Gå til innhold

Hvordan forklare en nysgjerrig fireåring at jenta vi møter er psykisk utviklingshemmet?😍


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min venninne har fått ansvar for ett barn på som er psykisk utviklingshemmet. Jenta kan stå, men ikke gå eller prate. Hun er på stadie til ett 7mnd gammelt barn. Min 4åring er en spørrende gutt. Jeg vet han vil spørre endel spørsmål om jenta. Kanskje hvorfor hun bruker bleie, hvorfor hun ikke går eller hvorfor hun ikke svaret han på spørsmål . Hva kan jeg si som er forklarende? Kan jeg si at jenta er litt annerledes enn deg , men at hun gjerne vil være med deg å leke? Hva kan jeg svare på årsaken til at hun ikke prater ol? Jeg kan ikke svare at hun ble født slikt, for det ble hun ikke. Sannheten er for grusom til at ett barn kan få vite den. Hvordan svare ett barn på en måte de forstår og får svar på sine spørsmål?

Anonymkode: 47c2d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har en skade inne i hjernen sin som gjør at hun ikke klarer de tingene andre klarer så lett?

Anonymkode: 1f955...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje si at akkurat som han og "navnet på en god venn" er anderledes fra hverandre, så er hun også andreledes bare litt mer...

Anonymkode: 200b9...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun har en skade inne i hjernen sin som gjør at hun ikke klarer de tingene andre klarer så lett?

Anonymkode: 1f955...1a7

Da vil han sikkert spørre «hvorfor har hun en skade, eller hvordan fikk hun den»? Hva svarer jeg da?🙈 Det bare er sånn? Innimellom er disse «hvorfor spørsmålene» vanskeligere, selv om man skal være glad for at de gjør det.

 

hi

Anonymkode: 47c2d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vil han sikkert spørre «hvorfor har hun en skade, eller hvordan fikk hun den»? Hva svarer jeg da?🙈 Det bare er sånn? Innimellom er disse «hvorfor spørsmålene» vanskeligere, selv om man skal være glad for at de gjør det.

 

hi

Anonymkode: 47c2d...447

Hun var uheldig og slo hodet sitt veldig ( om det er vold), hun spiste noe som var veldig giftig (FAS), ?

Anonymkode: 1f955...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kanskje si at akkurat som han og "navnet på en god venn" er anderledes fra hverandre, så er hun også andreledes bare litt mer...

Anonymkode: 200b9...bc0

Noen slike svar liker jeg. Dette kunne vært en god ide. Jeg tror kanskje noe slikt kunne fungert på noen av spørsmålene hans. Takk.

Anonymkode: 47c2d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun var uheldig og slo hodet sitt veldig ( om det er vold), hun spiste noe som var veldig giftig (FAS), ?

Anonymkode: 1f955...1a7

Jeg ønsker ikke å sette noen «griller i hodet hans». Gutten har mye fantasti å jeg tror fantasien hans ville gått i spinn om jeg sa noe slikt. Jeg ønsker ikke at han skal bli redd for å spise noe feil, eller bli redd for at små hodeskader gjør han slik som denne jenta. Tror jeg vil gå rundt grøten på årsaken til  at hun er blitt psykisk utviklingshemmet.

 

hi

Anonymkode: 47c2d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Ingen er like og han skal være glad for at ham er som han er. Han kan feks få en skade som varer livet ut dersom han «faller feil» på en rutsjebane. Dette barnet har vært uheldig. Sønnen din må få forklart at ham har vært heldig som ikke har vært utsatt for ulykker. Dette barnet ble utsatt for en ulykke og trenger dermed omsorg. Du vet ikke hvilken ulykke barnet er utsatt for og så sier du at det faktisk ikke er lov å spørre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Kroppen vår blir styrt av hjernen. Den bestemmer at vi løfter brødskiva opp til munnen, den bestemmer at vi tar et bit av skiva, den bestemmer at vi tygger og den bestemmer at maten går i magen. Den bestemmer alt som skjer i kroppen. 

Den jenta vi skal møte har fått en skade på hjernen. Det gjør at hjernen klarer ikke bestemme alt, slik den egentlig skal.» 

Det er viktig å presisere at hun fortsatt vil være med på leken, selvom hun er annerledes.

Spør han hvordan hun fikk skaden, er det lov å komme med en hvit løgn. Er det f.eks. shaken baby-syndrom (siden du sa det var noe forferdelig), kan du forklare at hode til en baby er ikke like godt beskyttet, og hun slo hode sitt hard i veggen/gulvet da hun var liten.

Personlig mener jeg at du godt kan si at hun ble født slik. (Med mindre hun selv kan snakke godt nok til å forklare at det ikke er tilfelle). 

Anonymkode: a3363...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Kroppen vår blir styrt av hjernen. Den bestemmer at vi løfter brødskiva opp til munnen, den bestemmer at vi tar et bit av skiva, den bestemmer at vi tygger og den bestemmer at maten går i magen. Den bestemmer alt som skjer i kroppen. 

Den jenta vi skal møte har fått en skade på hjernen. Det gjør at hjernen klarer ikke bestemme alt, slik den egentlig skal.» 

Det er viktig å presisere at hun fortsatt vil være med på leken, selvom hun er annerledes.

Spør han hvordan hun fikk skaden, er det lov å komme med en hvit løgn. Er det f.eks. shaken baby-syndrom (siden du sa det var noe forferdelig), kan du forklare at hode til en baby er ikke like godt beskyttet, og hun slo hode sitt hard i veggen/gulvet da hun var liten.

Personlig mener jeg at du godt kan si at hun ble født slik. (Med mindre hun selv kan snakke godt nok til å forklare at det ikke er tilfelle). 

Anonymkode: a3363...85f

Takk for fint svar. Dette kan brukes pp mitt barn. Fint og forklarende. Nei, barnet kan ikke snakke eller forstå. Hun er bare «tilstede». Observerer i lek, ellers ingenting. Likevel vil jeg vise henne verdighet, uavhengig av at hun ikke forstår. Det er sikkert feil, men det sitter så langt inne å si at hun ble født slik. Hun ble født lik som min sønn, men noen frarøvet henne sjangsen til å bli ett «normalt» barn. Jeg føler det er å spytte på henne ved å si at hun ble født slik. Litt rart, men jeg klarer nok ikke si den løgnen når jeg vet sannheten. 

 

hi

Anonymkode: 47c2d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for fint svar. Dette kan brukes pp mitt barn. Fint og forklarende. Nei, barnet kan ikke snakke eller forstå. Hun er bare «tilstede». Observerer i lek, ellers ingenting. Likevel vil jeg vise henne verdighet, uavhengig av at hun ikke forstår. Det er sikkert feil, men det sitter så langt inne å si at hun ble født slik. Hun ble født lik som min sønn, men noen frarøvet henne sjangsen til å bli ett «normalt» barn. Jeg føler det er å spytte på henne ved å si at hun ble født slik. Litt rart, men jeg klarer nok ikke si den løgnen når jeg vet sannheten. 

 

hi

Anonymkode: 47c2d...447

Uff, for et grusomt dilemma. Kanskje du skal si at noen har skadet henne og at hun ikke ble født slik? Du må kanskje prate med det barnet som er skadet ved å bruke tegn? Ja, nei, etc. dersom det lar seg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Havfruene skrev:

Ingen er like og han skal være glad for at ham er som han er. Han kan feks få en skade som varer livet ut dersom han «faller feil» på en rutsjebane. Dette barnet har vært uheldig. Sønnen din må få forklart at ham har vært heldig som ikke har vært utsatt for ulykker. Dette barnet ble utsatt for en ulykke og trenger dermed omsorg. Du vet ikke hvilken ulykke barnet er utsatt for og så sier du at det faktisk ikke er lov å spørre mer.

Dette sier du i alle fall ikke. Dette er vrøvl fra ende til annen. Nei, fireåringen trenger ikke å gå rundt å være glad for at han er som han er, og han skal ikke skremmes med at han kan falle og slå seg og bli sånn som dette barnet. Han er heller ikke heldig som ikke har vært utsatt for ulykker, de fleste barn blir nemlig ikke utsatt for alvorlige ulykker. Og til slutt: Det er alltid lov til å spørre dersom det er noe han lurer på, det er ikke alt man kan svare på, men det er lov å spørre.

Anonymkode: bc6de...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for fint svar. Dette kan brukes pp mitt barn. Fint og forklarende. Nei, barnet kan ikke snakke eller forstå. Hun er bare «tilstede». Observerer i lek, ellers ingenting. Likevel vil jeg vise henne verdighet, uavhengig av at hun ikke forstår. Det er sikkert feil, men det sitter så langt inne å si at hun ble født slik. Hun ble født lik som min sønn, men noen frarøvet henne sjangsen til å bli ett «normalt» barn. Jeg føler det er å spytte på henne ved å si at hun ble født slik. Litt rart, men jeg klarer nok ikke si den løgnen når jeg vet sannheten. 

 

hi

Anonymkode: 47c2d...447

Jeg forstår veldig godt at det ligger langt inne å lyve slikt. Men det er okay hvis du gjør det. 

Du skriver lengre oppe at du ikke vil sette «griller i hode hans», slik at han blir redd for å spise noe feil. Hvis du i tillegg til å si at hun slo seg hardt/spiste noe giftig, sier at hun gjorde det som baby. Det kan hende det ikke er tilfelle, men da kan du bruke forklaring at hun var for liten til å forstå at det var giftig. En 4-åring forstår at babyer kan finne på å gjøre noe slikt. 

Hvis han kommer med et spørsmål du ikke vil svare på, kan du si at du ikke vet svaret på det. Det er noe legen sikker vet, men ikke du.

Anonymkode: a3363...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for fint svar. Dette kan brukes pp mitt barn. Fint og forklarende. Nei, barnet kan ikke snakke eller forstå. Hun er bare «tilstede». Observerer i lek, ellers ingenting. Likevel vil jeg vise henne verdighet, uavhengig av at hun ikke forstår. Det er sikkert feil, men det sitter så langt inne å si at hun ble født slik. Hun ble født lik som min sønn, men noen frarøvet henne sjangsen til å bli ett «normalt» barn. Jeg føler det er å spytte på henne ved å si at hun ble født slik. Litt rart, men jeg klarer nok ikke si den løgnen når jeg vet sannheten. 

 

hi

Anonymkode: 47c2d...447

Du trenger ikke å forklare sønnen din mer enn det han spør om. Barn trenger ikke alltid så utfyllende svar som vi voksne ønsker oss. Dette svaret under her, er helt topp - og mer trenger du antageligvis ikke si. Skulle sønnen din spørre hvorfor, kan du fint komme med en hvit løgn og svare at det vet du ikke, men det som er viktig er at han vet at hun ikke er som alle andre barn, men hun er like mye verdt. 

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Kroppen vår blir styrt av hjernen. Den bestemmer at vi løfter brødskiva opp til munnen, den bestemmer at vi tar et bit av skiva, den bestemmer at vi tygger og den bestemmer at maten går i magen. Den bestemmer alt som skjer i kroppen. 

Den jenta vi skal møte har fått en skade på hjernen. Det gjør at hjernen klarer ikke bestemme alt, slik den egentlig skal.» 

Anonymkode: a3363...85f

 

Anonymkode: bc6de...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette sier du i alle fall ikke. Dette er vrøvl fra ende til annen. Nei, fireåringen trenger ikke å gå rundt å være glad for at han er som han er, og han skal ikke skremmes med at han kan falle og slå seg og bli sånn som dette barnet. Han er heller ikke heldig som ikke har vært utsatt for ulykker, de fleste barn blir nemlig ikke utsatt for alvorlige ulykker. Og til slutt: Det er alltid lov til å spørre dersom det er noe han lurer på, det er ikke alt man kan svare på, men det er lov å spørre.

Anonymkode: bc6de...1df

Jo, 4 åringen din skal være glad for at han ikke mangler armer og bein. Han skal være glad for at han er frisk. Samtidig, skal han ha empati og sympati med dem som ikke har vært like heldig. Man vet aldri hvilket barn som rammes av ulykker, så der kan man ikke basere seg på statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun var uheldig og slo hodet sitt veldig ( om det er vold), hun spiste noe som var veldig giftig (FAS), ?

Anonymkode: 1f955...1a7

Slutt a .

Anonymkode: 5395f...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Havfruene skrev:

Jo, 4 åringen din skal være glad for at han ikke mangler armer og bein. Han skal være glad for at han er frisk. Samtidig, skal han ha empati og sympati med dem som ikke har vært like heldig. Man vet aldri hvilket barn som rammes av ulykker, så der kan man ikke basere seg på statistikk.

En 4-åring lever «her og nå». De trenger ikke gå rundt å være bekymret for at de kan «falle feil» på sklia. Det er det vi foreldre som skal være bekymret for!

Anonymkode: a3363...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen slike svar liker jeg. Dette kunne vært en god ide. Jeg tror kanskje noe slikt kunne fungert på noen av spørsmålene hans. Takk.

Anonymkode: 47c2d...447

Dette er det riktige svaret synes jeg. Han trenger ikke vite alt. Da begynner han ihvertfall å spørre og tenke mye. Unødvendig. Kanskje bli redd. 

 

44 minutter siden, Havfruene skrev:

Ingen er like og han skal være glad for at ham er som han er. Han kan feks få en skade som varer livet ut dersom han «faller feil» på en rutsjebane. Dette barnet har vært uheldig. Sønnen din må få forklart at ham har vært heldig som ikke har vært utsatt for ulykker. Dette barnet ble utsatt for en ulykke og trenger dermed omsorg. Du vet ikke hvilken ulykke barnet er utsatt for og så sier du at det faktisk ikke er lov å spørre mer.

Du tuller ?? Si at du tuller !! Jeg blir helt skremt av deg. Skal sønnen hennes få dårlig samvittighet og føle skyld?? Det er jo skadelig ! Det er ikke LOV til å spørre mer ?? Eh.. Barn har lov til å spørre jo. Det er din jobb å svare godt nok !Jeg orker ikke ... Jeg er sjokkert. 

Anonymkode: 5395f...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke å forklare sønnen din mer enn det han spør om. Barn trenger ikke alltid så utfyllende svar som vi voksne ønsker oss. Dette svaret under her, er helt topp - og mer trenger du antageligvis ikke si. Skulle sønnen din spørre hvorfor, kan du fint komme med en hvit løgn og svare at det vet du ikke, men det som er viktig er at han vet at hun ikke er som alle andre barn, men hun er like mye verdt. 

 

Anonymkode: bc6de...1df

Tada !! Takk 😊 Endelig et fornuftig svar. 

Anonymkode: 5395f...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 4-åring lever «her og nå». De trenger ikke gå rundt å være bekymret for at de kan «falle feil» på sklia. Det er det vi foreldre som skal være bekymret for!

Anonymkode: a3363...85f

Akkurat. Den bekymringen trenger ikke fireåringen å ta seg av. Han skal slippe å bli livredd og tro at han også kan bli sånn hver gang han slår seg og får vondt.

Anonymkode: bc6de...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sagt at inne i hodet hennes er hun ikke helt lik andre barn pga en skade og derfor ikke kan alle ting andre barn kan. Ang hvordan skaden kom ville jeg lagt meg så nære sannheten som mulig, uten groteske detaljer.  

 

Anonymkode: ff009...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt en fin fårklarings bilde jeg liker og bruker.

Å sammelingne et menneske med et puslespill.  Vist alle hadde vært like hadde alle sine brikker vært på plass.
Vis en brikke er oppned så trenger en briller ,flytt en annen så har annet farge på hår. o.l
Eller vist noen brikke er på feil plass så virker ikke alt san det skal virke. At en blir forskjellig ,kan bli forskjelig hva en kan/er flink til etter hvordan brikkene plassert.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Havfruene skrev:

Jo, 4 åringen din skal være glad for at han ikke mangler armer og bein. Han skal være glad for at han er frisk. Samtidig, skal han ha empati og sympati med dem som ikke har vært like heldig. Man vet aldri hvilket barn som rammes av ulykker, så der kan man ikke basere seg på statistikk.

Nei, en 4-åring skal ikke gå rundt å være takknemlig over å være frisk. De skal vite at mennesker er ulike og noen mer enn andre, men at alle er verdifulle.

Anonymkode: 1466a...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er på nivå med en på 7 mnd, synes jeg ikke du skal si at hun vil være med på leken. Hun vil jo ikke det. Like lite som du skal forvete at gitten skal leke med en baby bør du forvete at han skal leke med jenta.

Anonymkode: e90f7...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...