Gå til innhold

Setefødsel eller keisersnitt. Gi meg historiene deres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vært inne til mislykka vending . Er i uke 38 med nr 3. Syns det er så utrolig kjipt at han ligger i seteleie og har liten tro på at han snur seg nå på slutten. Vil så gjerne føde helt naturlig og har gleda meg til d i 9 md. Nå må jeg omstille hodet helt og er så deppa. Heller mot keisersnitt her. Tør ikke tenke på setefødsel. Men d er komplikasjonsfare m begge deler.

Kan både dere m planlagt keisersnitt og setefødsler dele deres erfaring?

Anonymkode: 446dd...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fire barn, og et keisersnitt. Her var det overhodet ikke noe tema å føde et barn i seteleie vaginalt, siden jeg produserer såpass store barn. 

Jeg grudde meg veldig til planlagt snitt med yngste, følte jeg ble fratatt all kontroll og jeg hadde aldri hatt annen bedøvelse enn hos tannlegen i kroppen så jeg var redd for alt... 

Men 5 dager før det planlagte snittet gikk vannet og fødselen startet, så da ble det et hastesnitt klokken ti om kvelden isteden. Ingenting hastet da, alle var i godt humør og det var veldig fin stemning. Både jeg og barnet var jo friske, og da er et keisersnitt bare hyggelig for de som er på vakt. 

Det gikk kjempefint. Mye bedre enn forventet. Det verste med hele snittet var luftsmertene etterpå, når de gav seg var jeg i fin form. Ingenting var så vondt og "forferdelig" som jeg trodde på forhånd. Jeg var oppe og dusjet og klarte meg fint alene fra morgenen etter. 

Anonymkode: 73ab6...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt planlagt setefødsel som 19 åring og det var kanskje det mest skremmende med det hele. Nå var barnet lite (estimert til 3,3, kom 13 dager før og var 2,8) og de målte bekkenet til at jeg skulle tåle det helt fint. Har født to til etter det «vanlig vei» og setefødsel var den desidert beste! Jeg har korte fødsler og det hjalp nok på. Jeg hadde ikke noe valg da de bestemte at jeg skulle føde vaginalt, og da stolte jeg på det og det gikk helt fint. Fikk så mye epidural jeg bare måtte ønske og ble godt ivaretatt. Tror de har endret reglene litt nå enn for 15 år siden, sånn at du har større mulighet for å velge selv, men jeg har tatt bukplastikk (som egentlig ikke kan sammenlignes med keisersnitt) og ville heller tatt en setefødsel eller to til :) 

Anonymkode: 7ded4...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett keisersnitt bak meg. Selve snittet gikk fint, men synes det var vanskelig i etterkant (ungen var veldig dårlig og jeg hadde mye vondt. Likevel jeg hadde ikke født i seteleie. Målet er frisk baby og frisk mor. Jeg hadde ikke valgt vaginal fødsel med seteleie.

Anonymkode: 61e1e...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre ks bak meg og vet at det ikke er en lettvint løsning. Men hadde aldri valgt vsginal fødsel i seteleie. Altfor stor risiko for barnet. Jeg tar heller risikoen og velger ks. Jeg kjenner ikke så mange som har hatt setefødsel, men to valgte vaginal fødsel. Ene barnet satt fast og fikk CP. Hos andre gikk det greit med barnet, men mor ble veldig ødelagt. 

Anonymkode: 0e14f...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen personlig erfaring men en jeg kjenner fødte tvillinger i seteleie vaginalt. Det gikk helt fint, for alle tre 😊

Anonymkode: ba274...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt setefødsel, men var i "fare for det" med mitt andre barn. I utgangspunktet var jeg åpen for setefødsel, men etter å ha lest mye om temaet bestemte jeg meg for keisersnitt. Jeg følte det var en mye større risiko med setefødsel enn med kontrollert keisersnitt. Nå snudde min seg rett før fødsel, så jeg trengte ikke å tenke på det. 

Anonymkode: 66a3f...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt setefødsel. De er dyktige på det her i landet og har lav terskel skulle noe være vanskelig. Trygg og fin opplevelse. ☺️ KS derimot....ikke å anbefale. Smertefullt, infeksjon, blodtap osvosv.... Hadde vondt i 6 uker etterpå..hele barseltiden gikk med til å komme seg

Anonymkode: b979a...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sete/tverrleie med nummer 2. Som deg hadde jeg gledet meg til å føde, og oppleve en fin fødsel (første var et mareritt). Men setefødsel var ikke aktuelt for meg da nummer en satt fast ved vanlig hodeleie og pga diverse anså jeg det som større risiko å prøve på setefødsel enn å ta et planlagt KS.

Grudde meg helt forferdelig til KS.

Selve inngrepet gikk jo greit, det var ubehagelig og jeg fikk mye blodtrykksfall mens jeg lå på operasjonsbordet. Men det værste var tiden etter. Ble så dårlig at jeg bare ønsket meg vekk fra alt. Dagen etter KS kastet jeg opp hele dagen og var i forferdelig form. Hadde så mye smerter at jeg tryglet om hjelp. Måtte ha flere poser med blodoverføring, gikk på maks av smertestillende og klarte ikke noe selv. Var ikke med på noe med babyen utenom å holde henne der jeg lå i senga av og til. Forutenom de uutholdelige smertene slet jeg med svimmelhet, oppkast, konstant kvalme, heftig hodepine og kaldsvetting. 

Etter en marerittfødsel med nummer en kunne jeg leve som normalt fra det minuttet babyen var ute. Gjorde alt selv, og hadde ingen plager i etterkant. 

Etter KS med nummer 2 var jeg jo helt ubrukelig å måtte ha hjelp til alt. Veldig kjip opplevelse når man ønsker å kose seg i den ferske barselstiden.. 

Men det viktigste er jo selvfølgelig at baby hele tiden hadde det fint og kom bra ut av det. For meg meg KS en forferdelig opplevelse, men jeg tror de fleste har en bra/mye bedre opplevelse av KS enn dette! 😊

Anonymkode: d1c6a...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilling to kom i seteleie, men det tells liksom ikkje, sidan tvilling 1 kom rett veg og hadde "bana vei"..... Snakk om å få to born for prisen av ein (viss ein isolerer fødselen frå resten av livet🤣

Anonymkode: 2ff41...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte ks da min første lå i sete. Hadde egentlig valgt å føde normalt, men noen uker før, fikk ei jeg vet hvem er, et barn i sete. Og hun kom for sent ut og ble multihandikappet. 

Dette skremde meg slik at det var ikke problem å få ks. Men barnet ville ut før og hadde ikke festet seg , så ble haste ks pga blant annet navlesnoren. Men alt gikk bra. Hadde endel smerter og luft pga hadde ikke fastet slik en bør ... 

De neste barna kom vaginalt.

De siste fødslene var de beste, men står det mellom sete og ks, ville jeg valgt ks

Anonymkode: 1c242...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom sykehuset er trente på setefødsler (som mange sykehus i Norge er) og legene har klarert deg for vaginal fødsel, er det det tryggeste for mor og barn. Jeg har vært med på mange setefødsler (og keisersnitt) og hadde absolutt valgt vaginal fødsel selv.

Anonymkode: 7669c...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

setefødsel er helt trygt i norge, jeg har hatt 2 , har 5 barn, de andre er født vanlig

Anonymkode: 1b01b...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setefødsel her, og ville valgt det igjen om jeg måtte! Endte i hastesnitt, men det gikk også helt fint. De hadde full kontroll hele veien. Babyen ble stresset mot slutten, derfor ks, men det gikk godt med oss begge. Var noen slitsomme uker etter ks, hadde født vaginalt to ganger før, så ville aldri valgt ks frivillig. Jeg ville i det minste prøvd, da får du mye av fødselsopplevelsen. Sykehuset hadde heller aldri anbefalt om det var en stor risiko, det er en grunn til at de måler bekken på førstegangs med seteleiebabyer.

Anonymkode: 8ec16...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Setefødsel her, og ville valgt det igjen om jeg måtte! Endte i hastesnitt, men det gikk også helt fint. De hadde full kontroll hele veien. Babyen ble stresset mot slutten, derfor ks, men det gikk godt med oss begge. Var noen slitsomme uker etter ks, hadde født vaginalt to ganger før, så ville aldri valgt ks frivillig. Jeg ville i det minste prøvd, da får du mye av fødselsopplevelsen. Sykehuset hadde heller aldri anbefalt om det var en stor risiko, det er en grunn til at de måler bekken på førstegangs med seteleiebabyer.

Anonymkode: 8ec16...3c8

De anbefaler vaginal fordi det er billigere og de trenger trening. Egoistisk å «prøve» vaginalt fordi mor ikke vil ha ks og miste «fødselsopplevelsen». Det er jo klart større risiko for barnet vaginalt ved sete. Derfor det ofte ender i hadtesnitt.

Anonymkode: 0e14f...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født seteleie baby og det gikk helt fint. Fødselen gikk fort og greit. Jeg ble godt forberedt og fødselen gikk akkurat som de hadde forutsett.

Anonymkode: 11616...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første barn ble født i seteleie. Kjempe fin fødsel og alt gikk kjempe bra. Det var min beste fødsel. Ble virkelig tatt vare på fra første min jeg kom på sykehuset. Jeg fikk også epidural med engang jeg kom inn på fødestuen. Jeg hadde ekstra pleiere som passet på hele tiden:) 

Anonymkode: a7973...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt 5 keisersnitt, alle har gått veldig fint, dratt heim fra sjukhuset etter 2-3 dager... 😊 Så for meg har alle ks vore gode opplevelser 

Anonymkode: 626b7...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

De anbefaler vaginal fordi det er billigere og de trenger trening. Egoistisk å «prøve» vaginalt fordi mor ikke vil ha ks og miste «fødselsopplevelsen». Det er jo klart større risiko for barnet vaginalt ved sete. Derfor det ofte ender i hadtesnitt.

Anonymkode: 0e14f...882

Du burde lese deg litt opp på hvordan sykehusene tjener pengene sin. Jo mer komplisert/større inngrep under fødsel, jo mer penger generer sykehuset. Altså vil et sykehus tjene mer på et komplisert keisersnitt versus en ukomplisert, normal hodeforløsning. At sykehusene anbefaler vaginal fødsel ved seteleie kan derfor ikke forlares utifra et økonomisk perspektiv.

Når det er sagt så viser forskning at det er tryggest for både mor og barn med vaginal forløsning ved seteleie. Det er dog en større risiko for akutt keisersnitt, det er riktig. Det viser seg allikevel at både mor og særlig barnet har store helsegevinster ved å ha gjennomgått deler av et fødselsforløp, til tross for at det ender i keisersnitt.

Når du har født to barn tidligere er det med aller størst sannsynelighet god plass i bekkenet ditt til å føde også dette barnet vaginalt :)

Heldigvis kan mor i dag ta del i beslutninger rundt sin egen fødsel. Dette gjør hun aller best når hun får god informasjon fra helsepersonell og legene/jordmødre som kjenner fødetilbudet og skal delta i fødselen hennes.

I forum som dette vil du kun få enkelthistorier og personlige meninger. Spør heller de som har større erfaringer og kjenner tallene bak påstandene sine :)

 

Lykke til med valget!

Anonymkode: 26d95...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

De anbefaler vaginal fordi det er billigere og de trenger trening. Egoistisk å «prøve» vaginalt fordi mor ikke vil ha ks og miste «fødselsopplevelsen». Det er jo klart større risiko for barnet vaginalt ved sete. Derfor det ofte ender i hadtesnitt.

Anonymkode: 0e14f...882

Tror du virkelig på dette selv? Det er heller ikke egoistisk, barnet har det mye bedre av å oppleve at fødselen er i gang, enn å bare bli hentet ut. Er du også klar over hvor stor operasjon et ks er? Les deg litt opp du.

Anonymkode: 8ec16...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du burde lese deg litt opp på hvordan sykehusene tjener pengene sin. Jo mer komplisert/større inngrep under fødsel, jo mer penger generer sykehuset. Altså vil et sykehus tjene mer på et komplisert keisersnitt versus en ukomplisert, normal hodeforløsning. At sykehusene anbefaler vaginal fødsel ved seteleie kan derfor ikke forlares utifra et økonomisk perspektiv.

Når det er sagt så viser forskning at det er tryggest for både mor og barn med vaginal forløsning ved seteleie. Det er dog en større risiko for akutt keisersnitt, det er riktig. Det viser seg allikevel at både mor og særlig barnet har store helsegevinster ved å ha gjennomgått deler av et fødselsforløp, til tross for at det ender i keisersnitt.

Når du har født to barn tidligere er det med aller størst sannsynelighet god plass i bekkenet ditt til å føde også dette barnet vaginalt :)

Heldigvis kan mor i dag ta del i beslutninger rundt sin egen fødsel. Dette gjør hun aller best når hun får god informasjon fra helsepersonell og legene/jordmødre som kjenner fødetilbudet og skal delta i fødselen hennes.

I forum som dette vil du kun få enkelthistorier og personlige meninger. Spør heller de som har større erfaringer og kjenner tallene bak påstandene sine :)

 

Lykke til med valget!

Anonymkode: 26d95...f05

👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 8ec16...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min lå en liten stund i seteleie, men snudde seg heldigvis.

Men jeg var på samtale med fødselslege ang ks eller vaginal fødsel.

Fødselslege sa til meg at uansett hvordan babyen kommer, er hodet det største på kroppen. Kommer babyen i seteleie, blir den lille kroppen klemt såpass sammen, at hodet er fremdeles det største. Da jeg spurte om hvorfor man måtte ta bilde av bekken for å se om bekkenet var stort nok, svarte hun "som sagt er hodet på babyen det største. Hva om babyen kommer i seteleie, kroppen kommer ut og så oppdager vi at hodet er for stort. Hva gjør vi da? Kroppen er ute, men hodet er inne..."

Det gav jo faktisk litt mening 😉😂

Så jeg bestemte med fir vaginal fødsel. (Men som nevnt, hun snudde seg)

Anonymkode: 60e11...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...