Gå til innhold

Hvilke tradisjoner har dere 17.mai?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg i hvertfall bli ferdog med påslen før jeg begynner å tenke på neste hytid.

Anonymkode: f3169...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke tradisjoner har dere ettermiddag/kveld? Har dere noe fast dere serverer av mat, dessert, kaker?

 

To av ungene begynner å bli så store at de ikke vil bli med oss på dagtid 17.mai. Jeg ønsker å prøve å lage en tradisjon på ettermiddag/kveld og håper at ungene etterhvert med familie vil ta turen hjem for å spise og kose seg etter at diverse arrangement er ferdig på skolen.

 

vi har aldri gjort noe ettermiddag/kveld 17.mai så litt tips ønskes. Det er jo som regel en travel dag for de fleste.

Anonymkode: ab7fa...f39

Det hørtes litt rart ut at dere nå når dere har store barn skal plutselig lage en tradisjon... og det å forvente at deres barn vil komme til dere med sine barn høres også veldig rart ut.

17 mai er for små barn. Småbarnsfamilien i fokus. Besteforeldre kommer vel gjerne til disse familiene. 

Vi har som tradisjon å gå på tivoli etter tog og skoleaktiviteter, også spiser vi et sted ute til slutt. Besteforeldre er noen ganger med.

Anonymkode: 67bac...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ungene svarer bare taco/nachos og det er ikke aktuelt! 😂 er på jakt etter litt mer varige tradisjoner!

Anonymkode: ab7fa...f39

Nei, tenk å gjøre noe unga vil😳🙄

Anonymkode: 67bac...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er derfor jeg ønsker å ha en tradisjon på ettermiddagen! På dagtid vil alle ha sine ting de må stille opp på. 

Ser mange griller, men her på Vestlandet er det ofte regn på17. Mai. Takk for mange tips!

pratet litt med mannen og vi fant ut at vi skal lage en god biffgryte med salat, brød og potetstappe som vi serverer på pent dekket 17.mai bord! I tillegg en god dessert og kaker. Ennå er barna så små at de kommer hjem for å spise, så håper vi at de synes det er så hyggelig at de etterhvert tar med kjærester og barn hjem hit på ettermiddagen 17.mai! Vi savner nemlig tradisjoner i våre familier og synes vi samles lite, så da må vi jobbe for å bli det hjemmet vi selv ønsker å ha!

Anonymkode: ab7fa...f39

Høres ut som dere er ca 15 år for sent ute altså, og hvis dere virkelig vil ha med barna så server taco og nachos da, som de vil ha! Dere prøver jo presse på dem noe dere liker og det synes de jo ikke plutselig er koselig nå når det ikke er en tradisjon allerede.

Anonymkode: 67bac...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie pleier å ha lapskaus denne dagen. Laget dagen føre så det er bare til å varme opp etter hvor mange og når vi vil ha den. Vi er en `turnusfamilie` så hvem som er hjemme og drar når er ulikt fra år til år, dermed er lapskaus kjekt. De siste åra har vi ofte endt opp samme med ett vennepar av oss, noen ganger hos oss andre ganger hos de. Middagen tar vi med oss der vi er. Også ulikt når vi har spist. Mamma og pappa har også kommet innom noen ganger, men de bor ikke i samme by og de syns igrunn det er deilig å ikke måtte dra til byen denne dagen lengre. 

I år blir jeg og minsta kastet ut, for eldste skal vist ha noen venner her. Så hva vi ender opp med aner jeg ikke, det spørs om hun skal ha frokost eller middag med vennene sine. 

Men jeg syns det er deilig å ikke ha de store planene denne dagen, for jeg syns det blir mye hit og dit, kø og mye mennesker rundt meg. Da er det deilig å være litt planløs innimellom togene, skole og alt ungene skal. Så helt supert at vi har har en løs avtale med venneparet, de er veldig like oss så her faller bunaden så fort vi kommer inn døra uansett hvem vi  er hos. Bunadskjorte og pysjbukse er ikke ett unormalt syn....

Anonymkode: 4c39b...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke at det er mange som har fast tradiasjon med grilling, når det så ofte har vært dårlig vær.

Anonymkode: 600c4...4ff

Trenger ikke sol og sommertemperaturer for å grille vel. 

Anonymkode: e7282...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hørtes litt rart ut at dere nå når dere har store barn skal plutselig lage en tradisjon... og det å forvente at deres barn vil komme til dere med sine barn høres også veldig rart ut.

17 mai er for små barn. Småbarnsfamilien i fokus. Besteforeldre kommer vel gjerne til disse familiene. 

Vi har som tradisjon å gå på tivoli etter tog og skoleaktiviteter, også spiser vi et sted ute til slutt. Besteforeldre er noen ganger med.

Anonymkode: 67bac...9ed

Det er vel aldri for sent å starte noe nytt? Barna er 13 og 15 år og så store at de er med kompiser hele 17.mai. De små er 2 og 3 år. Vi prøver å tenke litt framover og ønsker å lage en hyggelig tradisjon som er fast hver 17.mai. Fordi vi savner dette selv, vi er vant med å gå hjem fra arrangement på skolen og ikke gjøre noe.

 

barn og barnebarn må jo selvsagt velge hva de ønsker når den tid kommer, men ved å ha en koselig kveld håper jeg jo de vil velge å stikke hjemom til oss for mat og kaker utpåettermiddag/kveld.

Anonymkode: ab7fa...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel aldri for sent å starte noe nytt? Barna er 13 og 15 år og så store at de er med kompiser hele 17.mai. De små er 2 og 3 år. Vi prøver å tenke litt framover og ønsker å lage en hyggelig tradisjon som er fast hver 17.mai. Fordi vi savner dette selv, vi er vant med å gå hjem fra arrangement på skolen og ikke gjøre noe.

 

barn og barnebarn må jo selvsagt velge hva de ønsker når den tid kommer, men ved å ha en koselig kveld håper jeg jo de vil velge å stikke hjemom til oss for mat og kaker utpåettermiddag/kveld.

Anonymkode: ab7fa...f39

Jeg tror du må regne med at dere drar til dem da altså. De to yngste kan jo føle på denne tradisjonen, men ikke de eldste. Uansett tenker jeg dere gjør lurt i å gjøre dette til noe for dem og ikke dere om målet er at de skal være med. Er det for deg og mannen gjør dere jo hva dere vil.

Anonymkode: 67bac...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage til en tradisjon hvor dere slutter dagen av med en film, nachos og 17.mai-kake? Kan være koselig og man kan få beina opp om man er sliten etter all gåingen.

Anonymkode: 54c55...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du må regne med at dere drar til dem da altså. De to yngste kan jo føle på denne tradisjonen, men ikke de eldste. Uansett tenker jeg dere gjør lurt i å gjøre dette til noe for dem og ikke dere om målet er at de skal være med. Er det for deg og mannen gjør dere jo hva dere vil.

Anonymkode: 67bac...9ed

Vi er nok forskjellige. Jeg tenker at det må være fantastisk å få komme til noen på mat og kaker etter en travel 17.mai og så bare dra hjem for å legge barna. 

Trust at du tror at man ikke kan starte nye ting selv om man ikke starter når barna er bitte små. Vi starter nye ting hele tiden hos oss, i takt med at barna vokser og nye behov kommer. 

 

Vi har bestemt oss og fått mange tips her! 17. Mai har fullt program fra morgenen av med tog og arrangement på skolen. Så lager vi god mat på ettermiddagen her hjemme! Ingen kan bestemme for barna, men vi kan jo håpe at de, når de er voksne, vil stikke innom 17.mai å spise sen middag! Viss vi ikke prøver blir det jo ingenting! Det verste som kan skje er at meg og mannen får en hyggelig tradisjon kun vi to! 

Anonymkode: ab7fa...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er nok forskjellige. Jeg tenker at det må være fantastisk å få komme til noen på mat og kaker etter en travel 17.mai og så bare dra hjem for å legge barna. 

Trust at du tror at man ikke kan starte nye ting selv om man ikke starter når barna er bitte små. Vi starter nye ting hele tiden hos oss, i takt med at barna vokser og nye behov kommer. 

 

Vi har bestemt oss og fått mange tips her! 17. Mai har fullt program fra morgenen av med tog og arrangement på skolen. Så lager vi god mat på ettermiddagen her hjemme! Ingen kan bestemme for barna, men vi kan jo håpe at de, når de er voksne, vil stikke innom 17.mai å spise sen middag! Viss vi ikke prøver blir det jo ingenting! Det verste som kan skje er at meg og mannen får en hyggelig tradisjon kun vi to! 

Anonymkode: ab7fa...f39

Du vet hva tradisjon betyr? Det er jo noe en har gjort «i alle år», ikke et nytt innfall. Tradisjoner dannes jo i løpet av livsløpet, men de eldste rekker jo ikke få noen følelse med at dette er 17 mai liksom. Man må jo ha gjort det noen år før det blir en tradisjon. 

Jo, nettopp fordi 17 mai er så travel har man hvertfall ikke tid til å måtte dra på tilgjort formell middag hos besteforeldre eller svigers ihvertfall. Man er sliten og vil slappe av etter en lang dag. Unger skal legge seg osv. Og har man ork kan man jo sitte med besteforeldrene etter at barna har lagt seg, det får man ikke gjort borte. 

Anonymkode: 67bac...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet hva tradisjon betyr? Det er jo noe en har gjort «i alle år», ikke et nytt innfall. Tradisjoner dannes jo i løpet av livsløpet, men de eldste rekker jo ikke få noen følelse med at dette er 17 mai liksom. Man må jo ha gjort det noen år før det blir en tradisjon. 

Jo, nettopp fordi 17 mai er så travel har man hvertfall ikke tid til å måtte dra på tilgjort formell middag hos besteforeldre eller svigers ihvertfall. Man er sliten og vil slappe av etter en lang dag. Unger skal legge seg osv. Og har man ork kan man jo sitte med besteforeldrene etter at barna har lagt seg, det får man ikke gjort borte. 

Anonymkode: 67bac...9ed

Det går helt fint å lage tradisjoner ved å få et nytt innfall. Det er ofte slik tradisjoner blir til (hvertfall i min familie). Vi må lage nye tradisjoner ofte, pga store familieforøkelser og kompliserte kabaler som må gå opp. Rammen er den samme, men innholdet blir forandret.

Anonymkode: 7a1d7...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet hva tradisjon betyr? Det er jo noe en har gjort «i alle år», ikke et nytt innfall. Tradisjoner dannes jo i løpet av livsløpet, men de eldste rekker jo ikke få noen følelse med at dette er 17 mai liksom. Man må jo ha gjort det noen år før det blir en tradisjon. 

Jo, nettopp fordi 17 mai er så travel har man hvertfall ikke tid til å måtte dra på tilgjort formell middag hos besteforeldre eller svigers ihvertfall. Man er sliten og vil slappe av etter en lang dag. Unger skal legge seg osv. Og har man ork kan man jo sitte med besteforeldrene etter at barna har lagt seg, det får man ikke gjort borte. 

Anonymkode: 67bac...9ed

Gud hjelpe meg hvor surmaget og sidrumpet det går å være! Jeg blir nesten litt målløs i det som jeg trodde skulle være en koselig tråd. I stede så går du langt av vei for å trekke ned HI og hennes forsøk på å lage hygge og tradisjoner.

Det går helt fint å starte nye tradisjoner selv om de eldste er 13 og 15 år gamle. Jeg gjorde nettopp selv en snuoperasjon for 17. Mai dagen da den bare har vært strev og pes fra det ene til det andre. Så jeg bestemte meg for å lage en fin dag. Det var de store ungene som selv spurte om vi kunne gjøre dette til tradisjon, og det gjorde vi. 

Mye som er svært mulig med en bedre innstilling enn du fremviser. 

Til HI: jeg tror dere får det til. Dere stiller ikke så høye forventninger, omså som du sier en fin kveld for de voksne. Jeg tror at ungdommen lander etterhvert og ønsker å ha en koselig hav å lande i etter en strevsom dag. 

I vår familie er vi svært glad i tradisjoner og vi får bare flere og flere. 

Anonymkode: cebb6...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet hva tradisjon betyr? Det er jo noe en har gjort «i alle år», ikke et nytt innfall. Tradisjoner dannes jo i løpet av livsløpet, men de eldste rekker jo ikke få noen følelse med at dette er 17 mai liksom. Man må jo ha gjort det noen år før det blir en tradisjon. 

Jo, nettopp fordi 17 mai er så travel har man hvertfall ikke tid til å måtte dra på tilgjort formell middag hos besteforeldre eller svigers ihvertfall. Man er sliten og vil slappe av etter en lang dag. Unger skal legge seg osv. Og har man ork kan man jo sitte med besteforeldrene etter at barna har lagt seg, det får man ikke gjort borte. 

Anonymkode: 67bac...9ed

Jøsseball... 

Du var jaggu meg blid og positiv! 

Det er heldigvis ikke du som definerer begrepet tradisjon i alle landets familier. 

Anonymkode: 35790...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gud hjelpe meg hvor surmaget og sidrumpet det går å være! Jeg blir nesten litt målløs i det som jeg trodde skulle være en koselig tråd. I stede så går du langt av vei for å trekke ned HI og hennes forsøk på å lage hygge og tradisjoner.

Det går helt fint å starte nye tradisjoner selv om de eldste er 13 og 15 år gamle. Jeg gjorde nettopp selv en snuoperasjon for 17. Mai dagen da den bare har vært strev og pes fra det ene til det andre. Så jeg bestemte meg for å lage en fin dag. Det var de store ungene som selv spurte om vi kunne gjøre dette til tradisjon, og det gjorde vi. 

Mye som er svært mulig med en bedre innstilling enn du fremviser. 

Til HI: jeg tror dere får det til. Dere stiller ikke så høye forventninger, omså som du sier en fin kveld for de voksne. Jeg tror at ungdommen lander etterhvert og ønsker å ha en koselig hav å lande i etter en strevsom dag. 

I vår familie er vi svært glad i tradisjoner og vi får bare flere og flere. 

Anonymkode: cebb6...a96

Problemet er når hi blankt avviser barnas ønsker men likevel påstår at de gjør dette for deres skyld. De gjør det jo for son egen skyld, de vil bli «poppis» så barna kommer dit heller enn å være med andre. Hvorfor ikke la barna være med å forme det?

Anonymkode: 67bac...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/21/2019 at 6:40 PM, Anonym bruker said:

Hvilke tradisjoner har dere ettermiddag/kveld? Har dere noe fast dere serverer av mat, dessert, kaker?

 

To av ungene begynner å bli så store at de ikke vil bli med oss på dagtid 17.mai. Jeg ønsker å prøve å lage en tradisjon på ettermiddag/kveld og håper at ungene etterhvert med familie vil ta turen hjem for å spise og kose seg etter at diverse arrangement er ferdig på skolen.

 

vi har aldri gjort noe ettermiddag/kveld 17.mai så litt tips ønskes. Det er jo som regel en travel dag for de fleste.

Anonymkode: ab7fa...f39

på morgen : er vi ute og se barnetoget, tar en lett lunsj i byen

ettermiddag : ute og spiser og så drar vi på skolen i nærheten med aktiviter og kiosk salg

Anonymkode: 08c1d...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er når hi blankt avviser barnas ønsker men likevel påstår at de gjør dette for deres skyld. De gjør det jo for son egen skyld, de vil bli «poppis» så barna kommer dit heller enn å være med andre. Hvorfor ikke la barna være med å forme det?

Anonymkode: 67bac...9ed

Blankt avviser barnas ønske? 😂 jeg spiser IKKE nachos/taco på 17.mai. Det har vi hver hverdagsfredag. Heldigvis har jeg hyggelige barn som setter pris på mye god mat! 

Vi vil ikke bli poppis, ungene våre har et åpent hjem og får alltid ja til å være med venner. Men som sagt så savner jeg at våre foreldre har noen tradisjoner og gidder lage til noe. Så derfor ønsker jeg å gjøre det selv for mine barn!

 

og så er det selvsagt helt greit om de i noen år velger å være andre steder og så komme andre år! Som sagt så kan det bli hyggelig for mannen og meg! Vi liker litt fastlagte ting!

 

ungene mine er så uheldige at de får 3 retters søndagsmiddag hver søndag! Noe jeg og håper de kommer til når de blir eldre og! Selvsagt ingen forventning om å komme hver søndag, men av og til når det passer! Ikke så mange år siden vi innførte dette og nå har vi det som tradisjon! Pga venninna mi som er så heldig å få middag hos svigers hver søndag når de ønsker! 

 

Jeg syns det var koselig å lese om ulike tradisjoner! 

Anonymkode: ab7fa...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2019 den 20.26, Yellow Brick Road skrev:

Fast tradisjon her er beina på bordet godt tilbakelent i sofaen.

Barna er ikke med i tog, leker på skolen med venner etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Barna er ikke med i tog, leker på skolen med venner etc?

Jo, men spørsmålet her var hva vi gjør på ettermiddagen / kvelden. Tog og leker gjør vi oss ferdige med på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 12.31, Anonym bruker skrev:

Det er derfor jeg ønsker å ha en tradisjon på ettermiddagen! På dagtid vil alle ha sine ting de må stille opp på. 

Ser mange griller, men her på Vestlandet er det ofte regn på17. Mai. Takk for mange tips!

pratet litt med mannen og vi fant ut at vi skal lage en god biffgryte med salat, brød og potetstappe som vi serverer på pent dekket 17.mai bord! I tillegg en god dessert og kaker. Ennå er barna så små at de kommer hjem for å spise, så håper vi at de synes det er så hyggelig at de etterhvert tar med kjærester og barn hjem hit på ettermiddagen 17.mai! Vi savner nemlig tradisjoner i våre familier og synes vi samles lite, så da må vi jobbe for å bli det hjemmet vi selv ønsker å ha!

Anonymkode: ab7fa...f39

Ikke for å spre dårlig stemning, men har du tenkt på at barna dine kan komme til å flytte og etablere seg andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...