Gå til innhold

15000 kr på mnd å leve for, mye eller lite?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Slik situasjonen er i dag har vi igjen 15000 kr når alle regninger er betalt. 

Vi er 2 voksne og ei på 14. Praktisk talt 3 voksne altså. 

De 15000 skal gå til mat, husholdning, lommepenger til 14 år ingen, klær. 

Jeg synes det er vanskelig å holde meg under 7-8000 kr i mat og mnd. Handler på rema og liv i mest.  Prøver å velge sunt, men sunt er dyrt. 

Vi har da 7000 til andre ting, og vi går litt tom hver mnd.... da havner vi lett bakpå. 

Er det mine prioriteringer som er feil?? 

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viss alt anna er betalt burde no det går fint vel?  Mne eg har aldri hatt ein 14 åri g i hus, så veit ikkje kva dei forlangar for tida... Då eg var 14 år forlangte vi så mykje som mogleg, til vi ikkje fekk meir, slik er det vel gjerne i d òg. 

Også spørst det jo om de får mykje ut og et osb, kino, tur på byn, osv. 

Anonymkode: 8e6ee...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn, 5-11-15, og klarer å bruke 8000 i mnd på mat. Til «resten» har vi 5000. Det er ikke fett, men vi klarer oss fint 

Anonymkode: 5e1de...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man bruker det man har tilgjengelig uansett. De siste 3 månedene har vi hatt ca 5000,- etter faste utgifter er betalt. I tillegg har jeg tømt de 10 000,- som var på sparekontoen, men på 3 mnd så blir jo det litt i overkant av 3000,- pr mnd.

Vi har ikke levd fett, og ingen har fått nye klær, men det har de heller ikke hatt behov for. Men vi har hatt mat på bordet hver dag, vi har hatt snop i påska, og drivstoff til bilen.

Med litt nøkternhet, så skal vi også klare oss litt til, vi har også fortsatt mat i fryseren, men dersom det ikke kommer inn penger denne uka, så må vi nok legge noen regninger på vent, og det kan ikke bli noe av den planlagte helgeturen.

Har 2 tenåringer, hvor eldste også har ekstrajobb utenom skolen.

Anonymkode: c0602...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 3 barn, 5-11-15, og klarer å bruke 8000 i mnd på mat. Til «resten» har vi 5000. Det er ikke fett, men vi klarer oss fint 

Anonymkode: 5e1de...ed9

Du ser dere klarer dere fint, men....så kommer en barnebursdag, så ryker noe på bilen, det er påske og det blir litt ekstra. Så skal 5 unge konfirmeres i boligfeltet pluss 2 tantebarn. Så skulle man hatt gjødsel til plena, og ett par uteplanter. 

Vips så ryker beltet til mannen, og jeg må ha mer medisin. Må ha ny vindusvisker. 

Osv osv

Alltid tusen ting.....Alltid noe uforutsett 

Jeg føler at jeg virkelig ikke skjønner hvordan jeg ikke skal gå i minus.

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt meg rik om jeg hadde 15.000 kr ETTER at regningene er betalt!

Her har jeg ca 15,000 kr totalt i måneden men så det bare meg og ett barn da.Men med husleie på 8000 kr og SFO plass til 2500 kr så er det jammen ikke mye igjen.

Anonymkode: a0462...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde dere absolutt klare. Prøv å spare inn en 1000-lapp av matbudsjettet og sett på sparing. Vær ekstremt gjerrig med resten og sett det som ikke blir brukt også på sparing. Dere må sikkert ikke ha klær for flere tusen i mnd, og ikke kino heller. Så det klarer dere. Ha som mål å spare 40 000 innen 01.01.20 :) 

Her er vi en voksen og et barn(snart 10 år) og vi klarer oss ok på 4500 etter at regninger er betalt. I regninger går også 1000 til sparing.

Anonymkode: bdfb4...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du ser dere klarer dere fint, men....så kommer en barnebursdag, så ryker noe på bilen, det er påske og det blir litt ekstra. Så skal 5 unge konfirmeres i boligfeltet pluss 2 tantebarn. Så skulle man hatt gjødsel til plena, og ett par uteplanter. 

Vips så ryker beltet til mannen, og jeg må ha mer medisin. Må ha ny vindusvisker. 

Osv osv

Alltid tusen ting.....Alltid noe uforutsett 

Jeg føler at jeg virkelig ikke skjønner hvordan jeg ikke skal gå i minus.

Anonymkode: c15cf...632

Ja, men det er ikke et problem. Vi sparer litt til buffer hver mnd. Og vi bor ikke i noe nabolag med så mange konfirmanter. Ja, det er alltid noe uforutsett, men vi MÅ ikke sløse bort 5000 kr hver mnd. Vi har hatt det sånn ganske lenge og det går strålende. Nå har vi valgt å bo et sted som koster, vi har valgt å pusse opp for nærmere en million og vi velger å ha det fint hjemme for å trives, fremfor å sløse vekk penger på tull. Ingen som ikke får dra i bursdager fordi vi ikke har penger, eller ikke får med seg grillmat på tur. Vi har så vi klarer oss, alltid :)

Anonymkode: 5e1de...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du ser dere klarer dere fint, men....så kommer en barnebursdag, så ryker noe på bilen, det er påske og det blir litt ekstra. Så skal 5 unge konfirmeres i boligfeltet pluss 2 tantebarn. Så skulle man hatt gjødsel til plena, og ett par uteplanter. 

Vips så ryker beltet til mannen, og jeg må ha mer medisin. Må ha ny vindusvisker. 

Osv osv

Alltid tusen ting.....Alltid noe uforutsett 

Jeg føler at jeg virkelig ikke skjønner hvordan jeg ikke skal gå i minus.

Anonymkode: c15cf...632

Da kjøper man ikke uteplanter og gjødsel til plenen. Eller man kjøper billige uteplanter i det minste, man får mange stemors for under 100 kr. 7 konfirmasjoner og bursdager burde jo ikke komme uforutsett, det burde dere ha lagt av penger til jevnlig hver mnd. At du vet at du må ha ny medisin, vet du jo og at kommer. Vindusviskere er ikke så dyrt på biltema. 15000 i mnd til alt utenom faste utgifter burde ikke være noe problem å holde, 7000 til andre ting enn mat burde være mer enn greit.

Anonymkode: 6fdaf...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off.... jeg føler meg så dum, spm føler at vi har det trangt. Selv om jeg liksom ikke heilt skjønner hvor pengene flyr. 

Joa, klart jeg skjønner noe av det. Men...... ikke alt......

Det må nok skjerping til.....

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.000 etter regninger er ganske mye, om du synes det er lite må du gjøre noe med prioriteringene dine.

Gi 14-åringen månedspenger. Da må hn selv prioritere, og vurdere om nye klær er nødvendig, dataspill, fastfood osv. Når det er tomt er det tomt. Hvor mye hn skal ha må du vurdere utifra hva det skal dekke, bare husk at det ikke bør fylles på om det er brukt opp, da gjør du 14-åringen en stor bjørnetjeneste.

Klær trenger du ikke å handle hver måned, om du synes det er vanskelig å la være å handle om du går på senteret, så la være å gå på senteret. Finn en annen hobby, f.eks å gå tur, lese bøker osv. Sett så mye som mulig på bufferkonto, da har du til uforutsette utgifter. Tomt for medisiner og konfirmasjoner er ikke uforutsette utgifter, det er svært forutsigbart. Vindusviskere er billig. Gjødsel og hageplanter kan du skippe, ihvertfall for et år, evt kjøpe billige planter. Kino og middag ute er en unødvendig luksus.

Sjekk over utgiftene dere har, kan dere spare noe der? Bytte forsikring, si opp abonnement? Skriv meny og handleliste, og følg den. Kjøp endel av tilbudsvarer du har bruk for, f.eks tannkrem, såper, tannbørster og vaskemiddel. Hamstre dato-varer, dersom du spiser det. Kjøtt kan fryses, tørrvarer er like gode etter dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Off.... jeg føler meg så dum, spm føler at vi har det trangt. Selv om jeg liksom ikke heilt skjønner hvor pengene flyr. 

Joa, klart jeg skjønner noe av det. Men...... ikke alt......

Det må nok skjerping til.....

Anonymkode: c15cf...632

Gå i nettbanken og se på alle uttakene deres, kanskje du vil få en aha opplevelse

Anonymkode: 6fdaf...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare tull at sunn mat er dyrt.  Dyrere med drittmat i lengden, mht livsstilsykdommer, fedme m.m

Få def Æ app fra rema om du ikke har det. Stadig 30% på frukt og grønt 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pæddan skrev:

Er bare tull at sunn mat er dyrt.  Dyrere med drittmat i lengden, mht livsstilsykdommer, fedme m.m

Få def Æ app fra rema om du ikke har det. Stadig 30% på frukt og grønt 👌

Har ikke æ appen. Men skal skaffe. Men jo, sunt er dyrt. Rent kjøtt, kylling, fisk, fullkorn pasta, masse grønnsaker..... 

First prise kneip kr 7. Det vi baker hjemme..... dyrere. 

 

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du ser dere klarer dere fint, men....så kommer en barnebursdag, så ryker noe på bilen, det er påske og det blir litt ekstra. Så skal 5 unge konfirmeres i boligfeltet pluss 2 tantebarn. Så skulle man hatt gjødsel til plena, og ett par uteplanter. 

Vips så ryker beltet til mannen, og jeg må ha mer medisin. Må ha ny vindusvisker. 

Osv osv

Alltid tusen ting.....Alltid noe uforutsett 

Jeg føler at jeg virkelig ikke skjønner hvordan jeg ikke skal gå i minus.

Anonymkode: c15cf...632

Gjødsel til plenen, uteplanter ol kan droppes eller utsettes til et annet år hvis det er litt lite penger.

Mannen har kanslje mer enn et belte og kan ønske seg et nytt til fødselsdagen. Det er veldig mange av disse ekstrautgiftene som nare dukker opp som egentlig er unødvendige. Vi er bare så valt til å kjøpe tingene ukritisk fra perioder med god råd.  Det er vamskelig å omstille seg til lavere forbruk, men det er ofte vår egen innstilling som er problemet, ikke økonomien i seg selv.

Anonymkode: 127a1...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke æ appen. Men skal skaffe. Men jo, sunt er dyrt. Rent kjøtt, kylling, fisk, fullkorn pasta, masse grønnsaker..... 

First prise kneip kr 7. Det vi baker hjemme..... dyrere. 

 

Anonymkode: c15cf...632

Det kan være dyrt hvis du velger dyre alternativer.  Spis hodekål i stedenfor avokado, epler og ikke mango. Velg first price kyllingfilet og ikke i drefilet. Bruk sei og ikke flyndre osv.

Hvis du leser innholdsfortegnelsen på kneipen er det foresten mulig du blir overasket. Den er sunnere enn mye hjemmelaget brød.

Anonymkode: 127a1...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn på 9, 12 og 16. Vi har et budsjett på 3200,- i uka, som skal gå til mat, husholdning, bensin og annet som måtte dukke opp. Jeg venter på svar på AAP nå, mens mannen har full jobb. Så her er det ikke flust å ta av. Men vi klarer oss uansett! For vi VET at det er den summen vi har å forholde oss til, og da må vi bare leve etter det. Jeg har ikke kjøpt klær til meg selv på snart et år. Men det går bra. ❤️ 

Anonymkode: 44032...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke æ appen. Men skal skaffe. Men jo, sunt er dyrt. Rent kjøtt, kylling, fisk, fullkorn pasta, masse grønnsaker..... 

First prise kneip kr 7. Det vi baker hjemme..... dyrere. 

 

Anonymkode: c15cf...632

kjøp kjøtt og kylling i sverige? mandelmelk osv er mye billigere der. vi klarer oss på 6000 i måneden på mat, og vi er 6. 4 barn. Mye planlegging, og mye sunn mat. her spiser vi 5/6 ganger om dagen. 

Anonymkode: ccc38...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn og bruker 6500 kr på mat i mnd. Da også sunt. Men krever en del planlegging og at man hiver lite, spiser rester og slikt. Synes det hørtes drøyt ut med 7000-8000 kr i mnd i mat på kun 3 mennesker. ?? 

Anonymkode: d90b2...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke æ appen. Men skal skaffe. Men jo, sunt er dyrt. Rent kjøtt, kylling, fisk, fullkorn pasta, masse grønnsaker..... 

First prise kneip kr 7. Det vi baker hjemme..... dyrere. 

 

Anonymkode: c15cf...632

Det blir mye hva du gjør det til selv og. Velg de billige alternativene, gå gjennom tilbudsavisene i butikkene før du handler, og sjekk 50% boksen alltid før du begynner å handle. Handle grønnsaker og frukt etter pris, ikke hva man har lyst på der og da. Hvis det er blomkål på tilbud en uke, da tar jeg med meg litt ekstra av det, samme med andre grønnsaker. Så får jeg være litt kreativ med de, så vi ikke spiser det samme hver dag.
Pasta trenger jo ikke være dyrt, man må ikke kjøpe de dyreste merkene. Får 500 g pastaskruer, 500 g makaroni, 500 g spagetti til rundt 15-16 kr pakka.
Koteletter er ofte på tilbud. Coop extra har all Findus fisk til 30% denne uka. Mange av billigmerkene er like bra, som de dyre. Frossent er oftest billigere enn ferskt.

Man kan få mye bra mat i 50% boksene. I dag har jeg kjøpt dette i tilbudsboksen : 3 store pk kyllingfilet, 2 pk ørretfilet på 50%, 1 pk kokt skinke, 1 melk, 2 pk kyllinglår.

Anonymkode: 6fdaf...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp kjøtt. Spis linser, kikerter, bønner.

Belte? Loppis. Belte er så virkelig ikke en utgift.

Rotgrønnsaker og kål er billige og sunne og mettende.

Drit i gjødsel. Start kompost. Kjøp frøpakker i stedet for uteplanter.

Dropp alt av godteri, potetgull, kaker, osv. Dere er garantert feite nok.

Klær, møbler, bøker, inventar: loppis, bruktbutikk, eller gratis på gjenbruksstasjonene (Jeg har tatt til meg minst tredve bøker gratis hittil i år).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Slik situasjonen er i dag har vi igjen 15000 kr når alle regninger er betalt. 

Vi er 2 voksne og ei på 14. Praktisk talt 3 voksne altså. 

De 15000 skal gå til mat, husholdning, lommepenger til 14 år ingen, klær. 

Jeg synes det er vanskelig å holde meg under 7-8000 kr i mat og mnd. Handler på rema og liv i mest.  Prøver å velge sunt, men sunt er dyrt. 

Vi har da 7000 til andre ting, og vi går litt tom hver mnd.... da havner vi lett bakpå. 

Er det mine prioriteringer som er feil?? 

Anonymkode: c15cf...632

har 6000 mindre og klarer oss fint, alenemamma med 3 tenåringer

Anonymkode: 36491...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

har 6000 mindre og klarer oss fint, alenemamma med 3 tenåringer

Anonymkode: 36491...e90

Det er nærmest uforståelig for meg......herregud så flink dere er.

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 15.44, sug lut skrev:

 

Dropp alt av godteri, potetgull, kaker, osv. Dere er garantert feite nok.

 

 

Seriøst?

 

Anonymkode: c15cf...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...