Gå til innhold

Hvilke tradisjoner har dere 17.mai?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvilke tradisjoner har dere ettermiddag/kveld? Har dere noe fast dere serverer av mat, dessert, kaker?

 

To av ungene begynner å bli så store at de ikke vil bli med oss på dagtid 17.mai. Jeg ønsker å prøve å lage en tradisjon på ettermiddag/kveld og håper at ungene etterhvert med familie vil ta turen hjem for å spise og kose seg etter at diverse arrangement er ferdig på skolen.

 

vi har aldri gjort noe ettermiddag/kveld 17.mai så litt tips ønskes. Det er jo som regel en travel dag for de fleste.

Anonymkode: ab7fa...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi griller på ettermiddagen. Som regel bare oss kjernefamilien. Men pappa var med et år da mamma jobbet. Veldig koselig.

Anonymkode: cd71d...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville spurt ungene selv om de har noen forslag til hva som kan være hyggelig å gjøre sammen på 17. Mai! 😀

Anonymkode: 23f8b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg ville spurt ungene selv om de har noen forslag til hva som kan være hyggelig å gjøre sammen på 17. Mai! 😀

Anonymkode: 23f8b...65c

Ungene svarer bare taco/nachos og det er ikke aktuelt! 😂 er på jakt etter litt mer varige tradisjoner!

Anonymkode: ab7fa...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på barna i barnetoget først sammen med familien. Så kjører vi til skolen etterpå til de faste lekene. I 17 tiden har vi de 4 siste årene vært 3 familier samlet til grilling, byttet på hos hvem vi har vært hos. Familien min har brukt å komme til skolen etter barnetoget for å være med oss.

Anonymkode: fd4ff...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverer hele slekta fra firetida, har dekket pent og pyntet hus og gjort alt i stsnd dagen før siden vi er ute fra sju om morgenen den 17. Da er det kald sommerskinke,  hjemmelagd potetsalat, bacon-og-brokkolisalat, grønn salat, champagne og øl og hvitvin og cider, kaker og is og kaffe. De voksne og de minste kommer til fire, og de store barna faller innom etterhvert, med eller uten medbrakte venner, alle er velkommen.

Anonymkode: de6ba...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hat en fast plan på 17. Mai. Dagen starter på skolen med programmet der, før eldste drar med klassen til oppmøte for skoletoget. I mens drar resten av familien til byen hvor vi kjøper frokost og etterpå ser på eldste i skoletoget. Etter toget kjøper vi også lunsj ute før vi drar på tivoli. Etter tivoli er det grilling med storfamilien. Etter hvert serveres pavlova før vi avslutter når det er kveld for ungene :) 

Anonymkode: 56709...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Eidsvoll, så her er det rimelig faste tradisjoner 😂

Først er det barnetog, nå går jeg og datteren min med barnehagen. Etterpå er det korps og leker og kaker og is. 

Rundt 13 er det koldtbord hos mamma, der samles jeg og mine søsken, tante, onkel og søskenbarn. Noen går for å se russetoget, men jeg pleier å stå over. 

Klokka 18.14 går bunadstoget inn i parken ved Eidsvollbygningen og det er underholdning og taler. Pleier å være der. 

Anonymkode: 7582d...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det marsjering i fleire kilometer den dagen, så på ettermiddagen er det beina opp på bordet og soving til neste dag! 😅 

Anonymkode: 7a1d7...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er mange som har fast tradiasjon med grilling, når det så ofte har vært dårlig vær.

Anonymkode: 600c4...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tog, så blir det soddmiddag med venner/ familie. Så til skolen og leker. Deretter hjem og spise kaffe og kake. ( pavlova) 

Anonymkode: 32ac5...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møtes hos en av oss til betasuppe og kaker etter folketoget. 

Før gikk vi alltid hver til vårt og jeg syns det var så stusselig å komme hjem til tomt hus. Litt antiklimaks etter å være supersosial hele dagen. 

Anonymkode: 0ae8e...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker å bli i byen inn til hovedprosesjonen har gått kl 4. Etter det spiser vi enten ute med svigerfamilien eller vi drar hjem og spiser en middag av typen som står klar i et fat som bare skal settes i ovnen til steking. I blant får vi middagsbesøk. Til dessert har vi hjemmelagd is med friske bær. Etter det er det total avslapping hjemme.

Anonymkode: 54c55...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samles som oftes hos mine foreldre og spiser rømmegrøt og spekemat på ettermiddagen. Da har vi vært gjennom barnetog, leker, folketog og taler etc i sentrum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er med på toget i byen, og opplegg på lokal skole etterpå. Så blir det gjerne noe mat med naboer, litt uformelt. 

Før skolealder hadde vi stor 17. mai fest med mange vennepar og barna, typ 12-14 voksne og like mange barn. Etter at barna begynte på skolen så er den markeringen flyttet til nærmeste lørdag. En fantastisk tradisjon.. 

Anonymkode: e563e...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 08:00 hører vi salutter på trappa. Kler på oss og møter i byen kl 10:00. Så varer toget og taler til 11:30. Da pleier vi å rusle litt på brygga og kanskje ta en pølse. 14:30 er det oppmøte i toget her vi bor, så er det arrangement på skolen frem til 17:00. Kl 17 er det og russetog i byen så vi drar litt før for å rekke det. Så er det hjem å puste før vi tar med alle ungene til byen for fyrverkeri kl 23.

Anonymkode: e8a62...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer koldtbord på ettermiddagen på stivpyntet bord. Tidligere var det bare oss, men de siste årene har vi hatt noen fra familien som gjester. Å så serverer vi 17 mai kake til dessert, mens vi ser resymé på TV fra feiringen rundt om i landet.

Anonymkode: cebb6...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er med på barnetoget. Har ei i 2. klasse og ei i 7. klasse som er med. Han på 15 er med og ser på. Så samles de fleste på bygda i en park hvor det elsker for barna, is, pølser etc. Før pleide vi å dra ut å spise på ettermiddagen. Nå har det blir tradisjon at vi drar til svigermor og spiser spekemat.

Anonymkode: 97c99...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Serverer hele slekta fra firetida, har dekket pent og pyntet hus og gjort alt i stsnd dagen før siden vi er ute fra sju om morgenen den 17. Da er det kald sommerskinke,  hjemmelagd potetsalat, bacon-og-brokkolisalat, grønn salat, champagne og øl og hvitvin og cider, kaker og is og kaffe. De voksne og de minste kommer til fire, og de store barna faller innom etterhvert, med eller uten medbrakte venner, alle er velkommen.

Anonymkode: de6ba...b2c

Serverer hele slekta faktisk!!

Vi foretrekker grillmat🤪

Anonymkode: fd4ff...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at dere holder på tradisjonene deres på dagtid, jeg. Etterhvert kommer barna tilbake med sine familier, eller det skapes nye tradisjoner sentrert rundt barnebarn.

I min familie tviholder min mor på tradisjonell frokost. Deretter skal vi jage tilbake til barnas skole, for å delta i tog og leker. Aller helst skal vi rekke lunsj i sentrum med min far, før vi raser videre til svigermor på ettermiddagen. For sånn har det ALLTID vært. 

Jeg gidder fader faktisk ikke mer, jeg melder meg av hele karusellen. Barna vil gå i tog med vennene sine, spise is og hoppe på trampoline. Besteforeldre som vil delta med oss er hjertelig velkommen til det, forutsatt at de ikke er sure. 

Anonymkode: 43052...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg foreslår at dere holder på tradisjonene deres på dagtid, jeg. Etterhvert kommer barna tilbake med sine familier, eller det skapes nye tradisjoner sentrert rundt barnebarn.

I min familie tviholder min mor på tradisjonell frokost. Deretter skal vi jage tilbake til barnas skole, for å delta i tog og leker. Aller helst skal vi rekke lunsj i sentrum med min far, før vi raser videre til svigermor på ettermiddagen. For sånn har det ALLTID vært. 

Jeg gidder fader faktisk ikke mer, jeg melder meg av hele karusellen. Barna vil gå i tog med vennene sine, spise is og hoppe på trampoline. Besteforeldre som vil delta med oss er hjertelig velkommen til det, forutsatt at de ikke er sure. 

Anonymkode: 43052...ec0

Det er derfor jeg ønsker å ha en tradisjon på ettermiddagen! På dagtid vil alle ha sine ting de må stille opp på. 

Ser mange griller, men her på Vestlandet er det ofte regn på17. Mai. Takk for mange tips!

pratet litt med mannen og vi fant ut at vi skal lage en god biffgryte med salat, brød og potetstappe som vi serverer på pent dekket 17.mai bord! I tillegg en god dessert og kaker. Ennå er barna så små at de kommer hjem for å spise, så håper vi at de synes det er så hyggelig at de etterhvert tar med kjærester og barn hjem hit på ettermiddagen 17.mai! Vi savner nemlig tradisjoner i våre familier og synes vi samles lite, så da må vi jobbe for å bli det hjemmet vi selv ønsker å ha!

Anonymkode: ab7fa...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser en rask frokost, så er det barnetog og leker på skolen. Arrangementet der er ferdig kl 13, og da drar vi hjem til oss og griller. Besteforeldre pleier å være hos oss da. Tar en tidlig kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ta med oss litt mat hver og lage til koldtbord. Så har vi pavlova og suksessterte og is etter maten. Vi har de siste par årene også sett på når tour of norway suser forbi, men i år er de ikke her på 17. mai

Anonymkode: f55c7...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...