Gå til innhold

15000 kr på mnd å leve for, mye eller lite?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 23.4.2019 den 15.35, Anonym bruker skrev:

Det blir mye hva du gjør det til selv og. Velg de billige alternativene, gå gjennom tilbudsavisene i butikkene før du handler, og sjekk 50% boksen alltid før du begynner å handle. Handle grønnsaker og frukt etter pris, ikke hva man har lyst på der og da. Hvis det er blomkål på tilbud en uke, da tar jeg med meg litt ekstra av det, samme med andre grønnsaker. Så får jeg være litt kreativ med de, så vi ikke spiser det samme hver dag.
Pasta trenger jo ikke være dyrt, man må ikke kjøpe de dyreste merkene. Får 500 g pastaskruer, 500 g makaroni, 500 g spagetti til rundt 15-16 kr pakka.
Koteletter er ofte på tilbud. Coop extra har all Findus fisk til 30% denne uka. Mange av billigmerkene er like bra, som de dyre. Frossent er oftest billigere enn ferskt.

Man kan få mye bra mat i 50% boksene. I dag har jeg kjøpt dette i tilbudsboksen : 3 store pk kyllingfilet, 2 pk ørretfilet på 50%, 1 pk kokt skinke, 1 melk, 2 pk kyllinglår.

Anonymkode: 6fdaf...0ca

Ja tusen takk for gode tips. Tar de til meg. 

Men, 30% på alt fra Findus på Coop extra.... jeg ser ofte det står sånn i tilbudsaviser. Men jeg greier ikke finne ut om det er billigere enn rema 1000 feks. For hva kostet ett gitt Findus produkt egentlig på Coop extra? 

Jeg er så utrolig dårlig i måtte.

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.4.2019 den 15.31, Anonym bruker skrev:

Vi har 3 barn og bruker 6500 kr på mat i mnd. Da også sunt. Men krever en del planlegging og at man hiver lite, spiser rester og slikt. Synes det hørtes drøyt ut med 7000-8000 kr i mnd i mat på kun 3 mennesker. ?? 

Anonymkode: d90b2...042

6500 på mat...???? 2 voksene og 3 barn???

Jeg fatter virkelig ikke. Kjøper dere aldrig annet enn det dere absolutt trenger? Jeg tenker på feks yoghurt, vannmelon, saft, oboy, frokostblanding for eksempel??

 

 

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nærmest uforståelig for meg......herregud så flink dere er.

Anonymkode: c15cf...632

Jeg har 3000 mindre og klarer meg 😎👍 vi er 4 barn. Og tenåringer spiser mindre enn små barn. De spiser 6 ganger om dagen, en tenåring tja kanskje middag og kveldsmat. Ja jeg har ikke mine i barnehage for øyeblikket. 

Anonymkode: ccc38...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6500 på mat...???? 2 voksene og 3 barn???

Jeg fatter virkelig ikke. Kjøper dere aldrig annet enn det dere absolutt trenger? Jeg tenker på feks yoghurt, vannmelon, saft, oboy, frokostblanding for eksempel??

 

 

Anonymkode: c15cf...632

Jo jeg kjøper masse yoghurt osv. Brukte 1500 kr på spar kjøp. Fikk for to måneder på 10 kroners marked 👍😎

Anonymkode: ccc38...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6500 på mat...???? 2 voksene og 3 barn???

Jeg fatter virkelig ikke. Kjøper dere aldrig annet enn det dere absolutt trenger? Jeg tenker på feks yoghurt, vannmelon, saft, oboy, frokostblanding for eksempel??

 

 

Anonymkode: c15cf...632

Jeg bruker 6000 og vi er 4 barn og to voksne. 

Anonymkode: ccc38...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo jeg kjøper masse yoghurt osv. Brukte 1500 kr på spar kjøp. Fikk for to måneder på 10 kroners marked 👍😎

Anonymkode: ccc38...a53

Yoghurt holdbar i 2 mnd????

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker 6000 og vi er 4 barn og to voksne. 

Anonymkode: ccc38...a53

Kan du være så snill å fortelle meg hva dere spiser til middag, baker du brød selv, bruker du posesauser eller lages alt fra bunn? Hva med frukt, er det lite frukt eller mye? Grønnsaker osv.....

Jeg har seriøst problem med å skjønne det....

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du være så snill å fortelle meg hva dere spiser til middag, baker du brød selv, bruker du posesauser eller lages alt fra bunn? Hva med frukt, er det lite frukt eller mye? Grønnsaker osv.....

Jeg har seriøst problem med å skjønne det....

Anonymkode: c15cf...632

Ikke meg du spør her, men frukt kan gjøres billig og veldig dyrt. 1 kg first price epler koster 10 kr og 1 kg first price appelsiner koster 8-9 kr. begge deler er gode. og fine.

Anonymkode: 6fdaf...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja tusen takk for gode tips. Tar de til meg. 

Men, 30% på alt fra Findus på Coop extra.... jeg ser ofte det står sånn i tilbudsaviser. Men jeg greier ikke finne ut om det er billigere enn rema 1000 feks. For hva kostet ett gitt Findus produkt egentlig på Coop extra? 

Jeg er så utrolig dårlig i måtte.

Anonymkode: c15cf...632

Det må du nesten bare sjekke, men coop extra blir stadig kåret som den billigste butikken (selv om jeg ikke skjønner det da). Man må bare ha tunga rett i munnen når man handler, så man ikke handler gode tilbud, som egentlig ikke er så gode. Men det finnes jo billigere merker enn findus og, man må bare se hva man synes er ok. De har og hatt 50% på alle grønnsaker noen ganger.
Hvis du ikke har trumfkort som kan brukes på b.l.a kiwi og meny, så skaff deg det.

Test ut billigmerker og se om det er godt, det er mye som er billig og bra. Meny, Joker og Spar har ofte 10 kr tilbud, Joker har det denne uka. Man må bare se at det faktisk er billigere enn vanlig, jeg har gått på en smell der haha.

Anonymkode: 6fdaf...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 12.22, den perfekte mor skrev:

15.000 etter regninger er ganske mye, om du synes det er lite må du gjøre noe med prioriteringene dine.

Gi 14-åringen månedspenger. Da må hn selv prioritere, og vurdere om nye klær er nødvendig, dataspill, fastfood osv. Når det er tomt er det tomt. Hvor mye hn skal ha må du vurdere utifra hva det skal dekke, bare husk at det ikke bør fylles på om det er brukt opp, da gjør du 14-åringen en stor bjørnetjeneste.

Klær trenger du ikke å handle hver måned, om du synes det er vanskelig å la være å handle om du går på senteret, så la være å gå på senteret. Finn en annen hobby, f.eks å gå tur, lese bøker osv. Sett så mye som mulig på bufferkonto, da har du til uforutsette utgifter. Tomt for medisiner og konfirmasjoner er ikke uforutsette utgifter, det er svært forutsigbart. Vindusviskere er billig. Gjødsel og hageplanter kan du skippe, ihvertfall for et år, evt kjøpe billige planter. Kino og middag ute er en unødvendig luksus.

Sjekk over utgiftene dere har, kan dere spare noe der? Bytte forsikring, si opp abonnement? Skriv meny og handleliste, og følg den. Kjøp endel av tilbudsvarer du har bruk for, f.eks tannkrem, såper, tannbørster og vaskemiddel. Hamstre dato-varer, dersom du spiser det. Kjøtt kan fryses, tørrvarer er like gode etter dato. 

Goder råd! Vil bare tilføye at det er lurt å ha et lite «gavelager» særlig med gaver til barnebursdager. Kjøpte fex ninjago-lego, flere esker da det var på tilbud i vinter. Det har kommet godt med utover vinteren og våren siden junior en periode var invitert i bursdager annenhver helg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, sug lut skrev:

Selvsagt.

Ja, det er jo du sug lut. Du sprer om deg med eder og galle. Stadig like lite sjarmerende.

Du har noen gode poeng av og til, men de drukner litt i spydigheter. 

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo du sug lut. Du sprer om deg med eder og galle. Stadig like lite sjarmerende.

Du har noen gode poeng av og til, men de drukner litt i spydigheter. 

Anonymkode: c15cf...632

Edder. Selv du ville nok merket det om det var eder. 

Og dere er altså underernært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sug lut skrev:

Edder. Selv du ville nok merket det om det var eder. 

Og dere er altså underernært?

Jepp...pipestilker hele gjengen.... 

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du være så snill å fortelle meg hva dere spiser til middag, baker du brød selv, bruker du posesauser eller lages alt fra bunn? Hva med frukt, er det lite frukt eller mye? Grønnsaker osv.....

Jeg har seriøst problem med å skjønne det....

Anonymkode: c15cf...632

Ikkje meg du spør, men eg handlar 1-2 gongar i veka og kjøper det som er på tilbod, sjekkar alltids billig disken, der er ofte gode varer på 40% avslag. Passar på å alltid ha hermetiske hakka tomatar bønner, kikerter ol, så kan du spe på kjøtteigen til tacoen, pølse gryter ol. Lagar saus til pasta, pizza sjølv. Kjøper ikkje fancy grønnsaker og frukt, men held meg til rotgrønsaker, blomkål, kål ol. Epler og banan. Bakar brød sjølv. Har alltid egg, havregryn og surmjølk. Då har du alltid mat. Sjekkar alltid kilopris og samanliknar, brukar coop, der har ved ei ofte kupongar i appen, og medlemstilbod. 

Anonymkode: 8e6ee...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Yoghurt holdbar i 2 mnd????

Anonymkode: c15cf...632

Vitsen med yoghurt er jo å få mjølk til å holde seg lenge... Sånn opprinneleg. Men funkar endå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...