Gå til innhold

Kan jeg få lån i husbanken?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal skilles. Ingen av oss kan sitte igjen med leiligheten fordi vi ikke får lån i vanlig bank pga «lav» inntekt. Jeg kan få 1,3 mill i vanlig bank, men det er ikke nok til en bolig. Jeg tjener 540 000 i året, har 320 000 i studielån. Leiligheten er verdt 3,4 mill. Har 350 000 i egenkapital. 

Kan jeg være kvalifisert til lån i husbanken? Eller må man være mer vanskeligstilt?

Anonymkode: d3255...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan skal du klare å betjene lån på 3 mill? Og husbanken er vel for de som er uføre, og virkelig har lav inntekt. Du kan jo søke, verste du får er nei. Vet bare at behandlingstiden kan være litt lang.

Anonymkode: 79f88...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal skilles. Ingen av oss kan sitte igjen med leiligheten fordi vi ikke får lån i vanlig bank pga «lav» inntekt. Jeg kan få 1,3 mill i vanlig bank, men det er ikke nok til en bolig. Jeg tjener 540 000 i året, har 320 000 i studielån. Leiligheten er verdt 3,4 mill. Har 350 000 i egenkapital. 

Kan jeg være kvalifisert til lån i husbanken? Eller må man være mer vanskeligstilt?

Anonymkode: d3255...356

Du får se om du kvalifiserer til noe her. Du får ikke startlån hvis du kan få lån i vanlig bank. Det er ille at 540 000 ses på som lav inntekt

https://www.husbanken.no/privat/

Anonymkode: 99344...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får se om du kvalifiserer til noe her. Du får ikke startlån hvis du kan få lån i vanlig bank. Det er ille at 540 000 ses på som lav inntekt

https://www.husbanken.no/privat/

Anonymkode: 99344...4ae

Jeg har sett på dette, og ble ikke helt klok. Jeg kan få lån i vanlig bank, men ikke nok til en liten bolig en gang. Man kan få lån i husbanken til å kjøpe ut ektefelle, man må ikke ha egenkapital, men nok inntekt til å kunne betjene lånet. Og det har jeg, etter min mening. Må bare understreke at jeg ikke mener at 540 000 er en lav inntekt. 

Lurte derfor på om det var noen her inne med kunnskap eller erfaring om lån i husbanken.

Anonymkode: d3255...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan skal du klare å betjene lån på 3 mill? Og husbanken er vel for de som er uføre, og virkelig har lav inntekt. Du kan jo søke, verste du får er nei. Vet bare at behandlingstiden kan være litt lang.

Anonymkode: 79f88...aef

Jeg får bare søke. Kan fint betjene et lån på 3 mill i husbanken. Også med økning i renta. 

Anonymkode: d3255...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det. Jeg var dårligere stilt enn deg og fikk ikke husbanklån. 

Men klarte å ordne det så jeg fikk kjøpt ut mannen av felles bolig. Det er nok det beste i ditt tilfelle.

Anonymkode: 6c0ae...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene pleier være ganske greie når det kommer til å betale ut den andre ved brudd, så lenge du kan vise til et troverdig og gjennomtenkt budsjett som viser betalingsevne. 

Søsteren min betalte ut eksen sin da de gikk fra hverandre, da delte banken lånet i to, så hun betalte bare renter på den ene delen. Hun fikk ny mann som betalte seg inn 3-4 år senere så det ordnet seg greit. 

Men om lånet deres er på 3 mill spørs det da, det hørtes mye ut på din inntekt?

 

Anonymkode: 9d296...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte for min eksmann som tjener ca. 600 000 og hadde 150 000 i egenkapital. Samvær 6 netter per måned. Han ville fått nei i to av kommunene her: han tjener for mye / nok til å kunne spare seg opp mer egenkapital innen rimelig tid. Vanlig bank er villig til å gi ham lån på 1 million per 150 000 han stiller selv.

Her var det altså ikke snakk om å kjøpe ut meg (han gikk i "kvinnefella"), men å kjøpe egen bolig.

Anonymkode: b3411...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...