Gå til innhold

Noen som har valgt å få barn alene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei kvinne på snart 30 år. Jeg har "hele livet" ønsket barn, men føler nå tiden begynner å renne litt fra meg. Jeg har prøvd å finne meg en mann, men aldri klart å slå meg til ro med de jeg har møtt. Kjenner at jeg igrunn har det veldig fint alene, trives i eget selskap og med tilværelsen nå. Jeg er høyt utdannet (dessverre turnus), har bolig, bil og god økonomi. Føler alt er på stell til å ta et steg videre nå. 

Problemet er at jeg har turnusarbeid (vanskelig å få dagjobb som jordmor) og bor "alene". Har ikke familie i nærheten, kun venner. Jeg forventer ikke at disse skal stille opp, så regner med det kan bli utfordrende med tanke på livssituasjonen. 
 

Per nå er jeg mye barnevakt for andre i tillegg til jobben og koser meg med det. Likevel føler jeg nå ekstra på savnet etter noe eget. 

Er det riv ruskende galt å selv velge å bli alenemor og sette barnet i en slik situasjon? :(
Kjenner dette er noe som går utover livskvaliteten min, til tross for at jeg ellers har det bra og koser meg. 

Anonymkode: 0c5a7...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venninne som jobber turnus som sykepleier som fikk to barn alene. Hun har heller ikke familie i nærheten, men mange gode venner som har stilt opp når det er krise (f eks da hun ble sengeliggende mot slutten av svangerskap nr 2). Hun er en helt super mor som aldri har angret på at hun valgte å få barn alene. Jeg synes ikke det er noe galt i å bestemme seg for å gjøre det alene.

Jeg er ikke alene, men mannen og jeg har ikke familie eller venner som kan hjelpe. Det jeg merker mest selv er at det er slitsomt at det aldri er noen som kan sitte barnevakt eller hjelpe til litt i huset. Vi tar jo begge vår del, men det betyr at vi ofte må ta barna hver vår gang, kan aldri gjøre noe sammen uten barna. Merker det  utrolig godt når vi en sjelden gang har et familiemedlem på besøk som kan holde babyen en liten stund eller sitte og leke med treåringen mens vi lager middag.

Så du må forberede deg på at det blir slitsomt i begynnelsen, men hvis det er noe du vet at du vil og du er forberedt ser jeg ikke noe i veien for å klare det alene. Og ha en klar plan for hvem som skal passe før du blir gravid. Barnehage og/eller venner er greit nok om dagen, men hvem skal passe om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det syns jeg ikke. Vi har flere venner/bekjente som har gjort akkurat det. Føles det rett før deg, så gjør det. Men bruk donor, ikke en "onenight-stand". Det blir for meg helt feil. Jeg har stor respekt for de som tar dette valget og bruker din og 🙂

Anonymkode: 36d57...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det syns jeg ikke. Vi har flere venner/bekjente som har gjort akkurat det. Føles det rett før deg, så gjør det. Men bruk donor, ikke en "onenight-stand". Det blir for meg helt feil. Jeg har stor respekt for de som tar dette valget og bruker din og 🙂

Anonymkode: 36d57...f85

Din og= donor (autokorrektur)

Anonymkode: 36d57...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! Trur det er regler for donor etter fylte 38 som gjør det vanskeligere da, så ikke vent for lenge.

Er og enig i å bruke donor. Onenight-stand er en utrolig egositisk måte å gjøre det på. Ved donor, har «far» valgt selv at hans gener kan bli spredt på den måten.

Anonymkode: c8c95...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det valget du gjør er med stor sannsynlighet mer gjennomtenkt enn veldig mange andre barn. 

Lag deg løsninger for hvis det skulle skje noe. Jeg jobber også i helsevesenet og har 2 ganger vært borti at barnet har måttet flytte til noen de ikke kjente ved alvorlig sykdom. Derfor er det viktig å lage nettverk slik at dere ikke står alene om noe slikt skulle oppstå.

Jeg er absolutt for at du kan få barn alene om det føles riktig for deg og at andre ting er på plass. 

Anonymkode: d3ae7...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne nok også valgt en slik løsning i din situasjon. Men ville nok begynt å se etter en dagjobb. Hva med jordmor i kommunehelsetjenesten?

Anonymkode: 01585...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mulig å få en annen jobb i  noen år mens barnet er liten? F.eks. jordmor som drar på hjemmebesøk? Ellers kan det fungere, hvis du har råd til det, å finne en fast barnevakt eller to. Kanskje studenter som er glade i barn og like gjerne kan sitte hos deg å lese på kvelden som hjemme hos seg selv. Det er sikkert mange som kunne tenke seg en slik jobb.

Anonymkode: 4707d...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har fylt 30 enda synes jeg jo det er litt tidlig, ville ventet til du ihvertfall er 32-34 år. Mye kan skje på partnerfronten de neste årene altså...

Ellers kjenner jeg ei som gjorde det, hun var 35 år og singel da hun dro til Danmark for å få donorsæd. Hun fikk en nydelig liten jente som er like gammel som datteren min.

Hun var vel 37 år da hun møtte mannen i sitt liv, men de fikk ingen barn sammen. Så de to har bare denne ene datteren som nå er drøye 10 år gammel. Jenta selv vet at hun ikke har noen biologisk pappa fordi mamma hentet sæd i Danmark, men hun har en pappa i hverdagen likevel siden "mamma fant en mann hun ville ha etter at jeg ble født, og han har blitt pappaen min" ;)

 

Anonymkode: 55fab...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener du er riv ruskende gal.

å planlegge p få barn alene er i og for seg greit. Men når du ikke klarer å slå deg til ri med noen, trives bedt i eget selskap OG tenker å fortsette i en turnusjobb, så tenker jeg dette ikke er en ideell situasjon å få barn i. 

Tenker du at barnet skal sendes rundt fra den ene barnevakten til den andre? Har du dagvakt begynner du muligens før du rekker å få levert i barnehagen, jobber du ettermiddag må du ha barnevakt og jobber du natt må du ha barnevakt.....

Anonymkode: 2437e...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å bli alenemor med donor i Danmark. Så lenge det er godt gjennomtenkt så går det bra😊 

Men du bør ha et godt nettverk rundt deg. Plutselig kommer det på noe å alle må ha hjelp av og til..

 

Men lykke til med valget. Jeg angrer ihvertfall ikke for jeg har fått verdens beste datter❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sikker på at man ønsker seg barn så er det ingen grunn til å vente med det! Mye vanskeligere å bli gravid når man er 35+!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vent for lenge hi, det gjorde jeg. Jeg har vært til Danmark flere ganger, men har ikke blitt barn, og nå er det for seint.

Anonymkode: 924df...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er man sikker på at man ønsker seg barn så bør man ikke vente for lenge! Men behøver ikke dre til Danmark for å ordne tingene, kan gjøres i Norge privat uten å måtte ha sex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Domenic skrev:

Ja er man sikker på at man ønsker seg barn så bør man ikke vente for lenge! Men behøver ikke dre til Danmark for å ordne tingene, kan gjøres i Norge privat uten å måtte ha sex

Det er ikke noe man bør anbefale

Anonymkode: 924df...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn trenger en far. Bruk tida på å lete etter en god mann isteden. 

Anonymkode: 7260c...246

Anbefaler du abort for de som tilfeldigvis blir gravide og har ikke tilstedeværende far?

Til Hi: jeg har siden jeg var liten visst at jeg skulle ha barn. Hadde jeg ikke hatt mann hadde jeg reist til Danmark i det jeg rundet 30 år.

Anonymkode: 766e1...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .. kan du flytte nærmere nettverket ditt ?  😊...  du er jo sykepleier så finnes jo jobber innen det.. du er jo ikke låst til å være jordmor ..  det finnes muligheter ... men nettverk er det som må til .. hilsen ei som var i din situasjon .. ikke jordmor, men litt heftigere turnus 😊😉

Anonymkode: a53a6...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig...? 

IKKE gjør det. Jeg er feminist mer enn noen, men dette er jo oppskriften på fiasko. Se på din egen situasjon: ingen partner. Ingen avlastning. Intet nettverk. Ingen egnet jobbsituasjon. Dette vil du tilby et barn? 

Jeg ble aleine da jeg allerede var gravid, fordi kjæresten fikk kalde føtter. Jeg hadde 8-16-jobb, god økonomi, mye familie i samme by og ingen andre forpliktelser enn å være mamma hele ettermiddagen og kvelden - og tro meg, det var hardt nok likevel. 

Fikk en ny kjæreste som etter hvert ble min samboer da barnet var nesten 2 år. Han ble en god stefar, og er det fortsatt, etter mange år. Man kommer ikke utenom at det faktisk bare er halvparten så mye jobb når man er to om det. 

Sørg for å få noen flere ting på plass før du får barn. Ingen kan tvinge deg til å skaffe en mann, men se nå til å ha nettverk; og kvitt deg med turnusarbeidet. Selv om det betyr flytting og jobbskifte.

Anonymkode: 77351...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør vente litt. Du er bare 30. Du har fortsatt god tid. 

Jeg tenkte tanken selv når jeg var 30, var veldig klar for barn. 

Avventet og plutselig var jeg samboer og barn på vei. Fikk førstemann når jeg var 33 og tredje og siste når jeg var 40. 

 

Hva om du setter deg en alder at når du blir ...   (34-35 år? ) gammel og enda ikke funnet mannen i ditt liv, så da dra til Danmark e.l.

 

kan begynne sparinga nå. ?

Anonymkode: a6af4...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som gjorde det samme, hun har 8-16 jobb, men hun har ikke noe nettverk som kan avlaste. Vi har barn i samme alder og hun maser hele tiden på om vi kan ha hennes barn på besøk/overnatting. Altså - ikke forvent at venner/bekjente skal hjelpe til! Ditt barn og ditt ansvar! 

Anonymkode: 84765...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...