Gå til innhold

Dere som går på aap, langtidssykemeldt el..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er døgnrytmen deres? Jeg prøver å holde den "normal", men det er vanskelig.. Jeg prøver å komme meg i seng til normal tid, men det er mer og mer vanskelig å sove. Jeg står opp tidlig, både pga unger og for å holde den normale, men søvnen er et problem..

Og hva fyller dere dagene med? For min del blir det altfor lite, skyldes delvis pga sykdommen, men det er også fordi jeg ikke finner overskudd og lyst lengre.. 

Anonymkode: 981c4...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er døgnrytmen deres? Jeg prøver å holde den "normal", men det er vanskelig.. Jeg prøver å komme meg i seng til normal tid, men det er mer og mer vanskelig å sove. Jeg står opp tidlig, både pga unger og for å holde den normale, men søvnen er et problem..

Og hva fyller dere dagene med? For min del blir det altfor lite, skyldes delvis pga sykdommen, men det er også fordi jeg ikke finner overskudd og lyst lengre.. 

Anonymkode: 981c4...2c3

Er du på aap? Ikke i avklaring? 

Anonymkode: 4902f...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du på aap? Ikke i avklaring? 

Anonymkode: 4902f...c65

Mannen min er uføre. Han står opp 07 på hverdagene for å ha en dagsrytme

Anonymkode: d12f4...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mannen min er uføre. Han står opp 07 på hverdagene for å ha en dagsrytme

Anonymkode: d12f4...2e0

Ikke meningen at det skulle komme som svar til det andre svaret over her.

Anonymkode: d12f4...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du på aap? Ikke i avklaring? 

Anonymkode: 4902f...c65

AAP er avklaring

Anonymkode: d907c...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mest hjemme, er mye dårlig så jeg sover litt her og der. Kan mer eller mindre ligge i senga flere dager i strekk. Har jeg en god dag så er jeg oppe rundt 9, og legger meg igjen rundt 22.00 - 23.00

Anonymkode: d907c...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt ufør for 2 år siden men helsesituasjonen er uendret.

Jeg har en sovesykdom som gjør at jeg sover mye mer enn vanlig så jeg har bare et begrenset antall timer der jeg er våken og fungerer normalt. Jeg står opp med ungene kl 7, gjør dem klar og kjører dem til skolen (i vinterhalvåret eller sykler de), så trener jeg, litt husarbeid, tilbake i seng kl 1030. Sover til kl 15. Står opp, sjekker ungenes lekser, lager middag og så kjører jeg til barnas aktiviteter. Begge har 2 treninger hver men forskjellige dager, altså 4 ettermiddager som går. Tilbake mellom 18-1830. Så har vi et par timer med kveldsmat, litt barne-tv, leke sammen. Ungene er i seng kl 2030, jeg legger meg som regel 2130.

Repeat.

Da mannen min skjønte at dette er en kronisk sykdom og jeg ikke ville bli bedre fant han seg en ny og gikk fra meg. Han flyttet såpass langt at vi ikke kan ha 50/50 deling, pga jobben hans var det umulig ha dem på heltid, så han har barna annenhver helg fra fredag ettermiddag til søndag kveld (han henter og leverer da). Disse helger er utrolig viktig for meg da jeg ikke har mulighet å være sosial med andre utover det som er barnerelatert.

Jeg blir nok singel i minst 10 år til barna har flyttet og jeg kan ha en hverdag som ikke blir styrt av deres behov.

Anonymkode: 89ad5...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

AAP er avklaring

Anonymkode: d907c...e28

AAP er stønaden. Et krav for å få stønaden er st man er i aktiv behandling eller et program for avklaring - med utsikt til bedring. 

Anonymkode: 1194f...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

AAP er avklaring

Anonymkode: d907c...e28

Hvis du er i avklaring, har du vel rutiner? Eller er avklaringen å gå hjemme til aap tar slutt og du må over på sosialen? Har du ingen aktivitet, bør du, med dagens endringer og innstramminger, ta grep selv. 

Anonymkode: 4902f...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, jeg er for dårlig for aktiviteter, det er prøvd div yrkesrettet rehabilitering, jeg skal i utgangspunktet tilbake til min gamle jobb, men etter en time med noe, samt kjøringen, var resten av dagen ødelagt. Jeg var apatisk på sofaen, mannen måtte gjøre alt, både middag, ordne med handling og kjøre på unger. Dette må han ofte også de dagene jeg bare er hjemme. 

Jeg prøver å gå en liten tur om dagen, prøver å holde huset osv, men det går ikke hver dag dessverre, og jeg hater det..! 

Så nå er "ativiteten" lege ukentlig, det er alt. 

Anonymkode: 981c4...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

AAP er stønaden. Et krav for å få stønaden er st man er i aktiv behandling eller et program for avklaring - med utsikt til bedring. 

Anonymkode: 1194f...389

Ja, og?

Anonymkode: d907c...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er i avklaring, har du vel rutiner? Eller er avklaringen å gå hjemme til aap tar slutt og du må over på sosialen? Har du ingen aktivitet, bør du, med dagens endringer og innstramminger, ta grep selv. 

Anonymkode: 4902f...c65

Avklaring, definisjon: å få avklart om man kan jobbe eller ikke, evt hvor mye. Grunnen til at man kan få denne stønaden i tre år (med nye regler), er jo fordi det kan ta tid å få avklart dette! I begynnelsen kan man gjerne ikke jobbe noe. Det er det behandler(e), evt i tillegg til NAVs leger, som avgjør. Det er også en del av avklaringen! 

 

Om man er hundre prosent syk i starten,  er man kanskje likevel i aktiv behandling (evt blir fulgt opp av ekspertise jevnlig), men det kan være f eks to timer i uken om man er for syk til mer. Som jeg; jeg er hos spesialisten min pluss fastlegen min. Til sammen to timer i uken. Da er det ganske mye tid man har utenom disse to timene, altså! Så spørsmålet til HI er vel absolutt helt kurant. Rutiner må legges opp etter sykdommen, og det er ikke nødvendigvis slik at faste rutiner gjør at man kommer raskere ut i arbeid igjen.

 

Til deg HI: jeg sliter mye med søvnen pga invalidiserende kroniske smerter, om jeg ikke sover om natten pga dette, blir jeg nødt til å hente meg inn igjen på dage. Ikke optimalt, men jeg har i samråd med legespesialist innsett at det er slik det må være i overgangsfase til sykdommen stabiliseres mer og jeg (forhåpentligvis) kan trappe gradvis opp på jobb. 

Anonymkode: 443f5...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Avklaring, definisjon: å få avklart om man kan jobbe eller ikke, evt hvor mye. Grunnen til at man kan få denne stønaden i tre år (med nye regler), er jo fordi det kan ta tid å få avklart dette! I begynnelsen kan man gjerne ikke jobbe noe. Det er det behandler(e), evt i tillegg til NAVs leger, som avgjør. Det er også en del av avklaringen! 

 

Om man er hundre prosent syk i starten,  er man kanskje likevel i aktiv behandling (evt blir fulgt opp av ekspertise jevnlig), men det kan være f eks to timer i uken om man er for syk til mer. Som jeg; jeg er hos spesialisten min pluss fastlegen min. Til sammen to timer i uken. Da er det ganske mye tid man har utenom disse to timene, altså! Så spørsmålet til HI er vel absolutt helt kurant. Rutiner må legges opp etter sykdommen, og det er ikke nødvendigvis slik at faste rutiner gjør at man kommer raskere ut i arbeid igjen.

 

Til deg HI: jeg sliter mye med søvnen pga invalidiserende kroniske smerter, om jeg ikke sover om natten pga dette, blir jeg nødt til å hente meg inn igjen på dage. Ikke optimalt, men jeg har i samråd med legespesialist innsett at det er slik det må være i overgangsfase til sykdommen stabiliseres mer og jeg (forhåpentligvis) kan trappe gradvis opp på jobb. 

Anonymkode: 443f5...108

Jeg vet alt om løpet ;) 

Anonymkode: 4902f...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Avklaring, definisjon: å få avklart om man kan jobbe eller ikke, evt hvor mye. Grunnen til at man kan få denne stønaden i tre år (med nye regler), er jo fordi det kan ta tid å få avklart dette! I begynnelsen kan man gjerne ikke jobbe noe. Det er det behandler(e), evt i tillegg til NAVs leger, som avgjør. Det er også en del av avklaringen! 

 

Om man er hundre prosent syk i starten,  er man kanskje likevel i aktiv behandling (evt blir fulgt opp av ekspertise jevnlig), men det kan være f eks to timer i uken om man er for syk til mer. Som jeg; jeg er hos spesialisten min pluss fastlegen min. Til sammen to timer i uken. Da er det ganske mye tid man har utenom disse to timene, altså! Så spørsmålet til HI er vel absolutt helt kurant. Rutiner må legges opp etter sykdommen, og det er ikke nødvendigvis slik at faste rutiner gjør at man kommer raskere ut i arbeid igjen.

 

Til deg HI: jeg sliter mye med søvnen pga invalidiserende kroniske smerter, om jeg ikke sover om natten pga dette, blir jeg nødt til å hente meg inn igjen på dage. Ikke optimalt, men jeg har i samråd med legespesialist innsett at det er slik det må være i overgangsfase til sykdommen stabiliseres mer og jeg (forhåpentligvis) kan trappe gradvis opp på jobb. 

Anonymkode: 443f5...108

Og jeg vet at mange ikke får oppfølging de trenger fra nav og blir «overrasket» dagen aap stopper. Derfor er det, spesielt nå, viktig å være litt på selv også. Helt unødvendig å tillegge alt negativitet. 

Anonymkode: 4902f...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40% midlertidig deltidsufør.

Står opp senest 7.30. Lager frokost/lunsj si til barna.

Vinterhalvåret er tyngst, da henter det jeg legger meg når barna drar på skolen. Men stort sett er jeg oppe selv når de har dratt.

Har "fri" to dager i uka.

Dagene er tunge å fylle, er jo tross alt en grunn til at jeg er hjemme de to dagene.

Anonymkode: cf4d5...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg vet at mange ikke får oppfølging de trenger fra nav og blir «overrasket» dagen aap stopper. Derfor er det, spesielt nå, viktig å være litt på selv også. Helt unødvendig å tillegge alt negativitet. 

Anonymkode: 4902f...c65

Men hvorfor tar du den tonen du tar over her, hvis du kjenner systemet og gangen i det? Hvis du virkelig visste gangen i det så hadde du ikke stilt spørsmålet "Er du på aap? Ikke i avklaring?" Hvis man vet hvordan det fungerer så vet man også at det er ulike typer avklaring, noe kan man være aktiv og påvirke selv, andre ting ikke. Noen er for syke til noen som helst aktivitet utover legetimer og ev. behandling, noen kan greie ulike typer arbeidsutprøving eller begynne å studere.

Å si at mange blir overrasket over at aap stopper blir for dumt. Selv om man kjenner det nye lovverket så er det likevel overraskende at personer som er for syke til å jobbe eller en gang å forsøke seg på noe aktivitet skal fratas alle stønader. Å "være litt på selv også" gjør for noen ikke noe fra eller til. Jeg har vært på aap i over fem år. Bortsett fra to møter, tror jeg det er, så har alle møter jeg har hatt vært initiert av meg. Noen ganger har jeg måttet klage fordi jeg ikke fikk oppfølging. På disse årene har jeg kun hatt to timer på sykehus som jeg selv ikke har purret og purret og purret - eller sendt inn formell klage - for å få. Jeg har disse årene fått mindre enn to timer pr. år hos spesialist. Jeg har ikke vært i stand til å forsøke noen aktivitet disse årene. Fordi spesialistene trenerer utredningen får jeg heller ingen behandling. Og fordi de trenerer det vil jeg også trolig oppleve at aap stopper om få måneder. Det til tross for at jeg fysisk er blitt verre disse årene.

Du sier til den andre anonyme at det er helt unødvendig å tillegge alt negativitet - men det er jo akkurat det du selv gjør når du hinter om at andre ikke er aktive nok...

Anonymkode: b33f4...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg vet at mange ikke får oppfølging de trenger fra nav og blir «overrasket» dagen aap stopper. Derfor er det, spesielt nå, viktig å være litt på selv også. Helt unødvendig å tillegge alt negativitet. 

Anonymkode: 4902f...c65

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer, for du er jo tydeligvis ikke i den kategorien hi spør etter

Anonymkode: d907c...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor tar du den tonen du tar over her, hvis du kjenner systemet og gangen i det? Hvis du virkelig visste gangen i det så hadde du ikke stilt spørsmålet "Er du på aap? Ikke i avklaring?" Hvis man vet hvordan det fungerer så vet man også at det er ulike typer avklaring, noe kan man være aktiv og påvirke selv, andre ting ikke. Noen er for syke til noen som helst aktivitet utover legetimer og ev. behandling, noen kan greie ulike typer arbeidsutprøving eller begynne å studere.

Å si at mange blir overrasket over at aap stopper blir for dumt. Selv om man kjenner det nye lovverket så er det likevel overraskende at personer som er for syke til å jobbe eller en gang å forsøke seg på noe aktivitet skal fratas alle stønader. Å "være litt på selv også" gjør for noen ikke noe fra eller til. Jeg har vært på aap i over fem år. Bortsett fra to møter, tror jeg det er, så har alle møter jeg har hatt vært initiert av meg. Noen ganger har jeg måttet klage fordi jeg ikke fikk oppfølging. På disse årene har jeg kun hatt to timer på sykehus som jeg selv ikke har purret og purret og purret - eller sendt inn formell klage - for å få. Jeg har disse årene fått mindre enn to timer pr. år hos spesialist. Jeg har ikke vært i stand til å forsøke noen aktivitet disse årene. Fordi spesialistene trenerer utredningen får jeg heller ingen behandling. Og fordi de trenerer det vil jeg også trolig oppleve at aap stopper om få måneder. Det til tross for at jeg fysisk er blitt verre disse årene.

Du sier til den andre anonyme at det er helt unødvendig å tillegge alt negativitet - men det er jo akkurat det du selv gjør når du hinter om at andre ikke er aktive nok...

Anonymkode: b33f4...f57

Tenker du kanskje skal lese det som står uten negativitet eller å tillegge andre meninger de ikke har. Det er ikke hintet til at man ikke er aktiv nok. Et velmenende råd du bare måtte vri og fortolke. Veldig mange sitter og venter på initiativ fra nav. Uansett bør man være på selv, om det hjelper eller ikke. Denne endringen er også nedfelt i regelverket nå. Nå er det brukers ansvar alene i løpet, ikke nav som tidligere. Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon. For ens egen del. Systemet er blitt forj for altfor mange. Og verre vil det nok bli. Man må selv sørge for å bli avklart innen tiden. Man må være frisk for å være syk. 

Anonymkode: 4902f...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer, for du er jo tydeligvis ikke i den kategorien hi spør etter

Anonymkode: d907c...e28

Du vet ingenting om meg, gjør du? Slapp av! Det er påskeferie! 

 

Anonymkode: 4902f...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du kanskje skal lese det som står uten negativitet eller å tillegge andre meninger de ikke har. Det er ikke hintet til at man ikke er aktiv nok. Et velmenende råd du bare måtte vri og fortolke. Veldig mange sitter og venter på initiativ fra nav. Uansett bør man være på selv, om det hjelper eller ikke. Denne endringen er også nedfelt i regelverket nå. Nå er det brukers ansvar alene i løpet, ikke nav som tidligere. Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon. For ens egen del. Systemet er blitt forj for altfor mange. Og verre vil det nok bli. Man må selv sørge for å bli avklart innen tiden. Man må være frisk for å være syk. 

Anonymkode: 4902f...c65

Tullprat!

Pr. i dag har man svært få rettigheter når det kommer til helsevesenet. Man kan ikke "selv sørge for å bli avklart innen tiden" hvis man ikke får timer. Det får ingen konsekvenser for helsevesenet at de trenerer tiden, ingen der blir stilt til ansvar for å bruke urimelig lang tid på utredninger. Om helsevesenet ikke følger opp så har man ingen mulighet. Dvs. man kan selvfølgelig klage, og klage igjen, og klage igjen - det hjelper lite når de fremdeles ikke blir stilt til ansvar.

At man selv bør følge opp, purre, møte til timer og behandling og ellers gjøre det man kan mtp. livsstil, det er en selvfølge. Å tro at man selv kan påvirke avklaringshastigheten i vesentlig grad, det stemmer ikke. For meg har det ikke vært aktuelt med arbeidsavklaring, men jeg vet om flere som har stått på og stått på ovenfor Nav ang. å forsøke seg ut i jobb eller annen aktivitet, og som likevel har måttet vente i evigheter før de har kommet i gang. Flere har også forsøkt å skaffe seg plasser for arbeidstrening selv, uten å lykkes med det.

Ting er ikke så enkelt som du forsøker å fremstille det som.

Anonymkode: b33f4...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på arbeidsavklaring. Jeg har normal døgnrytme. Jeg er så ufattelig trøtt når kvelden kommer, så det er enkelt for meg å legge meg tidlig 😛

Anonymkode: 4f669...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...