Gå til innhold

Klarer ikke å slutte å gå ned i vekt...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har rast ned ca 15 kg siden februar, fra 69 til 54 kg. Jeg begynte å slanke meg ( er 163 så nesten 70 kg er ganske mye) Jeg har egentlig bare kuttet alt, og da mener jeg alt av godis og sukker. Jeg går minst 30-60 min kjapp gange hver dag, sånn utenom når jeg går i butikken, på jobb osv. I tillegg begynte jeg med å telle kalorier..og sånn helt uten at jeg har merket det selv så har det bare blitt mindre og mindre mat..derfor har jeg gått ned så mye. Nå er ikke problemet mitt for mange kg...men at jeg ikke klarer å få i meg mat.. Jeg er jo fortsatt normalvektig, men vil virkelig ikke gå ned mer nå, det er ikke pent og om jeg blir mindre kommer jeg til å se helt jævlig ut. Skulle egentlig bare under 60 kg..Og nå er jeg 6 kg under det også.

Jeg blir alltid svimmel når jeg reiser med opp, så det er tydeligvis noe som ikke er bra med blodsukkeret mitt. Og jeg vet jo grunnen...jeg får ikke i meg nok næring. Jeg vil spise, men er aldri sulten lenger og når jeg spiser vokser maten i munnen min og jeg brekker meg. Biola går bra da, og der er det jo litt kalorier også. I dag har jeg spist en brødskive med kaviar og gulost, et stort glass Biola og to små stykker Grandiosa...Kjenner at jeg ikke kan få ned noe mer nå. Jeg får sikkert ikke i meg mer enn toppen 600 kcal om dagen. Har spurt legen om det er grunn til bekymring, men han sier nei...

 

Anonymkode: ff9ed...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo ut som en spiseforstyrrelse. Tror du juger om legen gitt! 

Anonymkode: 504c5...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo ut som en spiseforstyrrelse. Tror du juger om legen gitt! 

Anonymkode: 504c5...cad

Hæ...Hvorfor skulle jeg lyve om det? Han skrev til meg, og jeg siterer ham her "Hvis vekttapet henger sammen med redusert matinntak og eventuelt økt fysisk aktivitet så er det ingen grunn til bekymring" Hvorfor skulle jeg har løyet om det her liksom..anonymt til og med! Ja, helt klart en mulig spiseforstyrrelse dette her, men jeg er jo oppegående nok til å skjønne at dette ikke er bra. Jeg vil jo spise, men når jeg brekker meg bare av å ha en tannbørste i munnen så er det vanskelig. Og det er ikke sånn at jeg tenker "jo tynnere jo bedre". Jeg ser det jo klart og tydelig at nå begynner jeg å bli for tynn...

Anonymkode: ff9ed...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får i deg mer enn dette og du har slanket deg så mye på så kort tid, da har jeg også vanskelig for å forstå at legen ville sagt at det ikke er grunn til å bekymre seg - for det er det. Sier legen noe annet er det uforsvarlig!

Om du ikke tar grep nå så kan du risikere en alvorlig spiseforstyrrelse som kan prege mange år og kanskje resten av ditt liv.

Jeg er syk (ikke spiseforstyrrelse) og sliter i perioder med mye kvalme. Jeg vet at jeg må spise likevel for å ikke bli sykere og få flere problemer. Så jeg spiser uansett, på vilje. Om du ikke har utviklet en spiseforstyrrelsen så kan du også gjøre det.

Spørsmålet er om du egentlig vil spise mer? Hva er det du føler er godt med å kontrollere mengden du spiser slik?

Anonymkode: bfcd0...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil spise altså, helt sant. Og det jeg skriver at legen skrev til meg er også helt sant. Han skrev i tillegg at om jeg vettapet skyldes andre problemer, eller at jeg ikke hadde det bra psykisk så synes han at vi burde ta en prat. Men jeg har ingen psykiske problemer, og vekttapet skylles økt aktivitet og redusert mattinntak. Det handler ikke om at jeg vil kontrollere matinntaket mitt...Det eneste det handler om er at jeg ikke klarer å spise. Jeg blir kvalm og brekker meg, får det rett og slett ikke ned. Det er fysisk galt...ikke psykisk..

Anonymkode: ff9ed...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil spise altså, helt sant. Og det jeg skriver at legen skrev til meg er også helt sant. Han skrev i tillegg at om jeg vettapet skyldes andre problemer, eller at jeg ikke hadde det bra psykisk så synes han at vi burde ta en prat. Men jeg har ingen psykiske problemer, og vekttapet skylles økt aktivitet og redusert mattinntak. Det handler ikke om at jeg vil kontrollere matinntaket mitt...Det eneste det handler om er at jeg ikke klarer å spise. Jeg blir kvalm og brekker meg, får det rett og slett ikke ned. Det er fysisk galt...ikke psykisk..

Anonymkode: ff9ed...a61

Da får du gjøre som jeg må gjøre når jeg har de kvalmeste periodene - spise likevel. Og spise regelmessig. Og spise balanserte måltider.

 

Anonymkode: bfcd0...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil spise altså, helt sant. Og det jeg skriver at legen skrev til meg er også helt sant. Han skrev i tillegg at om jeg vettapet skyldes andre problemer, eller at jeg ikke hadde det bra psykisk så synes han at vi burde ta en prat. Men jeg har ingen psykiske problemer, og vekttapet skylles økt aktivitet og redusert mattinntak. Det handler ikke om at jeg vil kontrollere matinntaket mitt...Det eneste det handler om er at jeg ikke klarer å spise. Jeg blir kvalm og brekker meg, får det rett og slett ikke ned. Det er fysisk galt...ikke psykisk..

Anonymkode: ff9ed...a61

At du blir kvalm og brekker deg, og ikke klarer å få ned mat, kan jo være psykisk. Du kan ha fått en liten sperre uten at du egentlig er klar over det selv. Du har spist mindre og mindre mat, og har tvunget magesekken til å venne seg til det. Det virker som om du ikke klarer å stoppe med det, og at du har fått en psykisk sperre som gir utslag i fysiske problemer.
Hva tenker du skulle være galt fysisk?

Anonymkode: d040f...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du blir kvalm og brekker deg, og ikke klarer å få ned mat, kan jo være psykisk. Du kan ha fått en liten sperre uten at du egentlig er klar over det selv. Du har spist mindre og mindre mat, og har tvunget magesekken til å venne seg til det. Det virker som om du ikke klarer å stoppe med det, og at du har fått en psykisk sperre som gir utslag i fysiske problemer.
Hva tenker du skulle være galt fysisk?

Anonymkode: d040f...f78

Men altså...jeg vil spise mer, helt sant. Jeg elsker mat, elsker å lage det og elsker å spise det. Er en skikkelig matmons. Jeg aner ikke hva som kan være galt...har tenkt at det kan være fordi magesekken min er blitt mindre og at det er derfor jeg ikke får ned mer...men jeg er jo ikke en lege så jeg vet ikke.  Jeg har aldri før opplevd det å ikke ha lyst på mat...sånn over lang tid. Jeg har aldri vært opptatt av å være tynn, men er og har alltid vært opptatt av å være sunn...dvs spise vanlig sunn mat og ikke godis utenom på lørdager. Trening er også viktig for meg men det orker jeg ikke nå. Jeg vet også nok om kosthold til å vite at om jeg skal trene og bygge muskler så må jeg spise mye mer. Jeg kjenner at jeg ble litt...skuffet...vet ikke om det er riktig ord, men jeg føler meg litt skuffet over svaret til legen min...Ville jo egentlig ha en time for å sjekke ut hvorfor det er blitt som det er blitt. Men vil liksom ikke mase heller...Føler at jeg overreagerer. Men om bmien min synker ned til undervektig så må jeg jo bare ha en time. Er ca tre kg til og om det fortsetter i denne farten så er det ikke lenge til uansett. Men vær så snill å tro på meg når jeg skriver at jeg ikke vil ned mer...jeg vil heller opp et par kg nå 😞

Anonymkode: ff9ed...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over her - da må du begynne å gjøre noe med det.

Sett deg opp en matplan - og følg den! Planlegg balanserte måltider med grønnsaker, fett, proteiner og karbohydrater. Spis minst fire ganger om dagen - nå spiser du bare to ganger om dagen. Småspis nøtter og frukt innimellom.

Greier jeg det med den sterke kvalmen jeg i lange perioder kan gå med, da greier du det også.

Alternativt får du bestille deg en time til legen din og vise denne tråden til ham, ev. gå til en annen lege.

Anonymkode: bfcd0...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skrev over her - da må du begynne å gjøre noe med det.

Sett deg opp en matplan - og følg den! Planlegg balanserte måltider med grønnsaker, fett, proteiner og karbohydrater. Spis minst fire ganger om dagen - nå spiser du bare to ganger om dagen. Småspis nøtter og frukt innimellom.

Greier jeg det med den sterke kvalmen jeg i lange perioder kan gå med, da greier du det også.

Alternativt får du bestille deg en time til legen din og vise denne tråden til ham, ev. gå til en annen lege.

Anonymkode: bfcd0...ee3

Jeg småspiser nøtter og frukt innimellom og det jeg skrev om brødskive og grandiosa var i dag. Jeg prøver å spise minst en gang til ila dagen. Legger på masse pålegg. Er jeg innom kjøleskapet så tar jeg en skive skinke eller en bit feta, bare for å spise noe. Men mitt problem er at jeg ikke får ned mer..blir kjempekvalm at en skinkeskive liksom. Nei, jeg får vel mase litt mer på legen, men føler det kjipt når han svarer meg på den måten han gjorde. Føler at han ikke synes det er et problem, men heller at det er bra at jeg har gått ned så mye.

Anonymkode: ff9ed...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått tatt en del prøver hos legen, sånn for å være på den sikre siden.  Jeg jobber med pasienter som beskriver samme forløp som deg. Ellers vil jeg anbefale næringsrike drikker, du får kjøpt på apoteket eller kan lage dem bedre selv. Sette alarm for måltider og antall kalorier som må inntas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg småspiser nøtter og frukt innimellom og det jeg skrev om brødskive og grandiosa var i dag. Jeg prøver å spise minst en gang til ila dagen. Legger på masse pålegg. Er jeg innom kjøleskapet så tar jeg en skive skinke eller en bit feta, bare for å spise noe. Men mitt problem er at jeg ikke får ned mer..blir kjempekvalm at en skinkeskive liksom. Nei, jeg får vel mase litt mer på legen, men føler det kjipt når han svarer meg på den måten han gjorde. Føler at han ikke synes det er et problem, men heller at det er bra at jeg har gått ned så mye.

Anonymkode: ff9ed...a61

Spis kalorikt når du først spiser noe. F.eks næringsdrikker som kyllingbein foreslår.  Eller lag deg kaloririke smoothier ha i egg, drikk med sugerør, det kan gjøre deg mindre kvalm. Jeg har kronisk migrene og er veldig mye dårlig og vet hvordan det er å måtte spise når man er kvalm og kaster opp. Mat byr meg i mot når jeg er dårlig, men jeg vet at jeg må spise, må få i meg litt næring. og da synes jeg det er lettest å få i meg og beholde ting som kan drikkes eller bare svelges ned uten å tygge. Suppe er veldig greit, gjør de mer kalorike ved å ha i litt olje, smør, fløte eller creme fraiche. Spis mange ganger om dagen. Drikk juice, saft, sjokolademelk eller milkshake om du klarer. Men hvis du ikke klarer dette på egenhånd, og fortsetter å gå ned i vekt, så må du ikke nøle med å ta kontakt med legen igjen.

Anonymkode: d040f...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La kroppen få sukker igjen. Om du småspiser litt sjokolade(evnt nutrilett barene) nå for å få opp matlyst og få gå opp litt igjen så er det bare bra og kun for en periode. Men du trenger å få i deg nok energi for at hodet og kroppen skal fungere. Spist også litt ekstra til hvert måltid for å forsøke å venne kroppen til litt større mengder mat.

Anonymkode: 40cc5...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke at legen skjønte HVOR lite du spiser. Ingen lege i sine fulle fem vil godta et kaloriinntak på 600 over lengre tid, ikke engang hos sterk overvektige.

Her må legen på bane med full opplysning, hvis han ikke tar affære må du bytte lege. Du utsetter deg for mangelernæring og en varig spiseforstyrrelse. At du blir kvalm av en skive skinke men samtidig klarer drikke et helt glass Biola tyder på at det ikke er fysisk.

Anonymkode: c0ec8...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil spise altså, helt sant. Og det jeg skriver at legen skrev til meg er også helt sant. Han skrev i tillegg at om jeg vettapet skyldes andre problemer, eller at jeg ikke hadde det bra psykisk så synes han at vi burde ta en prat. Men jeg har ingen psykiske problemer, og vekttapet skylles økt aktivitet og redusert mattinntak. Det handler ikke om at jeg vil kontrollere matinntaket mitt...Det eneste det handler om er at jeg ikke klarer å spise. Jeg blir kvalm og brekker meg, får det rett og slett ikke ned. Det er fysisk galt...ikke psykisk..

Anonymkode: ff9ed...a61

Men har du fortalt at du ikke greier å gå tilbake til normalt kosthold, da? 

Anonymkode: 50c95...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har perioder (både korte og lange), hvor jeg ikke har lyst på mat og sliter med å spise. I de periodene setter jeg opp spesifikk matplan og alarm på telefonen som ringer hver 3.time. Da er det bare å se på planen hva jeg skal spise og presse det ned. For kroppen må ha næring og jeg er tynn nok fra før. 

Jeg har etterhvert lært meg å leve med disse periodene, selv om det til tider er slitsomt. 

Anonymkode: ec02d...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all den småspisingen din i tillegg er du jo langt over 600 og vekten din er helt fin. Skjønner ikke problemet. Tydeligvis ikke legen heller

Anonymkode: e0fbd...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...