og nødvendig, men de har likevell litt mer fri enn normalen.

Anonymkode: 4cb7c...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerårsverket er 1687,5 timer. 

 

Les deg opp på arbeidstidsavtalen vår hvis du skal mene noe om den. 

Anonymkode: c6161...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Drit nå i å starte flere tråder om dette. De kommer jo annenhver måned, startes alltid av en faktaresistent person som deg, og fyller 9 sider. Kan du ikke heller enten 1) ta jobb som lærer, eller 2) søke opp en av de tidligere trådene om dette.

Og spør deg selv: hvorfor jobber ikke alle nyutdannede lærere i skolen? Hvorfor går 2/3 av dem ut i andre jobber før de i det hele tatt har prøvd seg i skolen? Hvorfor står flere tusen lærerstillinger ubesatte?

Anonymkode: c15dd...d15

Fordi de har opplevd alle de uoppdragne, utagerende, ufordragelige ungene og foreldrene deres gjennom praksis?

Anonymkode: 2d5af...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de har opplevd alle de uoppdragne, utagerende, ufordragelige ungene og foreldrene deres gjennom praksis?

Anonymkode: 2d5af...921

Kanskje, og eller kanskje en kombinasjon av ting. F eks at systemet er rigid og lønna ikke står i forhold til kravene, at "lang sommerferie" ikke er noen reell kompensasjon for umulig arbeidstid resten av året, kanskje også at alle som en gang i tida gikk på en skole, tror de veit hvordan man driver en også... 

Anonymkode: c15dd...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...