Gå til innhold

«Vil dere komme og grille pølser med oss klokken 15.00?»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grilling er noe annet da. Alle med litt sosial kompetanse forstår det...

Anonymkode: 2019e...ac9

Nei, det er ikke noen fasit på det. I noen vennegjenger/familier er det tydeligvis sånn at alle tar med seg grillmat når det skal grilles. Jeg har aldri vært med på at det gjøres sånn, annet enn til skoleavslutninger eller klasseturer. Blir vi bedt på grilling eller ber noen på det, så er det akkurat det samme som å bli bedt på innendørs middag. Jeg skjønner ikke helt hvorfor tilberedningsmetode på maten skal ha noe å si for om man må ta med seg matpakke eller ikke. Om du ber folk på pølser som skal trekkes, så holder du altså maten, men ikke om pølsene må grilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grilling er noe annet da. Alle med litt sosial kompetanse forstår det...

Anonymkode: 2019e...ac9

Hadde mine venner spurt meg; «vil dere bli med på sykkeltur og grille på stranda?» hadde jeg tatt med egen mat. Inviteres jeg hjem til folk har jeg ikke med mat. Ikke grillmat heller. Hadde blitt svært overrasket om gjester jeg inviterte på grilling hjemme hos oss hadde med seg mat. Det er ikke normen i min vennekrets og familie. Hadde du møtt opp med egen grillmat hadde du fremstått som litt bakpå mtp sosial kompetanse.

Anonymkode: 2db0b...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Grilling er noe annet da. Alle med litt sosial kompetanse forstår det...

Anonymkode: 2019e...ac9

Alle med litt sosial kompetanse, forstår at man blr presisere hva man mener, spesielt når man ber på grilling på kort varsel på en helligdag. Ikke alle kan trylle frem en pakke pølser eller tre fra husets gjemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått en slik melding hadde jeg blitt usikker.... siden det var grilling og de formulerte seg slik har jeg nok først tenkt at jeg burde ha med pølser. Så hadde jeg resonnert videre, det er helligdag og de holder sikkert pølsene..

Det var en tvetydig beskjed, dårlig vertskap...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Nei, det er ikke noen fasit på det. I noen vennegjenger/familier er det tydeligvis sånn at alle tar med seg grillmat når det skal grilles. Jeg har aldri vært med på at det gjøres sånn, annet enn til skoleavslutninger eller klasseturer. Blir vi bedt på grilling eller ber noen på det, så er det akkurat det samme som å bli bedt på innendørs middag. Jeg skjønner ikke helt hvorfor tilberedningsmetode på maten skal ha noe å si for om man må ta med seg matpakke eller ikke. Om du ber folk på pølser som skal trekkes, så holder du altså maten, men ikke om pølsene må grilles?

Sosial kompetanse... at ikke du skjønner det vil jo ikke si at det ikke er slik...

Anonymkode: 2019e...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Alle med litt sosial kompetanse, forstår at man blr presisere hva man mener, spesielt når man ber på grilling på kort varsel på en helligdag. Ikke alle kan trylle frem en pakke pølser eller tre fra husets gjemmer. 

Ja, med litt sosial kompetanse spør man hva man skal ha med om man ikke greier skjønne det selv...

Anonymkode: 2019e...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sosial kompetanse... at ikke du skjønner det vil jo ikke si at det ikke er slik...

Anonymkode: 2019e...ac9

Har du lært et nytt uttrykk i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Har du lært et nytt uttrykk i dag? 

Trenger du hjelp til å skjønne hva det betyr?

Anonymkode: 2019e...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger du hjelp til å skjønne hva det betyr?

Anonymkode: 2019e...ac9

Ja,takk. Fint om du kan forklare meg hvordan grillpølser og sosial kompetanse henger sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 20.23, Anonym bruker skrev:

Mener dere seriøst at dere helt spontant tar med egen mat til steder dere er invitert? Jeg hadde nemlig syns det var litt frekt om de jeg inviterte dukket opp med egen mat om jeg hadde invitert til mat! Litt sånn «maten er ikke bra nok» eller noe. Dette gjelder selvfølgelig ikke ved allergier osv.

Hi: jeg syns iallfall dette var meget merkelig. 

Anonymkode: 7a274...987

Jeg er HELT enig med deg. 

Synes det var frekt å invitere og samtidig forvente at folk tar med seg mat selv. Seriøst liksom??????? Er vi blitt en så gjerrig nasjon???

Det knyter seg i magen min hver gang vi blir invitert og MÅ ha med mat/drikke selv.

Hos oss er det helt motsatt: ta med deg selv, det holder. Mat og drikke får du helt gratis hos oss. Aldri i verden om folk skal tenke på mat og drikke hos oss. Ofte gjestene spør om noe skal tas med. Svaret er alltid det samme: nei da, bare ta med deg selv, holder i massevis.

Noen kommer tomhendte, andre tar med vin eller blomster. Begge deler er helt greit.

Anonymkode: bb6eb...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i 20-årene var det en selvfølge at folk hadde med seg sin egen grillmat, og vertskapet stod for tilbehør. Etter hvert som jeg har blitt eldre, har det blitt mer og mer vanlig at man ikke har med seg mat når man er invitert bort. Nå kan jeg ikke huske sist jeg har blitt forventet å ha med meg min egen mat når jeg har kommet på besøk. 

Blir jeg invitert til folk jeg ikke kjenner så godt, spør jeg nok allikevel hva jeg skal ha med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, med litt sosial kompetanse spør man hva man skal ha med om man ikke greier skjønne det selv...

Anonymkode: 2019e...ac9

Hvis den som inviterer har litt sosial kompetanse, bør ikke denne sørge for å gjøre det klart hva de inviterer til...?

Anonymkode: 4d5f7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så blir du invitert på kaffi og kaker så tar du med en kake? Invitert på middag så ber du om menyen og tar med likt eller noe som passer?

 

i min verden får man alt av mat og drikke når man blir invitert. Samtidig så inviterer man jo tilbake igjen og dermed går det opp i opp! 

Jeg hadde nok blitt «fornærmet» om noen kom med grillmat osv dersom vi inviterte dem på grilling.

Anonymkode: 5a669...4a5

Jeg spesifiserte at det var snakk om grilling. Tar ikke med verken mat eller kake hvis jeg er bedt på middag eller kaffe og kake. Men hadde  jo selvfølgelig spurt om jeg skulle ta med noe.

Helt vanlig i vår omgangkrets at hvis man er bedt på middag tar man med minimum en flaske vin, ofte står verten for middag og gjestene for dessert. Det er jo selvfølgelig avtalt da, man spør om man skal ta med noe eller tilbyr seg å lage dessert. Har aldri opplevd at en gjest ikke har spurt om de skal ha med seg noe, og hvis det er snakk om grilling nevner vi da at de tar med det de vil grille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, med litt sosial kompetanse spør man hva man skal ha med om man ikke greier skjønne det selv...

Anonymkode: 2019e...ac9

Alle med sosial kompetanse inviterer gjestene slik at de føler seg velkomne og unngår unødvendig sjenanse. Det er er vertskapets ansvar at rammene for den sosiale tilsetningen kommer tydelig frem, ikke gjestene.

Anonymkode: f28ad...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det er litt sktemmende at mange har er så veldig raske til å fordømme dem som inviterer.

Her har vi npen som forsøker å få tol noe hyggelig sammen med vennene sine. At det blir en liten misforståelse om hvem som skulle ståå for maten er ingen stor greie. Det betyr ikke at noen er sossialt inkompetente, gjerrige eller det som værre er. Slike misforståelser dukker opp hele tiden, spessielt når man bruker sms i stedenfor å snakke direkte sammen. Man fikse det, har det hyggelig sammen og forsøker å huske neste gang at det er best å være tydelig pp slike ting siden man ikke har samme følelsen av hva som er "selvfølgelig".

Sett pris på vennene deres. Ikke let etter feil hos dem.

Anonymkode: 9495c...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklaring: jeg fikk denne sms av søsteren min. Hun vet veldig godt at jeg ikke har pølser i fryseren da vi spiser det maks 2 ganger i året. 

Med den sms’en hun sendte, så antok jeg at hun var klar over at jeg ikke hadde pølser og jeg tror jeg hadde takket nei om hun hadde skrevet at de ikke hadde pølser til oss. Det tar 40 min å komme seg tur/retur nærmeste bensinstasjon, og da hadde jeg haller tatt den maten vi hadde tenkt å ha.

Anonymkode: ec14c...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 23.35, Anonym bruker skrev:

Jeg er HELT enig med deg. 

Synes det var frekt å invitere og samtidig forvente at folk tar med seg mat selv. Seriøst liksom??????? Er vi blitt en så gjerrig nasjon???

Det knyter seg i magen min hver gang vi blir invitert og MÅ ha med mat/drikke selv.

Hos oss er det helt motsatt: ta med deg selv, det holder. Mat og drikke får du helt gratis hos oss. Aldri i verden om folk skal tenke på mat og drikke hos oss. Ofte gjestene spør om noe skal tas med. Svaret er alltid det samme: nei da, bare ta med deg selv, holder i massevis.

Noen kommer tomhendte, andre tar med vin eller blomster. Begge deler er helt greit.

Anonymkode: bb6eb...5d4

Det knyter seg i magen faktisk. Kanskje de andre ikke har råd til å ordne mat for mange flere, men synes alikevel det er koselig å være sammen.

Anonymkode: c4c32...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oppklaring: jeg fikk denne sms av søsteren min. Hun vet veldig godt at jeg ikke har pølser i fryseren da vi spiser det maks 2 ganger i året. 

Med den sms’en hun sendte, så antok jeg at hun var klar over at jeg ikke hadde pølser og jeg tror jeg hadde takket nei om hun hadde skrevet at de ikke hadde pølser til oss. Det tar 40 min å komme seg tur/retur nærmeste bensinstasjon, og da hadde jeg haller tatt den maten vi hadde tenkt å ha.

Anonymkode: ec14c...daa

Det er utrolig dårlig kommunikasjon når dere er søstre. hadde hun virkelig ingenting annet hun kunne hivd på grillen

Anonymkode: c4c32...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oppklaring: jeg fikk denne sms av søsteren min. Hun vet veldig godt at jeg ikke har pølser i fryseren da vi spiser det maks 2 ganger i året. 

Med den sms’en hun sendte, så antok jeg at hun var klar over at jeg ikke hadde pølser og jeg tror jeg hadde takket nei om hun hadde skrevet at de ikke hadde pølser til oss. Det tar 40 min å komme seg tur/retur nærmeste bensinstasjon, og da hadde jeg haller tatt den maten vi hadde tenkt å ha.

Anonymkode: ec14c...daa

Jøss, prater dere ikke mer sammen som søstre enn at dere kunne avklare dette på forhånd. Dere hadde tydeligvis veldig forskjellig formening om hvordan dette skulle gjennomføres, så enten kjenner dere hverandre veldig dårlig eller dere snakker veldig dårlig sammen.

Jeg har en søster som vi aldri tar med mat til eller de hit, der spanderer vertskapet, alltid. Men broren min er helt annerdes, skal det grilles sammen med han tar alle selv med det de vil spise. De er helt forskjellige. Men det er ikke noe problem å grille med noen av dem, det er jo bare å snakke sammen.

Du må da vite at søsteren din er "gjerrig" så det er naturlig å følge opp med å ringe eller sende en sms om hvordan hun tenker dere skal gjennomføre dette?

Anonymkode: 575c8...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det knyter seg i magen faktisk. Kanskje de andre ikke har råd til å ordne mat for mange flere, men synes alikevel det er koselig å være sammen.

Anonymkode: c4c32...323

Ja tenk å ikke ha råd til pølser?? I Norge?? Verdens rikeste land. Jeg blir helt matt jeg.

Dette er gjerrighet, ikke fattigdom.

Anonymkode: bb6eb...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja tenk å ikke ha råd til pølser?? I Norge?? Verdens rikeste land. Jeg blir helt matt jeg.

Dette er gjerrighet, ikke fattigdom.

Anonymkode: bb6eb...5d4

Jeg håper ikke at du er så dum?

Anonymkode: 791f4...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er utrolig dårlig kommunikasjon når dere er søstre. hadde hun virkelig ingenting annet hun kunne hivd på grillen

Anonymkode: c4c32...323

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, prater dere ikke mer sammen som søstre enn at dere kunne avklare dette på forhånd. Dere hadde tydeligvis veldig forskjellig formening om hvordan dette skulle gjennomføres, så enten kjenner dere hverandre veldig dårlig eller dere snakker veldig dårlig sammen.

Jeg har en søster som vi aldri tar med mat til eller de hit, der spanderer vertskapet, alltid. Men broren min er helt annerdes, skal det grilles sammen med han tar alle selv med det de vil spise. De er helt forskjellige. Men det er ikke noe problem å grille med noen av dem, det er jo bare å snakke sammen.

Du må da vite at søsteren din er "gjerrig" så det er naturlig å følge opp med å ringe eller sende en sms om hvordan hun tenker dere skal gjennomføre dette?

Anonymkode: 575c8...eb0

Vi kommuniserer bra vi. Det har aldri før vært snakk om at noen av oss må ha med mat til den andre og derfor antok jeg at de stod for maten. Vi har grillet sammen mange ganger og det har alltid vært verten som har stått for maten. 

Anonymkode: ec14c...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja tenk å ikke ha råd til pølser?? I Norge?? Verdens rikeste land. Jeg blir helt matt jeg.

Dette er gjerrighet, ikke fattigdom.

Anonymkode: bb6eb...5d4

Bli så matt du vil, jeg synes synd på deg som er så uvitende. Og leser man her i tråden så er ikke billige pølser og billige pølsebrød bra nok uansett.

Anonymkode: c4c32...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bli så matt du vil, jeg synes synd på deg som er så uvitende. Og leser man her i tråden så er ikke billige pølser og billige pølsebrød bra nok uansett.

Anonymkode: c4c32...323

Jeg har vært i bl.a Russland og Vietnam. DER er det fattigdom. Lite sosialhjelp å få  Likevel deler folk maten sin. 

Gjerrighet gjerrighet og atter gjerrighet.

Kom på fest, men ta med drikke selv. Kom til middag, men ta med mat selv.

Min sønn var hos en venn, de skulle spise middag. Sønnen min ble sendt hjem, sulten.

Vennen hans var på besøk hos oss, vi skulle spise middag, vennen fikk middag hos oss. Ble sendt hjem mett. Ikke er vi rike. Men ikke er vi gjerrige heller.

 

Anonymkode: bb6eb...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...