Gå til innhold

Trener i friidrett uten noe som helst erfaring eller idrettsutdanning?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig? Sånn type Gjert Ingebrigtsen. Har han noen kurs ol.? Hvor begynner jeg om jeg ønsker å trene friidrettsutøvere på et foreløpig amatørnivå?

Anonymkode: 833fd...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da begynner du som trener for de minste hvor treningen er lekpreget. I vår klubb kjører vi alle bare trenerne på kurs. Man trenger ikke nødvendigvis stor spesialkompetanse for å drive lekpreget aktivitet.

Anonymkode: 26f18...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da begynner du som trener for de minste hvor treningen er lekpreget. I vår klubb kjører vi alle bare trenerne på kurs. Man trenger ikke nødvendigvis stor spesialkompetanse for å drive lekpreget aktivitet.

Anonymkode: 26f18...6e3

Tusen takk for svar! Er det ingen krav til å bli tatt opp som trenerer altså?(utenom vandels og politiattest) ingen krav til pedagogisk/idrettsfaglig bakgrunn i det hele tatt? Får man følge opp utøveren sin om han eller hun viser seg å være et stort talent? 

Anonymkode: 833fd...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Er det ingen krav til å bli tatt opp som trenerer altså?(utenom vandels og politiattest) ingen krav til pedagogisk/idrettsfaglig bakgrunn i det hele tatt? Får man følge opp utøveren sin om han eller hun viser seg å være et stort talent? 

Anonymkode: 833fd...6f7

Her er det ikke en til en oppfølging før de evt blir ganske store/voksne og faktisk viser seg å være et talent. Før det er det en gjeng unger og en trener som gjerne er en ildsjel i klubben og som jobber på dugnadsbasis uten lønn.

De lønnede trenerne har selvfølgelig kurs/utdanning.

Anonymkode: d4be9...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente å gå rett inn på toppnivå uten erfaring, men om du starter nederst på stigen trenger du bare politiattest og pågangsmot. Så får du erfaring etterhvert, og er du dyktig blir det kurs og mer erfaring og så klatrer du på stigen. 

Anonymkode: 7a29a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke forvente å gå rett inn på toppnivå uten erfaring, men om du starter nederst på stigen trenger du bare politiattest og pågangsmot. Så får du erfaring etterhvert, og er du dyktig blir det kurs og mer erfaring og så klatrer du på stigen. 

Anonymkode: 7a29a...f73

Alternativt må du få egne barn som du kan pushe frem....

Anonymkode: 7a29a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Er det ingen krav til å bli tatt opp som trenerer altså?(utenom vandels og politiattest) ingen krav til pedagogisk/idrettsfaglig bakgrunn i det hele tatt? Får man følge opp utøveren sin om han eller hun viser seg å være et stort talent? 

Anonymkode: 833fd...6f7

De fleste hos oss er med som hjelpetrenere først. Man får ikke ansvar for en egen gruppe uten å vise til noe. En til en oppfølging skjer ikke før man er junior. 

De fleste trenerne våre er enten ildsjeler som selv har drevet med friidrett i sin ungdom eller foreldre som vil bidra. 

Anonymkode: 26f18...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det ikke en til en oppfølging før de evt blir ganske store/voksne og faktisk viser seg å være et talent. Før det er det en gjeng unger og en trener som gjerne er en ildsjel i klubben og som jobber på dugnadsbasis uten lønn.

De lønnede trenerne har selvfølgelig kurs/utdanning.

Anonymkode: d4be9...4e4

Takk for svar! Så man kan bare kontakte en klubb og melde seg interessert til en barnetrenerrolle?

Anonymkode: 833fd...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Så man kan bare kontakte en klubb og melde seg interessert til en barnetrenerrolle?

Anonymkode: 833fd...6f7

Jeg hadde blitt mistenksom om en person uten tilknytning til klubben, som ikke trente friidrett selv og ikke hadde barn i klubben ringte og sa hun/han ville være barnetrener altså. Hvorfor i alle dager vil du det hadde jeg tenkt, og jeg hadde ikke sluppet deg alene sammen med barna... 

 

Anonymkode: d4be9...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Så man kan bare kontakte en klubb og melde seg interessert til en barnetrenerrolle?

Anonymkode: 833fd...6f7

Ikke om du ikke har unger sjøl. Da er du neppe normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde blitt mistenksom om en person uten tilknytning til klubben, som ikke trente friidrett selv og ikke hadde barn i klubben ringte og sa hun/han ville være barnetrener altså. Hvorfor i alle dager vil du det hadde jeg tenkt, og jeg hadde ikke sluppet deg alene sammen med barna... 

 

Anonymkode: d4be9...4e4

 

2 minutter siden, sug lut skrev:

Ikke om du ikke har unger sjøl. Da er du neppe normal.

Har barn, og har tantebarn i klubben 😅 Samme idrettslag på alle, men ulike idretter. Glemte å presisere. HI

Anonymkode: 833fd...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sug lut skrev:

Ikke om du ikke har unger sjøl. Da er du neppe normal.

Det stemmer ikke nødvendigvis. Jeg har ikke barn, men har kompetanse som gjør at jeg enkelt kunne gått inn i ulike trenerroller i barne- og ungdomsidrett. For meg ville det bare vært å ta spesifikke kurs mot den aktuelle idrettsgrenen, så ville jeg vært bedre kvalifisert til trenerrollen enn de fleste andre som stiller opp frivillig. Jeg har mye erfaring med barn, både privat og gjennom jobb. Om jeg finner ut at jeg ønsker å bruke tiden min for å stille opp så er jeg altså ikke... normal?Javel... ;)

Anonymkode: 2f9bb...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da begynner du som trener for de minste hvor treningen er lekpreget. I vår klubb kjører vi alle bare trenerne på kurs. Man trenger ikke nødvendigvis stor spesialkompetanse for å drive lekpreget aktivitet.

Anonymkode: 26f18...6e3

Vil vel heller si at dette er det vanskeligste, hvis man verken vet hva målsetningene er, eller har verktøykassa i orden... (har drevet lekpreget aktivitet både innen teater/drama og musikk, og er VELDIG glad for at jeg har den faglige bakgrunnen i orden.)

Anonymkode: 4124e...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skal være trener - uansett nivå egentlig - så bør du vite hva du driver med, både teknisk og pedagogisk. Det er utrolig tungt å legge om grunnleggende teknikk senere fordi man har lært det feil/lagt seg til uvaner fra starten av. 

Anonymkode: 1d16f...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fotballtrener fra 1-4 klassinge uten annen erfaring enn at jeg har unger😊4 år. Aldri spilt fotball heller. Nå har jeg nedgradert meg selv til hjelpetrener og lagleder, da nivået øker og jeg ikke føler meg kompetent nok.

Anonymkode: 33077...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var fotballtrener fra 1-4 klassinge uten annen erfaring enn at jeg har unger😊4 år. Aldri spilt fotball heller. Nå har jeg nedgradert meg selv til hjelpetrener og lagleder, da nivået øker og jeg ikke føler meg kompetent nok.

Anonymkode: 33077...046

Barnefotball er noe heeelt annet enn friidrett...

Anonymkode: 7a29a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnefotball er noe heeelt annet enn friidrett...

Anonymkode: 7a29a...f73

Nei egentlig ikke. Poenger er å organisere lekpreget aktivitet. For de minste barna er det snakk om å lære å bruke kroppen til å løpe rundt bana, kaste liten ball, lære å hinke, hoppe på ett ben, balansere osv. Vi bruker ball, tau, hopper og hinker, leker trillebår, lager hinderløype, står på henda, ruller kråke osv. 

Anonymkode: 26f18...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 20.28, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke nødvendigvis. Jeg har ikke barn, men har kompetanse som gjør at jeg enkelt kunne gått inn i ulike trenerroller i barne- og ungdomsidrett. For meg ville det bare vært å ta spesifikke kurs mot den aktuelle idrettsgrenen, så ville jeg vært bedre kvalifisert til trenerrollen enn de fleste andre som stiller opp frivillig. Jeg har mye erfaring med barn, både privat og gjennom jobb. Om jeg finner ut at jeg ønsker å bruke tiden min for å stille opp så er jeg altså ikke... normal?Javel... ;)

Anonymkode: 2f9bb...478

Om du leser HI så går det vel frem at vedkommende ikke har kompetanse men lurer på hva som skal til for å trene barn i friidrett. Jeg hadde også lurt om en person uten hverken idrettsfaglig kompetanse eller barn tok kontakt med et lag med tilbud om å bli trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 18.16, Anonym bruker skrev:

Barnefotball er noe heeelt annet enn friidrett...

Anonymkode: 7a29a...f73

Vei, jeg har hatt ungene mine på friidrett og skulle fint klart det også😊

Anonymkode: 33077...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vei, jeg har hatt ungene mine på friidrett og skulle fint klart det også😊

Anonymkode: 33077...046

Opp til et visst nivå, kanskje, når det er lek. Men teknikktrening spesialisert er noe annet og det gjør de vel alt fra 8-9-årsalderen...

Anonymkode: 7a29a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I idrettsklubben her så kan hvem som helst bli trener for ett lag under 16år. De sier ifra om de vil, om klubben har behov for trener så sier de ok og du blir sendt på trener kurs. De som er mer engasjerte enn gjennomsnittet får mulighet til mer kurs og kan etterhvert trene de som er over 16år. Her får ingen foreldre eller i familieære forhold  være trener for barnet sitt. Så her får ikke trener følge opp sitt eget barn om det gjør det bra. Fra 16år er det kun heiing fra sidelinja og evt si sine meninger hjemme. Det syns jeg er veldig bra, for mange foreldre ser ikke sitt eget barn som de ser andre. 

Her får også unger mulighet til å ta ulike kurs, så for de som ønsker kan komme veldig langt iforhold til en trener jobb. Nabogutten tjener gode penger på dette, han er dommer på kamper og cuper, reiser fylket rundt for å dømme på cuper. 

Anonymkode: 9a149...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...