Gå til innhold

Hvorfor har Trump så mange tilhengere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Pashla skrev:

Du misforstår. Å være privilegert er ikke noe man nødvendigvis «merker» selv. F eks er hudfarge (i USA) alltid knyttet til en grad av privilegium eller manglende sådan.  Ikke i den betydningen at de hvite alltid har det best, men som i at du vil finne statistisk færre svarte, hispanics eller andre minoriteter i de høyeste posisjonene, og at de samme vil være overrepresentert i underklassen.

Mitt argument om at noen føler seg berettiget til å ha det litt bedre, bygger på de beskrivelsene som finnes av f eks Ku Klux Klan. Dette er ikke rike, hvite, velutdannede bysnobber med titler. Grunnfjellet i medlemsmassen er (ofte fattige) folk som føler seg forbigått - uten at de faktisk er det, hvis man ser på fakta. Fortsatt har jo de fattige hvite en (liten) fordel foran en annen gruppe, men ikke aksepterer at forspranget er så kort, og at man derfor vender raseriet mot dem som er under dem selv i hierarkiet; nemlig fattige svarte. 

Det logiske ville jo være å vende sinnet oppover - fattige svarte på landsbygda har jo ikke fratatt dem noe som helst. Men opplevelsen av å ha tapt et tidligere privilegium, eller av å få for lite utbytte av det privilegiet de fortsatt har, den gir en vrede som sparker nedover.

Når Trump da gir den hvite underklassen «rett» i at Mexico er problemet og at minoritetene fratar dem ett eller annet, da er jo ikke veien lang til å føle at sinnet deres er rettferdig.

Utrolig godt forklart!

Anonymkode: 35c2c...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg til mye som er godt forklart over, tror jeg han appellerer til en uutdannet gren av befolkningen som har skapt og driver noe eget. Som jobber hardt for liten lønn, og som ikke vil dele det relativt sett lille de har med folk de oppfatter som late snyltere; syke, flyktninger etc. Dette er også en del av den amerikanske drømmen. Du skal i teorien kunne bygge deg opp selv, men går det dårlig (enten det er selvforskyldt eller ikke) er det også ditt eget ansvar. Disse menneskene vil ikke støtte Obamacare og andre sosiale goder. 

Anonymkode: ac37c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg til mye som er godt forklart over, tror jeg han appellerer til en uutdannet gren av befolkningen som har skapt og driver noe eget. Som jobber hardt for liten lønn, og som ikke vil dele det relativt sett lille de har med folk de oppfatter som late snyltere; syke, flyktninger etc. Dette er også en del av den amerikanske drømmen. Du skal i teorien kunne bygge deg opp selv, men går det dårlig (enten det er selvforskyldt eller ikke) er det også ditt eget ansvar. Disse menneskene vil ikke støtte Obamacare og andre sosiale goder. 

Anonymkode: ac37c...8a3

Når hele landets ideologi forfekter at alle systemfeil skal rettes på individnivå, så får det slike utslag, ja. Anti-solidariske tanker får fotfeste, fordi man ikke ser at "motstanderen" er en helt annen enn de syke eller de fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en amerikaner og har nå ganske mange amerikanske venner. Et fåtall av disse stemte Trump. Det er mange teorier her om hvorfor folk stemte Trump, og i min erfaring er det veldig variert. Alt fra strengere grensekontroll (ironisk at Obama la flere gjerder enn Trump da han var president) til at det var bedre enn alternativet.

Det jeg tror mange nordmenn glemmer er at selv om USA kan virke som et sted vi kan sammenligne oss med, så er det alt annet. Dere sier at hudfarge har noe å si, men det er klasse som har alt å si. Er man født inn i feil familie, sort eller hvit, så er det vanskeligere å komme seg frem. Middelklassen krymper og forskjellene har vel aldri vært større. Ikke til det punktet at man ikke har råd til en barnebursdag, men til den graden at man risikerer å sulte ihjel. Hadde det ikke vært for folk i det private som donerer, så hadde de fleste gjort nettopp dette. 

Jeg blir lei meg av hvor hatefulle noen av dere oppfører dere mot den jevne amerikaner. Jeg tror nok de fleste ville hatt strengere innvandring om man så sine landsmenn sulte, samtidig som at ulovlig innvandring koster over 100 milliarder i året.

Anonymkode: ccb97...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er gift med en amerikaner og har nå ganske mange amerikanske venner. Et fåtall av disse stemte Trump. Det er mange teorier her om hvorfor folk stemte Trump, og i min erfaring er det veldig variert. Alt fra strengere grensekontroll (ironisk at Obama la flere gjerder enn Trump da han var president) til at det var bedre enn alternativet.

Det jeg tror mange nordmenn glemmer er at selv om USA kan virke som et sted vi kan sammenligne oss med, så er det alt annet. Dere sier at hudfarge har noe å si, men det er klasse som har alt å si. Er man født inn i feil familie, sort eller hvit, så er det vanskeligere å komme seg frem. Middelklassen krymper og forskjellene har vel aldri vært større. Ikke til det punktet at man ikke har råd til en barnebursdag, men til den graden at man risikerer å sulte ihjel. Hadde det ikke vært for folk i det private som donerer, så hadde de fleste gjort nettopp dette. 

Jeg blir lei meg av hvor hatefulle noen av dere oppfører dere mot den jevne amerikaner. Jeg tror nok de fleste ville hatt strengere innvandring om man så sine landsmenn sulte, samtidig som at ulovlig innvandring koster over 100 milliarder i året.

Anonymkode: ccb97...a03

Hvis du seriøst mener at middelklassen krymper på grunn av ulovlig innvandring, så har du mye lesearbeid foran deg. Fint at mannen din er amerikaner, altså, men info tas ikke opp via gener eller osmose. Man må tilegne seg opplysningene selv.

Endret av Pashla
typofeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Hvis du seriøst mener at middelklassen krymper på grunn av ulovlig innvandring, så har du mye lesearbeid foran deg. Fint at mannen din er amerikaner, altså, men info tas ikke opp via gener eller osmose. Man må tilegne seg opplysningene selv.

Nei, jeg sier ikke det. Jeg gir grunner til at folk stemmer Trump, og avmakt og fattigdom er store motivasjoner, uansett hva du og jeg mener om Trump.

Jeg er klar over at man ikke tilegner seg info "via gener eller osmose". Det har jeg heller ikke sagt. Men blir man kjent med mennesker som ikke har råd til livsviktig medisin, på tross for over 100% stilling, ja, så blir man sittende å reflektere. Jeg er ingen fan av Trump, men jeg forstår at ikke alle ser på verden slik jeg gjør. 

Anonymkode: ccb97...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg sier ikke det. Jeg gir grunner til at folk stemmer Trump, og avmakt og fattigdom er store motivasjoner, uansett hva du og jeg mener om Trump.

Jeg er klar over at man ikke tilegner seg info "via gener eller osmose". Det har jeg heller ikke sagt. Men blir man kjent med mennesker som ikke har råd til livsviktig medisin, på tross for over 100% stilling, ja, så blir man sittende å reflektere. Jeg er ingen fan av Trump, men jeg forstår at ikke alle ser på verden slik jeg gjør. 

Anonymkode: ccb97...a03

Hvis man jobber 100 % og ikke har råd til livsviktig medisin er det jo enda mindre logisk å stemme på Trump...

Anonymkode: 690ef...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men blir man kjent med mennesker som ikke har råd til livsviktig medisin, på tross for over 100% stilling, ja, så blir man sittende å reflektere. Jeg er ingen fan av Trump, men jeg forstår at ikke alle ser på verden slik jeg gjør. 

Anonymkode: ccb97...a03

Og denne medisinen får de mer av hvis Trump kommer og ordner opp, altså? For han er fattigfolkenes forkjemper, og satser tungt på offentlig helsevesen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Og denne medisinen får de mer av hvis Trump kommer og ordner opp, altså? For han er fattigfolkenes forkjemper, og satser tungt på offentlig helsevesen? 

Du gjør deg veldig vanskelig. Du har bestemt deg for at det er fremmedfrykt og rasisme som var folks motivasjon for å stemme Trump. At du ØNSKER at dette er eneste mulige motivasjon, for da blir verden enklere å forholde seg til. Da kan du avskrive samtlige Trump-velgere som onde og dumme. 

Du som påberoper deg å være så belest og reflektert: har du ikke lest NOEN teorier på hvorfor folk stemte Trump og som ikke har grunnlag i rasisme? Som kan sees i sammenheng med f.eks Brexit? Hvis vi tar bort fremmedfrykt (ref artikkelen fra forskning.no over her), hva tror DU får fattige mennesker til å stemme på en kapitalist som Trump?

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du gjør deg veldig vanskelig. Du har bestemt deg for at det er fremmedfrykt og rasisme som var folks motivasjon for å stemme Trump. At du ØNSKER at dette er eneste mulige motivasjon, for da blir verden enklere å forholde seg til. Da kan du avskrive samtlige Trump-velgere som onde og dumme. 

Du som påberoper deg å være så belest og reflektert: har du ikke lest NOEN teorier på hvorfor folk stemte Trump og som ikke har grunnlag i rasisme? Som kan sees i sammenheng med f.eks Brexit? Hvis vi tar bort fremmedfrykt (ref artikkelen fra forskning.no over her), hva tror DU får fattige mennesker til å stemme på en kapitalist som Trump?

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Kan du la være å tillegge meg meninger som ingen i tråden har uttrykt, og heller f eks svare på det spørsmålet jeg stiller i det innlegget du velger å sitere?

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg sier ikke det. Jeg gir grunner til at folk stemmer Trump, og avmakt og fattigdom er store motivasjoner, uansett hva du og jeg mener om Trump.

Jeg er klar over at man ikke tilegner seg info "via gener eller osmose". Det har jeg heller ikke sagt. Men blir man kjent med mennesker som ikke har råd til livsviktig medisin, på tross for over 100% stilling, ja, så blir man sittende å reflektere. Jeg er ingen fan av Trump, men jeg forstår at ikke alle ser på verden slik jeg gjør. 

Anonymkode: ccb97...a03

Men får fattige mennesker det bedre av at Donald Trump styrer? Ville det ikke være nærliggende å tenke at de får det bedre med en demokratisk president( fra det demokratiske partiet) som kanskje til og med innfører offentlig finansiert helsevesen.

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Men får fattige mennesker det bedre av at Donald Trump styrer? Ville det ikke være nærliggende å tenke at de får det bedre med en demokratisk president( fra det demokratiske partiet) som kanskje til og med innfører offentlig finansiert helsevesen.

Nei, jeg tror nok ikke fattige får det bedre under Trump, men han marketsførte seg som temmelig folkelig, med fokus på dem "på gølvet". Han skulle ordne arbeidsplasser, og han skulle sørge for at skattepengene gikk der folket ville. Vet at flere av Trump-velgere føler seg sveket. De er ikke mindre intelligente eller fremmedfiendtlige alle sammen, jeg ville heller sagt desperate. 

Anonymkode: ccb97...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Pashla skrev:

Og denne medisinen får de mer av hvis Trump kommer og ordner opp, altså? For han er fattigfolkenes forkjemper, og satser tungt på offentlig helsevesen? 

Nei, men i talene hans hadde han stor fokus på arbeidsmarked og opprusting av Amerika. De fleste får helseforsikringer gjennom jobben, og mange ser på det som et tryggere valg enn f.eks Obamacare, som ikke alle kan få.

Anonymkode: ccb97...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man jobber 100 % og ikke har råd til livsviktig medisin er det jo enda mindre logisk å stemme på Trump...

Anonymkode: 690ef...261

Jeg tror det er veldig vanskelig for en nordmann å fullt ut forstå hvor annerledes det amerikanske samfunnet er fra det norske. Har du rett på uføretrygd? Synd, men staten din er nesten bankrupt. Du har ikke råd til medisin, til tross for at du jobber fulltid med helseforsikring? Synd, men medisinen din er ikke på listen. Du vil komme deg ut av elendigheten? Synd, men du har ikke pengene til utdannelse fordi du ikke går gjennom nåløye for offentlig støtte.

Trump var annerledes, med fokus på den amerikanske drømmen om skikkelig arbeid og opprustning av Amerika. 

Anonymkode: ccb97...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er veldig vanskelig for en nordmann å fullt ut forstå hvor annerledes det amerikanske samfunnet er fra det norske. Har du rett på uføretrygd? Synd, men staten din er nesten bankrupt. Du har ikke råd til medisin, til tross for at du jobber fulltid med helseforsikring? Synd, men medisinen din er ikke på listen. Du vil komme deg ut av elendigheten? Synd, men du har ikke pengene til utdannelse fordi du ikke går gjennom nåløye for offentlig støtte.

Trump var annerledes, med fokus på den amerikanske drømmen om skikkelig arbeid og opprustning av Amerika. 

Anonymkode: ccb97...a03

Øøøh - det er jo nettopp dette som gjør det merkelig at folk fra lavere klasser stemmer på ham. Der er ingen ting i hans politikk som vil løfte massene.

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men i talene hans hadde han stor fokus på arbeidsmarked og opprusting av Amerika. De fleste får helseforsikringer gjennom jobben, og mange ser på det som et tryggere valg enn f.eks Obamacare, som ikke alle kan få.

Anonymkode: ccb97...a03

I talene sleit han med å la verbal følge subjekt. Å fokusere på arbeidsplasser gjør alle presidentkandidater. (De arbeidsledige kan heller ikke få helseforsikring gjennom jobben.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pashla skrev:

Øøøh - det er jo nettopp dette som gjør det merkelig at folk fra lavere klasser stemmer på ham. Der er ingen ting i hans politikk som vil løfte massene.

I talene sleit han med å la verbal følge subjekt. Å fokusere på arbeidsplasser gjør alle presidentkandidater. (De arbeidsledige kan heller ikke få helseforsikring gjennom jobben.)

Han hadde fokus på å ruste opp USA gjennom flere arbeidsplasser og større fokus på amerikanske varer. Fokus på amerikanske varer betyr flere arbeidsplasser, og flere arbeidsplasser betyr flere helseforsikringer.

Anonymkode: ccb97...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han hadde fokus på å ruste opp USA gjennom flere arbeidsplasser og større fokus på amerikanske varer. Fokus på amerikanske varer betyr flere arbeidsplasser, og flere arbeidsplasser betyr flere helseforsikringer.

Anonymkode: ccb97...a03

Det du beskriver er jo et samfunn som gjennomgående mangler grunnleggende solidaritet og fellesskapsfølelse. Slik at man ikke mobiliserer til fordel for f eks en felles helseplan eller ser noen grunn til å investere i sosiale ytelser. «Vi»-tanken finnes, men bare i møte med «dem». Man samler seg som nasjon innimellom, men det er f eks hver gang man går til krig mot et annet land, eller når noen utenfra kan fremstilles som inntrenger, fiendebilde el lign. 

Å dyrke et «vi» som hjelper hverandre opp er aldri feil. Men å dyrke et «vi mot dem» er jo en negativ vinkling, det fører ikke til at man jobber solidarisk innen gruppen, men at fokuset er å trekke opp grensene mot «dem». Det er det jeg synes du beskriver, og det står heller ikke i særlig kontrast til det jeg skriver. T. har dyrket en ensidig «vi mot dem»-retorikk fra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er veldig vanskelig for en nordmann å fullt ut forstå hvor annerledes det amerikanske samfunnet er fra det norske. Har du rett på uføretrygd? Synd, men staten din er nesten bankrupt. Du har ikke råd til medisin, til tross for at du jobber fulltid med helseforsikring? Synd, men medisinen din er ikke på listen. Du vil komme deg ut av elendigheten? Synd, men du har ikke pengene til utdannelse fordi du ikke går gjennom nåløye for offentlig støtte.

Trump var annerledes, med fokus på den amerikanske drømmen om skikkelig arbeid og opprustning av Amerika. 

Anonymkode: ccb97...a03

Og det er jo nettopp slike begrunnelser som gjør det enda mindre logisk å da velge Trump til president.

Man kunne halvsove seg gjennom hele valgkampen og likevel se at alle de store ordene om å "make America great again" bare var innholdsløse ord, ikke ment for å faktisk gjennomføre det han "solgte", men kun ment for å skaffe ham og hans forbindelser makt. Det han slenger utav seg er populistiske fraser som mangler fullstendig anker i realiteten. "DET høres flott ut - stem på meg. Åh, er det ikke mulig å gjennomføre? Men det høres så flott ut, så stem på meg likevel." - summerer mer eller mindre Trumps valgkamp i tillegg til all skittkastingen hans og alle løgnene han kom med.

Anonymkode: 690ef...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Det du beskriver er jo et samfunn som gjennomgående mangler grunnleggende solidaritet og fellesskapsfølelse. 

Det er vel muligens en sånn opplevelse av samfunnet mange Trump-velgere har/hadde før han ble valgt til president...?

Det er mange presidenter før Trump som har hatt muligheten til å gjøre noe med økte forskjeller, arbeidsledighet osv, men mange hadde kanskje gitt opp håpet om at noen ville jobbe for deres sak?

Jeg synes Trump er en stor tulling jeg altså, men jeg tror verden har godt av at vi alle legger til godvilja og prøver å forstå, i stedet for å avskrive veldig mange mennesker som slemme og dumme.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel muligens en sånn opplevelse av samfunnet mange Trump-velgere har/hadde før han ble valgt til president...?

Det er mange presidenter før Trump som har hatt muligheten til å gjøre noe med økte forskjeller, arbeidsledighet osv, men mange hadde kanskje gitt opp håpet om at noen ville jobbe for deres sak?

Jeg synes Trump er en stor tulling jeg altså, men jeg tror verden har godt av at vi alle legger til godvilja og prøver å forstå, i stedet for å avskrive veldig mange mennesker som slemme og dumme.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

«We’re a country divided» sier i alle fall mange amerikanere nå. Også folk som stemte på ham. Fellesskapsfølelsen ble IKKE hjulpet av T. som president. 

Man kan godt ha edle intensjoner og si at ingen må avskrives som dumme, men helt ærlig så framsto han jo som enkel og full av floskler også for 4 år siden. Velgerne som gikk på den, var enten lettlurte, eller de tilhører samme elite som ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pashla skrev:

«We’re a country divided» sier i alle fall mange amerikanere nå. Også folk som stemte på ham. Fellesskapsfølelsen ble IKKE hjulpet av T. som president. 

Man kan godt ha edle intensjoner og si at ingen må avskrives som dumme, men helt ærlig så framsto han jo som enkel og full av floskler også for 4 år siden. Velgerne som gikk på den, var enten lettlurte, eller de tilhører samme elite som ham...

Men dette kunne de vel ikke vite på forhånd? Trump er vel ikke den første politikeren som har brutt valgløfter eller ikke innfridd forventningene.

Ja, man kan selvsagt velge å avskrive alle Trump-velgere som lettlurte og dumme, det er fullt lovlig og deilig lettvint. I mine øyne blir man riktignok like grunn som Trump da.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men dette kunne de vel ikke vite på forhånd? Trump er vel ikke den første politikeren som har brutt valgløfter eller ikke innfridd forventningene.

Ja, man kan selvsagt velge å avskrive alle Trump-velgere som lettlurte og dumme, det er fullt lovlig og deilig lettvint. I mine øyne blir man riktignok like grunn som Trump da.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

De kunne jo vite på forhånd at han både er faglig og politisk ukvalifisert. Han har ingen erfaring med annet enn eiendomsoppkjøp for farens penger, og reality-tv. Og man kunne vite på forhånd at floskler og slagord ikke er et politisk program. 

Velgerne har også et ansvar og en demokratisk plikt til å innhente informasjon før de avlegger stemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

De kunne jo vite på forhånd at han både er faglig og politisk ukvalifisert. Han har ingen erfaring med annet enn eiendomsoppkjøp for farens penger, og reality-tv. Og man kunne vite på forhånd at floskler og slagord ikke er et politisk program. 

Velgerne har også et ansvar og en demokratisk plikt til å innhente informasjon før de avlegger stemme. 

Jo det kan man jo si, men dette gjelder jo for alle velgere. Er ikke alle som stemmer på andre kandidater enn Trump som nødvendigvis henter inn så mye informasjon utover taler og kampanjefloksler heller.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo det kan man jo si, men dette gjelder jo for alle velgere. Er ikke alle som stemmer på andre kandidater enn Trump som nødvendigvis henter inn så mye informasjon utover taler og kampanjefloksler heller.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Og da er de glupe, velinformerte, bevisste og ansvarlige...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...