Gå til innhold

Nå er jeg forbanna og samtidig dårlig samvitighet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Trenger innspill.

har en som snart er 10 år som i perioder ikke klarer å sovne på ivelden, sånn som igår kveld og nå ikveld. Dette har vært en stund, men går i perioder. Ja vi har tatt flere ganger prat om det er noe som plager henne, og får tilbake at det ikke er det st hun kun stresser med at hun ikke vil klare å sovne. Tror på henne der. Vi har også snakket om det å tenke fine tanker, lese bok,ol.

Så etter en slitsom dag ( har flere barn) setter vi oss i sofaen får å hvile så begynner hun. Flrst hoster høyt så vi skal høre det, så er det på do, så åpnes vinduet og lukkes raskt etter for det er fuglekvitrer eller lignende ute osv. 

Jeg prøver å holde meg rolig inntil begeret flyter over og da kan jeg « klikke». Blir forbanna. Ja jeg vet at det ikke kanskje er hennes feil, men hun har alltid vært et barn med lite tålmodighet, blir fort sinna, tramper i trapper ol. 

Jeg har også vurdert å ta henne med til noen som hun kan prate med, hjelpe henne ifht dette. 

Noen med tanker. Jeg er dritt lei av hele opplegget og får blandede følelser med både å være forbanna, men også få dårlig samvitighet.

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får øve på å ignorere det, og i tillegg ikke klandre barnet for sin korte lunte når du ikke er bedre selv.

Anonymkode: 8a080...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stadig klikker og blir forbanna på henne ved leggetid er det ikke rart om hun fortsetter som hun gjør - du forsterker jo uroen hennes på den måten.

Jobb med ditt eget temperament først, så kan du jobbe med hennes, om det da er nødvendig.

Anonymkode: 9e0ee...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du får øve på å ignorere det, og i tillegg ikke klandre barnet for sin korte lunte når du ikke er bedre selv.

Anonymkode: 8a080...8e4

Ok så du mener det er riktig å ikke gi noe oppmerksomhet? 

Og du har litt rett i det andre at lunta mi er kortere etter en dag med mange plikter, var nok ikke slik da jeg var barn. 

Jeg klandrer ikke henne, men det som får meg forbanna er at hun styrer så mye.

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta fokuset vekk fra søvn. Forklar heller at kroppen trenger hvile, så sier du at du vet at hun ikke kan styre om hun sovner eller ikke, men hun kan likevel velge å la kroppen hvile. Hvis hun ikke får sove, så er dethelt greit, men da må hun ligge i ro i sengen og la kroppen få hvile. På den måten kan det ofte bli lettere å sovne, fordi presset tas vekk.

Anonymkode: 3cff4...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir sint på barnet ditt fordi hun ikke får sove? Eh, jau..

Her må du seriøst skjerpe deg! Mannen din bør virkelig ta over her, du forverrer situasjonen 

Anonymkode: b8f3a...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å holde meg rolig inntil begeret flyter over og da kan jeg « klikke». Blir forbanna. Ja jeg vet at det ikke kanskje er hennes feil, men hun har alltid vært et barn med lite tålmodighet, blir fort sinna, tramper i trapper ol.  

Ja, lurer på hvor hun har fått det i fra...

Anonymkode: c923e...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du stadig klikker og blir forbanna på henne ved leggetid er det ikke rart om hun fortsetter som hun gjør - du forsterker jo uroen hennes på den måten.

Jobb med ditt eget temperament først, så kan du jobbe med hennes, om det da er nødvendig.

Anonymkode: 9e0ee...f30

En ting til...

Dere har hatt en slitsom dag, dere har flere barn. Hun lager lyder for å få oppmerksomheten din. Det tolker jeg slik at det hun egentlig trenger er litt tid med deg. Kanskje ville en rolig tid sammen på sengekanten en liten periode løst alt.

Anonymkode: 9e0ee...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta fokuset vekk fra søvn. Forklar heller at kroppen trenger hvile, så sier du at du vet at hun ikke kan styre om hun sovner eller ikke, men hun kan likevel velge å la kroppen hvile. Hvis hun ikke får sove, så er dethelt greit, men da må hun ligge i ro i sengen og la kroppen få hvile. På den måten kan det ofte bli lettere å sovne, fordi presset tas vekk.

Anonymkode: 3cff4...272

Akkuratt dette har jeg gjort så mange ganger. Men det når ikke inn. 

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok så du mener det er riktig å ikke gi noe oppmerksomhet? 

Og du har litt rett i det andre at lunta mi er kortere etter en dag med mange plikter, var nok ikke slik da jeg var barn. 

Jeg klandrer ikke henne, men det som får meg forbanna er at hun styrer så mye.

Anonymkode: 132d9...9f8

Vel, hun speiler jo din atferd: 

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men hun har alltid vært et barn med lite tålmodighet, blir fort sinna, tramper i trapper ol.

Du har lite tålmodighet selv. Hennes ekko av din egen atferd gir deg skamfølelse fordi du gjenkjenner den i deg selv. Prøv å vær litt rausere mot dere begge!

Og ja, ignorer hennes uro, men fortell henne før leggetid at hun ikke får lov til å vekke eller forstyrre søsken.

Anonymkode: 8a080...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting til...

Dere har hatt en slitsom dag, dere har flere barn. Hun lager lyder for å få oppmerksomheten din. Det tolker jeg slik at det hun egentlig trenger er litt tid med deg. Kanskje ville en rolig tid sammen på sengekanten en liten periode løst alt.

Anonymkode: 9e0ee...f30

Tro meg det har jeg også gjort. Ligget til og med ved siden av. 

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tro meg det har jeg også gjort. Ligget til og med ved siden av. 

Anonymkode: 132d9...9f8

Men det er i fredstid du må forebygge krig. Sørg for at hun har fått påfyll på tanken i løpet av dagen, heller, det kan bli litt krampaktig om kvelden.

Anonymkode: 8a080...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg hører dere. Jeg skjønner at det ikke er ok å bli forbanna og derfor sa jeg at jeg fikk dårlig samvit. Gir virkelig meg selv 100% hele dagen til alle barna og når kvelden kommer så vil man så gjerne ha noen timer uten å måtte oppleve dette. 

Men skal prøve å ta imot rådene deres. Jobbe med å ikke bli sint og heller snu taktikken ( gjøre mitt beste😬)

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mannen din klikket på deg ved leggetid, men bare én dag i uken. Ville du slappet av de 6 andre dagene...

Anonymkode: b8f3a...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det ut som om dette er noe jeg gjør stadig. Jeg har som regel vært tålmodig, snakket med henne, ligget ved siden av ol. Jeg sa når begeret ble fylt så klikket jeg, det er virkelig ikke slik at jeg klikker på henne hele tiden.

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tro meg det har jeg også gjort. Ligget til og med ved siden av. 

Anonymkode: 132d9...9f8

Men gjør du det med glede eller fordi du «må» (for å forhåpentligvis få henne til å sove)? 

Barn merker stemning på en helt annen måte enn voksne. Har du i grunn ikke lyst til å være hyggelig og ligge der med henne fordi det er koselig, merker hun det. Det gjør ikke at hun sovner fortere, kanskje heller motsatt. 

Siden dere er inne i en dårlig sirkel, ville jeg hørt med helsestasjon eller bv om det gårer cos-kurs i nærheten. Om ikke, kan du lese om trygghetssirkelen på nett. «De utrolige årene» er også en bra bok å lese. 

Anonymkode: b21c3...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det likt med min 11 åring. Hun er verdens snilleste og hjelpsomme unge til vanlig, men enkelte kvelder kan hun få meg ut av mitt gode skinn. Orker ikke gå i detalj, men hun holder og holder på, nekter å gå opp etter å ha gått opp og ned 100 ganger. Hun har til og med sovet i trappa! Det bunner som regel i at hun vil sove hos oss. Men da er det 3 til som vil det samme. Hun er nest eldst. Jeg har til slutt vært så sinna at jeg har hatt lyst til å slå! Altså. Hun står og flirer(usikkerhet) når hun blir irettesatt. Heldigvis så er dette innimellom,men Gud som den ungen kan terge oss når hun har bestemt seg. Skjønner deg veldig godt!

Anonymkode: 81d96...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mannen din klikket på deg ved leggetid, men bare én dag i uken. Ville du slappet av de 6 andre dagene...

Anonymkode: b8f3a...3f1

Godt sagt. 

Anonymkode: 0aa99...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det likt med min 11 åring. Hun er verdens snilleste og hjelpsomme unge til vanlig, men enkelte kvelder kan hun få meg ut av mitt gode skinn. Orker ikke gå i detalj, men hun holder og holder på, nekter å gå opp etter å ha gått opp og ned 100 ganger. Hun har til og med sovet i trappa! Det bunner som regel i at hun vil sove hos oss. Men da er det 3 til som vil det samme. Hun er nest eldst. Jeg har til slutt vært så sinna at jeg har hatt lyst til å slå! Altså. Hun står og flirer(usikkerhet) når hun blir irettesatt. Heldigvis så er dette innimellom,men Gud som den ungen kan terge oss når hun har bestemt seg. Skjønner deg veldig godt!

Anonymkode: 81d96...19c

Takk for at du normaliserer dette noe. Ble så mange med pekefinger her og det er i orden, jeg ville jo ha inspill og visste at det jeg gjorde nok ikke var ok. Selv om livet drier seg om barn og de er det kjæreste man har så kan de som du sier drive til vannvid i noen situasjoner og da kan man reagere på en lite hensiktsmessig måte. 

Og ja nå ligger hun på madrass ved siden av senga vår og har roet seg 🙈

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det forbudt for foreldre å ha temperament! 

Skjønner deg godt, og blir litt matt av de perfekte foreldrene her inne. Mitt beste råd er å kjøpe støydempende hodetelefoner, sette på musikk/film e.l og la henne styre på. Hun er stor nok til å håndtere litt kveldsuro selv.

Anonymkode: 7ac5d...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge er det forbudt for foreldre å ha temperament! 

Skjønner deg godt, og blir litt matt av de perfekte foreldrene her inne. Mitt beste råd er å kjøpe støydempende hodetelefoner, sette på musikk/film e.l og la henne styre på. Hun er stor nok til å håndtere litt kveldsuro selv.

Anonymkode: 7ac5d...7b1

Neida, ikke forbudt å ha temperament for foreldre. Men å la temperamentet komme i en situasjon som krever ro og trygghet, vel... det er lite smart.

Anonymkode: 9e0ee...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg ikke giddet å lese de andre svarene her, men velger å svare likevel.
Sorry til de som føler seg fornærmet over det.

Du sier hun er 10 år, da har hun antagelig så vidt begynt på puberteten.
Det du beskriver er veldig vanlig akkurat da, skjønner det er irriterende, har noen ganger holdt på å klikke i vinkel selv.
Er du alene med barna?
Mannen jeg jeg har laget et lite tegne mellom oss slik at dersom jeg får nok, så tar han over og den andre veien.
Ja det er frustrerende, men det er faktisk like frustrerende for henne.

Det går over

Anonymkode: 810f4...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når har jeg ikke giddet å lese de andre svarene her, men velger å svare likevel.
Sorry til de som føler seg fornærmet over det.

Du sier hun er 10 år, da har hun antagelig så vidt begynt på puberteten.
Det du beskriver er veldig vanlig akkurat da, skjønner det er irriterende, har noen ganger holdt på å klikke i vinkel selv.
Er du alene med barna?
Mannen jeg jeg har laget et lite tegne mellom oss slik at dersom jeg får nok, så tar han over og den andre veien.
Ja det er frustrerende, men det er faktisk like frustrerende for henne.

Det går over

Anonymkode: 810f4...5b5

Takk for svar. Dette har pågått av og på siden hun var 8. I lengere perioder sovner hun greit, problemet blir nok klokka bikker over 22.00 og det et skole dagen etter. 

Vurderer faktisk å søke litt hjelp, både en vi voksne kan få råd fra og kanskje en hun kan prate litt med også. Synes det er trist at hun skal gå med de tankene hvor hun skal grue seg til leggetid.

Vet dere hvor jeg evt henvender meg. Fastlege/ psykolog? 

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med helsesøster på skolen? 

Det er litt «mindre» enn å dra henne til fastlegen eller psykolog, som muligens kan få henne til å tro at du/dere mener det er noe galt med henne. Ville prøvd ut et lavterskeltilbud først.

Anonymkode: b21c3...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min niåring trenger rett og slett mindre søvn enn andre. Har sovet mindre hele livet. Vi har en regel om at alle spørsmål SKAL tas før leggetid. Hun har en flaske med vann ved senga. Skal hun på do så går hun på do og så tilbake til senga. Hun kan lese bok eller leke stille i senga. Etter jeg ble streng på dette fungerer det mye bedre. Hun sovner innen 40 minutter 9 av 10 ganger. 

Anonymkode: a6eb7...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...